Jazz; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.588
    Antall liker
    3.281
    De andre tre er vist ikke i slekt med bassisten Cohen selv om de alle er fra Israel opprinnelig.
    Husket jeg stusset over dette første gang jeg hørte bassist og trompetist Cohen;) Tror de driver gjøn med oss. Bassist Avishai Cohen har vel en søster som spiller klarinett etter det jeg har forstått, Anat Cohen.
    Nei. Det er Avishai Cohen, The Trumpeter, som har en søster som spiller klarinett (som i videoen jeg la ut). Han har også en bror som heter Yuval som spiller saxofon og som drikker rødvin i den samme videoen. De kaller seg 3 Cohens. Avishai Cohen, bassisten, er som sagt ikke i samme slekt eller familie.

    Jævla komplisert er det i alle fall, men ikke farlig så lenge det svinger. 3 Cohens var verd å få med seg :)
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.588
    Antall liker
    3.281
    ECM bør kanskje vurdere å jobbe litt med artistnavn. De har bratsjisten Kim Kashkashian i sin stall også.
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.415
    Antall liker
    14.388
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    De andre tre er vist ikke i slekt med bassisten Cohen selv om de alle er fra Israel opprinnelig.
    Husket jeg stusset over dette første gang jeg hørte bassist og trompetist Cohen;) Tror de driver gjøn med oss. Bassist Avishai Cohen har vel en søster som spiller klarinett etter det jeg har forstått, Anat Cohen.
    Nei. Det er Avishai Cohen, The Trumpeter, som har en søster som spiller klarinett (som i videoen jeg la ut). Han har også en bror som heter Yuval som spiller saxofon og som drikker rødvin i den samme videoen. De kaller seg 3 Cohens. Avishai Cohen, bassisten, er som sagt ikke i samme slekt eller familie.

    Jævla komplisert er det i alle fall, men ikke farlig så lenge det svinger. 3 Cohens var verd å få med seg :)
    Aha, tror fortsatt at Avishai tar på seg løsskjegg og spiller trompet når det måtte passe og bass uten løsskjegg jeg, lol

    På toppen av det hele så har jeg ei skive som heter ”Playing the room" med Avishai Cohen (trumpet) og en pianist som heter Yonathan Avishai. Mr. Avishai and Cohen I presume:cool:
     
    Sist redigert:

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.415
    Antall liker
    14.388
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Starter arbeidernes dag med rolig og melodiøs munnspill jazz. Det må vel være 1. mai verdig:)

    4884CD07-DBF5-4C2C-8350-E8060B7C9C25.jpg
     

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.644
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Har vært svært opptatt av Coltrane men har egentlig ikke helt forstått hans status. Hørte nå på låten «wise one».
    Og da forstår jeg. Genialt!
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.588
    Antall liker
    3.281
    Høyenergi dansemusikk fra Fela Kuti og Africa 70 med Tony Allan på trommer (RIP)

    fela.jpg
     

    birk88

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2016
    Innlegg
    391
    Antall liker
    270
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Har vært svært opptatt av Coltrane men har egentlig ikke helt forstått hans status. Hørte nå på låten «wise one».
    Og da forstår jeg. Genialt!
    Fantastisk låt.

    Fant en versjon på Spotify (med "les deux love orchestra" på plata Ecstasy). Noen som vet hvem som spiller her (låta "Coltrane: Wise One")?
     

    Hurra_mann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2006
    Innlegg
    427
    Antall liker
    212
    De andre tre er vist ikke i slekt med bassisten Cohen selv om de alle er fra Israel opprinnelig.
    Husket jeg stusset over dette første gang jeg hørte bassist og trompetist Cohen;) Tror de driver gjøn med oss. Bassist Avishai Cohen har vel en søster som spiller klarinett etter det jeg har forstått, Anat Cohen.
    Nei. Det er Avishai Cohen, The Trumpeter, som har en søster som spiller klarinett (som i videoen jeg la ut). Han har også en bror som heter Yuval som spiller saxofon og som drikker rødvin i den samme videoen. De kaller seg 3 Cohens. Avishai Cohen, bassisten, er som sagt ikke i samme slekt eller familie.

    Jævla komplisert er det i alle fall, men ikke farlig så lenge det svinger. 3 Cohens var verd å få med seg :)
    Jeg har nylig gravd i dette fordi jeg ikke fikk diskografien til å gå opp. Som dere skriver er det to Avishai Cohen. Begge er født i Israel og har utvandret til USA og har New York som base. Bassisten er eldst (født 1970), trumpetisten (født 1978 ) har et mellomnavn som begynner med E.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.323
    Antall liker
    3.436
    Sted
    Sunnmøre
    I førti år av livet mitt har eg trudd at jazz på ingen måte var noko for meg. Det har sine fordelar, som å kunne oppdaga musikk eg "burde" kjenna til med heilt friske øyro.
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.989
    Torget vurderinger
    2
    F5C03CEC-1E07-4E69-8DAA-B36A08EED216.jpeg


    Litt forsiktig start på lørdagen. Tittelsporet ihvertfall..
     

    NadaSvada

    Fersking
    Ble medlem
    01.09.2018
    Innlegg
    4
    Antall liker
    1
    Liveskiva til Radka har vært, og er, min favoritt vokal-Jazz skive fra jeg var 15 og til i dag, nå snart 43.
    Kanskje det største tapet for Norsk Jazz.
    Hun eller nå Kongshaug for alt han har gjort for norske produksjoner og alle sine år sammen med Eicher og ECM.
     

    stingsilda

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.12.2008
    Innlegg
    2.188
    Antall liker
    3.061
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    3
    Blei eine plata bare med Gregory her.

    Fant denne som måtte på.
    paquito - blowin.png


    En del mer sus og driv vil jeg nå si :)
     

    stingsilda

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.12.2008
    Innlegg
    2.188
    Antall liker
    3.061
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    3
    Gratulere med dagen alle sammen ! 🇳🇴 :)

    Da det ble lite med 17-mai tog etc i år, holdt man seg stort sett inne, selv om været var ganske så ok.

    Blei derfor en del utforsking i vinyl samlingen her utpå eftan.

    Var bl. anna gjennom denne her.
    Bra plate ( plater ) dette her. Er 3 lp'er i boksen her ( 45 rpm )

    bill evans - live at Art D'Lugoff's.png
     
    Sist redigert:

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.164
    Antall liker
    8.924
    Gratulere med dagen alle sammen ! 🇳🇴 :)

    Da det ble lite med 17-mai tog etc i år, holdt man seg stort sett inne, selv om været var ganske så ok.

    Blei derfor en del utforsking i vinyl samlingen her utpå eftan.

    Var bl. anna gjennom denne her.
    Bra plate ( plater ) dette her. Er 3 lp'er i boksen her ( 45 rpm )

    Vis vedlegget 637813


    Hvordan er lyden på denne synes du? Den er også gitt ut på tape og jeg går rundt og lurer litt på den.
     

    stingsilda

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.12.2008
    Innlegg
    2.188
    Antall liker
    3.061
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    3
    Hvordan er lyden på denne synes du? Den er også gitt ut på tape og jeg går rundt og lurer litt på den.
    Hadde dessverre ikke helt fokuset på lyden og lydbildet slik sett så du får ta dette her med en klype salt. :)

    Syntes nå det er bra lyd på disse.
    Dog på siste plata synes jeg kanskje at lydbildet kanskje blei litt "sammensmeltet", hvis jeg kan kalle det det. Var på ene melodien, husker ikke hvilken
    Men ser at det er ulike utgivelser av denne, den jeg har fra Resonance Records.

    Er denne jeg har:
    ( Endra, det andre bildet blei så himla stort :) )
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.164
    Antall liker
    8.924
    Hadde dessverre ikke helt fokuset på lyden og lydbildet slik sett så du får ta dette her med en klype salt. :)

    Syntes nå det er bra lyd på disse.
    Dog på siste plata synes jeg kanskje at lydbildet kanskjenblei litt "sammensmeltet", hvis jeg kan kalle det det. Var på ene melodien, husker ikke hvilken
    Men ser at det er ulike utgivelser av denne, den jeg har fra Resonance Records.

    Er denne jeg har:
    Vis vedlegget 637821

    Ok, bra folk involvert i det minste. 2xHD fra Canada selger denne på tape kopiert direkte fra masteren, har ikke lest noen anmeldelse så jeg er usikker, har Waltz... på tape fra Tape Project og den er fantastisk men denne føler jeg er litt sånn «uoffisiell" så jeg bare lurte. Hvordan er den i forhold til Village Vanguard/Waltz...synes du. Hvis du kan mene noe om det da uten direkte sammenligning.
     

    stingsilda

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.12.2008
    Innlegg
    2.188
    Antall liker
    3.061
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    3
    Ok, bra folk involvert i det minste. 2xHD fra Canada selger denne på tape kopiert direkte fra masteren, har ikke lest noen anmeldelse så jeg er usikker, har Waltz... på tape fra Tape Project og den er fantastisk men denne føler jeg er litt sånn «uoffisiell" så jeg bare lurte. Hvordan er den i forhold til Village Vanguard/Waltz...synes du. Hvis du kan mene noe om det da uten direkte sammenligning.
    Lenge siden jeg spilte Village Vanguard så tror jeg må få ta en ny runde i morra for å gi deg et godt svar på dette her.

    Waltz kjøpte jeg billigversjonen av på merket DOL så er ikke noe sammelikningsgrunnlag vil jeg si.
    Kvaliteten derfra varierer ganske mye synes jeg.
     

    stingsilda

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.12.2008
    Innlegg
    2.188
    Antall liker
    3.061
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    3
    Lenge siden jeg spilte Village Vanguard så tror jeg må få ta en ny runde i morra for å gi deg et godt svar på dette her.

    Waltz kjøpte jeg billigversjonen av på merket DOL så er ikke noe sammelikningsgrunnlag vil jeg si.
    Kvaliteten derfra varierer ganske mye synes jeg.
    Da tar jeg en sjanse her og gjør et forsøk på å beskrive lyden :)
    Ikke noe jeg har gjort tidligere dette her så dere får ta det for det det er, og med en klype salt tenker jeg.
    Mange faktorer som spiller inn, oppsett, rom, og ikke minst ører som hører. Det siste begynner nok å skrante en del er jeg redd :)
    Men for sammenlikningen så er nå alt likt slik sett.

    Live at Art D'Lugoff's:
    Relativt stort lydbilde men pianoet er ganske fremtredende og "overdøver" slik sett en del trommer / bass, mest kontrabass synes jeg. Ikke direkte intenst men blir ganske dominerende. Klart definert lydbilde med slagverk til venstre, piano sentrert og bass senter-høyre.
    Trommene ligger et stykke bak i lydbildet. Kan vel si litt det samme for kontrabassen.
    Men får en litt sånn følelse av at det ligger et "filter" over lyden og mangler derfor litt åpenhet i toppen. Kan jo være øra dog :)
    Hører publikum så vidt i de svake partiene og ligger langt bak.
    Applaus er ikke så sterk og fremtredende, tydelig bak i lydbildet, men lyden kuttes relativt kjapt så får ikke noe særlig inntrykk der.
    Er langt unna Clubhouse med Dexter Gordon, som jeg har nevnt tidligere her, hvor man føler at man sitter i salen når applausen kommer.


    Village Vanguard:
    Er en pressing fra Milestone, 1976 og en fransk utgivelse. Om dette er sammenlikningsgrunnlag godt nok vet jeg ikke.

    Virker noe mer åpent men kan kanskje skyldes at lydbildet er mer "balansert", Dvs pianoet er ikke så fremtredende og mye klarere trommer og kontrabass.
    Men noe "smalere" lydbilde her, alt er mer sentrert / i midten.

    Hører publikum mer tydelig i bakgrunnen her og ikke så langt bak.
    Applaus er mede frempå og får en bedre følelse av liveopptak slik sett.

    Men litt samme følelse også her, føler det ligger et lite "filter" i toppen for å gi den store live følelsen.

    Det var nå et forsøk på å beskrive lyden og forskjellene her.
    Du / dere får ta det for det det er som sagt.
    Det å beskrive lyd / opplevelse er ikke like enkelt med ord synes nå jeg men men… :)

    Et kjapt utdrag fra booklet som følger med Live at Art:
     

    Vedlegg

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.164
    Antall liker
    8.924
    Da tar jeg en sjanse her og gjør et forsøk på å beskrive lyden :)
    Ikke noe jeg har gjort tidligere dette her så dere får ta det for det det er, og med en klype salt tenker jeg.
    Mange faktorer som spiller inn, oppsett, rom, og ikke minst ører som hører. Det siste begynner nok å skrante en del er jeg redd :)
    Men for sammenlikningen så er nå alt likt slik sett.

    Live at Art D'Lugoff's:
    Relativt stort lydbilde men pianoet er ganske fremtredende og "overdøver" slik sett en del trommer / bass, mest kontrabass synes jeg. Ikke direkte intenst men blir ganske dominerende. Klart definert lydbilde med slagverk til venstre, piano sentrert og bass senter-høyre.
    Trommene ligger et stykke bak i lydbildet. Kan vel si litt det samme for kontrabassen.
    Men får en litt sånn følelse av at det ligger et "filter" over lyden og mangler derfor litt åpenhet i toppen. Kan jo være øra dog :)
    Hører publikum så vidt i de svake partiene og ligger langt bak.
    Applaus er ikke så sterk og fremtredende, tydelig bak i lydbildet, men lyden kuttes relativt kjapt så får ikke noe særlig inntrykk der.
    Er langt unna Clubhouse med Dexter Gordon, som jeg har nevnt tidligere her, hvor man føler at man sitter i salen når applausen kommer.


    Village Vanguard:
    Er en pressing fra Milestone, 1976 og en fransk utgivelse. Om dette er sammenlikningsgrunnlag godt nok vet jeg ikke.

    Virker noe mer åpent men kan kanskje skyldes at lydbildet er mer "balansert", Dvs pianoet er ikke så fremtredende og mye klarere trommer og kontrabass.
    Men noe "smalere" lydbilde her, alt er mer sentrert / i midten.

    Hører publikum mer tydelig i bakgrunnen her og ikke så langt bak.
    Applaus er mede frempå og får en bedre følelse av liveopptak slik sett.

    Men litt samme følelse også her, føler det ligger et lite "filter" i toppen for å gi den store live følelsen.

    Det var nå et forsøk på å beskrive lyden og forskjellene her.
    Du / dere får ta det for det det er som sagt.
    Det å beskrive lyd / opplevelse er ikke like enkelt med ord synes nå jeg men men… :)

    Et kjapt utdrag fra booklet som følger med Live at Art:

    Takk. Bra jobba og forståelig for meg i hvert fall.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn