Isopropanol, oppbevaring

Musikkmannen

Musikk i fokus
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
22.018
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Holder den minst mulig i hånden så det skal gå greit 🤣
Var litt skummelt å lese det der. Jeg har ni liter stående.😱

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Antall liker
9.362
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Fra linken: "Tilgang til oksygen over tid er en viktig faktor for prosessen der det eksplosive stoffet oppstår. Flasken som eksploderte sto uten kork,og hadde vært oppbevart i kjemikalieskap i mer enn 10 år."

Ikke så veldig skummelt synes jeg. Med korken på kunne den nok stått der mye lenger uten problemer.

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
12.981
Sted
Ytterst i havgapet...
"Høykonsentrert isopropanol.."... som vanlig aner ikke journalistene i Blabladet hva de snakker om.... det aller meste som selges av isopropanol er 99-100%.. mer konsentrert finnes ikke..... men korken på - står i alle fall på de flaskene jeg har håndtert... Hvordan tror man det lagres hos grossist??

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Antall liker
1.878
Sted
Horten
Konsentrert isopropanol begrep brukes nok for å indikere at det ikke er snakk om eks spylerveske, etc.

I det tilfellet i avisen, så står det sikkert på etiketten at den var produsert for over 10 år siden.
Betyr man kan jo spekulere i om hvor lenge den har stått uten kork, men ingen stor fare om man har korken på/den er tett. :cool:

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Antall liker
9.362
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Den har vel blitt satt bort rent midlertidig og deretter bare blitt glemt, vil jeg tro. Vanskelig å tro at noen har oppbevart den uten kork med vilje, men alt er jo mulig.

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Antall liker
1.878
Sted
Horten
Så, var ikke ment som skremsel eller annet.
Kun en heads-up til de som bruker kun en skvett nå og da, og kan risikere å ha en flaske leeeenge.

(og det fra en som har hverken platespiller eller platevasker ;) )

Sist redigert:

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Antall liker
9.362
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Jeg har heldigvis vært ganske trygg fra dag 1. Kjøpte noen liter, blandet alt opp og lagrer ferdig blanding. Med korkene på.

Ask4me22

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.06.2016
Antall liker
832
Merkelig, trodde isopropanol hadde det med å fordampe 100% når det brukes som renseveske på elektronikk og fritt kan overføres til luft.
Hvorfor fordampet ikke bare alt innholdet hvis det var lagret i en åpen spruteflaske?

Isopropanol var vel også ganske vanlig å bruke til å vaske vekk forurensinger på lydhoder på spolebånd og i kasettspilleren.

Topp Bunn