Jazz; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.588
    Antall liker
    3.281
    Dette albumet har alt fra denne tidsperioden - el.piano, poly moog og Roger trommer.
    Artig innlegg om en god norsk jazzplate. Men hva er Roger trommer? Er det Rogers, og i så fall, har de en spesiell sound. Jeg husker den typiske Sonorsounden fra samme tidsperiode brukt på litt den samme musikken.
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.618
    Antall liker
    15.404
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Artig innlegg om en god norsk jazzplate. Men hva er Roger trommer? Er det Rogers, og i så fall, har de en spesiell sound. Jeg husker den typiske Sonorsounden fra samme tidsperiode brukt på litt den samme musikken.
    Autokorrekturen har nok spilt oss et puss. Den valgte nok bevisst bort «s»’en i Roger :giggle:

    Nå er det korrigert.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.164
    Antall liker
    8.923
    Pål Thowsen - Sveinung Hovensjø - Freddy Lindquist - Iver Kleive - Fred Nøddelund - Palle Mikkelborg m.fl. og ikke minst, en av mine helter, Håkon Graf. Ting ligger veldig tilrette. Jeg spretter et flunka nytt ECM NOS-eks fra 1981. Du kan til en viss grad kjenne kvaliteten på plata (les dynamikk) i motstanden på platevaskerbørsta i fra VPI.



    For en fantastisk lyd det er på denne vinylutgivelsen. Dette albumet har alt fra denne tidsperioden - el.piano, poly moog og Rogers trommer. Det mangler vel bare en Rickenbacker bass, men Sveinung Hovensjø var vel mer en Fendermann.



    Jeg koser meg gjennom side A på plate hvor respekten for Inger Lise Rypdals vokale tolkninger på Joe Sample-sporet "Now we may begin" økes. Det er nesten som man glemmer Covid og allverdens fandenskap anno 2021! Palle Mikkelborg kan skape de største fantasier på flugelhorn. Det har jeg hørt han gjøre enda bedre på senere produksjoner. Jeg elsker lyden av den mannen også! MEN, mitt personlige høydepunkt er starten på side B; HIGHWAY av Håkon Graf. Trommene til Pål Thowsen pisker rytmer i et deilig funky og tidsriktig jazz-rocklandskap.

    Jeg øker på med et titalls dB og håper på ingen ende av highveien .
    Ingenting er som å mimre. Har denne selv men det er lenge siden den er blitt spilt. Men lurer litt på dette med ECM, den ble vel ikke gitt ut på den labelen?
    (Med forbehold om at jeg har misforstått noe)
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.588
    Antall liker
    3.281
    De som er kjent med utelivet i Tromsø vil også nikke gjenkjennende til Rogers. Hadde en egen eim og en svært typisk historie:


    -Gamle dager med Bjørklunds trio og Kjell Karlsens orkester. De kom gjerne flere ganger i året, og hvert besøk kunne vare i flere måneder.
    - På 70-tallet endret også den musikalske profilen seg. Østeuropeiske orkestre gjorde sitt inntog
    - 80-tallet med norske band, som Stage Dolls og selveste
    - Økt konkurranse på konsertmarkedet førte til at Rogers satset på DJ og disko

    Typisk
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.618
    Antall liker
    15.404
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Ingenting er som å mimre. Har denne selv men det er lenge siden den er blitt spilt. Men lurer litt på dette med ECM, den ble vel ikke gitt ut på den labelen?
    (Med forbehold om at jeg har misforstått noe)
    Det var i det minste en diplomatisk påpekning JIH (y)

    Jeg vet hvorfor ECM dukket opp, men vi er nok enige om at NorDisk er det korrekte.
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.415
    Antall liker
    14.388
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Somi, Holy Room: Live at Alte Oser with Frankfurt Radio Big Band. Kjent som en sangerinne som henter mye inspirasjon fra afrikanske røtter og blander med moderne jazz. Albumene, The Lagos Music Salon og Petite Afrique er gode eksempler på dette og anbefales også(y)

    29794E2D-AC45-4D68-B0AB-F3B60F552360.jpeg
     
    Sist redigert:

    Goggen8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2014
    Innlegg
    2.388
    Antall liker
    952
    Sted
    Oslo
    Kjøpte to Mingus skiver og Art Pepper meets the rhythm section av en selger i Japan. Flotte pressinger, men så uheldigvis at begge Mingus-skivene er planlagt gitt ut i sommer via Chad Kassems Verve/UME program...

    IMG_1536.jpg
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.193
    Antall liker
    10.357
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Dersom man ikke er fan (men jeg er😉) er dette den eneste skiva med DBQ man trenger. I løpet av tredje låta klikker alt på plass og kvartetten er nærmest telepatisk samspilt. Svinger noe vanvittig! Tror jeg trenger den på vinyl og, selv om det medfører flere turer til spilleren undervegs. Noen som kan si noe om lyden på originalpress (helst), evt andre utgaver?
    0C787F67-8D15-41B4-B6B9-A338092BD872.jpeg
     
    Sist redigert:

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.618
    Antall liker
    15.404
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Har flere ulike pressinger av ovenstående på vinyl. De låter alle usedvanlig bra og jeg har enda ikke kommet over noen utgivelser av denne som låter crap. Selv 1.press på US, er godt innafor. Heller ikke japsepressene skjemmer seg ut ;-)

    MANMADE fra 1979 (250 ex på hvit vinyl)
    Jeg fikk en helt nydelig jazz-rockskive med Ruphus på døra i dag, direkte fra Karisma Records. -En nypress av 1979-skiva som har slipp førstkommende fredag.
    At Jacob Holm-Lupo har gjort en nymastring er nesten verdt kjøpet i seg sjøl. Det er en herremann som jeg har fått veldig gode erfaringer med. Sålangt har alt han har tatt i vært førsteklasses. Flere av jobbene hans har jeg rippet vinylen over på flac-/wavfiler hvor målingene viser resultater nettopp slik vi ønsker det - maksimal dynamikkutfoldelse!

    IMG_20210505_165329.jpg

    Albumene "Inner Voice" og "Let Your Light Shine" har alltid fremstått som mine to favoritter. Det er komplett jazz-rock som fester seg i hjerterota hvor gjenkjennbare good-vibes sprer musikkglede . Det er smått utrolig at jeg ikke fanget opp albumet i '79. Albumet er drivende godt og jeg elsker jo stemmeprakten til Gudny Aspaas og på dette albumet er hun helt på høyden med seg sjøl ;-)

    Lyden på denne repressen kan minne mye om den du opplever på DMM-plater. Trommene til Bjørn Jenssen har en snert og et uttrykk som skaper magi til Kjell Larsens gitar og Asle Nilsens Bass.

    Det er kun én ulempe med denne plata - at den er for kort!


    https://www.karismarecords.no/shop/
     
    Sist redigert:

    Serialcat

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.09.2009
    Innlegg
    323
    Antall liker
    119
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    2
    At Jacob Holm-Lupo har gjort en nymastring er nesten verdt kjøpet i seg sjøl. Det er en herremann som jeg har fått veldig gode erfaringer med. Sålangt har alt han har tatt i vært førsteklasses. Flere av jobbene hans har jeg rippet vinylen over på flac-/wavfiler hvor målingene viser resultater nettopp slik vi ønsker det - maksimal dynamikkutfoldelse!​
    Har du eller andre her sjekket om CD versjonene av Ruphus holder samme nivå? Kjøpte opp de utgivelsene Panorama kom med
    for en ti års tid siden. Her er hvordan Manmade ser ut:

    Ruphus - Manmade (Pan PACD 036).gif
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.618
    Antall liker
    15.404
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Har du eller andre her sjekket om CD versjonene av Ruphus holder samme nivå? Kjøpte opp de utgivelsene Panorama kom med
    for en ti års tid siden. Her er hvordan Manmade ser ut:

    Vis vedlegget 719886
    @Serialcat:
    Jeg har ikke CDen fra Karisma, kun LPen. -Men, jeg fikk låne en av de ferdigmastrede filene (av han som har remastret plata) som er brukt på Karisma-CDen som kommer i morgen.

    MasVis-analysen viser at nyutgivelsen fra Karisma har enda høyere crest-faktor: 18,0 dB (høyre- + venstre kanal).

    Spor 2 - Snowy Days (KARxxxCD)

    Ruphus-02_Snowy_Days_overview_2021_KARCD.gif



    Jeg skal ikke besudle denne tråden med målinger o.a., men en liten anekdote (hørt på bakrommet) tåles kanskje: Alle Ruphus-albumene er remastret rett fra originalteipene, og tillot så mye dynamikk som de opprinnerlig ble spilt inn med. Derimot er originalteipene fra Inner Voice gått tapt. Jacob Holm-Lupo jobbet natt og dag med en allerede dødskomprimert brickwalla remaster. Her ble det tatt i bruk forskjellige metoder som inkluderte alt fra manuell nivåmanipulering til expansion, altså en slags motsatt komprimering. Resultatet ble ikke optimalt, det kunne det umulig bli, men de fikk faktisk introdusert litt dynamikk der det i utgangspunktet ikke var det. Derimot var ikke dynamikk noe problem på de øvrige albumene :)

    Takk til Jacob Holm-Lupo


    Jacob-Holm-Lupo_studio-_NTT.jpg
    (foto: Jazznytt)
     
    Sist redigert:

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.164
    Antall liker
    8.923
    Innlegget til Grumpy ble behandlet som et tips. Og siden jeg var i gang så ble det i tillegg Saluki på Compendium, også med Jenssen og Rønningen.


    IMG_0087.jpeg
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.415
    Antall liker
    14.388
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Remix versjon av siste skiva til GoGo Penguin. En herlig blanding av jazz og electronica(y)

    DBFE89A6-2B63-41F7-85D1-FF06C54B02FB.jpeg
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.989
    Torget vurderinger
    2
    Dagens kjøp på Big Dipper, så helt fin ut, men hadde hakk på begge sider.
    Mye bra tuting på side 2, dog.
    30742A9B-D982-4639-B229-8AAF1FAAB162.jpeg
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.168
    Antall liker
    34.551
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Sol, terrasse, kaffe og fakturering - og ikke minst...
    R-1167748-1197723602.jpeg.jpg

    dexter gordon - go
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.150
    Antall liker
    6.724
    Torget vurderinger
    4
    En av de mest vellykkede skivene til Miles fra 80-tallet selvom soundet nok er barn av sin tid.

    9039C5DB-BCCB-4A32-BF44-AF3ABB461E41.jpeg
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.150
    Antall liker
    6.724
    Torget vurderinger
    4
    For meg kankje den mest gledelige overraskende utgivelsen i fjor. Vi vet ørnen ikke flyr like lett og ubesværet lenger så flere album derfra var på ingen måte forventet, og absolutt ikke et som med hånden på hjertet kan sies å være blant hans beste!
    466AE4DA-1F42-4CBD-A251-13F420A403CC.jpeg
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.164
    Antall liker
    8.923
    Vi setter utrolig stor pris på Rypdal. Det gjør musikerne også. Tribute boksen utgitt på Rune Grammofon er et veldig fint bevis på det. Anbefales.


    IMG_0097.jpeg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn