Jeg hater microsoft .....

skorob

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.785
Antall liker
1.983
Sted
Brumunddal
Torget vurderinger
9
Aldri opplevd store problemer med Windows 7 og 10. 8 var bare veldig sær, så den fikk ingen andre på jobben knote med.
 

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.936
Antall liker
6.904
Sted
Kongsberg
Kjører win10 på alt hjemme. Det fungerer bra det, men har ikke sansen for den nye måten windows skal flytte på alle innstillingen og lage de "brukervennlige". Det virker mot sin hensikt for meg i hvert fall og jeg river meg i håret når jeg må google hvor jeg finner ting. Jeg er nok ikke dynamisk som når jeg var 25 år...
På Win XP 😍 hadde jeg stålkontroll på alt. Jobbet i KM som brukte det på kontrollsystemene på avanserte skip i hele verden. Uten internettilgang var det dønn stabilt i årevis. Men jeg ønsker meg jo ikke tilbake til at man må laste ned drivere for å få en mus til å virke da... :ROFLMAO:

Skal be elevene prøve å skru av integreringen mot office. Takk for tips skorob.
 

alfegutt

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.03.2015
Innlegg
929
Antall liker
1.306
Sted
Østfold
Har både Windows og Mac i heimen, opplever at Mac er mye mer sømløs og brukersentrert,
 

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.936
Antall liker
6.904
Sted
Kongsberg
Jammen for faen da... Hvorfor har jeg ikke brukt det der mer???
Noen har vist meg det før meg jeg har glemt det 👩🌴 (facepalm)
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Det er ikke maskinvarefeil, da? Jeg har så og si aldri bluescreen på min fem år gamle Asus profflaptop.
bluescreen henger vanligvis sammen med enten defekt hardware, eller defekt driver. Det må være 10 år siden forrige gang jeg så en bluescreen. Jeg bruker mest macOS, men Windows10 virker ekstremt stabilt (har fortsatt på en maskin på jobb + kjører Windows10 på virtuell maskin på macOS).
 

Nex

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.07.2007
Innlegg
354
Antall liker
81
Har Linux blitt bedre, eller må man kompilere egen kjerne med en eller annen 0.003 versjon av en driver for å få lydkort osv til å virke?
 

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.580
Antall liker
490
Komfort:: What a Life!!!
Men så trenger sikkert windows 10 et par restarter per kveld uansett for å funke optimalt, så det får gå til jeg finner kraft til å gjøre noe med det. Det er litt for plagsomt når jeg spiller høyt. Lurer på hvor mange feilrapporter som skal til for å engasjere microsoft....? 🤔
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Linux har nå blitt så godt som rett frem på desktopen, med mindre man har en bleeding edge laptop med nytt wi-fi chipset osv. Den største kneika for nye brukere i dag er vanligvis at ting gjøres på helt andre måter. Du skal imidlertid ikke lete lenge for å finne noen røffe kanter, men det er i hvertfall brukbart ut av boksen nå til dags.

Personlig kjører jeg Windows 10 på "alt-mulig" klienter, Debian på alt av servere om det er noe jeg setter opp selv, unntatt for domenekontrollere da hvor AD på Windows Server Core er den desidert beste løsningen om man ikke vil seg selv vondt, og Qubes OS for klienter jeg bruker til jobb. Qubes er vel ukjent for de fleste, men det er et ekstremt sikkerhetsfokusert operativsystem til bruk der hvor man har behov for datamaskinen som et verktøy for å jobbe i mange forskjellige sikkerhetskontekster på samme maskin (f.eks personlig, jobb, management, sikker aksess bak VPN, bruk-og-kast osv) uten at man ønsker å blande disse, men samtidig kan fasilitere enkel bruk, trygg USB-enhetshåndtering, nettverkssegmentering og trygg filoverføring/kopiering mellom kontekster.

Jeg er egentlig OS agnostisk. Jeg bruker det operativsystemet jeg føler er det beste for problemet som skal løses med minst mulig elendighet.
 
  • Liker
Reaksjoner: Nex

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.795
Antall liker
11.192
Sted
Ytterst i havgapet...
Microsoft har hatt dilla på å flytte funksjoner i 20 år +++.... når du først har funnet ut av akkurat den greia du av og til behøver, så kan di gi deg f@n på at den er flyttet til en annen meny i neste versjon.....
OneDrive - er vel så enkelt som å gi f@n i hele OneDrive???
 
Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Xerxes: Det spørs vel om vi slipper unna nå snart. Apple har lansert ny, egen prosessor. Det eneste jeg bruker som IKKE er eplisk, er mail l og YT....Selvfølgelig, iTunes KAN låse seg en gang i lysåret, og nettet faller ned pga dårlig Telia-leveranse , følsomhet for skiftende værforhold, pakketap og tilgangspunkt fra tidlig steinalder, men det er også det. Er man da uheldig å MÅTTE koble seg på et totalt undermåls , lokalt mobilnett istedet for fastnettet er det bare å koble seg om igjen. Nesten så jeg håper Telia får et VIRKELIG havari, slik at fastnett blir eneste alternativ..hehe...Verden er og blir større enn en mobiltelefon..iPhone eller ei...Det eneste du kan være sikker på som Applebruker i et Windowssystem av dagen er at du aldri vil kunne forstå noe som helst med det. Noen sinne! MS har tragisk nok glemt sitt logisk oppbygde grunnfjell av et lettfattet brukersystem, slik Windows ´85-2000 var...Sånn blir det når et selskap tror de kan vokse seg ut av grunnleggende problemer. Litt som verden av idag, det..
 
Sist redigert:

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.133
Antall liker
9.290
Torget vurderinger
2
Hvorfor i all verden bruk OneDrive? Bruker det aldri privat, men på jobbens pc funger det ok , og himla my bedre nn shsrepoint og vpn tilkobling
 
M

MarkusH

Gjest
Syns Windows 10 funker ok, de tidligere versjonene liker jeg bedre enn de seneste (har to laptoper med w10), bruker den eldste mest til musikk osv ... Den andre ble kjøpt som en gamingmaskin, den liker jeg ikke riktig så godt w10 på, men den brukes nesten aldri heller (snakk om bomkjøp). Skal jeg spille foregår det stort sett bare på PS4 og da har jeg ingen problemer heller. :)
 

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Innlegg
10.509
Antall liker
14.236
Sted
Langesund
Med min meget begrenset kunnskap om data får jeg størst ro når musikkpc ikke er koblet til nettet.
Finnes det godt skulte ting i programvaren til Windows 10 som krever at den oppdateres jevnlig, eller vil det virke perfekt til et eller annet hardware ryker? Audiolense og min pc virker nå som de er i beste harmoni nå og pc er som sagt ikke koblet på nett
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Beste måte å komme unna de problemene på er å oppdatere alle maskiner en gang i uka..uansett system..Programvare tar selvfølgelig ca et proverbielt år å oppdatere på eldre maskiner, men når den først ER oppdatert og sikra holder den lenger. Nøkkel nr. 2 er å holde seg til den OS-versjon maskinvaren din maksimalt tåler bruk av. Apple sier fra dersom oppdateringene ikke er kompatible, men fucker ikke opp med at du MÅ ha det nyeste OS HELE tida. Poenget er å holde maskinene så "reine" som mulig- da er de også raske. Vil du ha hardware til å fysisk holde på en laptop, gi faen i å ta den med ut!! Og ikke bruk den på batteri heller..Jeg kan forstå at det da blir et poeng eller to som blir borte, men dette funker. Det er bare å bruke den som om den var en stasjonær...utendørs aktivitet har man nettbrett for..Og telefoner/nettbrett vil aldri 100% klare å erstatte en "husmaskin" som hjerte i et nettverk. Vil du stabilisere forbindelsen, bruk gjennomtenkt, kablet overføring og en solid nettverksisolator.
 
Sist redigert:
X

X186841

Gjest
Windows10 går knirkefritt på bra maskinvare av nogenlunde ny dato. Intel NUC, HP Pavilion eller de bedre til ASUS har jeg aldri hatt problemer med. Og for å få raskest mulig maskin uten masse ræle programmer som er forhåndsinnlagt installerer jeg alltid en ren windows snarest, men det er ikke 100% nødvendig hvis du ikke lar deg lett irritere.
 
X

X186841

Gjest
Med min meget begrenset kunnskap om data får jeg størst ro når musikkpc ikke er koblet til nettet.
Finnes det godt skulte ting i programvaren til Windows 10 som krever at den oppdateres jevnlig, eller vil det virke perfekt til et eller annet hardware ryker? Audiolense og min pc virker nå som de er i beste harmoni nå og pc er som sagt ikke koblet på nett
Funker alt du bruker som det skal, du er fornøyd og du ikke er koblet på nett, er det ikke noe grunn til å oppdatere. MEN skal du koble deg på nett bør du absolutt oppdatere snarest pga. sikkerhet.
 

G-nøkkel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.03.2011
Innlegg
430
Antall liker
199
Sted
Mysen
Torget vurderinger
3
Som programmerer for flere tiår tilbake kan jeg ikke tenke annet enn at det er mere enn Microsoft som er på bærtur. Jeg synes faktisk at hele den teknologiske utviklingen på helt sentrale områder er på ville veier. Systemløsninger tar lenger tid å realisere enn noensinne, grunnet kompleksitet ingen virker å beherske. Driftskvalitet er fraværende. Og jeg er ikke innom en eneste nettside, nettbutikk, app eller operativsystem som ikke fremkaller frustrasjon over design eller virkemåte.

På jobb tok vi i bruk Microsoft Teams for noen måneder siden. En hovedmodul i denne dekker arkivering og redigering av dokumenter - et slags lag ovenpå Sharepoint. Jeg har lurt på om den kan være laget av noen av de Microsoft-ansattes barn. Som fikk en dags programmeringsleksjon og Teams dokumentfunksjon som startoppgave. Jeg begriper ikke at en profesjonell, stor aktør kan gå i markedet med en slik løsning...
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.037
Antall liker
2.486
Meste av websider og programvare i dag er vel bygget på bloadware med biblioteker i såpass mange lag at ingen lenger har oversikt eller ønker ta ansvar.

...dette for å være effektiv og spare penger. :unsure:
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Fordelen til Apple er at de lager både hardware og macOS. Kompleksiteten blir langt mindre på denne måten. En annen litt mystisk ting er hvorfor Microsoft ikke har støtte for USB i henhold til standard. F.eks USB Audio 2.0 enheter krever alltid drivere for å fungere fullstendig på Windows, mens på macOS er det bare å plugge dem inn uten noen installasjon. Samme gjelder for Thunderbolt, firewire enheter osv.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
TGB: Fordi Apple er GJENNOMTENKTE!
 
  • Liker
Reaksjoner: TGB
X

X186841

Gjest
Starting with Windows 10, release 1703, a USB Audio 2.0 driver is shipped with Windows. It is designed to support the USB Audio 2.0 device class. The driver is a WaveRT audio port class miniport. For more information about the USB Audio 2.0 device class, see https://www.usb.org/documents?search=&type[0]=55&items_per_page=50.

The driver is named: usbaudio2.sys and the associated inf file is usbaudio2.inf.

The driver will identify in device manager as "USB Audio Class 2 Device". This name will be overwritten with a USB Product string, if it is available.

The driver is automatically enabled when a compatible device is attached to the system. However, if a third-party driver exists on the system or Windows Update, that driver will be installed and override the class driver.
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Men fortsatt så må man installere spesifikke drivere for USB DAC'er :)
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
TGB: Ikke alltid. Meridian og Audiolab er Plug & Play- og de funker absolutt gull også..
 

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
1.454
Antall liker
957
Kan jo sitere meg selv fra en annen tråd:

Kjøpte Microsoft Flight Simulator 2020 digitalt til papsen til jul.
Bekreftelsesmailen jeg mottok - fra Microsoft Store, ble sortert som søppelpost. I Outlook Live.
 
X

X186841

Gjest
Men fortsatt så må man installere spesifikke drivere for USB DAC'er :)
Gikk på noen få sekunder og helt automatisk da jeg akkurat nå plugget inn en Topping D90 i en nyformatert HP bærbar med Windows10. Trengte ikke å installere drivere og var heller ikke tilkoblet nett.
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Alle DACer virker uten driver, men de virker (ofte) ikke fullt ut. Det er forskjell på USB brikken i enheten. Om produsent har spesifikk driver for Windows 10 så er dette et dårlig tegn.

 

Ampliwire

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.11.2012
Innlegg
412
Antall liker
160
Sted
Finnmark
Mac siden 2004 :cool:

På jobben bruker jeg windows, for der har vi dataansvarlige som kan holde det igang. Hjemme vil jeg bare at det skal virke.
nja.. Greit med ett OS som forteller deg hva problemet er og ikke bare at ''en feil har oppstått''.
 

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Innlegg
2.544
Antall liker
3.043
Sted
Oslo
Lite pgm.vare for ingeniørfag til Apple....
Tja, eldstemann bruker min gamle Macbook fra 2011 i studiene sine (Astrofysikk). Det er lettere å bruke opprinnelig UNIX-basert programvare på den.
 

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
1.454
Antall liker
957
Husker fra OS9 en del feilmeldinger ala "det har oppstått en feil av typen 43". Ingen ytterligere forklaring, men det holdt som regel å bare trykke "ok".
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Aurora: Vi har ikke virus heller... :)
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.037
Antall liker
2.486
Alle DACer virker uten driver, men de virker (ofte) ikke fullt ut. Det er forskjell på USB brikken i enheten. Om produsent har spesifikk driver for Windows 10 så er dette et dårlig tegn.

Jeg er enig om dette gjelder billigprodukter hvor årsak er at produsenten ikke ønsker betale lisens til å benytte class compliant IC kretser.

For RME sine lydkort kan man velge å sette USB interface til Class Compliant eller velge å installere driver. Ved å velge Class Compliant får man begrenset funksjonalitet.

Her kan det ikke sies å være en bakdel å installere driver og eneste grunnen til å sette DAC til class compliant er for å gjøre det kompatibelt med f.eks. nettbrett eller enklere OS hvor de ikke har nok salgsvolum til å bry seg med å lage driver.

RME valgte for eksempel å lage sitt eget USB interface nettopp fordi det fantes ingen IC kretser tilgjengelig med ytelse de beviselig har evnet å lage på USB2 lenge før noen hadde sett planer for USB3. Da er kosten med å installere en driver liten.
 
Topp Bunn