J.River Media Center 20 med integrert WDM-driver, en svært god nyhet!

Naturlyd

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
411
Torget vurderinger
24
JRiver Media Center software

OK, dette er en nyhet som er et par uker gammel og som har vært nevnt i tråder relatert til Spotify, J.River og andre tråder. Men dette er såpass stort og viktig for oss som f.eks bruker convolverfunksjonen i J.River eller andre som bruker en PC som primærkilde og som vil nyte godt av prosseseringsmulighetene i dette rimelig komplette programmet. Det har tidligere vært mulig å bruke en såkalt loopback-funksjon men selv hadde jeg noen småproblemer med denne. Nå setter du enkelt og greit WDM-driveren som lydkort og all lyd ut fra PC går via J.River sin prosessering. Mange har etterspurt en komplett Audiolense boks som tar seg av prosesseringen og som settes inn i anlegget og glemmes. Dette er nå svært enkelt å sette opp.

Kort forklart, med WDM-driveren i versjon 20 så dukker J.River opp som et lydkort i PCen din. Sett dette som "Default Communications Device" så vil all lyd fra det du spiller av på PCen komme ut slik du har satt det opp i J.River.

J.River har innebygget en convolver. Hva en convolver er, må nok jeg være den dårligst egnede person på forumet til å forklare. Kanskje funksjon-for-å-kjøre-lyd-gjennom-et-valgt-filter er en grei beskrivelse. Dette filteret kan f.eks være generert av programmet Audiolense. Da kan du bruke din PC/lydkort som et avansert delefilter med mulighet til varierende grad av romkorreksjon. Acourate er et annet program som gjør mye av det samme. Fra studiobransjen finnes det masse filtere og muligheter til å påvirke lyden.

J.River har også fine funksjoner for hodetelefonlytting, multirom/sone-styring mm. Du kan også styre andre programmer som Netflix.

Morroa koster rundt en tohundrelapp. Value!

pelsjeger

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.04.2004
Antall liker
1.309
Torget vurderinger
4
Ikke bare fryd og gammen..

Vi er dessverre flere som har problemer med å få dette til å fungere knirkefritt, spesielt med wimp/tidal i full kvalitet. Med litt tålmodighet så blir det sikkert bra, funksjonen er fortsatt å regne som beta..
Etter mye småjusteringer på buffering og latency mellom jriver og dac har jeg blitt kvitt det meste av ticks og pops, men som mange andre brukere opplever jeg at de 5 første sekunder av hver låt alltid hopper.
Tilsynelatende fungerer det bedre med spotify, av en eller annen grunn. Og dette er uten convolver, kun eq i jriver aktivert.

Men for de som ønsker teste er dette som må gjøres:
last ned seneste versjon av jriver, 20.4x og installer.
i Windows lydegenskaper velges jriver mc speakers som standard lydenhet.
i jriver må usb-dac el du vil ha lyd ut fra velges i audioinstillinger.
Jriver må være åpen for at dette skal fungere. Ingen musikk eller film må spille i jriver.
all lyd som avspilles i Windows skal da sendes via jriver.

Spotify bruker alltid standard Windows lydenhet for avspilling, så der trenger du ikke endre noen innstillinger.
I wimp må jriver mc speaker velges i innstillinger for at det skal fungere.

Naturlyd

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
411
Torget vurderinger
24
Hos meg fungerer det fint, de små problemene jeg har med hakking har jeg tilskrevet min 6 år gamle Dell XPS med Core2.. Bruker RME Fireface UC med USB. Denne har svært stabile drivere.

Naturlyd

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
411
Torget vurderinger
24
Vi er dessverre flere som har problemer med å få dette til å fungere knirkefritt, spesielt med wimp/tidal i full kvalitet. Med litt tålmodighet så blir det sikkert bra, funksjonen er fortsatt å regne som beta..
Etter mye småjusteringer på buffering og latency mellom jriver og dac har jeg blitt kvitt det meste av ticks og pops, men som mange andre brukere opplever jeg at de 5 første sekunder av hver låt alltid hopper.
Tilsynelatende fungerer det bedre med spotify, av en eller annen grunn. Og dette er uten convolver, kun eq i jriver aktivert.

Men for de som ønsker teste er dette som må gjøres:
last ned seneste versjon av jriver, 20.4x og installer.
i Windows lydegenskaper velges jriver mc speakers som standard lydenhet.
i jriver må usb-dac el du vil ha lyd ut fra velges i audioinstillinger.
Jriver må være åpen for at dette skal fungere. Ingen musikk eller film må spille i jriver.
all lyd som avspilles i Windows skal da sendes via jriver.

Spotify bruker alltid standard Windows lydenhet for avspilling, så der trenger du ikke endre noen innstillinger.
I wimp må jriver mc speaker velges i innstillinger for at det skal fungere.
Jeg er ikke så god på å jobbe under panseret på Windows. Er det en måte å få Windows til å vise graden av forstyrrelser på den aktuelle prosessen? I Taskmanager f.eks? Med min gamle laptop ser jeg at det er når prosessorutnyttelsen fyker opp mot 100% at jeg får forstyrrelser.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.434
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Jeg hadde en del trøbbel med å få dette til å fungere uten klikk/sus og støy. Hadde da en PC som var over 5 år gammel. Den viste derimot ikke manglende kapasitet ved å lese av "prosessorbelastning" eller andre parametre. Kjøpte helt ny PC og da løste alle problemene seg. Jeg tror dette like gjerne kan skyldes oppdaterte drivere, programmer, bios etc - som økt regnekraft!

Mvh
OMF

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Det er en fin løsning ja. For de som har jriver 19, så kan man sette opp en tilsvarende løsning på følgende måte (lydinnstillinger i jriver må selvsagt være på plass først):

1. Gå inn på audiopanelet i Windows og velg en ubrukt lydutgang. F.eks optisk eller HDMI utgang fra hovedkortet (pass på at nødvendige drivere er installert)
lyd.jpg

2. Gå til File menyen oppe til venstre i jriver og trykk på Open Live.
jriver 1.jpg

2. Velg wasapi og trykk ok.
jriver 2.jpg

Nå skal alle programmer i windows kjøre lyden via prosessering i jriver. jriver må hele tiden være åpent.

Fungerer helt perfekt hos meg med Lynx Two-B lydkort og opplever ikke noe lydforsinkelse/lipsync problemer.

pelsjeger

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.04.2004
Antall liker
1.309
Torget vurderinger
4
Har er en helt spiller ny intel nuc med core i5 og 8GB ram, win 8.1 dedikert til avspilling. Skal være kraftig nok i bøtter og spann. Må være os/driverrelatert. Har forsøkt med både directsound, ASIO og wasapi med min psaudio dac. Skal teste ut å låse samplingsfrekvensen til 16/44 i jriver driver og se om det har noen effekt.

Hei!

Jeg hadde en del trøbbel med å få dette til å fungere uten klikk/sus og støy. Hadde da en PC som var over 5 år gammel. Den viste derimot ikke manglende kapasitet ved å lese av "prosessorbelastning" eller andre parametre. Kjøpte helt ny PC og da løste alle problemene seg. Jeg tror dette like gjerne kan skyldes oppdaterte drivere, programmer, bios etc - som økt regnekraft!

Mvh
OMF

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
548
Torget vurderinger
1
Nå har en desktop i5 4 kjerner, mens en NUC kun har 2, som attpåtil kjører saktere. Muligens er wdm-funksjonen ikke optimalisert nok slik at man må ha overkill på hardware for at det skal fungere sømløst. Vanskelig å spekulere. Jeg bruker ikke Windows til lyd, ellers skulle jeg testet det ut :)

Naturlyd

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
411
Torget vurderinger
24
Til dere som har forsøkt, hva bruker dere J.River og WDM-driveren til, er det primært til Audiolense/Acourate?

pelsjeger

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.04.2004
Antall liker
1.309
Torget vurderinger
4
Avspilling direkte i jriver ligger CPU på 4%, mens wimp via wdm trekker 5-7%. Prosessoren klokker seg ned til 0,82GHz under avspilling. Når nytt spor starter er det et hopp opp til 18-20% mens ny sang bufres i minne og prosessor klokkes opp til 1,3-1,9GHz for så falle kjapt ned igjen etter fire-seks sekunder. Setter jeg ned kvalitet fra hifi til høy blir peakene mindre, men prosessorbruk ved avspilling ligger på det samme. Holder en knapp på at optimalisering av wdm som skal til for å få det 100% bra.
Kan se at OMF sin bruk med convolver og 4-veis aktiv drift krever mer av hardware, men det må være grenser for hvor overkill men skal dimensjonene en avspillingsmaskin. Jeg kjøpte NUC grunnet 15W effektbruk og lavt støynivå. Ikke f om det er aktuelt med et støyende tower i stua for min del.

Nå har en desktop i5 4 kjerner, mens en NUC kun har 2, som attpåtil kjører saktere. Muligens er wdm-funksjonen ikke optimalisert nok slik at man må ha overkill på hardware for at det skal fungere sømløst. Vanskelig å spekulere. Jeg bruker ikke Windows til lyd, ellers skulle jeg testet det ut :)

Rockefoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2003
Antall liker
31
Torget vurderinger
2
Ikke på mac varianten eller?

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Antall liker
14.095
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Til dere som har forsøkt, hva bruker dere J.River og WDM-driveren til, er det primært til Audiolense/Acourate?
Ja, jeg bruker wdm-driveren til Wimp m/Audiolense. Wimp/streaming er ganske nytt i heimen min og jeg er ikke veldig imponert.
Ganske tannløst og dynamikken uteblir. Så jeg foretrekker å spille flac fra harddisk i 24/48k og 24/96k. Låter mye bedre i mine ører.
DVD og CD spillere ble aldri pakket opp etter forrige flytting. Jeg er litt lat og foretrekker å klikke med musa fremfor å løpe frem og tilbake med cd-plater.
B

G

Gjestemedlem

Gjest
Jeg har ikke somlet meg til å oppgradere til v20 ennå, men kommer nok til å gjøre det. Jeg kjører delefilteret til høyttalerne som en plugin i Jriver. Dette fører til at det kun er Jriver som kan spille av lyd på den PCen. Med denne nye løsningen vil jeg også kunne bruke Spotify etc. på hovedanlegget, noe som jeg stundom har savnet.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Jeg har ikke somlet meg til å oppgradere til v20 ennå, men kommer nok til å gjøre det. Jeg kjører delefilteret til høyttalerne som en plugin i Jriver. Dette fører til at det kun er Jriver som kan spille av lyd på den PCen. Med denne nye løsningen vil jeg også kunne bruke Spotify etc. på hovedanlegget, noe som jeg stundom har savnet.
Det kan du også med V19 slik jeg har vist det i innlegg #6. Tror i grunnen det kan gjøres i v18 også, men da må det skrives inn manuelt.

Lieberung

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.09.2009
Antall liker
50
Torget vurderinger
2
To spørsmål:
1: Er det noe poeng å oppgradere og sette dette opp om jeg ikke har behov for å tweake lyden i jrvier?
2: Mtp at jeg har konfigurert lydkortet (usb dac) i windows til å kjøre exlusive mode må jeg ofte stenge en mediaspiller før jeg starter neste, feks når jeg bytter fra jriver til youtube via browser eller når jeg switcher mellom wimp og spotify. Vil denne tweaken gjøre at jeg i exlusive mode slipper å stenge en mediaspiller før jeg starter og bruker en annen?

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
548
Torget vurderinger
1
2. Ja du vil slippe.

akkkkkar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.05.2015
Antall liker
49
Sted
Sandefjord
Jeg har byttet fra MacBook Air til Windows-PC for å kunne bruke WDM-driveren. PC er koblet til DAC via USB.

Fordeler:
1. Hi-Res Hi-Fi -- helt fram: Nå strømmer jeg all musikk fra Tidal til DAC i 192/24.
2. Equalizer i Tidal: Jeg kan bruke DSP-innstillingene i JRiver Media Center for musikk som spilles i Tidal (ja, jeg liker litt "hengekøye" og dette gjør at jeg kommer helt i mål, lydmessig)
3. Kjøper jeg høyoppløselig musikk fra for eksempel HDTracks eller 2L.no, legger musikken seg i en egen mappestruktur (Musikk > Artist > Album) og oppdages automatisk av JRiver Media Center.

Jeg må legge til at det skal ikke rare PCen til: Jeg bruker en gammel laptop med bittelite RAM og en SSD-disk (=støyer ikke). Oppgraderer du til Windows 10 behøver du faktisk enda mindre maskinvareressurser enn med Win 7/8.

Sist redigert:

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Antall liker
14.095
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Jeg har oppgradert til versjon 21, og wdm driveren er forsvunnet i tåka.
Hvordan får jeg den tilbake?
B

Topp Bunn