Jazz; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Amademus

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.09.2008
    Antall liker
    116
    Torget vurderinger
    1
    Elektron skrev:
    Begynner ettermiddagen med litt Molvær. En stund siden sist.

Elektron
    Detter er musikk og forsvinne totalt inn i. Reine meditasjonen ;D

Pesquera

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    Energisk, fritt og retningsbestemt jazz. Zorn er en søyle, hverken mer eller mindre.

Vedlegg

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.382
    Torget vurderinger
    4
    Complete Studio Master Takes
    Herbie Nichols Trio

Vedlegg

torem

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Antall liker
    834
    Gemini13 skrev:
    En av de beste fra denne frøkna :)
    Yepp. Den beste av de jeg har hørt. Frøkna i storform ;) Bra lyd også, selv på cd. Tørr knapt å tenke på hvor bra den doble vinylutgaven på 45 r.p.m. er på en bra vinylrigg.

Elektron

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    I dag starter jeg med Helge Lien. Enig med medlemmene som tidligere har tatt til orde for at platene vokser etter gjentatt lytting.

Elektron

Vedlegg

torem

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Antall liker
    834
    Gemini13 skrev:
    Liker en frøkna, bør denne også lyttes på :D
    Ok, takk for tipset. Mangler den. På cdon.com er de aller fleste tilgjengelig til 69kr pr. stk. hvis man bestiller 2 ;)

Elektron

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Avsltter med Tore Brunborg i kveld. Det har vært en fin musikkhelg.

Elektron

Vedlegg

Elektron

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Stressende dag på jobb og da er det godt å sette seg ned i kveldingen med en rolig cd og et lite glass Ripasso.

Elektron

Vedlegg

R

rico

Gjest
    Pesquera skrev:
    Circulasione Totale Orchestra: Bandwidth. Ny trippel med Frode Gjerstad i spissen for et lag med bl.a. Håker Flaten og Nilssen-Love i kompet. Dette er ”dennesidig” musikk!
    Litt mer info her fra RG hvis det skulle være interesse for det...:

This intercontinental improvising ensemble has been going since 1984 with various members, but a couple of years ago leader and legendary Norwegian sax and clarinet player Frode Gjerstad handpicked a new band of musicians that has meant something special for him during his long career. The title of this monumental 3CD set is relevant on several levels. Between the youngest and oldest musician there are some fifty years, they come from three continents and they cover a wide range of musical ideas with their unique blend of acoustic, electric and electronic instruments. Frode Gjerstad wanted this to be a celebration of improvised music and we can only agree that he has succeeded on all levels. The music ranges from the volcanic to the quietly floating where it´s equally important for the musicians to know when not to play. In many ways this can be be seen as a great and relevant introduction to the many shades of free jazz and improvised music. The recordings were made at recent jazz festivals in Molde, Moers and Zürich.

Playing on all three discs are Frode Gjerstad (sax and clarinet), Louis Moholo-Moholo (drums), Morten J. Olsen (electronics and drums), Anders Hana (electric guitar), Nick Stephens (acoustic bass), Børre Mølstad (tuba), Sabir Mateen (sax and clarinet), Kevin Norton (vibraphone), Bobby Bradford (cornet) and Lasse Marhaug (electronics). Paal Nilssen-Love (drums) and Ingebrigt Håker Flaten (acoustic bass) are playing on disc one and two while Per Zanussi (electric bass) and Hamid Drake (drums) are playing on disc three.

Pesquera

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    rico skrev:
    Frode Gjerstad wanted this to be a celebration of improvised music and we can only agree that he has succeeded on all levels. The music ranges from the volcanic to the quietly floating where it´s equally important for the musicians to know when not to play. In many ways this can be be seen as a great and relevant introduction to the many shades of free jazz and improvised music.
    Kan ikke argumentere i mot ham, men å betrakte platen som en introduksjon til improvisert musikk er vel kanskje vel optimistisk, selv til Frode Gjerstad å være. Som alltid hva fri musikk angår er der litt "hit and miss", men dette er utrolig livsbejaende musikk som er tilgjengelig for alle med et øre til ny musikk. Det er svært mye norsk kvalitetsjazz som ligger litt i skyggen av (den også gode) ECM musikken!

R

rico

Gjest
    Pesquera skrev:
    rico skrev:
    Frode Gjerstad wanted this to be a celebration of improvised music and we can only agree that he has succeeded on all levels. The music ranges from the volcanic to the quietly floating where it´s equally important for the musicians to know when not to play. In many ways this can be be seen as a great and relevant introduction to the many shades of free jazz and improvised music.
    Kan ikke argumentere i mot ham, men å betrakte platen som en introduksjon til improvisert musikk er vel kanskje vel optimistisk, selv til Frode Gjerstad å være. Som alltid hva fri musikk angår er der litt "hit and miss", men dette er utrolig livsbejaende musikk som er tilgjengelig for alle med et øre til ny musikk. Det er svært mye norsk kvalitetsjazz som ligger litt i skyggen av (den også gode) ECM musikken!
    Helt enig med deg, og der i den skyggen ligger egentlig den beste norske musikken, i flg. meg selv da...

torem

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Antall liker
    834
    Joda, er generelt imponert over hva Rune Grammofon har fått til. F.eks. har The Wire (som jeg abonnerer på) vært fulle av lovord om RG i mange år. Men jeg synes ikke alt de gir ut er like spennende. Mulig det har noe med alder å gjøre, men jeg er ikke så opptatt av "kunstmusikk" lenger, akkurat nå har jeg fått ørene opp for den gode jazz-innspillingen, inkl. de som ikke er gitt ut av ECM ja 8)

Circulasione Totale Orchestra høres spennende ut, så den sjekker jeg kanskje ut (blir i så fall min første RG-utgivelse på en stund).

Nailhead

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.12.2008
    Antall liker
    334
    Torget vurderinger
    1
    Thorgeir Stubø - Live at Jazz Alive (1983)
    Bernt Rosengren, Egil Kapstad, Terje Venaas og Egil Bop Johansen.
    Anbefales!

Pesquera

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    torem skrev:
    er ikke så opptatt av "kunstmusikk" lenger, akkurat nå har jeg fått ørene opp for den gode jazz-innspillingen, inkl. de som ikke er gitt ut av ECM ja 8)
    Litt mer strukturert, men alt annet enn kalkulert: Ingebrigt Håker Flaten Quintet's "The year of the Boar". Ola Kvernberg, Jeff Parker (!) og for meg ukjente Dave Rempis (sax.) og Frank Rosaly (tr.). Chicagojazz av høyeste klasse, hør på "Ceremony" og "Prayer", http://www.myspace.com/ingoquint.

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    22.006
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    En liten tur til byen i dag, og disse ble med hjem.

Melody Gardot - "My one and only thrill"

Helge Lien Trio - "live"

Lytter på Frk. Gardot nå, "enkel" jazz, men god til bakgrunnsmusikk på en kald høst\vinter-kveld.

Guit

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    Live innspilling av to jazz veteraner som kansje er av de få gjennlevende fra utallige innspilinger fra langt bak i tiden.Her er min favoritt Live innspilling. Dette er et fantastisk live opptak. Man hører nesten knappnåla. En audiophile innspilling som jeg har hatt stor glede av i mange år. Den lyder selfølgelig best på LP. Klappsalvene er det mest nærtakende jeg har hørt!

Vedlegg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn