Alt til hus og bolig Jeg skal ha fikset ... Hvor går jeg?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Jeg starter med mine spørsmål, men andre har sikkert liknende spørsmål om andre ting.

    Jeg har to ting jeg trenger hjelp til. Mulig jeg kan klare det selv, men greit å vite hvor man går om man tuller det til.

    1) Avtrekksvifta i huset har gåent lager (antar jeg), den bråker. Jeg skal klare å demontere kanalene, men jeg kunne tenke meg å få hjelp til å bytte lager.

    2) Huset har et varmluftsanlegg som er en mekanisk vifte som blåser varm luft fra varmtvannsberederen via spyrokanaler til ventiler rundt om i huset. Motoren på vifta går, men jeg gjetter på at en bolt eller splint er gåen slik at rotoren ikke går rundt. Jeg skal klare å ta ut motor og rotor. Har skrudd det løst og kan bare koble opp igjen med en sukkerbit. Kanskje kan jeg fikse selv, men vil helst ha hjelp.

    589D2B83-32C9-41E4-8A24-B14283D432BD.jpeg 1A263241-42F9-4408-9709-922E657CE19F.jpeg

    Hvor i Oslo (omegn) får man gjort denne type arbeid?

    Avtrekksvifta skjønner jeg det kan være aktuelt å heller bytte, men varmluftsvifta tenker jeg det bør gå å reparere.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.142
    Antall liker
    10.631
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    www.mittanbud.no ?? Bare slenger ut. Har brukt tjenester der et par ganger. Relativt fornøyd :)

    Finnes garantert endel vvs firma som påtar seg slike oppdrag. Personlig er jeg innflytter til østlandet så kan ikke gi konkrete anbefalinger der.

    Uansett, lykke til !
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Beklager gutter, men nå er dere på ville veier. Det er ikke VVS-firma jeg skal ha. Jeg skal ha et verksted/person som gjør enkle mekaniske reparasjoner inkludert elektromotorer. GK er av de større VVS-entreprenørene, det blir som å ringe skanska for å reparere kjøkkenbordet. Ikke meningen å være spydig, men gjette kan jeg gjøre selv, jeg er ute etter konkrete råd.
     

    T-1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.08.2015
    Innlegg
    3.114
    Antall liker
    9.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    33
    Beklager gutter, men nå er dere på ville veier. Det er ikke VVS-firma jeg skal ha. Jeg skal ha et verksted/person som gjør enkle mekaniske reparasjoner inkludert elektromotorer. GK er av de større VVS-entreprenørene, det blir som å ringe skanska for å reparere kjøkkenbordet. Ikke meningen å være spydig, men gjette kan jeg gjøre selv, jeg er ute etter konkrete råd.
    Så så, nå antok jeg at arkitekten bor i såpass størrelse bolig at det faller under kundegruppen til gk... 😉 men de har en serviceavdeling. Har vært borti de et par ganger her vest å de plukker da vitterlig på mindre prosjekter også. Men noen reodor felgen i ditt område vet jeg ikke om.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    I Oslo tror jeg ikke blikkenslagere fikser motorer og kulelager.
     

    pjdrums

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.09.2010
    Innlegg
    68
    Antall liker
    25
    Du kan forsøke Norsk elektromotor AS i professor birkelands vei. De kan sakene sine. En annen sak er vel også om det ikke lønner seg å kjøpe en ny da jeg gjetter på at dette er en forholdsvis liten en-fas motor. Dette kan de sikkert svare på.
    Mvh
    Per Øivind
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Du kan forsøke Norsk elektromotor AS i professor birkelands vei. De kan sakene sine. En annen sak er vel også om det ikke lønner seg å kjøpe en ny da jeg gjetter på at dette er en forholdsvis liten en-fas motor. Dette kan de sikkert svare på.
    Mvh
    Per Øivind
    Takk! Tenker du nå på motor for avtrekksvifte eller den som roterer varmluft, eller begge? Sistnevnte er forresten koblet til en variac eller noe tilsvarende for hastighetsjustering.

    Jeg ser helt klart poenget med at det ikke lønner seg å reparere noe som er for gammelt og dårlig.
     

    pjdrums

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.09.2010
    Innlegg
    68
    Antall liker
    25
    Jeg tenkte på begge to når du først demonterer. Småmotorer er ikke lønnsomt å reparere.
    Du har nok rett i at lagrene begynner å bli dårlige i avtrekksvifta. Når det gjelder friskluftsvifte/varmeviften din kan det hende at bare rotoren er ødelagt i feste.
    Det er sjelden vare at splinten på akselen løsner da den blir holdt på plass av nettopp rotoren. Da er kan du jo bare bytte rotor, men snakk med de jeg anbefalte i tilfelle jeg sender deg helt ut på villspor:)
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.525
    Antall liker
    7.851
    Torget vurderinger
    0
    På siden, men et lite inspill av betydning for trådstarter likevel.

    Storebror, øyelegespesialist, er en reodor felgen og har i likhet med meg selv vondt for å hente inn "fagfolk" til prosjekter vi mener vi kan fikse selv. Broder er en rimelig god bilmekaniker med SAAB som spesiale. SAAB9000, en vanvittig god bil for øvrig, hadde en finurlig "feil". Å bytte kupeviften var en spesiellt tidkrevende og irriterende jobb. Den lar seg enkelt skru løs, men den kan ikke fjernes fra det lille rommet der den står uten å demontere "halve" motorrommet, løsne motor fra motorfester og jekke den opp noen cm på en spesiell plass. En dyktig amatør bruker en liten helg på en slik jobb! Et bilverksted bruker noe mindre tid men tar seg godt betalt for jobben. Hele denne vifta er en -1- reservedel. Nye lager finnes ikke i SAABs reservedlskatalog! Men en ukuelig amatør gir seg selvsagt ikke. Broder klarte via en kontakt hos Bosch å få tak i lagrene. Stor jubel, masse bannskap men en god bunke sedler spart og vifta fungerte i et par måneder. Da viste det seg at kullstiftene i motoren var modne for utskifting!! Det var mao en god grunn til at SAAB mente det beste var å bytte hele smørja som en komplett del når man først plukket den ut.

    Så derfor er mitt råd til trådstarter å være jævlig sikker på at motoren skal repareres og ikke byttes.
     
    Sist redigert:

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Veldig gode innspill, takk.

    Jeg er selvsagt helt enig, det er ingen vits i å reparere noe som er utslitt.

    Jeg skal demontere og undersøke noe mer så får vi se hvordan det går. Jeg er ingen Reodor, men av og til er det tilfredsstillende å i hvert fall sette seg litt inn i problematikken før en bestiller hjelp, og får en det til selv så er jo det en seier for en med ti tommeltotter.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.334
    Antall liker
    8.402
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Hva kan rykke på en vifte?
    Lager, viklinger på motor, vifteblader kan ryke og vifte kan løsne på aksel ( slakk i kile )
    Har du mulighet til å plukke den ut selv? Da får du raskt et overblikk, som oftest lett å konkludere da.
    Men ja dette ser jo ut som gamle ting. Det var også den gangen det ble laget solide ting.
    Så mulig det smarte er å reparere.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.268
    Antall liker
    1.172
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Dette fikser du, ser da ikke så vanskelig ut. Problemet er gjerne å få tak i deler - ser ikke ut som det ble montert i går. På den annen side er det vel bare å måle dimensjoner og søke i katalogene til f.eks SKF. Avtrekker med mer er å få kjøpt, og de nye dunker du på med et rør/pipe i rett dimensjon. Men er litt grisete jobb blir det nok etter å ha stått på et kjøkken i noen år.

    Vi sitter her og venter på hva du får til og skal nok hjelpe til fra setet :)
     

    sonicfrontiers

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    819
    Antall liker
    257
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    3
    Hei

    Når du nevner avtrekksvifte så regner jeg med at det er for sentralventilasjon.
    Når lager er gåent er den sikkert så gammel at impeller (vifteblader) er full av støv og skitt.
    Hvis den ikke rengjøres 100% overalt vil vifta få ubalanse å dra nye lager til en viss plass.
    Kan ikke vifte og viftemotor rengjøres har du en storjobb.
    Hva heter avtrekksvifte?

    Sonicfrontiers
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Kjøkkenviften har ikke noe med dette å gjøre. Den er utenom og for seg selv (den byttet jeg for noen år siden).

    Man kan godt si at dette er rett frem, men bare sikringsskapet gir utfordringer. Jeg klarte ikke å ta hovedsikringen, og det nummeret som tilhører varmtvannet hadde et kobbel. Uansett. Motoren er ute.

    080F8F69-4F7B-4951-A7AC-A76BD0ECFC73.jpeg F85C631A-DC63-4685-A022-6D106441E88E.jpeg 611AFF7F-61E2-40AF-AE44-9E4461C3E27B.jpeg
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.951
    Antall liker
    13.293
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    han som bygde ultralyd platevaskerne he på sentralenvar jo en hund på å fikse el-motorer og alt...
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.268
    Antall liker
    1.172
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Å få vasket vifta er en god ide. Ujevn møkk kan lage ubalanse og derav støy.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.344
    Antall liker
    1.844
    En snedig liten sak... Den der er nok børsteløs. Ser ut som en trefasemotor, ettersom de har hengt på den kondensatoren på siden. (Trefas av enfas for å si det enkelt.) Er det denne som går, men som bråker, eller hvor vifta har løsnet?
     

    sonicfrontiers

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    819
    Antall liker
    257
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    3
    En snedig liten sak... Den der er nok børsteløs. Ser ut som en trefasemotor, ettersom de har hengt på den kondensatoren på siden. (Trefas av enfas for å si det enkelt.) Er det denne som går, men som bråker, eller hvor vifta har løsnet?
    Småe enfasede viftemotorer har også kondensator.

    Sonicfrontiers
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.334
    Antall liker
    8.402
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Hvis du nå holder motor i hånden.
    Kulelager er det "lett" å høre ulyder i.
    Hører du den minste "romling" når du sveiver den fort rundt? Da er lager kaputt. Kulelager er helt stille.
    Ikke sammenlignes med platesnurrer nå da:=)
     

    sonicfrontiers

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    819
    Antall liker
    257
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    3
    Det står helt sikkert en set skrue på akslingen til viftehjulet.
    Skru den løs så får du vasket viftehjulet ordentlig.
    Når viftehjulet er løst og tatt ut kommer du samtidig til skruene som holder motoren på plass.

    Sonicfrontiers
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.334
    Antall liker
    8.402
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Småe enfasede viftemotorer har også kondensator.

    Sonicfrontiers
    3fas "må" ha det.
    Men dette er jo helt normalt. 3fas motorer koster halvparten av 1fas.
    Sitter jo på nesten alt av vedkløyvere, vedsager og lignende.
    Men ikke la det bli problemet her nå da. Vi skal hjelpe til for å få fikset denne vifta:=)
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Vifta dere ser over er til fyren, den som blåser varmluft. Det ser kanskje ganske smått ut, men det er en rimelig boksen sak. Her går motoren, men viftehjulet følger ikke med. Det er mulig å forskyve vifta i kammeret og det kan se ut som viftebladet har tatt borti selve feste, det kan ha slått løs noe. Må undersøke nærmere. Kanskje jeg betaler Scrooge et klekkelig honorar for jobben.

    Ser at det ligger ekstra lager inne i fyren, smart 😎

    Avtrekksvifta (avkast over tak) som tar badene, toalettene og verksted samme type, bare mye mindre. Her går vifta som den skal, men den støyer. Når jeg snurret så hører jeg at det er ødelagt lager.
    4D2AA789-9542-4C8B-AEBC-ED41C867E4C7.jpeg
    498943BA-69F4-4DFE-8AC7-FE5754C90742.jpeg

    Jeg var litt forundret over hvor lite grisete det var. Hadde sett for en en svinesti. Jeg skal rense bladene så det blir helt rent, men det meste så strøkent ut bare ved bruk av støvsuger.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.334
    Antall liker
    8.402
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Det var det lageret jeg så:=)
    Jobbet mye med dette, lager altså.
    Ett helt vanlig std lager.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Ja, men det lageret du så ligger i varmtvannsberederen/varmevifte, der er ikke lageret i stykker (tror jeg), der roterer derimot ikke vifta.

    Her er begge sammen.

    CF82E278-834E-4A34-BEFD-272FC957EF70.jpeg

    Avtrekk til venstre, gåent lager. Varme til høyre, motor roterer, blad går ikke rundt.
    Den til venstre finner jeg ikke setskrue på, aner meg at man skal holde fast viftebladet og løsne koppen inni.
    På den til høyre er det setskrue, og det er mutter på akslingen. Jeg har imidlertid ikke korte nok unbrakonøkler til å komme til. Unnskyldning for å kjøpe verktøy er alltid velkomment.

    Har i mellomtiden båret opp en kjøkkeninnredning som stod på vaskerommet og støvsugd loftet så nå fant jeg ut at jeg fortjente en øl.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.334
    Antall liker
    8.402
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Ta ett skikkelig nærbilde av senteret ved den blanke koppen innerst. Ser jo ikke noen form for kile heller.
    Mulig den er krympet på.
    Da er løpet kjørt tror jeg. Men ta noen flere bilder.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Først: Takk for mange gode innspill! Jobben med å ta ut viftene er uansett ikke bortkastet. Det er enklere, raskere og billigere å få de reparert/byttet når demontert.

    Den lille vifta, avtrekksvifta. Ja, den trenger mer støvsuging/vasking.
    4D19E6AE-53BD-4EF9-A708-F21B04FDBD7A.jpeg 3C0637C5-6524-49CB-B599-678371B00133.jpeg

    Det er ikke noe å skru i nedi i de sirkulære hullene. Kan det tenkes at det finnes en «nøkkel» for å skru av koppen?

    Som sagt så er eneste problemet med denne litt støy. Jeg har en elektronisk hastighetsjustering av denne i sikringsskapet. Men den mekanisk lyden, rumlingen i lageret, forstyrrer morgenjazzen på luftbåren Galder-tallerken.
     

    sonicfrontiers

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    819
    Antall liker
    257
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    3
    På det største viftehjulet skrur du av mutter og tar bort skive.
    Så er det bare å terse av viftehjulet.

    Sonicfrontiers
     

    sonicfrontiers

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    819
    Antall liker
    257
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    3
    Elektroniske hastighetsregulatorer lager brummelyd i vifter.
    Mekaniske transformator med normalt 3 eller 5 trinn løser mye av brumlyder, men fjerner ikke lagerlyder hvis defekt lager.

    Sonicfrontiers
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.268
    Antall liker
    1.172
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Ta ett skikkelig nærbilde av senteret ved den blanke koppen innerst. Ser jo ikke noen form for kile heller.
    Mulig den er krympet på.
    Da er løpet kjørt tror jeg. Men ta noen flere bilder.
    Ikke umulig at man kan dra av lageret med en avtrekker, om man kommer til.

    Men, om det ikke går har du jo et godt grunnlagt til å legge ut en forespørsel et sted. Trolig ikke det eneste anlegget som har hatt behov for service og kanskje får du kjøpt en annen motor og vifte som smekker rett i. Begynner å ligne en jobb for et ventilasjonsfirma om du ikke fikser det selv.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Rakk ikke å handle sekskantnøkkel i dag, må ha en som jeg kommer til med. Tok av mutter og skive, men det sikker tydeligvis en setskrue og låser. Nå må jeg nok uansett avgårde med den lille så strengt tatt kan jeg like godt lever inn begge. Men det hadde vært greit å vite hvordan jeg byttet lager så jeg skal finne ut litt mer om denne før jeg gir meg.

    Igjen, takk, og beklager dårlig fremdrift.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.268
    Antall liker
    1.172
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    For å trekke av lager trenger du noe slikt og kjøpe en som passer størrelse på lager mm. For å dunke på lageret kan du bruke et rør eller en passe pipe fra et pipesett - kan vær en fordel om pipene er litt lange så de ikke kommer i konflikt med aksel. Husk når du dunker på lageret må du ha støtte på aksel i bakkant så du ikke ødelegger lagringen i motsatt ende/vifte etc. PS lager kan sitter godt....
    Tenker da primært på den viften som ikke går rundt der det ser ut som et lager på toppen, den til venstre er litt verre å foreslå noe på fra mitt sete :)

     
    Sist redigert:

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Ha, ha ... jeg skulle ha lest innlegget ditt før jeg dro og kjøpte sekskantnøkler. For kom hjem og skrudde løs setskruen, men får ikke av lageret. Handler nok om at jeg ikke klarer å dra «rett» nok og at det blir friksjon.

    Uansett, takk for innspill Ingeniøren. Jeg noterer meg hva jeg trenger!
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Du kan forsøke Norsk elektromotor AS i professor birkelands vei. De kan sakene sine. En annen sak er vel også om det ikke lønner seg å kjøpe en ny da jeg gjetter på at dette er en forholdsvis liten en-fas motor. Dette kan de sikkert svare på.
    Mvh
    Per Øivind
    Det gjorde jeg i dag, og fikk råd og tips. De sier at den lille vifta er krevende å demontere og trolig rimeligere å erstatte. Men jeg skal opp med begge når de får litt ledig kapasitet. Jeg kan selvsagt handle verktøy og rote selv, men tenker det kan være hensiktsmessig å få en vurdering av om jeg er bedre tjent med å bytte.

    Dette var mange gode råd fra dere alle, tusen takk!
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.268
    Antall liker
    1.172
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Sikkert lurt !

    Edit: Du får holde oss oppdatert på hva du ender opp med (y)
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn