Jazz; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • stingsilda

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.12.2008
    Innlegg
    2.188
    Antall liker
    3.061
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    3
    Beklager !
    Men måtte bare.....
    Ihjelspilt av mange, men porsjonert ut i riktige doser....
    Du hildrande du !!

    Blir ALDRI lei denna.

    Men igjen, aldri for meget av det gode :)
    Må komme i riktige doser.
    Er noen måneder siden sist den lå på tallerkenen her.

    miles davis - kind of blue.png
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.150
    Antall liker
    6.724
    Torget vurderinger
    4
    Helt på slutten av en god fredag passer det godt med en snartur til Kyoto.
    5 november1976 var også en fredag og Keith Jarrett spilte den første av 5 konserter i 5 forskjellige japanske byer.
    Nypressingen av denne boksen skal visst slippes først 19 februar, men jeg fikk en overraskende mail om at bestillingen min var kommet, så da så...

    Ser ut til å være lik 2019-utgaven som ble laget i 350 ex. Denne gangen har de laget 2000 nummererte eksemplarer. Virkelig en vakker og forseggjort sak.

    18530938-4EEA-4CC8-A424-837B1285B812.jpeg
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.323
    Antall liker
    3.436
    Sted
    Sunnmøre
    Nypressingen av denne boksen skal visst slippes først 19 februar, men jeg fikk en overraskende mail om at bestillingen min var kommet, så da så...
    Bestilte etter tips frå deg her, så har fått melding om at boksen er på veg over fjellet til meg også. Har strima konsertane sidan eg bestilte, og er intenst overtydd om at dette er verd å eiga i fysisk format.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.201
    Antall liker
    101.667
    Torget vurderinger
    23
    Siste låta (bonus) på CD'en er verdt hele investeringen
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.201
    Antall liker
    101.667
    Torget vurderinger
    23

    Vanskelig å bli lei denne Roy Hargrove "Jazz Standard" låta... RIP Roy
    Men Jan Van Duikeren gjør en mesterlig jobb på flugelhorn her...


     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.150
    Antall liker
    6.724
    Torget vurderinger
    4
    Kommer jeg over en Steeplechase i brukthyllene som jeg ikke har så plukker jeg den stort sett alltid med meg. Nesten uten unntak. Så også denne som jeg fant i den imaginære brukthyllen på Obilix sin FB.
    Dexter Gordon hadde som flere andre amerikanske jazzmusikere flyttet til et bedre liv i Europa og gjorde derfor en del europeiske innspillinger. Her med Kenny Drew og NHØP i Rosenberg Studio 24 mai og 8 sept 1974.
    Som alltid på Steeplechase låter det flott, live og ujålete.

    E3882766-0D4A-4ECE-97BE-B9C61739190D.jpeg
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.989
    Torget vurderinger
    2
    «All things John McLaughlin» har blitt et slags prosjekt i etapper, noe har jeg selv annet må streames. Denne har jeg hatt i mange år, men det er først nå det går opp for meg at den ble spilt inn i New York på en dag, og at det var dagen etter at Johnny kom over dammen.
    B0B241BF-9ED3-4FCC-8D86-959AD66AE361.jpeg

    passer fint en søndag formiddag
     
    Sist redigert:

    Jasså

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2015
    Innlegg
    123
    Antall liker
    193
    Torget vurderinger
    7
    Vis vedlegget 695517

    Jeg har utgivelsen "Blue Camel" samme label, 10 år eldre og litt annet mannskap der S. Swallow gjør en kjempejobb på bass. Veldig hippe saker dengang da, kanskje litt mer "main" i dag ...
    Uansett - tøft!
     

    ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.104
    Antall liker
    1.826
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    Hiphop Jazz. Kendrick Lamarˋs "How to pimp a butterfly" Herlig jazzispirert hip hop.
     

    Vedlegg

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.588
    Antall liker
    3.281
    Hørte på NRK Jazz her på morgenen. Da kom den gamle kjenningen, Crystal Silence med Chick Corea og Gary Burton sigende inn øregangene mine. Dette er ett stykke musikk jeg aldri ser ut til å gå lei av. Hvorfor er det sånn tenkte jeg. Hva er det med Chick og Gary sammen som gjør sånn inntrykk. Musikken driver frem, men helt uten en trommeslager til å holde tiden. Hva gjør dette så unikt for meg?

    I min søken etter svar, leste jeg biografien om Chick på nettstedet "All About Jazz". Der skriver de blant annet:

    "I made a lot of headway technically and musically with my piano playing when I realized that I could regard the piano as a terrific percussion instrument," he wrote in a Music Teacher magazine article, listing a number of drummers as major influences. "Eighty-eight tuned drums! My fingers like 10 drumsticks!"

    Og for en gammel trommeslager gav det plutselig mening. Chick sin jazzdielekt inneholder nok timing og perkusjon til å gjøre jobben som en meget god rytmeseksjon vanligvis gjør. Ikke rart han er en av mine absolutte favoritter.

    https://www.allaboutjazz.com/chick-corea-chick-corea-by-mark-sabbatini.php
    Kom til å tenke på denne i dag. RIP
    Legger på Crystal Silence i andakt.
     

    olllie

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2006
    Innlegg
    530
    Antall liker
    464
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det må bli Chick Corea i dag. En bauta i moderne jazz, som nylig har gått bort. En fantastisk musiker som jeg heldigvis fikk oppleve live.

    Her spiller han med John McLaughlin, Kenny Garrett, Christian McBride og Vinnie Colaiuta. Som alltid Bra!!!
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.415
    Antall liker
    14.388
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    En skandinavisk, spansk trio på åpner helgen for min del. Nordisk og litt minimalistisk i utrykket, men lyrisk og fint til tider.

    4875FFA8-E3AE-4AA6-9BFC-3C659E8B3AC4.jpeg
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    En av USAs fem største jazzpianister. Med en av de tøffeste vokalistene innen jazzen...

    CHICK COREA & BOBBY McFERRIN: PLAY ;)

    As a bit of a send-off for Chick... RIP...
     
    U

    utgatt304361

    Gjest
    Dette er jævlig irriterende. Nå sitter jeg og hører på denne plata. Helt konge musikk, men alt ligger i venstre og høyre høyttaler. Alle instrumenter er panorert til maks. Ingen ting i midten av lydbildet. Hvorfor må man ødelegge god musikk på denne måten?

    A75EBF98-0BFD-404E-802F-598DC6365476.jpeg
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.150
    Antall liker
    6.724
    Torget vurderinger
    4
    Vel, om det er mixen som roper paaanooraamaaaa så hjelper ikke masteringen, cut'en og pressingen på det.

    Vet ikke om det finnes forskjellige mixer av denne slik som fx KoB hvor jeg har samme oppfatning av den vanlige 1997 Marc Wilder mixen som du tydeligvis har av denne. Derfor blir oftest Mofi45 stående, mens jeg spiller en rimelig mono MOV fra 2013.
    Nå driver jo Chad Kassem med å presse en UHQR 45 av Bernie Grundman sin 1994 mastering fra de orginale 3-track tapene. Sannsynligvis er det masteren Classic Records brukte på 90-tallet. Kassem sitt Acoustic Sound kjøpte senere resente av Classic Records og fikk vel masteren "på kjøpet". 😮
    Selv har jeg aldri hørt den versjonen så vet ikke om det er samme panorama, men det er nok pre hastighetskorrigeringen.

    Beklager divergeringen, men Bill Evans spiller jo på KoB så da er det jo en viss sammenheng. ;)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    EBH, Trane: Enkelte skiver bare er sånn...I suggest you live with it. Or break the disc in half...so as not to use again.

    Mer her:

    DANILO PEREZ- Panamonk, 1996....Gammel favoritt fra studietida, pokker så vanskelig å finne på CD..Kanskje må jeg låne den av ei venninne? Hvis hu finner den, da.. :coffee:

    PS: For den som har lyst til å lære: Prøv å identifisere nye musikere opp mot kjente -med bind for øya- en gang i uka i 3 år.. Over en hel kveld! Deretter bør du kunnne skjønne det meste av deres spesifikke stiltrekk..Og ikke minst om ditt anlegg er "up to par" @#Formidling. Start med ett bestemt instrument, plukk ut 3-4 favoritter blant instrumentalistene - som for eksempel Chick, Keith, Ellis M. og Oscar Peterson. Så lytter du INNGÅENDE og OVER TID til hver av dem. Merk deg stil, fraseringer, dynamikkvalg, fingerbruk, resulterende transientering +++.. Med bind for øya...Det funker! Deretter vil du- hvis du har fulgt med i timen- kunne differensiere dem, selv fra ei helt ukjent plate...På bakgrunn av hvem de faktisk er bak tangentene. Det er en pokker så bra måte å bedrive audiotrening...believe you me..Jeg har selv gjort dette en gang i måneden i noe nær tjue år..
     
    Sist redigert:

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.150
    Antall liker
    6.724
    Torget vurderinger
    4
    Denne har blitt liggende uhørt en stund for orgel er vanligvis ikke min greie, men nå har jeg lyttet gjennom fire platesider med Keith Jarrett’s improvisasjoner på kirkeorgel og det var ikke som forventet. Hvilket jeg selvsagt burde forventet av Jarrett. Fasinerende. At jeg aldri har hørt orgel spilt slik kan selvsagt skyldes at jeg har hørt lite på orgelmusikk, men det kan jo også skyldes at kirkeorgler vanligvis ikke spilles av improviserende jazzmusikere med godt utviklet sjangerforakt.

    Jeg er veldig glad i mine Franco Serblin Accordo. De gjør en fantastisk jobb med det meste av musikken jeg spiller. De gjør langt fra noe feil her heller, men noen ganger tar jeg meg i å dagdrømme om et sett svære Oswald Mills horn i et låvestort rom milevis fra nærmeste nabo....

    AA97BC93-42E7-4FC8-9B9F-53A1727F8344.jpeg
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Trane: Den der er fin, den. Og det er nettopp det med både Keith, Ellis, Oscar og Chick: De HAR IKKE forakt for genre. De gjør det de skal. Som om de aldri har gjort annet. Uansett genre. Kvalitetsmusikere, som viser sin musikalske forståelse, bredde og kompetanse på felt. Et ekstremt kvalitetstegn. Elton , Ian Anderson og Rick Wakeman har også den bredden. De KAN spille klassisk, julemusikk, prog, pop, blues, gospel eller metal..pluss mer. Men de GJØR det ikke så ofte lenger som før. Kun ved spesielle anledninger..Med EJs familiære bakgrunn kan jeg forstå hvorfor.. La meg anbefale "Rocketman"...filmen er nyere tids beste biografiske, laget av Dexter Fletcher.
     
    Sist redigert:

    Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.154
    Antall liker
    683
    Torget vurderinger
    1
    Flott herreklubb det der. Steinar Raknes på bass, Ola Kvernberg på fiolin, John Pål Indreberg på saksofon og Håkon Mjåset Johansen på trommer.
    Raknes.jpg
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Dagens: Philly Joe Jones: Blues For Dracula...
    Trenger absolutt ingen presentasjon..

    Følges opp av den nesten like gode SHOWCASE fra samme mann..
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn