Lydarne skrev:Det korte svar er nej. den ideelle situation er beskrevet her i fig 3A her http://www.ese.upenn.edu/rca/instruments/misctutorials/Ground/grd.html sådan er det meste professionelle måleudstyr lavet, men det gælder ikke altid for hi-fi apparater hvor Ground og minus/retur tit er forbundet sammen på en eller anden måde enten gennem en kondensator og en modstand, eller simpelthen direkte. og det var årsagen til at Palvig brændte sin CD spille af, da han forbandt kabinettet som sandsynligvis også var minus/retur til et jordspyd i haven, jordspydet havde åbenbart et væsentligt andet potentiale, måske var det ikke gået så galt hvis han havde vendt netstikket til CD spillen fordi så havde han haft et andet potentiale på kabinettet.larkus skrev:Er det ikke nok å koble samtlige strømkabler i en og samme strømfordeler? Alle apparatene vil vel da ha samme potensiale til enhver tid, uansett om man har jordet kurs eller ikke.
Og det er der man skal starte, få vendt netfasen således at der er minimum potentiale på alle kabinetter i hifi kæde. Eller hvis man er selvbygger så forbind alle trafoer ens evt den positive fase til begyndelsen af primær viklingen.
Som man kan se i ovenstående link kan det fint lade sig gøre at jorde hele systemet, Og som sagt det bør være en fordel, og foto-serien viser fint hvordan det skal gøres.el_mariachi skrev:Her er en danske som har jording: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=51656&KW=jord
NeiAnonym skrev:Er du sikker på at den var koblet til i andre enden Larkus?
For å pense litt over til mitt område (Ex).McLaren skrev:Flott at noen her har skjønt det!
McLaren
Jeg forstår ikke dit synspunkt asbjbo, det er jo netop ideen at give alle kasser samme potentiale plus det ikke uvæsenlige et fast potentiale, da den "kondensatorplade" som kabinettet udgør bare hænger og svæver ud i luften og opsamler diverse støj ,som så "fejl kondensatorer fører til dit kredsløb.asbjbo skrev:Jeg ville ikke finne på å tukle med et separat jordspyd. Forskjell i jordpotensialer fører til at det går mye strøm, og jeg vil helst ikke at den skal gå gjennom meg om jeg skulle berøre to bokser samtidig.
Jo, men hva med andre apparater i rommet som ikke er koblet til samme jordpunkt? Det er en grunn til at forskriftene sier at enten skal alle stikkontakter i et rom være jordet, eller så skal ingen være det.Lydarne skrev:Jeg forstår ikke dit synspunkt asbjbo, det er jo netop ideen at give alle kasser samme potentiale plus det ikke uvæsenlige et fast potentiale, da den "kondensatorplade" som kabinettet udgør bare hænger og svæver ud i luften og opsamler diverse støj ,som så "fejl kondensatorer fører til dit kredsløb.
Har lige prøvet et give mit kabinet et fast potentiale ved hjælp af et batteri umiddelbart virker det som om det lyder bedre. Ps. jeg tror ikke så meget det er jord i haven og alt det der der virker, men det at der ikke er noget der svæver frit.
Ja det Roysen laver ser ud til at være det ideelle, men for mit vedkommende bor jeg i lejelighed og kan ikke trække en jordledning og grave en stor metalplade ned i haven, og jeg tror det er nødvendigt at gøre det sådan.asbjbo skrev:Jo, men hva med andre apparater i rommet som ikke er koblet til samme jordpunkt? Det er en grunn til at forskriftene sier at enten skal alle stikkontakter i et rom være jordet, eller så skal ingen være det.Lydarne skrev:Jeg forstår ikke dit synspunkt asbjbo, det er jo netop ideen at give alle kasser samme potentiale plus det ikke uvæsenlige et fast potentiale, da den "kondensatorplade" som kabinettet udgør bare hænger og svæver ud i luften og opsamler diverse støj ,som så "fejl kondensatorer fører til dit kredsløb.
Har lige prøvet et give mit kabinet et fast potentiale ved hjælp af et batteri umiddelbart virker det som om det lyder bedre. Ps. jeg tror ikke så meget det er jord i haven og alt det der der virker, men det at der ikke er noget der svæver frit.
Alternativet må være å jorde opplegget i hele huset til samme punkt, eksempelvis med en dypt nedgravd kobberplate eller tilsvarende. Roysen beskriver en plan om dette i en annen tråd, og jeg har forstått det slik at "vår egen" McLaren har målt det opplegget.
Jord og forviklingar ...Lydarne skrev:...
Men kan vi blive enige om at det overordnet drejer sig om at give de svævende kabinetter et fast potentiale.
Her kunne man evt. bruge "aktiv skærm (her et batteri) princippet" som nogle kabel-fabrikanter bruger, en metal kasse/kabinet kan jo med lidt god vilje betragtes som en skærm.
Jamen det har du da ret i, der kommer jo lyd også uden jordtilslutning, så er der da ingen grund til diskutere det mere.larkus skrev:Hifi fungerer utmerket uten jording, bare så det er sagtJeg vil påstå at det konstrueres unødvendige problemstillinger her, som på mange andre områder i denne "hobbyen".
Hva da resistivitet?Baard skrev:Mindre støy og lavere resistivitet.........i teorien.larkus skrev:Og hva vil trådstarter oppnå med å jorde anlegget?
Hvis man finner en måte å senke resistiviteten vil jeg gjerne høre om det så jeg kan ta patent på metodenxerxes skrev:Hva da resistivitet?Baard skrev:Mindre støy og lavere resistivitet.........i teorien.larkus skrev:Og hva vil trådstarter oppnå med å jorde anlegget?
Og særdeles fin lyd ogsåLydarne skrev:Jamen det har du da ret i, der kommer jo lyd også uden jordtilslutning, så er der da ingen grund til diskutere det mere.larkus skrev:Hifi fungerer utmerket uten jording, bare så det er sagtJeg vil påstå at det konstrueres unødvendige problemstillinger her, som på mange andre områder i denne "hobbyen".