Jazz; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    Clifford Brown er en gigant fortsatt.... en av de første gangene jeg hørte ham var med låta "I can't get started"
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.387
    Antall liker
    3.112
    Har hørt litt på denne russiske gitaristen de siste dagene. Evgeny Pobozhiy.

     

    J.O

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.02.2007
    Innlegg
    652
    Antall liker
    453
    Torget vurderinger
    24
    For de som lurer på hva de skal bruke søndagskvelden eller en annen kveld så nevner jeg denne konsertfilmen med Scheen jazzorkester..
    Musikk av Jon Øystein Rosland med bla Rune Klakegg, Guttorm Guttormsen, Audun Kleive og undertegnende.
    Groovy jazz i stort format.

    https://tv.nrk.no/se?v=MKMU91000521

    79086F88-0523-4F51-9E54-AAA484DE0E08.jpeg
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.151
    Antall liker
    6.731
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har ventet lenge på denne. I 2018 kom Miles & Trane The Final Tour i alle formater. Dvs. København-konserten 24 mars 1960 ble alment tilgjengelig på vinyl, men Paris-konserten 3 dager tidligere ble kun tilgjengelig på årntli LP (2stk) eksklusivt fra Vinyl Me, Please, en amerikansk abonnementbasert klubb. Ikke bare ble albumet fort utsolgt, VMP ville ikke sende til Norge! (Selvsagt tilgjengelig på discogs til dustepriser). Forleden oppdaget jeg at de hadde presset opp et lite nytt opplag, OG de har begynt å sende til Norge. Oppgitt verdi $15 så de har gjort hjemmeleksen sin. 👍

    Konserten er smått legendarisk pga. sarte pariseres reaksjon på en prøvende og søkende Trane på vei til å finne sitt eget sound, men som ennå ikke helt hadde funnet ut hvordan han skulle spille det han hørte for seg i sitt eget hode. Han hadde allerede sagt opp og var iflg. Miles litt utfor, satt for seg selv og sa knapt et ord. Han funderte vel mest på sin egen musikk og fremtidige solokarriere. Uansett, -pariserne var misfornøyde og buet flere ganger etter Trane’s soloer. Dem om det! Man kan trygt si det var spenning i luften og bandet var på hugget! Vet ikke hva som ble sagt mellom Miles og Trane på reisen til København, men han spilte mindre eksperimentelt der.

    Jeg har ikke rukket å finne frem Køben-platen for å sammenligne, men innbiller meg at Paris er et bedre opptak. Det låter jaffal bra. Det litt forunderlig at et så viktig album som dokumenterer en brytningstid både for Miles og Trane ble gitt eksklusivt til VMP. Jeg liker Køben-konserten, men Paris har en helt annen nerve, innspillingen er bra og pressingen er nydelig.
    Anbefales!

    4B7E5AC2-1D88-46B6-AB5D-23647D24A3F5.jpeg
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.167
    Antall liker
    8.930
    De spilte jo også i Stockholm 22 Mars, denne er fint dokumentert på en Dragon utgivelse fra 1985 som også kan anbefales.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.151
    Antall liker
    6.731
    Torget vurderinger
    4
    Stockholm på Dragon er fortsatt et hull Miles-hyllen min så den glemte jeg.
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.989
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har ventet lenge på denne. I 2018 kom Miles & Trane The Final Tour i alle formater. Dvs. København-konserten 24 mars 1960 ble alment tilgjengelig på vinyl, men Paris-konserten 3 dager tidligere ble kun tilgjengelig på årntli LP (2stk) eksklusivt fra Vinyl Me, Please, en amerikansk abonnementbasert klubb. Ikke bare ble albumet fort utsolgt, VMP ville ikke sende til Norge! (Selvsagt tilgjengelig på discogs til dustepriser). Forleden oppdaget jeg at de hadde presset opp et lite nytt opplag, OG de har begynt å sende til Norge. Oppgitt verdi $15 så de har gjort hjemmeleksen sin. 👍

    Konserten er smått legendarisk pga. sarte pariseres reaksjon på en prøvende og søkende Trane på vei til å finne sitt eget sound, men som ennå ikke helt hadde funnet ut hvordan han skulle spille det han hørte for seg i sitt eget hode. Han hadde allerede sagt opp og var iflg. Miles litt utfor, satt for seg selv og sa knapt et ord. Han funderte vel mest på sin egen musikk og fremtidige solokarriere. Uansett, -pariserne var misfornøyde og buet flere ganger etter Trane’s soloer. Dem om det! Man kan trygt si det var spenning i luften og bandet var på hugget! Vet ikke hva som ble sagt mellom Miles og Trane på reisen til København, men han spilte mindre eksperimentelt der.

    Jeg har ikke rukket å finne frem Køben-platen for å sammenligne, men innbiller meg at Paris er et bedre opptak. Det låter jaffal bra. Det litt forunderlig at et så viktig album som dokumenterer en brytningstid både for Miles og Trane ble gitt eksklusivt til VMP. Jeg liker Køben-konserten, men Paris har en helt annen nerve, innspillingen er bra og pressingen er nydelig.
    Anbefales!

    Vis vedlegget 730436
    Parisopptakene er jazzhistorisk veldig interessante å høre på, og nerve er det absolutt. Men når Coltrane tar den lengst ut er de jo ikke et band lenger. Chambers lar bassen rulle og gå, men Cobb og Kelly virker tidvis som å spille mot Coltrane, ikke med. Samtidig virker det som om det er publikums reaksjoner som trekker ham tilbake til grunnere vann, ikke bandets. Jeg leste at Coltrane egentlig hadde sluttet hos Miles før denne turneen, og måtte overtales, skulle gjerne vært flue på veggen i de samtalene.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.151
    Antall liker
    6.731
    Torget vurderinger
    4
    @superhkm Er vel ikke så veldig uenig i de refleksjonene, kanskje bortsett fra at Coltrane reagerte på publikums buing. Jeg synes det virker som han bare hadde "spilt ferdig". Men, vi var jo ikke der så det blir uansett spekulasjoner. Det som gjør konserten er helt klart konteksten og er nok derfor konfekt for lyttere med mye Miles på menyen allerede, mer enn for de som setter på koB iblant.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    Coltrane hadde ofte problemer med å avslutte sine soli. - det er enkelt sa Miles... - bare ta hornet ut av kjeften !! 🤣🤣
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    1.715
    Torget vurderinger
    1
    Her spilles denne og som Crosswind skrev, så svinger denne skikkelig
    7D34544B-70AC-4231-B3DA-4A129D6CA351.jpeg
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    1.715
    Torget vurderinger
    1
    Som Francis utrykte seg, it must Schwing.
     

    Lydbildeja

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.11.2017
    Innlegg
    225
    Antall liker
    366
    Kinga Glyk skal ha´ fuld spilletid i aften fra start til slutt med godt opskruet volumen 😛
    Fantastisk, så mange nye dygtige, for meg ukjendte musikere, der finnes "derute".
    Herligt å være på HFS, når sån´t dukker op (y)
    Ja godt oppskrudd volum alltid,minimum 85dB på average peaks,jeg klarer ikke høre musikk på lavere volum. 😊
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.417
    Antall liker
    14.402
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Et hittil glemt opptak fra 20 juni 1975 fra Oil Can Harry’s i Vancouver. Med Eddie Gómez på bass og Eliot Zigmund på trommer.

    2F1F16CC-0F78-4B62-9F96-7E00372CB5C2.jpeg
     

    stingsilda

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.12.2008
    Innlegg
    2.189
    Antall liker
    3.064
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    3
    Går for øvrig i denne akkurat nå.

    Mer fart over Getz her :)
    I hvert fall så langt det jeg har hørt av plata.

    stan getz - live at the Village.PNG
     

    Lydbildeja

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.11.2017
    Innlegg
    225
    Antall liker
    366
    Spiller nå Tower Of Power Leverkusener Jazztage 2012 konsert,jazz av den funky typen,håper det passer i denne tråden selv om det er funky jazz musikk.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn