Israel Bomber Røde Kors Sykehus

G

Gjestemedlem

Gjest
http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/midtosten/article2868632.ece

Al-Quds-sykehuset i Gaza by var en av mange bygninger i sentrum av byen som ble bombet av israelske styrker torsdag.

Ifølge Norges Røde Kors tilhører sykehuset Røde Halvmåne, og har rundt 100 sengeplasser fordelt over 10 etasjer.

Etter at den ene fløyen på sykehuset ble truffet, utviklet det seg en voldsom brann i andre etasje.

Det brenner også kraftig i et forskyningslager med nhødhjelp og medisinsk utstyr for palestinsk Røde Halvmåne.

Ifølge Røde Kors fryktes det nå at at drivstofftankene til sykehuset skal ta fyr også, og at sykehusbygningen tar full fyr.

Rundt 500 mennesker skal nå være samlet i første etasje på sykehuset, og kan ikke forlate stedet på grunn av kamphandlinger i området.

- Dette er et sjokkerende brudd på Genevekonvensjonene. Sivile og hjelpearbeidere skal beskyttes. Det at et sykehus er truffet, og et lager med humanitære forsyninger står i brann, og at man hindres i å stoppe brannen og evakuere mennesker er et klart brudd på internasjonal humanitær rett. Nå må det internasjonale samfunnet få stoppet kamphandlingene og sørge for at vi og andre kan gjøre hjelpearbeid, sier Sven Mollekleiv, president i Røde Kors, i en pressemelding.

G

Gjestemedlem

Gjest
http://www.bt.no/utenriks/article695716.ece

Ueksplodert
En av bombene som traff sykehuset, gikk av og satte fyr på et område der det ligger operasjonssaler og lager for medisiner. Den andre bomben eksploderte ikke da den slo ned, men sitter fast i en vegg. Den utgjør dermed en fare for alle på sykehuset.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.762
Torget vurderinger
1
Dette blir bare mer og mer barbarisk - først så bomber de sykehuset, deretter så skyter de på hjelpearbeidere som forsøker å slukke brannen ... :'(

mvh
KJ

G

Gjestemedlem

Gjest
Mer om sykehusbombingen:

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/midtosten/article2871398.ece

Torsdag formiddag ble al Quds-sykehuset sør i Gaza by truffet av israelske granater, og sto lenge i brann.

Rundt 500 personer var til stede på sykehuset, fordi mange lokale innbyggere hadde søkt tilflukt der mens kampene raste i nabolaget. Sykehuset har plass til rundt 100 pasienter.

Brannmannskaper fikk etter først å ha blitt hindret kontroll på brannen, og alle utenom pasientene og noen ansatte ble evakuert til andre steder.

Senere på kvelden, rundt klokken 22.30 lokal tid, ble imidlertid sykehuset truffet og satt i brann igjen.

...

If at first you don't succeed...

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Israel fikk vel frem poenget for et par uker siden. fatter ikke hva de har å tjene på en slik ufyslig, overdreven og bøllete bruk av makt.

Flaggstangen

Medlem
Ble medlem
14.04.2008
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Ganske ufattelig hele greia, på tide at det internasjonale samfunnet reagerer. Hadde det vert omvendt ville bildet sett anderledes ut. Freden hadde blitt tvunget frem, ikke diskutert ihjel.
Det er ingen som er bedre en andre i denne konflikten. Jeg støtter hverken Hamas eller Israel når resultatet er som dette. Det er tydligvis ikke ønske om fred fra den ene eller den andre siden.

En ting er å forsvare seg, men dette er å skyte spurv med kanon.

Flaggstangen

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
865
Israel har utviklet en doktrine om massiv gjengjeldelse. Den går ut på at ethvert angrep på Israel skal besvares på en måte som er helt ute av proporsjoner med angrepet. Det skal dessuten ikke skilles mellom militære og sivilister. Mao "øye for øye, tann for tann" opphøyd i n`te potens. Dessuten er det et bevisst brudd på alle internasjonale konvensjoner om krigføring.
Denne militærstrategien ble utviklet etter krigen i Libanon i 2006, som de tapte.

Kilde: Odda Karsten Tveit i "Dagsnytt 18" torsdag kveld.

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Antall liker
1.241
Torget vurderinger
11
Gjest skrev:
Israel har utviklet en doktrine om massiv gjengjeldelse. Den går ut på at ethvert angrep på Israel skal besvares på en måte som er helt ute av proporsjoner med angrepet. Mao "øye for øye, tann for tann" opphøyd i n`te potens.
Denne militærstrategien ble utviklet etter krigen i Libanon i 2006, som de tapte.

Viss Israel skulle svare på samme måte så ville det vert raketter uten annen spesifikk adresse enn Gaza-ish.Både du og Odd Karsten forstår sikkert vilke konsekvenser det hadde gitt?

Jeg ønsker igrunnen etterhvert hjertelig velkommen at Mullah Krekars disipler begynner å bevege på seg i Norge.Det er på tide at naiviteten blir konfrontert.Det vepsebolet Israel har vert oppi i 60år er det ingen nordmenn som kan forstå,men det hadde da vert greit om vi bare fekk se en liten del av hva Islam fører med seg.De trenger igrunnen verken jøder og vesten og hisse seg opp over,de klarer ikke å holde fred med seg selv heller,derfor må de underlegges styring med jernhånd i et diktatur, ellers blir det bare kaos.

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
11
Rune S skrev:
Viss Israel skulle svare på samme måte så ville det vert raketter uten annen spesifikk adresse enn Gaza-ish.Både du og Odd Karsten forstår sikkert vilke konsekvenser det hadde gitt?
Om de hadde vært like treffsikre som Hamas. 3 døde innbyggere i Gaza?

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Antall liker
1.241
Torget vurderinger
11
Rhesus skrev:
Rune S skrev:
Om de hadde vært like treffsikre som Hamas. 3 døde innbyggere i Gaza?
Hamas treffer ofte det de vil.De har flere ganger bombet sin egen strømtilførsel på Israels side ::)
Resultatet viss Israel hadde svart på samme måte hadde vert langt flere uskyldig drepte arabere enn vi har sett til nå.

Israel er ute etter å ta terroristene i Hamas,ikke uskyldige arabere!!

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
865
Rune S skrev:
Gjest skrev:
Israel har utviklet en doktrine om massiv gjengjeldelse. Den går ut på at ethvert angrep på Israel skal besvares på en måte som er helt ute av proporsjoner med angrepet. Mao "øye for øye, tann for tann" opphøyd i n`te potens.

Jeg ønsker igrunnen etterhvert hjertelig velkommen at Mullah Krekars disipler begynner å bevege på seg i Norge.Det er på tide at naiviteten blir konfrontert.Det vepsebolet Israel har vert oppi i 60år er det ingen nordmenn som kan forstå,men det hadde da vert greit om vi bare fekk se en liten del av hva Islam fører med seg.De trenger igrunnen verken jøder og vesten og hisse seg opp over,de klarer ikke å holde fred med seg selv heller,derfor må de underlegges styring med jernhånd i et diktatur, ellers blir det bare kaos.
Nei, det er ingen som sier at Israel skal bytte ut sine "treffsikre" raketter. Det ryker jo av både FN-bygninger, skoler, sykehus og ambulanser. Som svar på det får vi høre at det ble skutt raketter fra disse bygningene. Ikke mange som tror på dette...

Nå blir det vel krigsrett ser det ut til. Ikke for tidlig,

Hamas er lovlig valgt. Bush gikk faktisk inn for at Hamas skulle stille i det palestinske valget som de valgte. Så endte det med at Bush ikke ville anerkjenne Hamas seier.

Så demokratisk altså...

Uansett hva du mener om islam så må det palestinske folket få velge sin ideologi og sine ledere selv.

I bunn og grunn så er vi ganske like vi mennesker - uansett religion eller politisk ståsted. Vi vil ha fred så lenge vi har noe å tape. Israel har tatt landet fra palestinerene. De har ikke noe å tape på å krige mot Israel.

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Antall liker
1.241
Torget vurderinger
11
Gjest skrev:
Nei, det er ingen som sier at Israel skal bytte ut sine "treffsikre" raketter. Det ryker jo av både FN-bygninger, skoler, sykehus og ambulanser. Som svar på det får vi høre at det ble skutt raketter fra disse bygningene. Ikke mange som tror på dette...
Jeg må bare spørre,mener du virkelig dette?? :eek: Tror du ikke at Hamas har tilholdsted på desse stedene?
Jeg fatter ikke at det går ann å lukke øynene for Hamas krigsstrategi :eek: ::)
Det er jo slik de har holdt på i 40 år nå,PLO,Hizbollah osv,gjemme seg blant sivile for å gjøre lidelsen for sine egne "brødre" og sympatien fra "vesten" størst mulig.De vasser i blod langt oppetter ørene i sin hellige krig.

Israel har tatt landet fra palestinerene. De har ikke noe å tape på å krige mot Israel.
Landet,som i Palestina ? Jage alle jødene på havet?

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
865
For ordens skyld: Jeg leser ikke bibelen, og jeg mener at bibelen er uten relevans denne sammenhengen. Jeg skriver om at palestinerene skal få igjen de landområdene som Israel okkuperte 5 juni 1967.

Du forsto nok ikke ironien min om våpen. Jeg mener Israel kan ha et moderne forsvar, bare de greier å bruke det på en sivilisert måte. IDF er i dag regnet som en av de beste i verden på teknikk, men som en av de værste på moral.

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/midtosten/article2871788.ece

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2871557.ece

Z

Zomby_Woof

Gjest
Sitter dere, to voksne mennesker, og tror at en av partene (hver deres) snakker sant?

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
865
Jeg lar meg informere av mange anerkjente kilder - og ikke av noen part.

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Antall liker
1.241
Torget vurderinger
11
Gjest skrev:
For ordens skyld: Jeg leser ikke bibelen, og jeg mener at bibelen er uten relevans denne sammenhengen. Jeg skriver om at palestinerene skal få igjen de landområdene som Israel okkuperte 5 juni 1967.

Du forsto nok ikke ironien min om våpen. Jeg mener Israel kan ha et moderne forsvar, bare de greier å bruke det på en sivilisert måte. IDF er i dag regnet som en av de beste i verden på teknikk, men som en av de værste på moral.

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/midtosten/article2871788.ece

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2871557.ece
Jeg har ikke sagt noe om Bibelen.
OK,jeg trodde du mente Palestina,som var hele Israel og Jordan.
Du ser ikke ut å ta innover deg at det ikke var nok land for "palestinerene" fra 1948-67,hvorfor tror du de har så mye andre mål idag?
Israel kriger mot Hamas,som har Israel fjernet fra kartet som mål.

Jeg forstod ironien din.Ja ja,moralens voktere har talt ::)

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
865
Joda, jeg har tatt innover meg at det ikke var nok land til Palestina før 1967, men hvis FN (som er det vi har til å håndheve internasjonale rettslige forhold) skal håndheve noe for Israel så må i det minste Israel respektere FN. Det er jo FN som har "gitt" Israel til jødene (og som tok det fra araberne).

Det lever fremdeles palestinere som ble jaget i 1948. Hva vil du gjøre for dem. Skal de få tilbake sine hjem?

Jeg vet ikke, men: Israel må holde grensene fra 1948. Det er et minimum for å kreve beskyttelse.

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
1.679
Sted
Bislett
I dag har Israel bombet en FN drevet skole nord på Gaza stripen, 2 barn og Deres mor er drept, 14 er såret.
Angrepet var nøye planlagt iflg Chris Gunness i FN.
De som fortsatt sympatiserer med Israel bør mentalundersøkes.
Skolen ble brukt som tilfluktssted, og det var Israelerne smertelig klar over.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.762
Torget vurderinger
1
decibelius skrev:
I dag har Israel bombet en FN drevet skole nord på Gaza stripen, 2 barn og Deres mor er drept, 14 er såret.
Angrepet var nøye planlagt iflg Chris Gunness i FN.
De som fortsatt sympatiserer med Israel bør mentalundersøkes.
Skolen ble brukt som tilfluktssted, og det var Israelerne smertelig klar over.
Jeg tror ikke lengre det smerter hverken IDF eller Israel.

mvh
KJ

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
865
Israel vurderer å slutte krigen. Hva har de vunnet evt tapt? De har drept noen ledere, men på en måte som lager mye større oppslutning om Hamas lederskap. Kanskje er det det de vil. Da kan de få støtte i sin "war on terror" fra USA, med å vise til at Hamas er terrorister.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.918
Sted
Oslo
Dette opplegget må jo være mitt i blinken, bokstavelig talt.
Virker utrolig koselig og hyggelig slike utflukter.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Gjest skrev:
Israel vurderer å slutte krigen. Hva har de vunnet evt tapt? De har drept noen ledere, men på en måte som lager mye større oppslutning om Hamas lederskap. Kanskje er det det de vil. Da kan de få støtte i sin "war on terror" fra USA, med å vise til at Hamas er terrorister.
Jeg tror Sverre Diesen har 100% rett i sine antagelser. http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2863053.ece

Si gjerne fra om et års tid hvis jeg tar feil.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Zomby_Woof skrev:
Gjest skrev:
Jeg tror Sverre Diesen har 100% rett i sine antagelser. http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2863053.ece

Si gjerne fra om et års tid om jeg tar feil.
Fornuftig mann. Sverre Diesen

Z

Zomby_Woof

Gjest
Visst er han det. Dette er dessuten faget hans, og han er neppe den amatøren som Israels venner vil ha det til.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
10.774
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Legger til et par sitater fra lederen i dagens Aftenpost:

1 Det er ingen tvil om at befolkningen på Gaza blir terrorisert.

2. Man må være ganske poltisk blind for ikke å se at kjernen i konflikten ligger i en 40 år gammel okkupasjon.

Har sjeldent vært så enig i noe i aftenposten før. Og vil gjenta meg selv fra en annen tråd "denne krigen blir et vannskille, med dette har Israel forspilt mye vestlig støtte".

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Antall liker
1.241
Torget vurderinger
11
Gjest skrev:
Joda, jeg har tatt innover meg at det ikke var nok land til Palestina før 1967, men hvis FN (som er det vi har til å håndheve internasjonale rettslige forhold) skal håndheve noe for Israel så må i det minste Israel respektere FN. Det er jo FN som har "gitt" Israel til jødene (og som tok det fra araberne).

Det lever fremdeles palestinere som ble jaget i 1948. Hva vil du gjøre for dem. Skal de få tilbake sine hjem?

Jeg vet ikke, men: Israel må holde grensene fra 1948. Det er et minimum for å kreve beskyttelse.
Litt mer "jeg vet ikke" hadde sikkert vert kledelig for mange av oss forstågsegpåere ;)
Jeg lengter så inderlig etter at sannhet og rettferdighet skal komme frem og få råde,vi får se når det måtte skje.

Vilke palestina-arabere ble jaget i 1948? Araberlandene, som alle som en,erklerte krig mot Israel for å fjerne de fra kartet i 1948,ba i forkant alle palestina-arabere om å flytte fra områdene viss de hadde livet kjært.Israel tilbydde de å bli verende viss de ville.

Der er en vanskelig historikk fra 1948 og frem til idag,med mengder av løgner og forvrenging av fakta,og som om ikke det var komplisert nok å nøste i så har forresten jødene og araberene vert i klinsj i flere tusen år.

Jeg blir bare meget opprørt over å diskutere denne konflikten.Best å holde seg unna.
Og jeg forsvarer selvsagt ikke noen som dreper andre uskyldige,enten det er jødiske eller arabiske mordere,om noen skulle vere i tvil.Om det viser seg at Israel har begått straffbare handlinger, så må de som føler de har makt til å utføre justis gjøre det.De som føler de kan dømme må også vere rettferdige og se på alle sider av konflikten.Det kan ikke gjelde en form for "moralkodeks" overfor jødene og en annen for arabere.

Peace out,håper inderlig på fred der nede!! :)

Mvh
Rune

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Rune S skrev:
så har forresten jødene og araberene vert i klinsj i flere tusen år.
Jøder og arabere har vel bare vært i klinsj siden få år før staten Israels opprettelse. Jødenes problemer før den tid kom nok fra de kristne.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
865
Rune S: Hvilke arabere? Jo f.eks de som var intervjuet på den kanadiske dokumentaren om Hamas som gikk på nrk-2 for en uke siden. De hadde en rystende forteling om hvordan de og resten av landsbyen ble jaget av bevæpnede jøder i 1948. De drept 7 av landsbyens menn og overtok det hele.

De har vel krav på rettferdighet de også?

Topp Bunn