Jernspyd og jording - hva gjør man?

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
Flott at noen her har skjønt det!

McLaren

L

Lydarne

Gjest
Lydarne skrev:
larkus skrev:
Er det ikke nok å koble samtlige strømkabler i en og samme strømfordeler? Alle apparatene vil vel da ha samme potensiale til enhver tid, uansett om man har jordet kurs eller ikke.
Det korte svar er nej. den ideelle situation er beskrevet her i fig 3A her http://www.ese.upenn.edu/rca/instruments/misctutorials/Ground/grd.html sådan er det meste professionelle måleudstyr lavet, men det gælder ikke altid for hi-fi apparater hvor Ground og minus/retur tit er forbundet sammen på en eller anden måde enten gennem en kondensator og en modstand, eller simpelthen direkte. og det var årsagen til at Palvig brændte sin CD spille af, da han forbandt kabinettet som sandsynligvis også var minus/retur til et jordspyd i haven, jordspydet havde åbenbart et væsentligt andet potentiale, måske var det ikke gået så galt hvis han havde vendt netstikket til CD spillen fordi så havde han haft et andet potentiale på kabinettet.

Og det er der man skal starte, få vendt netfasen således at der er minimum potentiale på alle kabinetter i hifi kæde. Eller hvis man er selvbygger så forbind alle trafoer ens evt den positive fase til begyndelsen af primær viklingen.
el_mariachi skrev:
Som man kan se i ovenstående link kan det fint lade sig gøre at jorde hele systemet, Og som sagt det bør være en fordel, og foto-serien viser fint hvordan det skal gøres.

Så det jeg skrev ovenfor om at minus/retur/stel nogen gange er forbundet til kabinettet det tror jeg ikke er rigtigt, og jeg beklager fejlen, I det nævnte tilfælde hvor Palvig brændte en CD afspiller af må det have været en fejl i apparatet, jeg har checket min egen Cambrigde azur CD op, og her er der også en kondensator fra minus/retur/stel til kabinettet. Stel/minus/retur er ikke forbundet direkte til kabinettet.

Derimod ser det ud til at jordtilslutningen i netkablet ikke har nogen funktion vedrørende kabinettet i min Cambridge CD.

Der sider to speciel X klasse kondensatorer fra 230 V's Nul og Fase de er så samlet i et punkt hvor jordledningen er forbundet, det vil sige at støj fra nettet blive ledet gennem kondensatorene til jord i huset.

Ps. dog vil jeg mene at det er klogt at sikre sig at stel/minus/retur ikke er forbundet til kabinettet ved hjemmebygget/DIY og modificeret udstyr, Gammelt udstyr osv. inden det tilsluttes til jord.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
42.388
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Rimelige IKEA-lamper er heller ikke helt patente alle ganger. Har sett noen smeltede omformere til halogenlamper etc.

Enig i synspunktet om at jording først og fremst har med sikkerhet å gjøre. Jeg har hjemmebygde effektforsterkere, etter beste evne bygget til dobbeltisolert standard, men likevel vil jeg ha hvert eneste chassis jordet til nettjord. Det beste jordingsskjemaet ville sannsynligvis være å jorde effektforsterkerne direkte til nettjord, og så alle andre apparater til effektforsterkerne via grove kobberledere mellom skruer på hvert chassis. Da ville potensialet for jordsløyfer bli minst mulig. Jeg har jordet hvert enkelt apparat til nettjord og bruker XLR-kabel mellom apparatene (pin 1 direkte til chassis), og den løsningen ser også ut til å fungere rimelig bra. Har ikke hatt bruk for "ground lift"-bryterne som jeg bygget inn i effektforsterkerne.

Jeg ville ikke finne på å tukle med et separat jordspyd. Forskjell i jordpotensialer fører til at det går mye strøm, og jeg vil helst ikke at den skal gå gjennom meg om jeg skulle berøre to bokser samtidig.

L

larkus

Gjest
Har egen ujordet 16A kurs til anlegget. Da jeg skulle skifte fra dobbel til firedobbel veggkontakt oppdaget jeg at det var lagt frem jordledning til det første veggpunktet (ikke koblet til). Her må det prøves med jording av hele kursen, tenkte jeg. Gikk til innkjøp av veggkontakter med jord, dro jordledning videre frem til de to andre veggpunktene på kursen og satte på nye veggkontakter. Resultat: Definitivt dårligere lyd i anlegget. Etter tre dager koblet jeg hele greia tilbake til ujordet.
Mislykket prosjekt, men en erfaring rikere ;D

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.150
Torget vurderinger
4
Er du sikker på at den var koblet til i andre enden Larkus?

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.150
Torget vurderinger
4
McLaren skrev:
Flott at noen her har skjønt det!

McLaren
For å pense litt over til mitt område (Ex).

De aller beste Ex-d kapslingene blir produsert i Sauda. Allikevel kjøper kvalitetsbeviste kunder som de store oljeselskapene kapslinger fra andre produsenter også. Når de største og mest seriøse aktørene kan kjøpe noe som er godt nok med tilstrekkelig dokumentasjon synes jeg det er rart at en privatperson ikke kan/bør gjøre det samme.

Har enda ikke fått noe godt svar på hvorfor Biltema er fy.

Har du prøvd trekkefjæra de har på Biltema? Den er i samme klasse som de boksene uten mothake.

L

Lydarne

Gjest
asbjbo skrev:
Jeg ville ikke finne på å tukle med et separat jordspyd. Forskjell i jordpotensialer fører til at det går mye strøm, og jeg vil helst ikke at den skal gå gjennom meg om jeg skulle berøre to bokser samtidig.
Jeg forstår ikke dit synspunkt asbjbo, det er jo netop ideen at give alle kasser samme potentiale plus det ikke uvæsenlige et fast potentiale, da den "kondensatorplade" som kabinettet udgør bare hænger og svæver ud i luften og opsamler diverse støj ,som så "fejl kondensatorer fører til dit kredsløb.
Har lige prøvet et give mit kabinet et fast potentiale ved hjælp af et batteri umiddelbart virker det som om det lyder bedre. Ps. jeg tror ikke så meget det er jord i haven og alt det der der virker, men det at der ikke er noget der svæver frit.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
42.388
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Lydarne skrev:
Jeg forstår ikke dit synspunkt asbjbo, det er jo netop ideen at give alle kasser samme potentiale plus det ikke uvæsenlige et fast potentiale, da den "kondensatorplade" som kabinettet udgør bare hænger og svæver ud i luften og opsamler diverse støj ,som så "fejl kondensatorer fører til dit kredsløb.
Har lige prøvet et give mit kabinet et fast potentiale ved hjælp af et batteri umiddelbart virker det som om det lyder bedre. Ps. jeg tror ikke så meget det er jord i haven og alt det der der virker, men det at der ikke er noget der svæver frit.
Jo, men hva med andre apparater i rommet som ikke er koblet til samme jordpunkt? Det er en grunn til at forskriftene sier at enten skal alle stikkontakter i et rom være jordet, eller så skal ingen være det.

Alternativet må være å jorde opplegget i hele huset til samme punkt, eksempelvis med en dypt nedgravd kobberplate eller tilsvarende. Roysen beskriver en plan om dette i en annen tråd, og jeg har forstått det slik at "vår egen" McLaren har målt det opplegget.

L

Lydarne

Gjest
asbjbo skrev:
Lydarne skrev:
Jo, men hva med andre apparater i rommet som ikke er koblet til samme jordpunkt? Det er en grunn til at forskriftene sier at enten skal alle stikkontakter i et rom være jordet, eller så skal ingen være det.

Alternativet må være å jorde opplegget i hele huset til samme punkt, eksempelvis med en dypt nedgravd kobberplate eller tilsvarende. Roysen beskriver en plan om dette i en annen tråd, og jeg har forstått det slik at "vår egen" McLaren har målt det opplegget.
Ja det Roysen laver ser ud til at være det ideelle, men for mit vedkommende bor jeg i lejelighed og kan ikke trække en jordledning og grave en stor metalplade ned i haven, og jeg tror det er nødvendigt at gøre det sådan.

jeg tror ikke meget på den jord der er lagt ind i husene på grund af den udbredte brug af plastik til rør osv., i mange tilfælde kommer jorden nok til at virke som en antenne, og vil give dårligere lyd.

Måske har vi en uddannet elektriker der kigger med som evt. kan forklarer lidt om hvor god den jord er som er lagt ind i husene, og om den er lige så god som hvis der benyttes jordspyd.

Men kan vi blive enige om at det overordnet drejer sig om at give de svævende kabinetter et fast potentiale.
Her kunne man evt. bruge "aktiv skærm (her et batteri) princippet" som nogle kabel-fabrikanter bruger, en metal kasse/kabinet kan jo med lidt god vilje betragtes som en skærm.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.924
Torget vurderinger
1
Lydarne skrev:
...
Men kan vi blive enige om at det overordnet drejer sig om at give de svævende kabinetter et fast potentiale.
Her kunne man evt. bruge "aktiv skærm (her et batteri) princippet" som nogle kabel-fabrikanter bruger, en metal kasse/kabinet kan jo med lidt god vilje betragtes som en skærm.
Jord og forviklingar ...

Jord er ofte det du gjør det til, dvs et definisjonsspørsmål. Jeg er ikke helt sikker på at jeg forstår hva du egentlig mener med svævende/flytende kabinetter og fast potensiale - potensiale i forhold til hva? Dersom du skal ha et fast potensiale ift. omgivelsene/luften så er kanskje svaret å bygge et faraday bur rundt lytterommet, som alle komponenter i husalteret evt kan jordes til ? «Aktiv» skjerm på hifikabler har jeg ennå ikke forstått ... men kabinetter i metall er for praktiske formål en skjerm.

mvh
KJ

L

larkus

Gjest
Hifi fungerer utmerket uten jording, bare så det er sagt :) Jeg vil påstå at det konstrueres unødvendige problemstillinger her, som på mange andre områder i denne "hobbyen".

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
Det er forskjel på godt nok og ikke bra nok.
Jeg mener på grunlag av egen erfaring at biltema/clas/europris produkter ikke er gode nok.

Sparer man inn både her og der merkes dette ved montering.

EX er eget felt vil jeg påstå så forbruker produkter går vanligvis ikke under den hatten.

Jeg har ikke forsøkt trekkefjæra fra biltema men den har visst en fordel om man kommer på anlegg med krappe svinger/kraftige bøyer. Den er litt tynnere og mykere enn standard trekkefjærer fra for eks Castor.

Har du erfaring som elektro montør eller ble du el.konsulent direkte?

McLaren

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.150
Torget vurderinger
4
Jeg har et gr. L fagbrev men kun kunnskapen min innenfor husinstallasjon/bygg er utdatert og utilstrekkelig, er 8 år siden jeg jobbet som montør innenfor bransjen.

Jeg er ikke uenig med deg, men poenget mitt er det at Biltema går gode for materiellet sitt så utenom det at det ikke ligger i Febdok ser ikke jeg noen praktiske grunner til å ikke bruke det. Men såvidt jeg vet ønsker svært få om noen installatører å bruke det materiellet så da er jo kundegruppen egentlig begrenset.
Folk som ikke er kvalifiserte til å jobbe med strøm bør så absolutt holde seg unna. Hobbyelektrikere er noe av det værste jeg ser og jeg skjønner ikke at folk vil seg selv så vondt. Tar ikke lang tid for meg å se hva folk har montert selv og hva en elektriker har montert. I tillegg kommer brannfare og personsikkerhet inn i bildet.

Selv om jeg er en kverulant så setter jeg pris på elektrikere med yrkesstolthet.

Vet du hvem som produserer sikringene for Biltema? Ofte er det kjente produsenter som produserer produktene for Biltema, oljen får de fra Statoil såvidt jeg vet.

L

Lydarne

Gjest
larkus skrev:
Hifi fungerer utmerket uten jording, bare så det er sagt :) Jeg vil påstå at det konstrueres unødvendige problemstillinger her, som på mange andre områder i denne "hobbyen".
Jamen det har du da ret i, der kommer jo lyd også uden jordtilslutning, så er der da ingen grund til diskutere det mere.

L

larkus

Gjest
Lydarne skrev:
larkus skrev:
Jamen det har du da ret i, der kommer jo lyd også uden jordtilslutning, så er der da ingen grund til diskutere det mere.
Og særdeles fin lyd også

Topp Bunn