Jakcson Pollock-inspirert akustikkdemping med Rockwool? Vil det funke.

johsgj3rde

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.08.2006
Innlegg
116
Antall liker
3
Sted
Averøya
Så er behovet for demping er stort på bakvegg... Prøvde å henge opp et (!) alpakkaskinn fra da man bodde i Sør-Amerika, men WAF var for dårlig... Det man likevel oppdaget var en utrolig flott økt holografi i lyd både i stereo og surround. Lyden var fantastisk mye dypere og kom mye mer ut i rommet. Fantastisk, og jeg savner det allerede...

Så slengte kona ut forslaget om å klæsje på maling på ett eller anna. Sånn kunstnerisk splash splash i ekspresjonistisk Jackson Pollock stil... Og jeg tenkte, aha, hvorfor ikke splashe på noen hvite akustikkplater? Her snakker vi kompromiss. Vil det funke? Evt om man bruker en tynn maling? Hvilken maling? Vil malingen ødelegge effekten? Bestille på Maxbo ser jeg mange gjør.Bor i Bergen, noen med erfaring derfra?

Iallefall kunne det blitt et kult prosjekt som gir vinn vinn i ekteskapet her! :)

Gode inspill mottas med takk.
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Jo mere maling jo dårligere effekt. Bare ha det i bakhue.

Da er det bedre med f.eks. et pustende tynt stoff m/trykk over en evt. glava/akustikkplate.
 

thor72

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.07.2010
Innlegg
260
Antall liker
0
bogreoler med bøger i er noget af det bedste til at dæmpe, og noget af det eneste der dæmper lige meget i bas og diskant.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.269
Antall liker
4.625
Torget vurderinger
1
Tradisjonell godt uttynnet vannfarger/aquarellmaling kan nok fungere uten for mange bieffekter mht akustikken.

mvh
KJ
 

Nordenstam

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.05.2010
Innlegg
196
Antall liker
3
thor72 skrev:
bogreoler med bøger i er noget af det bedste til at dæmpe, og noget af det eneste der dæmper lige meget i bas og diskant.
Har du noen referanser på dette?

Det går stikk i mot alt jeg vet om akustikk.
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Bokreoler med eller uten bøker er ikke dempende. De fungerer som en diffusor, dvs. sprer lyden.
 

thor72

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.07.2010
Innlegg
260
Antall liker
0
Nordenstam skrev:
thor72 skrev:
bogreoler med bøger i er noget af det bedste til at dæmpe, og noget af det eneste der dæmper lige meget i bas og diskant.
Har du noen referanser på dette?

Det går stikk i mot alt jeg vet om akustikk.
Naturligvis har jeg det, men med den måde du generelt behandler mine spørgsmål til dig på ser jeg absolut ingen grund til at svarer, men du kan for engang skyld lave noget praktisk research selv, prøv at gå biblioteket og mærk akustiken, det kan iøvrigt tilføjes at rod og uorden også er rigtig godt, men nok mest for enlige/single mænd.

Ps. Arrogance og overlegenhed falder altid tilbage på en selv på et tidspunkt.
 

thor72

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.07.2010
Innlegg
260
Antall liker
0
LydMekk skrev:
Bokreoler med eller uten bøker er ikke dempende. De fungerer som en diffusor, dvs. sprer lyden.
Og du tager fejl, du skal nok også en tur på biblioteket og mærke akustiken.
 

Nordenstam

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.05.2010
Innlegg
196
Antall liker
3
thor72 skrev:
Naturligvis har jeg det, men med den måde du generelt behandler mine spørgsmål til dig på ser jeg absolut ingen grund til at svarer, men du kan for engang skyld lave noget praktisk research selv,
Bokhyller har vært målt en rekke ganger og samtlige resultater jeg har sett har vært unison: dempingen fra bokhyller er svært frekvensavhengig. Dette gjør at det i de aller fleste situasjoner er mer gunstig å bruke mer egnede dempere som gir jevn demping over et brede frekvensregister.

thor72 skrev:
Ps. Arrogance og overlegenhed falder altid tilbage på en selv på et tidspunkt.
Man høster som man sår.
 

Karma

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Innlegg
2.036
Antall liker
160
thor72 skrev:
Ps. Arrogance og overlegenhed falder altid tilbage på en selv på et tidspunkt.
Neste gang du kommer med en slik påstand, bør være når du ser deg selv i speilet.

Nordenstam har en eksemplarisk fremferd på dette forum!
 

thor72

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.07.2010
Innlegg
260
Antall liker
0
Nordenstam skrev:
thor72 skrev:
bogreoler med bøger i er noget af det bedste til at dæmpe, og noget af det eneste der dæmper lige meget i bas og diskant.
Har du noen referanser på dette?

Det går stikk i mot alt jeg vet om akustikk.
Jeg har det fra en Dansk akustik-ekspert Jan Voetmann, jeg kan ikke vise kurven da der er copyright på den absorptionskoefficienten lægger omkring 0.6 i et område fra 50 til 10000 Hz.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Nordenstam skrev:
thor72 skrev:
bogreoler med bøger i er noget af det bedste til at dæmpe, og noget af det eneste der dæmper lige meget i bas og diskant.
Har du noen referanser på dette?

Det går stikk i mot alt jeg vet om akustikk.
Hjemmekino hadde en serie med akustikk undervisning. Vedkommende som skrev artikkelen, nevnte faktisk bokhylle og viste en måling. Den dempet ganske bra og relativt langt ned i frekvens. Men en tykk rockwool akustikkplate dempet vesentlig mer linært og resultatet var mindre kamfiltereffekt. Dog skal du ha en veldig tykk akustikkplate om den skal absorbere like bra i bassen som en stor bokreol.
 

thor72

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.07.2010
Innlegg
260
Antall liker
0
orso skrev:
Nordenstam skrev:
thor72 skrev:
bogreoler med bøger i er noget af det bedste til at dæmpe, og noget af det eneste der dæmper lige meget i bas og diskant.
Har du noen referanser på dette?

Det går stikk i mot alt jeg vet om akustikk.
Hjemmekino hadde en serie med akustikk undervisning. Vedkommende som skrev artikkelen, nevnte faktisk bokhylle og viste en måling. Den dempet ganske bra og relativt langt ned i frekvens. Men en tykk rockwool akustikkplate dempet vesentlig mer linært og resultatet var mindre kamfiltereffekt. Dog skal du ha en veldig tykk akustikkplate om den skal absorbere like bra i bassen som en stor bokreol.
Hvis du skal have en meget tyk rockwool akustikkplate, så bliver dæmpningen vil ikke uafhængig af frekvens mere, (samme dæmpning fra 50-10000Hz?)
 

Nordenstam

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.05.2010
Innlegg
196
Antall liker
3
orso skrev:
Hjemmekino hadde en serie med akustikk undervisning. Vedkommende som skrev artikkelen, nevnte faktisk bokhylle og viste en måling. Den dempet ganske bra og relativt langt ned i frekvens. Men en tykk rockwool akustikkplate dempet vesentlig mer linært og resultatet var mindre kamfiltereffekt. Dog skal du ha en veldig tykk akustikkplate om den skal absorbere like bra i bassen som en stor bokreol.
Koolt! Men konklusjonen holder vel seg som før: frekvensspesifik demping er ikke ønskelig (om det da ikke er spesifike frekvenser som ønskes å tas, som i bassen).
 
Topp Bunn