Jazz; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    851
    Antall liker
    2.105
    Torget vurderinger
    1


    Jan Erik Vold med oversatte dikt fra Wallace Stevens, dette er en nydelig live innspilling fra Kongsberg JAZZ Festival 2010. Med seg har han Arild Andersen og Bill Frisell, et sprekt og dyktig trekløver på scenen med andre ord. Begynte å høre på denne først i dag, favorittsporet så langt er spor to, "Svart dominans, Snømannen, En magnifikos metaforer, Utsøkt nomade". Eller de Fire årstider som herr Vold omtaler den som, meget stemningsfullt.
     
    Sist redigert:

    J.O

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.02.2007
    Innlegg
    652
    Antall liker
    453
    Torget vurderinger
    24
    Kongsberg Jazzfestival selger mange billetter, veldig bra at folk vil gå og høre på kvalitets jazz....;

    Nærmer seg billettmålet Kongsberg Jazzfestival passerte lørdag 29.000 solgte billetter. Målet er å selge 30.000 i løpet av helgen. I kveld står blant annet Alan Walker, Highasakite og Øystein Sunde på programmet.
    De kjente jazz bandene/artistene................
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.165
    Antall liker
    8.924
    Kongsberg Jazzfestival selger mange billetter, veldig bra at folk vil gå og høre på kvalitets jazz....;

    Nærmer seg billettmålet Kongsberg Jazzfestival passerte lørdag 29.000 solgte billetter. Målet er å selge 30.000 i løpet av helgen. I kveld står blant annet Alan Walker, Highasakite og Øystein Sunde på programmet.
    De kjente jazz bandene/artistene................
    Det som har skjedd på Kongsberg (og andre plasser...) de siste årene er rett og slett trist, jeg har vært på mange festivaler der og har flere minnerike opplevelser. Når man ser på programmet i år så er tiden inne til å stikke saksofonen i jorda og innse at det er på tide å skifte navn.

    Gidder ikke å høre argumentet om disse pengene, da får man heller graderere den ned til en mindre festival og være tro mot navnet.
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.588
    Antall liker
    3.281
    Det er nok mye mere enn de eksemplene der på Kongsberg jazzen. Er det en debatt hvorvidt en våpenprodusent er sponsor eller? Norsk jazz har kanskje ikke samme høye moral som sjakken uansett, bare det svinger....
     
    Sist redigert:

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.989
    Torget vurderinger
    2
    Man skulle kanskje tro at det er trøkket fra lokalt næringsliv som gjør det umulig å skalere det hele ned til en ren jazzfestival, men sist jeg var der så det ut som de fleste kom på dagstur og spiste fra tilreisende foodtrucks..

    Med tanke på at de fleste festivalene i landet er avhengige av kulturkroner, eller så vidt går rundt, klarer jeg ikke helt å se hvordan trekkplasterne kan subsidiere de små jazzartistene heller, men det er vel det som har vært argumentet.
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.588
    Antall liker
    3.281
    Keith Jarrett Trio - After the Fall

    Innspilt i 1998 etter at Jarrett var syk i to år og han bare satt å så på pianoet sitt hjemme i New Jersey. Jarrett måtte føle seg litt bedre og trioen ble enige om å prøve en konsert rett i nærheten som en test på om han var i stand til å holde konserter. After the Fall er en talende tittel på denne flotte plata hvor trioen gjør ting med litt større ro enn ellers. Jarretts stønning er også mere nedtonet enn ellers for de som har problemer med den.

    When “You don’t feel you have to make a statement any more, you enter a space of enormous freedom.” Gary Peacock.

    220px-After_the_Fall_(Keith_Jarrett_album_cover).jpg
     

    Harald HM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Innlegg
    2.251
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    Keith Jarrett Trio - After the Fall

    Innspilt i 1998 etter at Jarrett var syk i to år og han bare satt å så på pianoet sitt hjemme i New Jersey. Jarrett måtte føle seg litt bedre og trioen ble enige om å prøve en konsert rett i nærheten som en test på om han var i stand til å holde konserter. After the Fall er en talende tittel på denne flotte plata hvor trioen gjør ting med litt større ro enn ellers. Jarretts stønning er også mere nedtonet enn ellers for de som har problemer med den.

    When “You don’t feel you have to make a statement any more, you enter a space of enormous freedom.” Gary Peacock.

    Vis vedlegget 547090
    Sto og vurderte denne på PK i Bergen. Fant ut at jeg hadde så masse KRT at jeg skulle vente litt. Tok feil der, altså:mad: Så da får jeg handle den neste gang jeg svinger innom en eller annen platesjappe, da;)
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.150
    Antall liker
    6.724
    Torget vurderinger
    4
    Ebers spiller Stash med Kjellemyr og Kleive, rett fra overskuddslageret til Jim.
    Det er jazz, det er rock, og det er bæltøft!

    5822DFB5-6BFE-49B5-81F6-142AB2F9491B.jpg
     

    osc

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2004
    Innlegg
    718
    Antall liker
    395
    Oddgeir Berg Trio - Before Dawn

    obt.jpg
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.150
    Antall liker
    6.724
    Torget vurderinger
    4
    Mer Odin fra Jim sin overskuddskrukke.
    Kjenner ikke mye til dette fra før, men Oslo 13 var vel på et vis en forløper for det som skjedde i norsk jazz noen år senere, med Bugge, NCJ, Molvær etc.
    Bare å kikke innholdsfortegnelsen med 2xMolvær, 2xBalke, Sunde, Kleive mfl. Egentlig et lite storband.
    En for meg ukjent teknikker ved navn Mats Björe har styrt lyd til terningkast 6.
    Det høres som de hadde det gøy, og ja, det låter tøft!

    40813A46-D26B-4ED2-9F49-10FA17A3F5B5.jpg
     
    Sist redigert:

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.150
    Antall liker
    6.724
    Torget vurderinger
    4
    Når man først er inne på storband er det ingen hemmelighet at flere av de medvirkende på den forrige plate har hørt en smule på Miles. Og Miles sine samarbeider med Gil Evans selvsagt legendariske. Så også Miles Ahead.
    Her i mono remastered fra orginaltapene og presset på RTI, opprinnelig for RSD 2012, men denne er repress etter RSD som hadde et annet coverbilde.

    E73E3332-FC84-4EDA-8AE6-F777D0DBF69A.jpeg


    Miles var visst ikke særlig happy med et bilde av en hvit kvinne og barn i en seilbåt. WTF lissom ? ! Han ga på sitt sedvanlig tydelige vis uttrykk for sin misnøye overfor Columbia-sjefen, George Avakian, - "Why'd you put that white bitch on there?"
    Senere versjoner hadde cover med bilde av Miles. Slik ble det også med senere pressinger av denne RSD reissuen, tro mot historien. ;)

    19767BD9-A77A-4F54-BD7D-AF88974DAB70.jpg
     

    rødmix

    Medlem
    Ble medlem
    15.02.2017
    Innlegg
    45
    Antall liker
    41
    Miles Davis Chateau neuf.
    Veldig bra konsert, gjorde veldig intrykk i 1971
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.165
    Antall liker
    8.924
    Apro Oslo 13. De ga ut en til på Odin som heter Off Balance, en veldig bra plate. Det samme er Nonsentration på ECM, de bør være i hylla. Nonsentration finnes også på LP. Begge Rainbow innspillinger.

    De ga også ut 2 konsertplater på Halle/Værnes sitt selskap Curling Legs, hvis jeg ikke husker feil så byttet de også navn til 1300 Oslo før den siste utgivelsen. Det var litt bytting av personell underveis. Det var stort sett et Jon Balke prosjekt men han var ikke med på den siste utgivelsen.

    Så dem live noen ganger og det var alltid store opplevelser.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.165
    Antall liker
    8.924
    Mens man venter på at sommeren skal stikke innom så blir man inspirert her inne til å finne på noe kjekt å gjøre på imens. Miles med Evans er noen utrolige innspillinger. Og Porgy & Bess er nesten verdt hele greia alene, det må være noe av det flotteste som er gitt ut på plate.

    En fantastisk box (0584/5000) fra Mosaic med 11 nyydelige plater, et flott hefte med all info en måtte ønske. Andakts følelsen er på plass.

    Det låter aldeles nydelig.


    IMG_4103.jpg
     
    Sist redigert:

    Harald HM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Innlegg
    2.251
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    Når man først er inne på storband er det ingen hemmelighet at flere av de medvirkende på den forrige plate har hørt en smule på Miles. Og Miles sine samarbeider med Gil Evans selvsagt legendariske. Så også Miles Ahead.
    Her i mono remastered fra orginaltapene og presset på RTI, opprinnelig for RSD 2012, men denne er repress etter RSD som hadde et annet coverbilde.

    Vis vedlegget 547960

    Miles var visst ikke særlig happy med et bilde av en hvit kvinne og barn i en seilbåt. WTF lissom ? ! Han ga på sitt sedvanlig tydelige vis uttrykk for sin misnøye overfor Columbia-sjefen, George Avakian, - "Why'd you put that white bitch on there?"
    Senere versjoner hadde cover med bilde av Miles. Slik ble det også med senere pressinger av denne RSD reissuen, tro mot historien. ;)

    Vis vedlegget 547961
    Artig fun-fact, trane;)
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.588
    Antall liker
    3.281
    Steve Gadd - Eddie Gomez - Jorge Dalto: The Swing Brushes

    Steve visper sammen noe greier, og serverer i sommervarmen.

     

    PederP

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2019
    Innlegg
    4.180
    Antall liker
    12.671
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    2
    I denne boksen var det mykje bra opptak.
    20190801_201844_resized.jpg
    20190801_202705_resized.jpg


    Her var det god driv.
    20190801_211610_resized.jpg


    Sidan far ikkje høyrer så godt lenger, fekk eg ei eske med plater av mor.
    Det tek nok ei stund å kome gjennom alt, men fy søren det er gode opptak på fleire av desse gamle jazz-platene.
    (Det var nokre Jim Reeves og slikt og, men dei kan eg jo gje bort til jul eller noko.)

    Peder
     

    stingsilda

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.12.2008
    Innlegg
    2.188
    Antall liker
    3.061
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    3
    I denne boksen var det mykje bra opptak.
    Vis vedlegget 548946 Vis vedlegget 548947

    Her var det god driv.
    Vis vedlegget 548948

    Sidan far ikkje høyrer så godt lenger, fekk eg ei eske med plater av mor.
    Det tek nok ei stund å kome gjennom alt, men fy søren det er gode opptak på fleire av desse gamle jazz-platene.
    (Det var nokre Jim Reeves og slikt og, men dei kan eg jo gje bort til jul eller noko.)

    Peder
    Ja den verve boksen er bra.
    Kjøpte tilsvarende for noen år siden, annen boks ( den jeg har er som en bok ), men samme artister / låter.
    Blei hekta på sjangeren og starta galskapen her mtp innkjøp av jazzplater gitt :)

    Har blitt endel platekjøp i jazz kategorien etter den der du ;)
     

    Harald HM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Innlegg
    2.251
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    BILL EVANS

    At The Montreaux Jazz Festival

    (På vinyl)

    En perle, eller flere...
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.415
    Antall liker
    14.389
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Nyter formiddagskaffen med den siste til Al Foster. Perfekt start på en litt regnfull dag:)

    186764CD-B882-4709-B910-FF92F80FB041.jpg
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Arve Henriksen ”The natur of Connections”.......nytes på vinyl...

    81WNkRSdcGL._SS500_.jpg


    mvh
     

    stingsilda

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.12.2008
    Innlegg
    2.188
    Antall liker
    3.061
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    3
    Går i denne, nok en gang :)

    stan getz - cafe montmatre.png


    Men et spørsmål til dere her inne.
    Noen som har funnet denne på vinyl, eller vet om den originalt ble gitt ut på vinyl ?

    Søkte litt her og virker som at det bare er reissues der ute, bl.a fra Tsjekkia.

    Trodde at den kanskje var gitt ut på eksempelvis SteepleChase som har en rekke utgivelser fra Cafe Montmartre.
    Deriblant Stan Getz Quartet Live from Cafe Montmartre.
     

    Harald HM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Innlegg
    2.251
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    Går i denne, nok en gang :)

    Vis vedlegget 550423

    Men et spørsmål til dere her inne.
    Noen som har funnet denne på vinyl, eller vet om den originalt ble gitt ut på vinyl ?

    Søkte litt her og virker som at det bare er reissues der ute, bl.a fra Tsjekkia.

    Trodde at den kanskje var gitt ut på eksempelvis SteepleChase som har en rekke utgivelser fra Cafe Montmartre.
    Deriblant Stan Getz Quartet Live from Cafe Montmartre.
    Godt spørsmål, Sting.
    Jeg er nok ikke noe flinkere enn deg til å søke på internettet. Jazzhus Montmartre sto for mye bra jazz opp gjennom årene og SteepleChase var vel nært knyttet til live aktivitetene. Stan Getz var også en vesentlig brikke når det gjaldt å få opp et sånn jazz-prosjekt som klubb og plateselskap i Danmark og Europa, så vidt jeg har forstått. Men hvilke innspillinger han fikk ut på vinyl har jeg ingen anelse om. Skulle likevel være merkelig om det ikke finnes en originalutgivelse på vinyl et eller annet sted. Det var vel ikke noe annet medium som sto så sentralt i Getz’ storhetstid?

    Lykke til videre i ditt søk:)
     

    stingsilda

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.12.2008
    Innlegg
    2.188
    Antall liker
    3.061
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    3
    Ja det har vært nye bra fra Montmartre ja Harald.

    Har en del utgivelser med opptak derfra ja.

    Ben Webster ser bl.a ut til å hatt en helaften der :)
    - Saturday Night at The Montmartre
    - Midnight at The Montmartre
    - Sunday Morning at The Montmartre

    Har alle 3 på vinyl, veldig bra !!

    Men han bodde jo i København og hadde jo mange opptredener der da.

    Men søkte liste over utgivelser fra SteepleChase jeg fant her.
    Kunne ikke se at den er utgitt der. Mulig den kom ut på en annen label her, cd'en er vel Universal mener jeg.

    Men "Huff" for mye bra som er kommet ut på SteepleChase…..
    Skulle gjerne hatt det meste fra den katalogen :)

    Steeplechase Records 1001 to 1099

    Obs, ligger flere serier 1100 - 1199, 1200-1299 så bare å bla.... :)
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn