Politikk, religion og samfunn Israels eksistens i fred med naboene, er det mulig?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.476
    Jeg for min del er kritisk til Iran fordi jeg ønsker fred i Midtøsten, og ikke krig. I tillegg forsynder de Putin med våpen som brukes mot Ukraina, og Houthi-militsen, som skyter på bl.a. sivil skipstrafikk, og for politikken de fører i eget land, og mye annet.
    Iran er FUBAR. Iranere er flotte folk, men nasjonen ødelagt av religiøst ekstremistiske ledere. På mange måter er de vel oppskriften på hvordan et eventuelt Palestina ville sett ut under Hamas' ledelse, vil jeg tro.
    Og av samme grunn som deg er jeg kritisk (mildt sagt) til Iran under dagens ekstremiststyre, og av samme grunn er jeg kritisk (mildt sagt) til Israel under Netanyahu. Så lenge sånne folk får lov til å bruke sin makt såpass uinnskrenket, er sjansene for fred tilnærmet mikroskopiske.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.849
    Men hva skal skje etterpå
    - når israeljødene er ferdig med sine utrensking av Hamaz i Gaza
    - når israeljødene har fiksa Hizbollah i Libanon?

Man kan jo være så anti iransk eller anti palestinsk eller anti libanesisk som man vil, man kommer ikke unna at morgendagen kommer, hva da?

Skal vi i vesten være i evig konflikt med disse landene og sette vår dobbeltmoral til display hele tia?
    Skal vi fortsette med å forsøke å påtvinge disse våre verdier og levesett inn i evigheten, vi har jo tidligere hatt stor suksess med slike prosjekter

som en politiker i Iran sa det når vesten anklager de for å selge våpen til russerne; hva skal vi gjøre, vi er under økonomiske sanksjoner fra vesten som er med på å utarme landet. Vi er selv ansvarlige for å sørge for inntekter til vårt land.

så enkelt så vanskelig
    Hva de skal gjøre? Hva med å slutte med det som førte til sanksjonene, i stedet for å gjøre seg fortjent til enda strengere sanksjoner?

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.421
    Sted
    Bergen
    ^^^Ikke vanskelig å være enig
    men samtidig er det utfordrende å være i konflikt/krig med disse hele tiden
    spesielt når man vet hvordan faktisk løse

tror det eller ei, det er faktisk vesten som er, bortsett fra de som ikke er jøder og bor i Gaza, Vestbredden og Libanon, relativt sett er de største taperne her;
    - vestens demokratiske merkevare taper seg dag for dag, de land som er berørt vil benytte enhver mulighet til å legge ut snubleføtter på det vi vesten prøver å få til
    - vesten har lavere fertilitetsrate, snart er disse veldig mye mer overlegne i antall, hva skjer da tror man- åpne armer og love&kisses..
    - økonomisk vis tapt handel og dyrere handel, eneste som tjener er våpenindustrien, men som kjent våpen smaker ikke spesielt godt - bare spør Palestinerne
    - mer utsatt for terrorisme
    Og lista kan sikkert gjøres lengre

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.421
    Sted
    Bergen
    Hva de skal gjøre? Hva med å slutte med det som førte til sanksjonene, i stedet for å gjøre seg fortjent til enda strengere sanksjoner?
    Oppfrisk min stadig dårligere husk, hva var det som medførte sanksjoner?

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.250
    Sted
    Holmestrand
    Da er det bare å ønske diplomatiet lykke til, det er liten tvil om at det jobbes på spreng i mange flere kanaler enn de vi hører om. Samtidig er jeg veldig glad for at jeg ikke jobber med å skulle løse denne gordiske knuten selv, og ikke minst overbevist om at det er veldig gode grunner til at de såkalte musketerene ikke blir spurt til råds. For det er ingen farbar vei mot fred i noe som kommer fra den kanten.
    Interessant å bli latterliggjort fordi man forlanger at myrderier og overgrep skal stoppes.
    Nå har jeg ingen illusjoner om meg selv som statsmann, men Netanyahu hører jo ikke på de som faktisk er statsmenn heller.
    Jeg reagerer som menneske på at medmennesker blir utsatt for uhyrlige overgrep. Gang etter gang.
    Akkurat på samme måte som jeg aldri slutter å bli forferdet over blant annet holocaust.

For å få slutt på en slåsskamp, så må man slutte å slåss.
    For å få slutt på en krig, så må man slutte å krige.
    DA først kan man muligens ta tak i de virkelige utfordringene.

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    859
    Interessant å bli kalt "musketer"! Når saklighet blir for vanskelig tyr noen til personkarakteristikk og prøver å sette motparten i kategorier. Så blir man gitt motiver man aldri har hatt, som å skulle løse denne konflikten.

Svak argumentasjon.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.693
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Jeg for min del er kritisk til Iran fordi jeg ønsker fred i Midtøsten, og ikke krig. I tillegg forsynder de Putin med våpen som brukes mot Ukraina, og Houthi-militsen, som skyter på bl.a. sivil skipstrafikk, og for politikken de fører i eget land, og mye annet.
    Jeg er selv kritisk til Iran. Men jeg er enda mer kritisk til at Vesten forer Israel med våpen. Våpen som brukes til å drepe for fote, på okkupert område. Noen må støtte palestinerne også, og Vesten og USA gjør det stikk motsatte.

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    12.926
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    Sør Libanon har en stor mengde flyktninger fra Syria. (Libanon er vel det landet med høyest tetthet av flyktninger i verden) Nå står mange av de på grensa og vil flykte inn i Syria igjen. Jeg vet ikke helt hva det sier om Israels fremferd, men det sier nokså mye.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.693
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    "Nok er nok" sa Netanyahu i FN. Det har han helt rett i. På tide å bruke Mossad og FSB- metoder mot ham; uheldig å få i seg gift eller ulykksalig ramle ut fra et vindu- i 15. etasje, havne i en særdeles tragisk trafikkulykke...

I_L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Antall liker
    6.355
    Interessant å bli kalt "musketer"! Når saklighet blir for vanskelig tyr noen til personkarakteristikk og prøver å sette motparten i kategorier. Så blir man gitt motiver man aldri har hatt, som å skulle løse denne konflikten.

Svak argumentasjon.
    Ja, det var tilløp til seriøs diskusjon i går, men i dag har det i grunn degenerert en del igjen. Best å ta helg, da. Særlig når man ikke kan være et mønsterbilde for saklighet slik som deg.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.693
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Våpenhvile må være første steg. Men; det må etterfølges av struping av all militær støtte til Israel, en avtale om at Israel må trekke seg ut av alle okkuperte områder, at Hamas må gi fra seg makten i Gaza, en internasjonal styrke som vokter grensen mellom Israel og Palestina, gjennoppbygging av Gaza og Libanon, at Palestina godkjennes som en egen stat, med fullverdig sete i FN. Før dette er på plass, kan INGEN forvente at palestinerne godtar en våpenhvile.

En våpenhvile må innebære en reell slutt på okkupasjon og folkerettsbrudd.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.693
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0

– Budskapet til Israels statsminister var at «enten er du med oss, eller så er du med terroristene». Denne tilnærmingen kommer ikke til å tjene Israel. Talen hadde ingen spor av noe ønske om en tostatsløsning eller av diplomatiske løsninger overhodet, sier Barth Eide.

Videre sier utenriksministeren at Netanyahu «som alltid» var svært opptatt av Iran.

– Men hvis poenget er å redusere Irans innflytelse i regionen, mener jeg det er viktig å samarbeide med de moderate kreftene i regionen, altså både med palestinske myndigheter og de moderate arabiske landene som aksepter Israel.
    Barth Eide sier at det for eksempel gjelder Egypt og Jordan, som allerede har sluttet fred, eller Saudi-Arabia, som er villig til å normalisere forholdet, men på betingelse av at det kommer en palestinsk stat.

– Saudi-Arabia bekreftet så sent som i går at det ikke er aktuelt med noen normalisering som ikke inkluderer et selvstendig Palestina. Derfor er det etter mitt syn svært kontraproduktivt at Netanyahu går så hardt ut mot Palestinas president Abbas, som nettopp representerer det moderate alternativet.

Sist redigert:

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.693
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det er en fullstendig utopi med fred, uten at Palestina anerkjennes som egen stat. Innenfor de grenser FN i sin tid fastsatte. Og, som utenriksministeren sier; Irans innflytelse kommer nettopp pga Israel selv.

I følge Erasmus Montanus her i tråden, er da utenriksministeren også en "Musketer".

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.250
    Sted
    Holmestrand

Svak argumentasjon.
    Musketer tar jeg som en hedersbetegnelse da, selv om det sikkert ikke er meningen.
    😎

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.250
    Sted
    Holmestrand
    Det er en fullstendig utopi med fred, uten at Palestina anerkjennes som egen stat. Innenfor de grenser FN i sin tid fastsatte. Og, som utenriksministeren sier; Irans innflytelse kommer nettopp pga Israel selv.

I følge Erasmus Montanus her i tråden, er da utenriksministeren også en "Musketer".
    Gaza-situasjonen har langt på rehabilitert Barth Eide i mine øyne, og jeg stiller gjerne til strid sammen med ham.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.693
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Musketer tar jeg som en hedersbetegnelse da, selv om det sikkert ikke er meningen.
    😎
    Det er det i aller høyeste grad bare å ta positivt. Å fore Israel med våpen og materiell, støtte de moralsk og faktisk... Det er prøvd i årtier. Det har absolutt ikke fungert.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.652
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14

– Budskapet til Israels statsminister var at «enten er du med oss, eller så er du med terroristene».

Han gikk vel egentlig så langt som å definere relativt mange av oss som antisemmetister og jødehatere. Greit nok. Iht hans meninger og holdninger, så lever jeg greit med det stempelet.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.693
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Han gikk vel egentlig så langt som å definere relativt mange av oss som antisemmetister og jødehatere. Greit nok. Iht hans meninger og holdninger, så lever jeg greit med det stempelet.
    Ja, dersom definisjonen på antisemittisme og jødehater er å hate Netanyahu, krigsforbrytelser og okkupasjon... Da tar jeg det som et enormt kompliment.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.054
    Sted
    Oslo
    For meg er antisemittisme alle handlinger og holdninger som setter jøder i et dårlig lys.
    Netanyahu kommer høyt på den listen.

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    859
    Regelen er at det skal to parter til en konflikt.
    En annen regel er at ingen regel er uten unntak.
    Det ser slik ut nå.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.693
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Regelen er at det skal to parter til en konflikt.
    En annen regel er at ingen regel er uten unntak.
    Det ser slik ut nå.
    Dette er ingen konflikt. Det er Israels krig, mot Palestina og Libanon.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    4.792
    Sted
    Sunnmøre
    Nå skal Libanon også legges flatt:
    Eg trur ikkje det er heilt meininga å leggja Libanon flatt, heller ikkje å stå i Sør-Libanon over lang tid. Vel er Benji slem, men så dum kan han ikkje vera.

Målet er openbert å passivisera Hizbollah, ettertrykkeleg, men det er grenser for kor stor effekt det har over tid.

Kan målet vera å dra Libanon inn i ein ny borgarkrig?

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.421
    Sted
    Bergen
    Eg trur ikkje det er heilt meininga å leggja Libanon flatt, heller ikkje å stå i Sør-Libanon over lang tid. Vel er Benji slem, men så dum kan han ikkje vera.

Målet er openbert å passivisera Hizbollah, ettertrykkeleg, men det er grenser for kor stor effekt det har over tid.

Kan målet vera å dra Libanon inn i ein ny borgarkrig?
    Tja, jeg tipper dette er en vinkling rettet også mot Iran. israeljødene ser nå at de har et militært moment som gjør at de tror de kan ta ut Iran i samme slengen, og det er meget mulig.

Det at Iran ikke har hevnet noen av de tidligere drapene/aksjonene utført av israeljødene tas nok som et tegn på svakhet fra Irans side, og at de ikke ønsker/klarer en militær konflikt med Israel.
    Iran har også adressert dette ifm atom forhandlinger og at enkeltstående drap ikke må medføre en regional krig i MØ, altså tydelige tegn på svakhet.
    Legg til at benji i mange år har forsøkt å få med USA på et preemptive strike mot Iran for, som offisielt sagt, forhindre Irans, av israeljødene, antatte atomvåpen program.
    Alle som ikke går på autopilot og så banjis tale i FN skjønner hva han indirekte sier.

Amerikanerne klare ikke å stoppe benji, og europa blir dratt med. Og litt av det går nok ift. Irans våpenstøtte til russerne.

Slikt sett kan man si at benji nå fremstår som en dyktig politisk og nå også kamp strateg. Tar de ut Iran militært så kan man si at han også er en dyktig militær strateg.

Men nedsiden er stor, og det spørs nok om det for israeljødene kun er en nedside som venter?
    - foraktet av størsteparten av verdenssamfunnet
    - hatet av alle nabolandene som blir påført enorme kostnader
    - israeljødene må antagelig finne seg i å leve i et vedvarende militært samfunn

Men åkke som, hva skal skje i morgen, når dette er over?

Og de som husker, et annet land som støtter israeljødene har gjort eksakt det samme litt østenfor. Dessverre fikk de også med NATO på den spesial operasjonen.. ikke billig det heller for bla norske skattebetalere

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    4.792
    Sted
    Sunnmøre
    Legg til at benji i mange år har forsøkt å få med USA på et preemptive strike mot Iran for, som offisielt sagt, forhindre Irans, av israeljødene, antatte atomvåpen program.
    Ja, eg trur du har rett i det. Som det stod i eit innlegg som vart delt i går: Hizbollah og Teheran står i ein skvis der dei sannsynlegvis kjenner seg tvungne til å visa styrke ved å “gjera noko”. Den skvisen vert enno strammare om Nasrallah er drepen.

Samtidig eit israelsk/amerikansk angrep på Iran kunne opna opp eit enormt maktvakum i linja Irak-Syria-Libanon, med fullstendig uføreseielege konsekvensar.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.421
    Sted
    Bergen
    Ja, eg trur du har rett i det. Som det stod i eit innlegg som vart delt i går: Hizbollah og Teheran står i ein skvis der dei sannsynlegvis kjenner seg tvungne til å visa styrke ved å “gjera noko”. Den skvisen vert enno strammare om Nasrallah er drepen.

Samtidig eit israelsk/amerikansk angrep på Iran kunne opna opp eit enormt maktvakum i linja Irak-Syria-Libanon, med fullstendig uføreseielege konsekvensar.
    IS er på forsiktig fremvekst
    Dersom israeljødene går til angrep på Iran tror jeg at IS 1.0 blir småtterier ift. IS 2.0.
    Bare tenk på influxen av mislykka russiske krigere som er tilgjengelig. Og her vil 7. oktober for israeljødene kunne fremstå som en piknikk i parken sammenlignet med brutaliteten og ondskapen til IS.
    All hat i MØ+russere til vesten, vestens religion og levesett konsentrert rund israel, what is it not to like..

Det er å håpe at amerikanerne med sin erfaring i MØ skjønner at her blir selv israeljødene noen små mygg.
    Dvs at amerikanerne må plukke opp restene og kan fort bli stående alene.
    Europa politisk på knærne med fremvekst av høyrekrefter skal være med og betale regninga for israeljødenes fremferd i MØ?
    Da skal du jammen være en overordentlig god bilselger…

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.421
    Sted
    Bergen
    God løsning, virtuelt doble jødene, problem solved….

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.250
    Sted
    Holmestrand
    Tja, jeg tipper dette er en vinkling rettet også mot Iran. israeljødene ser nå at de har et militært moment som gjør at de tror de kan ta ut Iran i samme slengen, og det er meget mulig.

Det at Iran ikke har hevnet noen av de tidligere drapene/aksjonene utført av israeljødene tas nok som et tegn på svakhet fra Irans side, og at de ikke ønsker/klarer en militær konflikt med Israel.
    Iran har også adressert dette ifm atom forhandlinger og at enkeltstående drap ikke må medføre en regional krig i MØ, altså tydelige tegn på svakhet.
    Alle som ikke går på autopilot og så banjis tale i FN skjønner hva han indirekte sier.

Amerikanerne klare ikke å stoppe benji, og europa blir dratt med. Og litt av det går nok ift. Irans våpenstøtte til russerne.

Slikt sett kan man si at benji nå fremstår som en dyktig politisk og nå også kamp strateg. Tar de ut Iran militært så kan man si at han også er en dyktig militær strateg.

Men nedsiden er stor, og det spørs nok om det for israeljødene kun er en nedside som venter?
    - foraktet av størsteparten av verdenssamfunnet
    - hatet av alle nabolandene som blir påført enorme kostnader
    - israeljødene må antagelig finne seg i å leve i et vedvarende militært samfunn

Men åkke som, hva skal skje i morgen, når dette er over?

Og de som husker, et annet land som støtter israeljødene har gjort eksakt det samme litt østenfor. Dessverre fikk de også med NATO på den spesial operasjonen.. ikke billig det heller for bla norske skattebetalere
    Så merkelig som det enn kan være så framstår Iran som den tilbakeholdne her.
    Det kan selvsagt være mange grunner til det, men enn så lenge…

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.250
    Sted
    Holmestrand
    Israel klarer ikke å ta ut Hamas i et område som en liten norsk kommune.
    At de skal klare å nøytralisere Iran militært er rene skjære fantasier.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    4.792
    Sted
    Sunnmøre
    Så merkelig som det enn kan være så framstår Iran som den tilbakeholdne her.
    Det kan selvsagt være mange grunner til det, men enn så lenge…
    Såg at Marthe Heian-Engdahl Dag Tuastad hadde ein litt finurleg kommentar, parafrasert

Iran har et stort dilemma. Det var aldri meningen at de skulle være en støtte for Hizbollah. Hizbollah skulle være en avskrekking fra å angripe Iran. Det dilemmaet Iran står overfor, er om de nå skal oppskalere militært, noe som er i strid med deres interesser.

– De hadde Hizbollah og andre allierte militsgrupper for å unngå å bli involvert i en krig direkte. Spørsmålet er hva de nå kommer til å gjøre. Det er vanskelig å spekulere i. Men så er det kanskje ulike interesser innad i Iran. Man har revolusjonsgarden der det er elementer som sier at nå må vi slå til. Så har vi en ny president som har snakket om forsoning, sier Tuastad.
    Altså (mi tolking): det er ikkje sikkert at Iran ser seg tent med å eskalera så veldig mykje meir for eiga rekning.

Eg veit ikkje om analysen til MHE DT er rett, men eg tykte han var interessant.

Sist redigert:

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.054
    Sted
    Oslo
    Såg at Marthe Heier-Engdal hadde ein litt finurleg kommentar, parafrasert:
    Den dominerande relasjonen Hizbollah-Iran har ikkje vore at Iran har støtta Hizbollah (sjølv om dei openbert har det, min merknad), men at Hizbollah har vore eit trugsmål som har hindra angrep på Iran.​

Altså (mi tolking): det er ikkje sikkert at Iran ser seg tent med å eskalera så veldig mykje meir for eiga rekning.

Eg veit ikkje om analysen til MHE er rett, men eg tykte han var interessant.
    Diverse stater nå om dagen mener jo ideen om bufferstater er vesentlig for egen militær trygghet

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn