Gratulerer med meget godt valg! Er utrolig spent på hva Bakken får til av møbler og spesialbygg for deg. Du må lage en egen tråd om dette, har jo sett tegninger og det ser meget bra ut! WAF blir skyhøy, samt at M2 garantert får skinne når Bakken klemmer til med solide kabinetter!Sånn. Da var det gjort. Basser og Waveguider m logo bestilt. Det svei seriøst. Da kan berylliumsdriverne få skinne og Hornlyd epoken er ikke helt over
Her er filtrene, de ligger i tråden for den som leter!Ojsan 22 EQ punkter?
Er det originalt?
Med 2384 og beryllium klarte jeg meg med en shelf og bare ett eller to EQ punkter? Og jeg erfarte at jo mer jeg korrigerte jo tydeligere kom et syltynt slør over dynamikken frem.
Det er 3 cm fra at jeg bestiller deler nå men lurer på om jeg får utfordring med Lyngdorf TDAI 1120 som har 8 EQ punkter totalt i tillegg til høy og lavpass. En vesentlig forskjell er jo at Lyngdorf har Roomperfect på toppen og da er det vel tut og kjør?
Nei, veit ikke hvorfor de daler i sweespot. Det kan meget godt være rommet her, jeg har 20cm spacelab i en bue i førsterefleksjon. Det betyr ellers ingenting for meg og synes de låter åpent og luftige ut. Det skal nevnes at jeg hører normalt for en 61-åring, dvs opp til ca 12kHz!Nydelig Veldig lik min kurve og da fikk jeg svar på 10khz-20khz respons som jeg lurte litt på Vet du hva den dalende topp responsen skyldes, ikke at det har så mye å si, men er litt nysgjerrig?. Har du dempet hornene noe i forhold til basserne i kurven over?
Har ikke gjort noe med portene her, alt er originalt. Ser at noen diskuterer resonanser og demping av port. På DATSmålinger er det en ørliten tagg som folk mener de hører... Kan vel muligens godt være rommet de hører der det testes? Rommet påvirker lyden enormt, spesielt i sweetspot. Flytter man målemikken 10cm så kan det måle helt annerledes. Så man bør vel måle ute for å sikre seg gode data. Da kan man også diskutere hva som evt er feil med kasse eller porter. Men det er nå min mening og erfaring.Man kan jo justere portlengden for å justere resonans peek? jeg har gjort det på mine. Så at det har forandret seg etter at bass opphenget har blitt noe mykere. Ikke alltid elementet har kontroll på portfrekvensen. Enkelte bruker også demping ved munningen
Litt off, men dog: Målinger i rom er en lunefull ting. Jeg justerte inn anlegget i går etter å ha ommøblert og ha fått inn ny lyttestol (Brunstad delta adventure original). Små endringer i posisjon av mikrofon gir store målemessige utslag på grunn av blant annet høyden på stolen. Da gjelder det å stole på ørene og evt ta gjennomsnitt av flere målinger og ikke la seg bli distrahert av avvikene i enkeltmålinger. Hos meg virker Dirac å effektivt ignorere disse lokale variasjonene i målinger som ikke samsvarer med hva jeg hører. (Da bruker jeg Dirac med 13 punkts måling.)Nei, veit ikke hvorfor de daler i sweespot. Det kan meget godt være rommet her, jeg har 20cm spacelab i en bue i førsterefleksjon. Det betyr ellers ingenting for meg og synes de låter åpent og luftige ut. Det skal nevnes at jeg hører normalt for en 61-åring, dvs opp til ca 12kHz!
Her nærfelt og sweetspot, kun diskant:
Vis vedlegget 1044387