Isolering av tak

Nolfi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.07.2006
Antall liker
22
Torget vurderinger
4
Hei.
Skal isolere taket/loftet (100 m2) da det er for lite isolering nå, kun ca. 10 cm og veldig hullete.
Tenkte å kjøpe 100 mm ruller á 12.83 m2 pr. rull : http://www.byggmax.com/no-no/Prod/PID-16560.aspx
Ifølge Byggmax kundestøtte selges disse ikke mere og spørsmålet er så, hva skal jeg så gå for? Finnes andre 100 mm ruller, men koster nesten det dobbelte. Er ruller "bedst" eller skal jeg gå for plater? Har hørt at Glava i Askim selger sekunda men opplyses ikke om det når jeg ringer til dem.

Takker.
Nolfi.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.573
Torget vurderinger
24
Du bør også vurdere å skifte ut den eksisterende isolasjonen med ny, som du sier så er den full av hull, og sikkert også "utett" mot sperrer og andre konstruksjoner. Synker gjerne sammen etter en del år. Anbefaler at du skifter til ny, med god tetting mot alle sider, og så ruller du ut de ekstra rullene på tvers av sperrer/skjøter. Derved får du god dekning av alle mulige lekasjepunkter. Det skal kun en liten glippe til mellom isolasjon/isolasjon og isolasjon/byggningsdetaljer så kan varmetapet bli formidabelt. Det er via takkonstruksjonen en mister mest varme normalt.

Jeg har selv gjort dette og huset ble ikke til å kjenne igjen varmemessig.

Du kan godt ha mer enn 20cm. totalt, jeg bruker 30. Vel anvendte penger.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.516
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei - støtter meg til siste taler!

Ellers mener jeg prisen på glava er relativt lik for m3 - og at det har mindre å si om du velger 5, 7,5 eller 10 cm eller tykkere.
Sjekk Finn - det er nesten alltid en del bunter til salgs for omtrent halv pris!

Ellers gir jeg en liten advarsel - man er langt mer avhengig av en tett fuktbarriere når man etterisolerer.

Mvh
OMF

Nolfi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.07.2006
Antall liker
22
Torget vurderinger
4
pengesluk skrev:
Anbefaler at du skifter til ny, med god tetting mot alle sider, og så ruller du ut de ekstra rullene på tvers av sperrer/skjøter.
Takk for svar.
Hva tenker du på når du skriver "de ekstra rullene"?
-Nolfi

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.573
Torget vurderinger
24
Med "de ekstra" rullene mente jeg de nye - de du har tenkt på i tillegg til dagens isolasjon.

Nolfi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.07.2006
Antall liker
22
Torget vurderinger
4
Ja, jeg lar det eksisterende isolasjon ligge og ruller det nye over, på tvers?

N

nb

Gjest
Nå som det har blitt kaldt kan du leie (evt låne om du kjenner noen i en relevant bransje som har) termisk kamera, det er visstnok svært effektivt for å lokalisere utettheter, dårlig isolasjon og lignende. Når du først tar jobben kan det være verdt bryderiet (og kostnaden) å bytte ut den eksisterende om den har blitt dårlig eller er lagt dårlig.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.573
Torget vurderinger
24
Nolfi skrev:
Ja, jeg lar det eksisterende isolasjon ligge og ruller det nye over, på tvers?
Exactly!

wilbur-x

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.07.2006
Antall liker
1
Hvis du i tillegg legger papp over isolasjonen vil luften ligge stille i overflateskiktet forbedre ytterligere.
Glavas kalkulator for isolasjon og varmetap anbefales.

Nolfi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.07.2006
Antall liker
22
Torget vurderinger
4
Jeg går for 200 mm :)
Henter hos Glava i Askim om et par timer.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.573
Torget vurderinger
24
Meget fornuftig! Merkostnaden er ikke SÅ gal, og det er jo i utgangspunktet samme jobben og logistikken..

Om noen uker har du glemt utgiften, og så kan du begynne å hygge deg med godt varmt hus og lavere energikostnader.

Nolfi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.07.2006
Antall liker
22
Torget vurderinger
4
Ankom Glava i morges, men ikke mere sekunda til meg :mad:
Dro på Byggmax og kjøpte ~160 m2 100 mm isolasjon istedet.
Da legger jeg på kryss og tvers i 2 høyder som foreslått. Ovenikjøpet billigere enn ~80 m2 200 mm (54 kr / m2 vs. 80 kr / m2).

Nolfi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.07.2006
Antall liker
22
Torget vurderinger
4
Da er jobben ferdig. Aaaaahhhh hardt, men det var lunt i stuen i morges :)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.573
Torget vurderinger
24
Flott! Ikke noe er bedre enn gode, lune hjem! Da låter det bedre også..

Fyrte selv opp den siste varmepumpa på lørdag, har nå gått siden kl. 18.00 og i dag tidlig var det godt og varmt i helle kjelleren, hallen oppe samt stua. Erstatter 6 kW. varmekabler som knapt nok hold lunk i DELER av kjelleren. Maks forbruk: 1600W. Da er HELE kjelleren varm pluss hall/stue oppe (70 m2).

Nye vinduer og etterisolert på loftet. GLEDER meg til neste strømregning!!

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.514
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Varmekabler i kjellergulv er strømsluk. Ved oppgradering av det elektriske anlegget koblet jeg bort de som er i kjellerstua. Har installert vedovn der, isteden...

Topp Bunn