iTunes biblioteket borte

Horny

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2004
Innlegg
1.000
Antall liker
1.319
Torget vurderinger
5
Trenger hjelp fra ekspertisen på sentralen. Når jeg prøver å starte iTunes får jeg opp melding om at mappen som inneholder iTunes biblioteket ikke ble funnet.
Musikken ligger lagret på to eksterne harddisker som ikke kommer opp på skrivebordet slik de pleier. Harddiskene lyser, men det virker som den ene eller begge har mistet kontakten med macen. Noen innspill til hvordan dette kan løses?

MVH Tormod
 

united

Æresmedlem
Ble medlem
23.07.2009
Innlegg
24.000
Antall liker
32.036
Sted
Indre Østfold
Torget vurderinger
2
Horny skrev:
Trenger hjelp fra ekspertisen på sentralen. Når jeg prøver å starte iTunes får jeg opp melding om at mappen som inneholder iTunes biblioteket ikke ble funnet.
Musikken ligger lagret på to eksterne harddisker som ikke kommer opp på skrivebordet slik de pleier. Harddiskene lyser, men det virker som den ene eller begge har mistet kontakten med macen. Noen innspill til hvordan dette kan løses?

MVH Tormod
Står eksterndiskene i samme usb (hvis det er det det er) kontakt som da musikken ble lagt inn i Tunes?
 
P

Parelius

Gjest
Horny skrev:
Trenger hjelp fra ekspertisen på sentralen. Når jeg prøver å starte iTunes får jeg opp melding om at mappen som inneholder iTunes biblioteket ikke ble funnet.
Musikken ligger lagret på to eksterne harddisker som ikke kommer opp på skrivebordet slik de pleier. Harddiskene lyser, men det virker som den ene eller begge har mistet kontakten med macen. Noen innspill til hvordan dette kan løses?

MVH Tormod
Da er det så langt ikke noe iTunesproblem. Først må du få HD opp og tilgjengelig på maskinen. At det blinker lys på en HD er ikke det samme som at den er tilgjengelig for maskinen.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.696
Antall liker
518
Torget vurderinger
1
Har ikkeno å si på Mac.
Start opp Disk Utility og se om diskene dukker opp der..evt ta "repair disk" og se om det funker.
united59 skrev:
Horny skrev:
Trenger hjelp fra ekspertisen på sentralen. Når jeg prøver å starte iTunes får jeg opp melding om at mappen som inneholder iTunes biblioteket ikke ble funnet.
Musikken ligger lagret på to eksterne harddisker som ikke kommer opp på skrivebordet slik de pleier. Harddiskene lyser, men det virker som den ene eller begge har mistet kontakten med macen. Noen innspill til hvordan dette kan løses?

MVH Tormod
Står eksterndiskene i samme usb (hvis det er det det er) kontakt som da musikken ble lagt inn i Tunes?
 

Horny

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2004
Innlegg
1.000
Antall liker
1.319
Torget vurderinger
5
De ligger ikke under enheter i finder, når jeg åpner diskverktøy kommer de heller ikke opp der. (Har dessuten forsøkt restart av maskinen.) Kan det være dårlig kontakt eller brudd i kabelen?
At de lyser tyder forhåpentligvis på at diskene er ok.
 
P

Parelius

Gjest
Siden du ikke har kontakt og har gjort omstart på maskinen så ville jeg slått av maskin OG HD, plugget ledninger ut og inn igjen - for at det ikke skulle være kontaktfeil eller noe slikt -, så startet opp det hele på nytt.

Det merkverdige er at 2 HD gjør slikt samtidig! Antyder vel mer at problemet ligger i maskinen på en eller annen måte…
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.696
Antall liker
518
Torget vurderinger
1
Er det 2 disker som begge henter strøm fra USB? Da kan det bli for stor belastning.. uansett er vel det beste å trekke ut kabler og prøve å koble til en og en disk om gangen.
 

Horny

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2004
Innlegg
1.000
Antall liker
1.319
Torget vurderinger
5
Egentlig ikke så rart at det gjelder begge to siden de er koblet sammen og bare den ene er koblet videre til macen. De har egne strømforsyninger og henter vel dermed ikke strøm via usb/firewire.
Forsøker å koble alt fra og starte på nytt...
 
P

Parelius

Gjest
Gjør som Man foreslår; sjekk ut én disk om gangen DIREKTE inn i Macen. Det gjelder å isolere faktorer når en feilsøker…
 

Horny

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2004
Innlegg
1.000
Antall liker
1.319
Torget vurderinger
5
Har nå forsøkt med både den ene og den andre disken direkte i macen. Ingen av dem kommer opp, heller ikke om jeg restarter maskinen.
Både diskene og macen oppfører seg ellers tilsynelatende normalt.
 

Horny

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2004
Innlegg
1.000
Antall liker
1.319
Torget vurderinger
5
Ja, diskene er også restartet...
 

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Innlegg
1.469
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
Ta ut diskene og koble dem til et USB-SATA adapter, for å sjekke om det er diskene eller firmware problem. USB disker er kjent for å være av ymse kvalitet med tanke på blandt annet kjøling.
Kanskje kan du klare å redde filene....
 

Horny

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2004
Innlegg
1.000
Antall liker
1.319
Torget vurderinger
5
Diskene kommer heller ikke opp i diskverktøy. Virker som begge surrer og går, men uten kontakt med maskinen.
Har ikke USB-SATA adapter for hånden, men kan kanskje ta dem med til noen andre med mac. Eller vil de kunne åpenbare seg hvis jeg kobler til en pc? (Forutsatt at de virker.)
 
P

Parelius

Gjest
Horny skrev:
Diskene kommer heller ikke opp i diskverktøy. Virker som begge surrer og går, men uten kontakt med maskinen.
Har ikke USB-SATA adapter for hånden, men kan kanskje ta dem med til noen andre med mac. Eller vil de kunne åpenbare seg hvis jeg kobler til en pc? (Forutsatt at de virker.)
Høres fornuftig ut; se om de kommer opp når du plugger dem til en annen maskin.

Fungerer ellers USB-inngangen på maskinen hvis du kobler til noe annet (tastatur, kamera etc.)?

Har du prøvd de forskjellige USB-inngangene på maskinen?
 
S

Stereo_Mono

Gjest
Har sett noen lignende problemer med USB / FW disker igjennom årene. Det skjer ofte f.eks når brukeren napper ut kabelen på ekstern disken uten å «matte» den ut riktig. Katalogen på disken blir tullete og Macen/ PCen leser ikke diskens innhold.

I omtrent alle tilfeller har Disk Warrior løst dette problemet for meg. Den gjennombygger katalogen, samt mye annet snadder :)

Finer den her:http://www.alsoft.com/diskwarrior/index.html
 

DSP

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2005
Innlegg
369
Antall liker
0
Hvis ikke noe annet fungerer, så kan du installere en linux distro via bootcamp på macen. I alle tilfeller jeg har hatt med problemer med eksterne HDD når hverken Windows eller OsX får tilgang så får linuxen lest diskene, så da kan du muligens redde itunes biblioteket.
 
Topp Bunn