Jazz; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Utrolig flott album.
    Vis vedlegget 406349
    Bugge Wesseltoft - "somewhere in between"
    Prøver den.
    Den är riktigt bra, oktobers bästa.
    Grei nok, og det er jo en slags collage over karrieren så langt, men jeg må virkelig si at jeg savner den Bugge som en gang uttalte at 'melodien er død, nå er det beat som gjelder!'
    Det fandenivolske er helt borte etter NCOJ perioden, men jeg håper virkelig ikke at vi har hørt det siste spenstige sparket fra Bugge, som tross alt var min favorittartist under NCOJ æraen.
    Jeg er ikke spesielt nostalgisk i min musikksmak, men jeg er vel en av de få som fremdeles tviholder på de siste krampetrekningene fra 90 tallets jazza Trip Hop og Jungle Jazz.
     

    surabus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.12.2007
    Innlegg
    829
    Antall liker
    1.640
    Jan Garbarek - Visible World, ECM Records 1996

    DSC_1037.jpg
    Lytter til denne..
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.091
    Torget vurderinger
    4
    To the Little Radio med Helge Lien Trio

    Vis vedlegget 386862

    Liker de tidlige albumene fra Helge Lien Trio, og hadde bare alle cder hatt samme lydkvalitet som denne så hadde jeg ikke hatt behov for noe annet format. På nivå med det beste fra ECM tenke jeg første gang jeg hørte denne og ble litt overrasket av at den er utgitt på det Japanske DIW Records. Måtte sjekke hvor den var spilt inn, og ja det var i RainbowStudio med Jan Erik Kongshaug bak spakene.
    Uten å innestå for alt du sier; jeg har troen på "prosjektet" her. Det jeg har hørt av Helge Lien Trio, det man finner på TIDAL, er innertier hos meg. Så de hadde en på vinyl hos Platekompaniet, men det ble ikke til at jeg kjøpte når samme lå på TIDAL. Får lete litt mer når jeg tar en tur til Den Store Byen:cool:

    Hva er tidlig HLT og hva er blant se siste, Minutten?
    Ser at Spiral Circle (2002) og To the Little Radio (2006) ligger på Apple music. (3mn gratis prøveperiode)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.353
    Antall liker
    102.243
    Torget vurderinger
    23

    Hørte på er et riktigere begrep kanskje

    Var en tur hos selveste LMC i aften, der snurret en tape av edlere sort..

    ij.jpg


    Fri blås! Ingen restriksjoner. Deilig.​
     

    Harald HM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Innlegg
    2.251
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    Har bladd litt i tråden på en gråværsdag... Det er påfallende hvor mye av det som legges ut, som er innspilt i perioden 1954-1964.
    Tilfeldig? Neppe. :)
    Så hva er teorien din Grammo? Hvorfor? Har holdt meg til Bill Evans og litt Miles Davis fra den perioden. Men ennå ikke kommet meg videre. Kanskje bortsett fra utviklingen Chick Corea, RTF, Weather Report og Herbie Hancock har gjennomgått. Hva var så spesielt med 54-64?
     

    Harald HM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Innlegg
    2.251
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    To the Little Radio med Helge Lien Trio

    Vis vedlegget 386862

    Liker de tidlige albumene fra Helge Lien Trio, og hadde bare alle cder hatt samme lydkvalitet som denne så hadde jeg ikke hatt behov for noe annet format. På nivå med det beste fra ECM tenke jeg første gang jeg hørte denne og ble litt overrasket av at den er utgitt på det Japanske DIW Records. Måtte sjekke hvor den var spilt inn, og ja det var i RainbowStudio med Jan Erik Kongshaug bak spakene.
    Uten å innestå for alt du sier; jeg har troen på "prosjektet" her. Det jeg har hørt av Helge Lien Trio, det man finner på TIDAL, er innertier hos meg. Så de hadde en på vinyl hos Platekompaniet, men det ble ikke til at jeg kjøpte når samme lå på TIDAL. Får lete litt mer når jeg tar en tur til Den Store Byen:cool:

    Hva er tidlig HLT og hva er blant se siste, Minutten?
    Ser at Spiral Circle (2002) og To the Little Radio (2006) ligger på Apple music. (3mn gratis prøveperiode)
    Takk for tipset, minutten. Men jeg stritter i mot Apple Music. Vær snill å la meg slippe:p. TIDAL er toppers, og Mac har vært i mitt hjem siden 1991. Men Apple Music vil jeg helst slippe. Må være like ille som å havne i Google-fella. Google search og G-mail og alt det der. Man må være bundet på hender og føtter ift personvern...:rolleyes:
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.091
    Torget vurderinger
    4
    To the Little Radio med Helge Lien Trio

    Vis vedlegget 386862

    Liker de tidlige albumene fra Helge Lien Trio, og hadde bare alle cder hatt samme lydkvalitet som denne så hadde jeg ikke hatt behov for noe annet format. På nivå med det beste fra ECM tenke jeg første gang jeg hørte denne og ble litt overrasket av at den er utgitt på det Japanske DIW Records. Måtte sjekke hvor den var spilt inn, og ja det var i RainbowStudio med Jan Erik Kongshaug bak spakene.
    Uten å innestå for alt du sier; jeg har troen på "prosjektet" her. Det jeg har hørt av Helge Lien Trio, det man finner på TIDAL, er innertier hos meg. Så de hadde en på vinyl hos Platekompaniet, men det ble ikke til at jeg kjøpte når samme lå på TIDAL. Får lete litt mer når jeg tar en tur til Den Store Byen:cool:

    Hva er tidlig HLT og hva er blant se siste, Minutten?
    Ser at Spiral Circle (2002) og To the Little Radio (2006) ligger på Apple music. (3mn gratis prøveperiode)
    Takk for tipset, minutten. Men jeg stritter i mot Apple Music. Vær snill å la meg slippe:p. TIDAL er toppers, og Mac har vært i mitt hjem siden 1991. Men Apple Music vil jeg helst slippe. Må være like ille som å havne i Google-fella. Google search og G-mail og alt det der. Man må være bundet på hender og føtter ift personvern...:rolleyes:
    Tror ikke Apple music er den største risikoen når det gjelder personvern (tror ikke de er bedre eller være en resten), men forstår at noen ikke vil bruke tjenesten. Tviler på jeg fortsetter etter at de 3 gratis månedene er ferdig, men det nye gui på IPhone virker bra (prøvde ikke det tidligere).
     

    surabus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.12.2007
    Innlegg
    829
    Antall liker
    1.640
    Miles Davis - Miles Ahead , Columbia Records 1957

    DSC_0925.jpg
    Miles med god hjelp av Gil Evans..
     

    Tor S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.10.2005
    Innlegg
    333
    Antall liker
    117
    Torget vurderinger
    2
    gårsdagen siste og dagens første ECM

    jap.waves.jpg

    Rypdal "Waves" 1978, japansk utgivelse.
     

    Tor S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.10.2005
    Innlegg
    333
    Antall liker
    117
    Torget vurderinger
    2
    balanserer videre i jazzens grenseland med denne
    fire-ritual.jpg

    En av de flotteste Fire! Orchestra-utgivelsene :)
    Her syns jeg at jeg har fetere lyd på vinylsnurra enn jeg har på cd-spilleren:cool:
    La meg få føle det slik en stund;D
     
    Sist redigert:

    KrazyIvan#

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    4.414
    Sted
    porsgrunn
    Torget vurderinger
    14
    funky beats jazz fusion fra 1982 the king of fusion
     
    Sist redigert:

    Harald HM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Innlegg
    2.251
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    IMG_0476.JPG


    Litt Miles Davis å finne her. Bl a:cool:

    So What!
     
    Sist redigert:

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Høsten, altså! Det er årstiden sin, det.
    Men før det er ut på tur, er det litt mjusikk.

    Cannonball Adderley - Know what I mean? (1962)

    last ned.jpg
     

    OleLyttøye

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.06.2015
    Innlegg
    555
    Antall liker
    228
    Sted
    Bergen
    Dette er stilig fra den engelske kammerjazz-gjengen: Argueles med Michael Formanek og Tom Rainey.
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5

    A Message from Garcia,

    Winner 1956 Downbeat Jazz Critics Poll.

    Som balsam for ørene!
     

    surabus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.12.2007
    Innlegg
    829
    Antall liker
    1.640
    David Benoit - Every step of the Way - 1988 GRP

    042.JPG
    Et godt album med Benoit...
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Det er vi, bare å vasskjemme håret, kneppe smekken og puste godt inn, så er alt på plass.

    Nils Petter Molvær - Switch (2014)

    last ned (2).jpg
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Har koblet en Shure SC35c om til mono, og jeg spiller nå gamle jazzplater slik de var tenkt å spilles:)
    The_Four_Brothers_Together_Again!.jpg


    Og nå denne:
    at newport.jpg

    Tøff plate!
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn