Jan Erik Kongshaug ukas artist

Einarson

Medlem
Ble medlem
28.03.2002
Antall liker
0
Hadde på radioen på arbeid i dag og fant ut at ukas artist var Jan Erik Kongshaug, mest kjent som lydmekker, men og en god gitarist m.m. Han har gjennom programene fortalt en del omkring innspillinger. Blant annet snakker han om hvordan kvaliteten sank klart ved overgangen fra analoge til digitale opptak. Mener at den viktigste komponeten er AD/DA konverteren og at denne er en av forskjellen fra de beste proff opptak til hjemmestudio opptak. I dagens program fortalt han at kvalieten på flygelet og dets stemming var langt mer viktig en hvilke mikrofoner man benytte. Han er jo svært kjent for sin klaverlyd.

Han forteller videre om de artisten han har samarbeidet med, mest om de han har spilt sammen med. Lytt selv.

http://www.nrk.no/programmer/sider/ukas_p2-artist/

TJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.08.2003
Antall liker
3
Einarson skrev:
Hadde på radioen på arbeid i dag og fant ut at ukas artist var Jan Erik Kongshaug, mest kjent som lydmekker, men og en god gitarist m.m. Han har gjennom programene fortalt en del omkring innspillinger. Blant annet snakker han om hvordan kvaliteten sank klart ved overgangen fra analoge til digitale opptak. Mener at den viktigste komponeten er AD/DA konverteren og at denne er en av forskjellen fra de beste proff opptak til hjemmestudio opptak. I dagens program fortalt han at kvalieten på flygelet og dets stemming var langt mer viktig en hvilke mikrofoner man benytte. Han er jo svært kjent for sin klaverlyd.

Han forteller videre om de artisten han har samarbeidet med, mest om de han har spilt sammen med. Lytt selv.

http://www.nrk.no/programmer/sider/ukas_p2-artist/
Han er ukas artist denne uka også! Hørte litt på radioen i morges, samme programmet går i reprise kl 19 i kveld - verdt å få med seg for lydinteresserte!
Kan selvsagt også høres i reprise på nettradioen! Søk på "ukas p2-artist"

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
13.096
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Kjekt program med en fin fyr.
Onsdagens sending ga meg et lykkelig gjenhør med "Direct to Dish" fra 1980. Flott bass-spill forresten.
Jeg var rask å kjøpe albumet da den kom, men vil helst spare på den så den blir sjelden spilt, som de andre direkteskårne jeg har i skapet.
Kongshaug sier den kommer på CD, jeg blir vel nødt til å kjøpe for å få hørt/spilt musikken oftere.

Mer av denslags, takk, NRK !

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.274
Jørg skrev:
Kjekt program med en fin fyr.
Onsdagens sending ga meg et lykkelig gjenhør med "Direct to Dish" fra 1980. Flott bass-spill forresten.
Jeg var rask å kjøpe albumet da den kom, men vil helst spare på den så den blir sjelden spilt, som de andre direkteskårne jeg har i skapet.
Kongshaug sier den kommer på CD, jeg blir vel nødt til å kjøpe for å få hørt/spilt musikken oftere.

Mer av denslags, takk, NRK !
Gammelt program.
Den er kommet på CD for lenge sien. Med bonuskutt.
Meget bra lydkvalitet.

RBN

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.05.2007
Antall liker
1.598
Heisan
Fikk plutselig lyst til å høre Jan Erik Kongshaug Quartet i går natt og rotet frem All These Years. Har ikke hørt den på mange år og nå dukket denne tråden opp Nyeste fra forumet, selv om siste svar er fra 2008. Merkelig...... HFS har har tydeligvis blitt en tidsmaskin etter de siste oppdateringer. Skiva anbefales forøvrig på det sterkeste

RBN

Sist redigert:
Topp Bunn