Israel på gang igjen

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Israel gjør seg klar til å innta Gaza.
8 Palestinere drept, 40 såret, 1 Israelsk soldat drept på tirsdag.
Ehud Olmert er i det olme hjørnet for tiden (eller har han bare alltid vært slik?).
Israel har drevet en fire måneder lang offensiv, og har rykket stadig lengre inn i Gaza. På tirsdag med stridsvogner støttet av kamphelikoptere. Tre hus ble jevnet med jorden, en kvinne og en 11 år gammel gutt er blant de døde.
260 Palestinere, hvorav halvparten sivile, er så lang drept i denne offensiven.
Forsvarsminister Amir Peretzhar advart at en opptrapping kan føre til en situasjon uten kontroll.
Palestinas president Mahmoud Abbas kaller drapene for en massakre, og ber verdenssamfunnet gripe inn.
USA omtaler operasjonene som selvforsvar.

Er noen lei seg for at de ikke fikk radert ut Libanon i ro og mak, eller har de simpelthen for mye tanks og våpen, og for mye fritid?

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Er noen lei seg for at de ikke fikk radert ut Libanon i ro og mak, eller har de simpelthen for mye tanks og våpen, og for mye fritid?
Du vet selvfølgelig at Israel er blitt bombet på daglig basis med raketter fra Gazastripen. Mener du oppriktig at Israel ikke skal ha lov til å forsvare seg?

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Du vet selvfølgelig at Israel er blitt bombet på daglig basis med raketter fra Gazastripen. Mener du oppriktig at Israel ikke skal ha lov til å forsvare seg?
På daglig basis, hvor har du det ifra?
Israel hevder at de er blitt beskutt med bortimot 300 raketter, men slik som situasjonen står, og hvem som startet hva, ser det ut for at det er Palestinerne som forsvarer seg.

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
396
Syns denne konflikten er veldig skjevt dekket av media, det regner ned rakketter over Israel og fanatiske palestinere sprenger seg i luften så fort de klarer å posisjonere seg i nærheten av to eller flere Israelitter, eller aller helst skolebarn.

Når så Israel prøver å rydde litt for å slippe det konstante regnet av raketter er media der med en gang og rapprterer mer eller mindre objektivt.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
På daglig basis, hvor har du det ifra?
Israel hevder at de er blitt beskutt med bortimot 300 raketter, men slik som situasjonen står, og hvem som startet hva, ser det ut for at det er Palestinerne som forsvarer seg.
Siden du ikke svarte på spørsmålet :
Mener du at Israel har rett til å forsvare seg mot rakettangrep eller ikke?

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Jeg mener ingen av dem har rett til å drepe og skamfere hverandre. Denne hevnpolitikken som føres kan jo bare lede til flere tragedier, og en stor tragedie er under oppseiling.

At Israels ministere ønsker mer voldelige offensiver, og kjører hardt på, kan vel neppe føre til fred i regionen.

Israels befolkning, både jødene og araberne, blir ført bak lyset, og blir dermed offer for maktsyke (og kanskje sinnsyke) politikere.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
De har selvsagt rett til det, Oddgeir, og vi er igjen i ferd med å skli ned i de gamle skyttergraver, ser jeg. Sjekk ut dødstallene på begge sider, se om det har vært en åpenbar trend her de siste 30 år, se om hjemmelagede raketter (kilde BBC i morges) kan stille opp mot tanks og kamphelikoptre. Trekk dine egne konklusjoner.

Honkey

Unplugged

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2002
Antall liker
0
De har selvsagt rett til det, Oddgeir, og vi er igjen i ferd med å skli ned i de gamle skyttergraver, ser jeg. Sjekk ut dødstallene på begge sider, se om det har vært en åpenbar trend her de siste 30 år, se om hjemmelagede raketter (kilde BBC i morges) kan stille opp mot tanks og kamphelikoptre. Trekk dine egne konklusjoner.

Honkey
Jeg orker ikke gå i dybden i debattene om Israel, vil bare gi min støtte til det Honkey og lomt sier i innleggene rett over her.

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Så lenge disse palestinske fraksjonene ikke skjønner at de fører en krig de umulig kan vinne, så vil det bare fortsette. Et minstemål av pragmatisme er imidlertid for mye å forvente i et samfunn hvor religionen står så umåtelig sterkt. Hadde de vett i skolten ga de opp drømmene om retur og pan-arabia og begynte å bygge seg en fremtid der de faktisk er. Vil det skje? Nei.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.223
Torget vurderinger
1
Israel er et utrolig lite land, mindre enn Troms Fylke.

-og det var jeg som begynte bråket der nede, da jeg ikke slapp inn hos Morel...

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Jeg orker ikke gå i dybden i debattene om Israel, vil bare gi min støtte til det Honkey og lomt sier i innleggene rett over her.
Takker for støtten Unplugged :)

Men det er synd synes jeg at flere og flere ikke orker å gå i dybden, for det betyr jo i ytterste konsekvens at maktinnehaverne har vunnet, og at hele midtøsten blir Israel. Renset for arabere.

I omvendt fall, renset for Israelere. Men sjansen for det er vel omtrent 0,000000001% i beste fall. Vi snakker ikke David(araberne) mot Goliat(Israelerne) lengre, men David mot kamphelikoptere og tanks

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Hadde de vett i skolten ga de opp drømmene om retur og pan-arabia og begynte å bygge seg en fremtid der de faktisk er. Vil det skje? Nei.
Så lenge slikt er vår holdning, er resultatet dømt på forhånd. Da vil vi ikke kunne påvirke til en fredelig løsning.
Vi snakker om undertrykte, underutdannede, islam-hjernevaskede offere for en langvarig krig.

Verdenssamfunnet behøver å bli en sterk og klar faktor i regionen, for å sette grenser, innskrenke individuell frihet for igjen å øke den kollektive friheten til både Israelere og arabere.

Selv har jeg venner i Israel, som driver klubber med både jødiske og arabiske medlemmer. Det beviser, for meg, at det er mulig, hvis bare forholdene legges til rette for det.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10

Men det er synd synes jeg at flere og flere ikke orker å gå i dybden, for det betyr jo i ytterste konsekvens at maktinnehaverne har vunnet, og at hele midtøsten blir Israel. Renset for arabere.

I omvendt fall, renset for Israelere. Men sjansen for det er vel omtrent 0,000000001% i beste fall. Vi snakker ikke David(araberne) mot Goliat(Israelerne) lengre, men David mot kamphelikoptere og tanks
At araberne ønsker å gjøre midtøsten jøderent, er velkjent, noe de har gjentatt til det kjedsommelige, men hvor har du det fra at Israel ønsker å renske Midt-Østen for arabere?

Unplugged

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2002
Antall liker
0

Det er da sannelig nok folk som går i dybden i denne konflikten, hver gang det skjer noe i regionen legges alle andre saker til side, med unntak av for tiden Afghanistan og Irak. Men alle andre konflikter og sultkatastrofer glimrer totalt med sitt fravær. Hele verdens fokus er mot Israel.

Selv har jeg venner i Israel, som driver klubber med både jødiske og arabiske medlemmer. Det beviser, for meg, at det er mulig, hvis bare forholdene legges til rette for det.
Dette er det masse eksempler på, men altfor lite fokus på. Det er jo folket selv som virkelig må klare å løse denne konflikten.

Hvis du har venner i Israel skjønner jeg godt at du engasjerer deg så mye som du gjør, og engasjementet ditt er helt etter mitt hjerte. Men siden du synes det er synd at jeg ikke går i dybden: jeg har venner/familie andre steder i verden, og mitt hovedengasjement går i den retningen.

Likevel opptar konflikten i Midtøsten meg såpass at jeg følger normalt med i media (som sikkert er farget i sine reportasjer), og for debatt er det artig å følge med her, og jeg trår til med et sporadisk innlegg selv også, mest for å gi støtte til de jeg er enig i. Altså de som søker fredsløsninger, og ikke de som støtter drap på sivile, uansett hvilken vei det foregår.

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
At araberne ønsker å gjøre midtøsten jøderent, er velkjent, noe de har gjentatt til det kjedsommelige, men hvor har du det fra at Israel ønsker å renske Midt-Østen for arabere?
Jeg mener handlingene deres taler for seg.
Å provosere frem mer reaksjoner er en måte å legitimere et nytt angrep.
De driver utstrakt overflyvinger med jetjagere over Libanesisk territorium og dermed også over de fredsbevarende styrkene som er utpostert der, for å nevne en fersk detalj

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.873
Burde det vært lov å drive terror med hjemmesnekrede raketter?

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Jeg mener handlingene deres taler for seg.
Å provosere frem mer reaksjoner er en måte å legitimere et nytt angrep.
De driver utstrakt overflyvinger med jetjagere over Libanesisk territorium og dermed også over de fredsbevarende styrkene som er utpostert der, for å nevne en fersk detalj
Skal man diskutere denne tragiske konflikten, med så mye følelser og politiske føringer innbakt i seg, så betinger det at man i alle fall er saklig.
Altså, ønsker Israel å utslette alle arabere i området, eller er deres aktiviteter farget av at de er under angrep fra araberne, og har vært det i årtier?

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Å se hvem som er verst der nede ved å telle døde er en meningsløs fremgangsmåte, hvem prøver i størst grad å beskytte sine egne innbyggerne og får derved lave dødstall blant egne?
Hvorfor må de palestinske områdene være jøderene, mens Israel har mange palestinere boende på sine områder?

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Å se hvem som er verst der nede ved å telle døde er en meningsløs fremgangsmåte, hvem prøver i størst grad å beskytte sine egne innbyggerne og får derved lave dødstall blant egne?
Hvorfor må de palestinske områdene være jøderene, mens Israel har mange palestinere boende på sine områder?
Eller kanskje skulle vi refrasere en smule og si:

Hvem har muligheter til å beskytte sine egne innbyggere?

Honkey

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.873
Jeg tror mye av problemet i midt-østen gjenspeiler seg i diskusjonene her. Alle tar parti med en av partene, og bombaderer
den andre parten med beskyldninger, og ingen kan komme med en innrømmelse. Usakeligheten rår, og man blir ikke en gang enig om hva som er fakta og hva som er propaganda.

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Ja hvorfor?
Er det ikke først og fremst fordi politikerne i området ønsker kontroll over mer land, og dermed mer makt?

Øye for øye, tann for tann, sier de som stakk ut det første øyet.
Begge sider drives av hevntrang for episoder i fortiden.
Det er nettopp på slikt grunnlag det går an å tre inn og stanse voldshandlingene. Men det er klart at det kan ta flere tiår før alle sår er leget.
Slik som det foregår skapes nye sår hver eneste dag, nasjonene vil aldri bli friske

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.382
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Slik som det foregår skapes nye sår hver eneste dag, nasjonene vil aldri bli friske
Vi ser at erkefiendane Frankrike og Tyskland har roa seg, og at Spania har greidd å legge borgarkrigen bak seg utan noko "lange knivers natt" etterpå.
Men det er litt andre kulturar i midtausten, og vi veit alle kvar "auge for auge"-sitatet er henta i frå....

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Palestinerne er ekstremister. De forfølger også sine egne kristne palestinere. For 50 år siden vær nærmere 30% av palestinerne i midt-østen kristne. Tallet er nå 3-4%. Resten er skremt vekk av sine egne. Palestinerne lider av fremskreden hjerneforråtnelse. Sjokkterapi er det eneste som vil hjelpe. Det kan Israel gi dem.

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Etter en mannsalder med krig, selvmordsbombere og annet rask skjønner jeg godt at Israel ønsker en permanent løsning på problemet. Det mest effektive hadde vel vært om FN tok kontroll over samtlige grenseoverganger inn og ut av Libanon slik at man etterhvert fikk tømt våpenlagrene til Hizballah og de andre terroristgruppene.

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Palestinerne er ekstremister.  De forfølger også sine egne kristne palestinere.  For 50 år siden vær nærmere 30% av palestinerne i midt-østen kristne.  Tallet er nå 3-4%.  Resten er skremt vekk av sine egne.  Palestinerne lider av fremskreden hjerneforråtnelse.  Sjokkterapi er det eneste som vil hjelpe.  Det kan Israel gi dem.
Takk for innspillet

Hva annet enn å leve i konstant krig bringer frem ekstremismen i mennesker?
(Afghanistan var også engang et hyggelig land å visitere, men det var før Russerne fant ut de ville legge beslag på landet. Hva vokste fram? Taliban.)

Palestinere er ikke født sånn, de er blitt sånn via gjentatte ekstreme handlinger mot dem

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Israel er det eneste demokratiet i regionen.  Resten er varig skadet av 1400 år med Allah.  Palestinerne har reelt sett sin egen borgerkrig (Fatah vs Hamas).  La dem drepe hverandre.

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Problemet er vel egentlig det samme i Palestina, Irak og Afghanistan: Nesten ingen vil ha demokrati, alle vil ha makt, og er villige til å drepe naboen for å få det.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
865
Israel er det eneste demokratiet i regionen.  Resten er varig skadet av 1400 år med Allah.  Palestinerne har reelt sett sin egen borgerkrig (Fatah vs Hamas).  La dem drepe hverandre.
Det vitner ikke om sunn mental helse når de brukte de siste tre dagene av forrige krig på klasebombing (Israel). Dreper bare sivile.

Det er så mange slags demokrati...

hugin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
2
Torget vurderinger
4
Det er triste grier, særlig for barna.

Herregud, har super-rasisten og neo-nazisten slått hodet sitt??

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.382
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Problemet er vel egentlig det samme i Palestina, Irak og Afghanistan:  Nesten ingen vil ha demokrati, alle vil ha makt, og er villige til å drepe naboen for å få det.
Neppe noko problem dersom alle er einige om at dei vil ha slik framferd i dette området. Det dumme er at verda er avhengige av at det også skal komme olje. Iallfall frå nokre av desse landa, dei som ikkje har oljeproduksjon, har då folketalsoverskot, og kan sysselsette innbyggjarane med å drepe. Og så blandast vi inn i dette kverke-naboen-syndromet, fordi USA er avhengige, og at vi må vere kompis med dei.

Har sett dette med fredsmekling mellom skuleelevane. Det er ikkje enkelt, nei.

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Det er jo ikke nok å ta kontroll over grensoverganger.
FN behøver å hjelpe til med holdningsendringer i de aktuelle land. Først, selvfølgelig, gi menneskene i regionen trygghet. Dernest påvirke til forståelsen at gerilja og selvmordsbombing er selvdestruktivt.
Lære menneskene der nede å bygge opp samfunn som er inkluderende (i motsetning til hva vi hører på nyhetene, hvor barn lærer å hate bla i religionens navn)
Barn skal leke og være glade, ikke læres opp til krig og hat

Topp Bunn