Jazz; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.591
    Antall liker
    3.286
    ^ Det finnes en live, fra Fransk TV med det gamle materialet. Den er konge den. De har også gjort en live for svensk TV som var meget bra. Linker til begge skal være en eller annen plass i denne tråden.
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.989
    Torget vurderinger
    2
    «Tight, men fett». Så forskjellige vi hører. Tight er fett...

    Jeg har ikke klart å høre gjennom hele nyskiva til Rymden savner komposisjoner, synes det blir litt jammete det hele.

    Spiller nå «Pitter Patter» fra første. Det er tight, og fett!
     

    stingsilda

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.12.2008
    Innlegg
    2.189
    Antall liker
    3.074
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    3
    Blei noe enda gamlere enn Lionel Hampton her :)

    sidney bechet - blue note recordings.PNG


    Selv om det er opptak fra rundt 1940 og oppover så er det overraskende bra.
     
    Sist redigert:

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.151
    Antall liker
    6.737
    Torget vurderinger
    4
    Rymden prøverakett, 2014.
    Må ha gitt mersmak.
    042824EC-E1DD-4131-BFEE-473765104D68.jpeg
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    2.358
    Torget vurderinger
    2
    Ditto!
    Jeg syntes den første var kul. Eller rettere, - jeg ville veldig gjerne at den skulle være det. Men, etter hvert måtte jeg innse at den egentlig aldri grep meg. Den ble litt grøt og var mest av alt lovende. Kanskje ikke så rart når vi senere leser at de knapt hadde spilt med hverandre. Og dessuten, de som påpekte en heller ullen og udefinert bassgjengivelse hadde seff helt rett.
    Nå har de spilt mye med hverandre. Nå har de noe å melde. Nå har de det gøy. Nå minnes man på hvor bra E.S.T. var og man hører hvordan Bugge utfordrer svenskene med sin enormt brede erfaring og arsenal av verktøy. Noen ganger små flashbacks til lekenheten i NCJ. Og det låter fett. Tight, men fett!
    Vis vedlegget 663879 Forøvrig første gang jeg har sett pianostemmeren ble kredittert på coveret.
    Enig!
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    2.358
    Torget vurderinger
    2
    Spiller Verneri Pohjola´s siste nå, The dead don´t dream. Synes den er storveis.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.151
    Antall liker
    6.737
    Torget vurderinger
    4
    Radka blir aldri galt. Tross sitt korte liv og lille produksjon rakk hun å sette dype fotavtrykk i norsk jazz.
    De årvåkne som har lest biografien av Marta Breen minnes kanskje et gammelt foto fra en sommerfest hos Radka og Arild (Andersen) en gang på 70tallet da de bodde i et hus på Lørenskog, noen kraftige steinkast fra casa Trane. Vel, ved siden av Radka, ved et sommerbord i de lyse morgentimer satt en gjenganger i omgangskretsen. Sambygdingen Pål Thowsen er altså linken til dagens nyervervelse hvor han noe overraskende har fått plassen Jon Christensen en gang hadde. Og det funker som pokker det! Sammen med Storløkken og en basskar jeg aldri har hørt om før.
    Virkelig godt å høre nytt fra Terje Rypdal igjen, selvom opptakene rett nok er halvannet år gamle. Helsen er visst sviktende, men det høres ikke her.
    72E9F21C-BC2E-48EB-A76C-00AD1B8A97F5.jpeg
     

    stingsilda

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.12.2008
    Innlegg
    2.189
    Antall liker
    3.074
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    3
    Ja dessverre blei det alt for kort ang Radka.
    Har mange ganger tenkt på hva hvis.....

    Men det får man aldri svar på.

    Terje Rypdal blir nok litt for progressiv / vanskelig for min del.
    Er nok hektet opp mot mere det melodiøse / flyten her :)

    Så da blei det heller Ellen Andrea Wang her i stedet for.

    Opplevde henne live på Døla Jazz, var vel i fjor, eller var det 2 år siden, tiden flyr.

    Uansett, veldig bra synes jeg.
    Kjøpte ene albumet etter konserten på Brenneriet, signert :)

    ellen andrea wang - diving.png
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.167
    Antall liker
    8.946
    Radka blir aldri galt. Tross sitt korte liv og lille produksjon rakk hun å sette dype fotavtrykk i norsk jazz.
    De årvåkne som har lest biografien av Marta Breen minnes kanskje et gammelt foto fra en sommerfest hos Radka og Arild (Andersen) en gang på 70tallet da de bodde i et hus på Lørenskog, noen kraftige steinkast fra casa Trane. Vel, ved siden av Radka, ved et sommerbord i de lyse morgentimer satt en gjenganger i omgangskretsen. Sambygdingen Pål Thowsen er altså linken til dagens nyervervelse hvor han noe overraskende har fått plassen Jon Christensen en gang hadde. Og det funker som pokker det! Sammen med Storløkken og en basskar jeg aldri har hørt om før.
    Virkelig godt å høre nytt fra Terje Rypdal igjen, selvom opptakene rett nok er halvannet år gamle. Helsen er visst sviktende, men det høres ikke her.
    Vis vedlegget 664830
    « Pål Thowsen, «..den musikeren i Norge som spiller som Tony Williams», som Rypdal selv sier.»

    Siste gang jeg opplevde han live var med Elephant9 og det må innrømmes at for en som har opplevd han utallige ganger helt siden første gang på Odyssey turneen midt 70 i Atlantic Hall så var det en trist opplevelse. Man vil jo alltid sammenligne så jeg lever på opplevelsene fra alle konsertene med han, noen av dem store høydepunkt i en lang « konsert karriere». Håper han pleier helsa godt.

    Men handle denne skal jeg selvfølgelig.
     
    Sist redigert:

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.151
    Antall liker
    6.737
    Torget vurderinger
    4
    Tror det var Tor Hammerø som etter en konsert nylig skrev at fuglen ikke lenger flyr så høyt som før.
    Det er nok er god beskrivelse.
    Men, som sagt er ikke det påfallende når man hører den nye plata.
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.591
    Antall liker
    3.286
    Enig Trane. Den nye plata står som nok en påle i hans produksjon på linje med de beste fra før. Hammerø beskrev dette etter en konsert, ikke denne nye plata etter hva jeg husker.

    Trane, han på bass heter Endre Hareide Hallre. En som er verd å følge med på fremover.

    On Fender Precision and fretless bass is Endre Hareide Hallre who is by far the youngest musician in the group, but one who Rypdal says he has “played with virtually since kindergarten!”. Certainly, Hallre’s bass guitar makes a major contribution to the music and on occasion is almost the lead instrument. London Jazznews.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.167
    Antall liker
    8.946
    Enig Trane. Den nye plata står som nok en påle i hans produksjon på linje med de beste fra før. Hammerø beskrev dette etter en konsert, ikke denne nye plata etter hva jeg husker.
    Som Trane skrev i innlegget sitt så var det etter en konsert ja.
     

    PederP

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2019
    Innlegg
    4.192
    Antall liker
    12.725
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    2
    Kjekkt å bla i gamle plater. Denne er knallbra. Får deg i godt humør same kva du har gått gjennom i løpet av dagen.
    Sugano1.jpg Sugano.jpg
     

    stingsilda

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.12.2008
    Innlegg
    2.189
    Antall liker
    3.074
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    3
    Kom to plater i posten i dag gitt :)

    ellen andrea wang - closeness.PNG


    Går i Closeness akkurat nå.
    Så langt, veldig bra synes jeg.

    Leker litt med Radka her hører jeg også nå.
    Farlig....... ;)
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.151
    Antall liker
    6.737
    Torget vurderinger
    4
    Cassandra Wilson fra 2002. Pure Pleasure reissue. Pure earcandy!
    Hun kan vel like gjerne plasseres i bluesavdelingen som jazzavdelingen. Jeg kan fint dagdrive i grenselandet deromkring.

    003F43A8-39BF-4380-9D03-D1A4AFB6DB15.jpeg
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    851
    Antall liker
    2.105
    Torget vurderinger
    1
    Brødrene Adderley til ettermiddagskaffen

    _DSF9641.jpg


    Har også fått tak i en Nagaoka MP-110 som prøves ut og kjøres inn
    _DSF9645.jpg
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.989
    Torget vurderinger
    2
    Rypdals nye har inspirert til noen gjenbesøk i katalogen..
    0D4EC50B-1CB2-4ACB-B7EE-303593E93533.jpeg
    83425710-C2E4-4E56-A6D2-3D6AF5138E85.jpeg
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.151
    Antall liker
    6.737
    Torget vurderinger
    4
    Klassisk Coltrane i ny utgivelse.
    Acoustic Sounds Series andre runde gir oss A Love Supreme og Ballads. Har ikke rukket å lytte til begge ennå, men helt umiddelbart er det veldig lovende, dog litt rusk på slutten av første sporet. Mulig det bare skal en vask til. Må vurderes ift. AP45 når jeg får tid.
    107B57E0-7232-4EBC-B26A-BE39404C18FB.jpeg
     
    U

    utgatt25555

    Gjest


    Greek pianist Vassilis Tsabropoulos in his first solo album, with a fascinating programme of adaptations of Byzantine hymns and improvisations inspired by this ancient material. The hymns here - played with great respect as well as a poetic freedom - are pieces traditionally sung during the Easter period in Orthodox churches.

    mvh
     
    U

    utgatt25555

    Gjest


    Arild Andersen's trio emphasises the writing and playing of Greek pianist Vassilis Tsabropoulos, whose melodic improvising and sense of form are influenced by his background as a classical musician. Tsabropoulos's tunes, and his arrangement of Ravel here, cast the jazz ‘piano trio’ genre in another light – as do his contributions to Andersen’s pieces and the collective improvisation “European Triangle'. Arild Andersen's driving bass and John Marshall's inventive drums give the music its sense of propulsion. Recorded 2003.

    mvh
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn