iTunes & SONOS, trenger tips til hvordan organisere?

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
11.624
Torget vurderinger
10
Har et par utfordringer. Jeg ripper i iTunes og gjør ingen endringer med taggingen selv (dette er sikkert svaret på spm :p). Når jeg skal spille musikk fra SONOS skjer følgende:

1) Album "sprer seg". Jeg søker f eks på artist etter "Secret Garden". Albumet "Inside I'm Singing" har en hel rekke gjesteartister. Dette fører til at det finnes 12 forskjellige Secret Garden oppføringer i artist sorteringen. Når jeg leter på artist vil jeg at artisten kommer opp med sine album uavhengig om Barbra Streisand tilfeldigvis var med på platen ???

2) Klassisk musikk er et mareritt. Jeg aner knapt hva jeg har og hvor jeg finner det. Vet ikke engang hvordan jeg vil ha det. Hva er lurt her? Mozart f eks skrives på sikkert ti forskjellige måter med fornavn, mellomnavn, initialer, med og uten punktum osv. Noen ganger dukker orkesteret opp andre ganger Leif Ove Andsnes. Alt dette surret har tatt bort mye av initiativet til å høre på klassisk. Dette er primært et problem med SONOS. På iTunes rett på pcn på jobben er det kjappere å gjøre sorteringer for å omgå utfordringen.

Mao. Jeg ønsker å se (og høre) "hele albumet" når jeg søker på artisten. Akkurat som når man går i en CD butikk og blar på ABBA, Mozart eller Elvis.

Innspill mottas med takk ::) :)

yzfr17

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.12.2006
Antall liker
24
Sted
Moss
Torget vurderinger
5
Kjenner ikke sonos, men prøv å bruk album artist feltet i iTunes

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.487
Torget vurderinger
13
Finn og merk alle sporene du ønsker gjøre til ett album> Høyreklikk og tagg filene etter ønske. Her kan du også legge inn coverart som blir tagget direkte til de enkelte filene.

Vedlegg

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
11.624
Torget vurderinger
10
Da blir det ganske mye jobb. Dette burde jeg ha gjort mens jeg rippet ikke sant?

Bent

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2008
Antall liker
613
Sted
Nordhordland
Jepp, alltid lurt og sjekke tags etter hvert som du ripper. Det kan lure seg inn feil eller tags blir ikke skrevet som du vil ha det. Sparer deg for mye ekstraarbeid i ettertid, men det høres ut som det er for sent i forhold til din ripping. ;)

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.487
Torget vurderinger
13
HEL skrev:
Da blir det ganske mye jobb. Dette burde jeg ha gjort mens jeg rippet ikke sant?
Nja ikke nødvendigvis da iTunes gjør riktig på mange album. Problemet hos meg om jeg ikke tagger manuelt er at jeg sliter litt med coverartvisning på mine Squeezebokscontrollere.

Mulig det finnes programmer som kan gjøre dette enklere for deg men det har jeg ikke sjekket...

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
16.391
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Du har helt rett i at dette er din egen feil ... ;D ;D ;D
Tagging er viktige saker og det er lurt å ha en egen plan på det eller finne et program til å rydde med i etterkant som er gode greier.
Programmet heter f.eks MP3tag. ;)

Når det gjelder samlealbum og i hvilke mapper på server/pc låtene havner så betyr det ikkeno i praksis*, men det er selvsagt mest ryddig ut i mappestrukturen om de ligger samlet under en artist eller i mappen various artists.
* - I alle fall ikke på SB, jeg kjenner ikke Sonos

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
11.624
Torget vurderinger
10
Jeg ble motivert når jeg var hos deg i går RoDa. Rippingen min har irritert meg til bake til tidlig i 2005 da jeg startet med SONOS. Utfordringen er også at jeg ikke har direkte kobling mellom iTunes og NAS disken. Jeg bruker desktopen som iTunes bibliotek, deretter flytter jeg mappene som er rippet over til NAS disken (og selv det går treeeeeeeeegt). Løsningen er vel en lang nettverkskabel fra routern og frem til sofan?

Nå merker jeg forresten at en del av motivasjonen forsvant med søvnen i natt ;D

_RoDa_

Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
16.391
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Men gjør dette etter behov og når du oppdager feilene, sånn rydder du i riktig "retning". :)
Jeg tok nå og fikset den Sarah McLachlan / Sarah Mclachlan feilen vi så igår i min samling.
Finner via Squeezeboxen det albumet som hadde feilen, drar det inn i MP3tag og endrer artist og album artist, lagrer og fordi jeg er litt ekstra sær så kjører jeg en 'convert tag to filename' sånn at det også blir helt rett i mappa.

Det finnes fantes bare en Idun ketchup og nå også bare en Sarah McLachan med stor L i samlingen. ;D

_RoDa_

Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
16.391
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
HEL skrev:
Jeg ble motivert når jeg var hos deg i går RoDa. Rippingen min har irritert meg til bake til tidlig i 2005 da jeg startet med SONOS. Utfordringen er også at jeg ikke har direkte kobling mellom iTunes og NAS disken. Jeg bruker desktopen som iTunes bibliotek, deretter flytter jeg mappene som er rippet over til NAS disken (og selv det går treeeeeeeeegt). Løsningen er vel en lang nettverkskabel fra routern og frem til sofan?

Nå merker jeg forresten at en del av motivasjonen forsvant med søvnen i natt ;D
Løsingen er nettverkskabel for å få opp hastigheten.
Fordelen med MP3tag er at du ved å åpne nettverksmappa di kan få den til å jobbe rett på serveren.
Rydd etter behov, skriv eventuelt hva du vil rydde og ta det i batcher.

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
11.624
Torget vurderinger
10
Gode tips. Jeg tar det over langen.

I et HiFi-system på nerdenivå er det alltid mye å gjøre. En evig bygging av og på høyttalere. Justering av delefilter. Vasking av 250 plater. Bygging av batteridrift på Riiaen. Modifisere SONOS ved å disable nettverkskortet, legge skjermet datakabel til SONOS Brigden som er langt nok vekk fra Zoneplayeren. Mase på fattern som lager 12-13 strømkabler til meg. Få koblet meg til HiFi-kursen igjen. Finpuss på Buffalo-dacen (heldigvis ikke jeg som gjør det). Få hjelp til å rippe 60-70 highrez plater. Selge en AN dac. Kjøpe horndiskanter. Justere platespillern enda mer nøyaktig. Få meg et par Expedit hyller til. Bygge (strengt talt montere) RCA-XLR gain stage. Starte på det kreative romtuning prosjektet (store malerier med motiv av vinkorker, har 15 liter med korker nå). Få madammen til å male Van Morrison på det grønn bildet. Forberede neste OB prosjekt. Lage passivt filter til eksisterende OB. Finne på noe gøy med et par 15" JBL basser jeg har. Bygge ferdig Tang-Band 5" kvartbølgene til jr.

........og nå RYDDE PÅ HARDISKEN.....puuuhhhh

Topp Bunn