Ixos`s sin lyttestue.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Hei , jeg føler ikke at jeg mangler noe i det heletatt nå ,jeg må i såfall gjøre litt research rundt kassene og passende elementbestykning om det skulle bli bytte av disse , noe jeg for øyeblikket ikke føler for , vil helt bare høre på det slik det er akkurat nå , litt ny internkabling kommer , samt ic til anlegget , så høyttalerne blir nok urørte fremover....

uten å gjøre research vil nok DX4 være det første som sjekkes ut i så måte , men understreker at dette ikke er ett tema.

Du må gjerne fyre kjerra og ta deg en tur på landet.... ;D

Jeg legger til at jeg nå legger vekt på at JEG endelig er rimlig fornøyd( var det med E også) , og føler for å nyte litt musikk fremover , liksom nyte sammensetningen av en rekke duppeditter som har ført til dagens balanse , spille inn subb , og kose meg videre.....

Når man er så trøtt at man nesten stuper på vei ut i bilen på jobb etter 4 dager , er man på sporet av noe......det har blitt noen sene kvelder den siste uka. ;)

Mvh Espen

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Noe vesentlig som ikke er nevnt , er selvsagt at dette systemet ,med over 100db følsomhet er DØNN tyst , ikke brum sus eller andre plager.... ;D

Mvh Espen

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Marconi /gec kt-66 4 stk likt branded , med inntakte logoer......dette er vel noe av det mest eksklusive kt-66 verden har å by på- Synd de ikke kan varte opp med Western sin levetid.......4 slike, med lik branding koster fort over 1000usd , men det værste er at de er uhyre vanskelig å få tak i lengere , desverre.

Mvh Espen

Vedlegg

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Vi tar ett til , til ærefor Marconiphone......de er 60 år gamle , nå tryller de frem musikken hos meg. , 60 år etter de så dagens lys , disse rørene er ubrukte før jeg tok de i bruk.

Mvh Espen

Vedlegg

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    LItt mere Mcintosh c 220 , denne er jeg veldig fornøyd med , skal denne ut , er det for å erstatte med en c 2300 , noe jeg slett ikke har noe planer om for øyeblikket.

Mvh Espen

Vedlegg

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Naim er dagens digitalkilde , Naim cd 5x er en utrolig musikalsk , lettbetjent spiller , matet med teddycap psu og Naim Headline ( omkonfigurert i din-plugg) rett i cd spillern , denne mates også med Napsc uttaket fra Teddycap , og har fått strøm noen timer når det er på tide å gå over til headfi.....rett og slett genialt.

rca utgangen på spillern går til preamp og DIN går til headline.....niks kobling når headfi en skal nytes.

mvh Espen

Vedlegg

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Her er siste-ervervelsen , Martin Logan Grotto i subwoofer , som tar seg av bassen mellom 70 og 22 hz , en beskjeden 10" gjør jobben strålende i mitt lille rom .

Denne er kjøpt av Akustisk byrå i Oslo. finnes bare i sort som denne. Frontpanelet som sitter foran elementet er likt ML s panel-deksel til statorene deres ser det ut som.....eller likner i allefall godt .

Mvh ES

Vedlegg

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    dagens oppsett , ikke vidvinkel-objektiv så fårikke med begge ht.....

Mangler maling på platene til blokkene , men det kommer etterhvert.

de skal ha samme farge som topp-platene på racket , men er i spon istedenfor MDF

Mvh Espen

Vedlegg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.547
    Torget vurderinger
    23
    Espen, dette er så vakkert det kunne bodd kvinnfolk der også!!!

At det låter knall er jeg sikker på, Er kablene på plass?

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Hei Pengesluk.....de hentes i morra den dag, de stårvel i kokern ,om du ikke har vært innom å nappa de ut for meg.... ;D ;D

tusen takk for hyggelige ord , som jeg har sagt tidligere , dette oppsettet ( med begge ht parene jeg nå har) funker utmerket.

I og med at jeg gikk til skrittet å kjøpte sub , vil jeg beholde horn/sub løsningen.

Dermed legges trolig Audionote E LX/HE ut for salg om kort tid .

Mvh Espen

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Da ankom ett knippe med WW silver ec interconnect i dag.

får koble og lyttelitt , til en kald Carlsberg.... ;)

Mvh Espen

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.547
    Torget vurderinger
    23
    "Knippe" med kabler høres alltid beroligende ut! Og nå ble det ro og orden, eller...???

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Ikke himmelog helvete, men helt ok.......aldri vært noe kabelskeptiker jeg, men det utrloge er at jeg hører "kablene" nå , ved å bytte en ic kabel mellompre/power blir det forskjeller....ww kablene spiller ok de.

poenget er selvsagt å eie greie kabler i eget oppsett , og ikke kjøre relativt kostbart utstyr på det billigste somfinnes....iallefall nårman hører forskjell på dette.

Mvh Espen

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Livet er godt, og i går ankom den siste pakken , for denne siden av ferien i allefall.

Nå ønsker jeg å disponere midlene til litt andre ting fremover ,i og med at ejg er fornøyd med lyden , det var spennede å pakke opp , dette lette pakken- som posten kom med...

fortsettelse følger... :D

Espen

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.547
    Torget vurderinger
    23
    Godt at det er NOEN som har kabler, da.....

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Takker & bukker Fallen_a

Jeg har jo ønsket meg en slik en leeenge , nå skulle detaltså bli noe av.

Jeg kommer med litt lytteinntrykk etterhvert , den spiller veldig bra i min spiller syntes jeg , jeg har jo argo i også , og denne kjenner jeg veldig godt.

Jeg får gi meg ut på sammenlikninger i JMW-10,5i armen etterhvert , når det hele har fått synket inn. Var innom Big Dipper i dag , og sikret meg ett eksemplar av Love over gold , Dire straits på nyutgivelse , warner bros 2010 , Det er min favorittplate med Dire straits , selv om også On every street også kommer høyt opp på listen ( den siste)

Pu en gir en fantastisk ro ,og tyngde , hvorvidt den er verdtmellomlegget fra Argo I , som er en fantastisk pickup til prisen , får den hver og en enkelte gjøre seg opp en mening om...

Denne vinylkomboen jeg nå besitter , vil jeg nok kunne trives med i lang tid fremover , det vil si at det ikke blir noe ny platespiller her i allefall , i allefall ikke en som skalerstatte den fremragende superscouten.

Espen

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Hei , for kommende vinter , har jeg vurdert å gå til anskaffelse av denne rimdriven fra VPI til min motor.

Har noen der ute forsøkt denne ,og kan si noe om hvordan det blir...koster usd 1000 så den er ikke helt gratis ,men det kunne vært moro med denne oppgraderingen , i og med at jeg er ferdig med platespiller-kjøp.

Snakka med Tor om denne , og han hadde nok ikke lie trua som undertegnede...

mente å legge samme beløp i pu ville være bedre , nå harjeg jo en (2) knakende gode pickuper....så kanskje det ikke er så dumt allikevel....

Mvh Espen

Vedlegg

quad_lars

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    5
    Har ikke Audiophile-Arve en rimdrive?

Gratulerer med Skalaen!

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Joda , Arve bruker denne , og i såmåte stoler jeg på Arves uttalelser , men tenkte kanskje noen andre også hadde hørt , feks på messer etc......men i og med at den hittil kun har vært å få til de to toppmodellene ( og nå også på singelflywheel) så blir nok dette noe man bare må sjanse på kanskje , men det er greit nok det. Ser ut til atspillern leveres ny , nåmed denne montert .

Jeg tror jeg bare MÅ prøve en slik en.... ;D MEN det får bli til ventern , med skala som ølgesvenn.

Jeg har nå gitt opp å holde tritt med cd lyden :D , Naimen funker strålende , men vinylen er ett godt hakk foran selvsagt ,noe som jeg syntes er helt ok.

Mvh Espen

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.973
    Torget vurderinger
    4
    ssm skrev:
    Jeg har nå gitt opp å holde tritt med cd lyden :D , Naimen funker strålende , men vinylen er ett godt hakk foran selvsagt ,noe som jeg syntes er helt ok.

Mvh Espen
    Sånn er det bare ;)

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Jepp kjoenik......sånn ære bare !

Jeg har sittetå kostmeg med vinyl i kveld , og jobbetlitt med klassisk på cd , når det gjelder klassisken , begynner jeg åfå noe mere peil på hva som ligger for meg , og vil gjerne at noen tipser om spesielle dirigenter med stykker fra disse :

Johan Strauss -The blue danube-voices of spring , plater med god lyd og dynamikk.

Liszt- Rhapsodyene ( hungarian rhapsody)

Grieg - alle stykker ( violin og pianoconserter)

Har du en innertier av disse nevnte ,sleng gjerne inn en anbefaling , årstall ,dirignet og plateselskap er fint å vite , enda bedre med coverbilde selvsagt. ;)

Når det gjelder min nye skala , syntes jeg denne spiller utrolig bra , det ble tid til litt VTA justering i dag , og senket armen noe bak , dette resulterte i noe mere spretten gjengivelse , og fortsatt en knakende god ro og bass , Lyra lager utrolig gode pickuper !!, det beste av alt-jeg kan bare fortsette å kose meg , og har pu en parat når høsten setter inn , så jeg vil nok se meg om etter en liten samling klassisk på vinyl, eller tråle noen loppiser til høsten- pleier å være en del klassisk å få has på der.

Mvh Espen Saatvedt.

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Ingen som har noe å anbefale på klassisk vinyl ? eller ett knippe skiver for salg ?

Gjerne dynamiske stykker , og gjerne fra komponistene nevnt i tidligere innlegg.

vh Espen

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.541
    ssm skrev:
    Ingen som har noe å anbefale på klassisk vinyl ?
    Hei Espen,

her kan jeg bare anbefale deg å lese Vidar P sin eminente 'Aus Der Reihe,' tråd, samt Awe og Otare et al, sine brillefine tråder som Mbare har samlet under vignetten 'Anbefalte tråder med ulike dypdykk' på Klassiskavdelingen.
    Såvidt jeg har klart å bringe på det rene er det meste å skaffe på vinyl, da med mulige unntak for diverse samlinger.
    Les gjennom disse, så er jeg helt sikker på at du vil få nok navn på blokka til å holde deg underholdt gjennom sommeren og høsten.

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    takk roberten.....skal finlese...Vidar er flink på klassisk , han er jo en ringrev blandt å vite om rette innspillinger , komponister etc....så det er klart at jeg gjerne navigerer i Vidar p s anbefalinger rundt emne. ;D

Mvh Espen

Skink_123

Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Velkommen i Skalaklubben, ikke rart du vil ha klassisk nå som skalaene kan utløpe i sin fulle tyngde :D

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Virkelig god denne pickupen ,men når sant skal sies er argoi også forferdelig bra ,spesiellt til prisen , noe mere dybde og oppløsning på skala , men alt i alt hører man at begge er fra Lyra...

Jeg har hørt at mange mener at skala er mørk og lite dynamisk frem mot de øvrige familiemedlemmene , jeg opplever heller fylde på de rette stedene , og bra med dynamikk og oppløsning.

så får vi se hva tiden bringer , nå blir det å jobbe mot Kanskje,kanskje ny riaa med 2 innganger , og individuelle justeringer pr inngang , deretter finne noe som spillerpå den ledige inngangen,..... :)

Litt frem i tid , jeg nyter oppsettet som det er pr dd , og føler at dette kan jeg roe ned med , ikke mere stressm,ed forsterkersett , preamper osv......litt godt også.

Mvh Espen

Skink_123

Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    At Skala ikke er dynamisk høres for meg som tull. Den har bra med slam spør du meg.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.851
    Torget vurderinger
    27
    Skink_123 skrev:
    At Skala ikke er dynamisk høres for meg som tull. Den har bra med slam spør du meg.
    Nå skrev ikke ssm at Skala manglet dynamikk, han skrev at enkelte hevder den har lite dynamikk sammelignet med familiemedlemmene. Titan i er eksempelvis ikke gjennomsnittlig hva gjelder dynamikk.

Skink_123

Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Fosse skrev:
    Skink_123 skrev:
    Nå skrev ikke ssm at Skala manglet dynamikk, han skrev at enkelte hevder den har lite dynamikk sammelignet med familiemedlemmene. Titan i er eksempelvis ikke gjennomsnittlig hva gjelder dynamikk.
    Heldigvis er ikke Lyra gjennomsnittlig ; )

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Så ble det mulighet for ålytte til Jan Allaerts pickup i dynavector armen på Fosses fremragende Avid acutus i dag , dæven å godt det spiller altså, Jan allaerts er virkelig fine saker , sååå sømløst og responderer godt på bytte av motstander....( i stepupen bent MU) og samt veksling mellom fosses 4 tilgenglige stepuper...

Selv om jeg sitter med fersk pickup i armen , er det utrolig moro å oppleve sånt....Med en prislapp på 50k for pickupen , er det utenfor mitt segment , ikke bare nå ,men for all fremtid , uansett så var det svært hyggelig å oppleve denne spesiellt sømløse deilige gjengivelsen fra Jan allaerts....

Jeg klarer ikke helt å gjengi lyden med rette ord, men sømløshet , flott oppløsning , og glatthet er vel nøkkelord , dannet når det gjelder , og dynamisk når platene byr på partier med god dynamikk.

Har man prøvd det meste , og bare må svi av 50k på 10 gram pickup-moro isteden for ny bruktbil , så bør denne virkelig vurderes.....

tusen takk for en lytt Fosse , godt at det går an å kose seg ,selv om vi begge hadde travle dager for tiden.....alltid fint med ett musikkavbrekk i hektiske tider....

Mvh Espen

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Hei , da er det litt flere små.pakker på vei , og hentet meg ett knippe klassiske cd er igjen i dag , mye å sette seg inn i , men tror jeg må utvide hylleplassen til cd plater nå , fordi det står både her og der på gulvet , får titte etter en løsning som kan bygges ut , ikea benno med lys over hadde vært ok....kjøpte en dobbel sort hylle på skeidar for en tid tilbake , nå er den selvsagt utgått , og finnes ikke å få tak i flere....så jeg får begynne på nytt , så jeg satser nok på ikea nok en gang , godt nok til meg som dyrker lyd fremfor feinsmecker-greier. :D

Riaajakten går fremover i den grad detleses iherdig på nettet , jeg liker veldig den nye til Avid på alle måter , så det skal bli spennede å lytte til denne....Det vil skje i August måned , og låter den bra er det mulig den blir her.

poenget er selvsagt test opp mot dagens( så den nye ikke låter noe dårligere) samtidig å få en inngang til med samme kvaliteter til senere bruk.

Mvh Espen

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Hei , da jobbes det fremover med riaaer , research og ett nytt pu element.... ;)

Planen er etterhvert å gåfor 2 spillere ,der den ene skal ha Lyra skala montert og den andre skal ha en litt annerledes pickup , mer om dette vil komme senere.

Jeg vurderer en spiller til , opp mot å ha 2 armrør 10,5 i på min ssm , sistnevnte løsning gir fortsatt mulighet for spilling med to pu er , og raskt bytte , samtidig som det er plassbesparende. Plass er det dårlig med akkurat nå, så for å frigjøre topphylla til en spiller til , sliter jeg litt.....men jeg har mulighet til å bygge ei hylle med ett rom inni til feks cd spillern, som trossalt er slimline ( må ha litt å gå på selvsagt.=)

Når det gjelder platespiller nr 2 , ønsker jeg ikke å kompromisse mht til pickuper , men spillern kan være noe billigere enn dagens , allikevel er det viktig å innse først som sist at en høvligspiller med skikkelig arm , fort havner på 10-20k brukt.....ergo blir dette en dyrere løsning enn to 10,5 i armrør----

Med riaatrinn med feks 2 innganger , trengs ingen justering og fikling for å spille , enten jeg velger armrør eller spiller.....Så er det også slik at denne spillern neppe kommer i hus i 2010 heller , bare en fremtidig plan som jeg nå tenker litt over ,. iforb med å bytte riaatrinn....

Det er jaggu ikke lett å se seg ut riaaer der ute , å lese rewiews er en ting , de har alle fått strålende omtaler .

Jeg ser nå ut flg trinn....

Avid pulsare ( hørt den nå)
    ASR
    West

Så får tiden vise , stresser ikke , men leser spiller og koser meg , i forvissning om at jeg har anledning til å kjøpe ett trinn jeg virkelig vil trives med , uten å tenke alt formye på pris....Klart prisen har noe å si , men skal man ha en skikkelig riaa , så koster det litt , jeg går neppe langt over segmentet Herron befinner seg i på nypris , men vi får se... ;)

det står i allefall ikke på planene....forsterkersett/høyttalerkombo skal være som det er , for det er jeg fornøyd med , spesiellt etter at jeg fikk sub til systemet , fra Martin logan.

Mvh Espen

Skink_123

Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    RIAA først, det andre etterpå vil jeg si.

Lykke til!

P

Parelius

Gjest
    Hvis du nå snakker om to spillere, så forstår jeg ikke hvorfor du trenger en RIAA med to innganger: Det er da like greit med to RIAA-trinn. Mye artigere også!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn