Jethro Tull - Aqualung - UHQR lanseres 16. Oktober 2020

Endelig fikk vi en dato for lansering av en av tidenes største innspillinger, 16. Oktober 2020
Vi "håper" å ha den på lager et par uker etter den datoen

Av en eller annen grunn så var de på originalversjonen fra 1971 uheldig med miks og/eller mastring eller rett og slett ikke var dyktige nok, for lydkvaliteten på denne fantastiske platen var ikke god i det hele tatt
Nå har det vært levert en versjon med Steve Wilson som er en del bedre enn originalen ( vi har`n på lager ), men denne UHQR versjonen kommer til å bli et sjokk for oss som kjenner de tidligere versjonene

Vi har forlengst bestilling inne og vi satser på å kunne levere til alle som vil ha denne platen i Norge

Men vi har også fått mange forhåndsbestillinger så jeg frykter at det kan gå fort unna og fort mot tomt lager
Det er bestillingsorgie hos Analogue Productions på denne platen i disse dager og vi regner med at eventuelle etterbestillinger fort kan komme for sent, men det vet vi ikke så mye om enda da.
Tenk for en julegave til kameraten eller ektemaken som bare elsker Jethro Tull!!!

Jeg personlig kommer antagelig til å gi en som gave til en meget god venn igjennom mange år. Han som presenterte meg for Jethro Tull på en hybel i Bjørnheimveien 8 på Høybråten utenfor Oslo - i 1972
Jeg likte absolutt ikke Jethro Tull til å begynne med men han tvang meg nesten til å spille de ved å låne meg Stand Up, Benefit og Aqualung, og jo flere ganger jeg spilte platene jo mer var jeg hekta - akkurat som han lovte.

Prisen har vi satt til kr 2295,00 men vi kan fort bli nødt til å endre den om krona svekker seg mer enn den har gjort de siste dagene
La oss håpe på det motsatte og at krona styrker seg igjen

Vi satser på audiofile plater PÅ LAGER og ikke mest som BESTILLINGSVARE med tvilsom leveringstid eller ofte aldri levering i det hele tatt.
Men, vi går også tom på lager hele tiden men vi venter ikke på neste bestilling før vi kjøper in nytt, vi kjøper inn så fort vi kan for å fylle opp lageret, for Å HA plater på lager.
En krevende business dette siden også plateselskapene går tom hele tiden og noen plater går ut for alltid mens noen trykkes om igjen. Og det er alltid små opplag

Mer om platearkivet her inne: https://butikk.pmaudio.no/butikk/plater-musikk

Direkte kontakt:
e-mail: kontakt@pmaudio.no
Tel: +47 38 18 31 15
Mob.: +47 917 13 655
AUHQR_0003-45  Jethro Tull Aqualung.jpg
 

Kommentarer

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.412
Antall liker
7.904
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Av en eller annen grunn så var de på originalversjonen fra 1971 uheldig med miks og/eller mastring eller rett og slett ikke var dyktige nok, for lydkvaliteten på denne fantastiske platen var ikke god i det hele tatt
For å sitere Ian Anderson, fra ett av flere intervjuer om innspillingen av Aqualung:

"It was the most chronically difficult album to make, because it was a brand new studio with brand new equipment that was not really road tested or working properly, with frequent breakdowns and it was such a difficult room to work with. ....... Even at the time of doing it we knew it was not good. It should have been a much better album if we'd recorded it with a different engineer and a different studio."

Så Aqualung er som den er; lydmessig gråstein som det helt enkelt ikke kan lages gull av. Mofi prøvde seg i -81, med slett resultat, dernest Classic Records i -07 uten å gjøre det særlig bedre og sist Steven Wilson i -16. Alle er gråstein, men Wilson's gråstein er den peneste og mest finkornede, sammen med -75 UK re-pressen gjort av George "Porky" Peckham og som har "Porky Prime Cut" risset inn i "dødvoksen".

Utgaven over blir sikkert et ypperlig investeringsobjekt, men et lydmessig kvalitetssjokk er det nok ikke mulig å få til all den tid masteren låter regelrett dårlig.
 
Sist redigert:

Powerpoint

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.04.2003
Innlegg
7.407
Antall liker
12.893
Hadde nylig en liten bestilling inne hos PM Audio. Før dette hadde jeg bestilt opp 5 album av det polske progrock bandet Riverside via deres hjemmeside, samt handlet 2 album fra Motorpsychos hjemmeside. Bestillingen hos PM Audio ble promte effektuert, og ankom i en innpakning som burde være lærebok for andre tilbydere. Men at de 3 MoFi skivene kom hit til indre Enfold i løpet av 3 dager var forunderlig, dog veldig hyggelig.

Skivene jeg bestilte av Motorpsycho for 12 september har ennå ikke ankommet?
At skivene jeg bestilte av Riverside i Polen ennå ikke har ankommer har jo med vår venn Corona C-19 å gjøre, så det tar jeg med knusende ro. Men at 2 LP-plater sendt fra Trondheim skal bruke 4-6x lengre tid en PM Audios valgte transportør finner jeg å være snodig. Meg om det!

Så kudos til Paul og Marion for strøken forsendelse :cool:
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
Riktig som JMM sier.
Forøvrig er denne versjonen gitt ut før, Som kjent overtok Analogue Production Classic Records og har reutgitt mange av titlene. Aqualung ble gitt ut av Classic Records på 45rpm i boks på fire plater på slik lys Clarity Vinyl som denne nye også har. Ja, over fire plater - kun riller på ene siden for å maksimere kvaliteten visstnok. Denne er nå verdt en liten formue.
Den låter bra til Aqualung å være, men Steven Wilson remiksen låter bedre. Ja - jeg har den.
Jeg har sansen for slike utgaver, men hadde ønsket at de heller hadde valgt innspillinger med større lyd-potensiale.
 

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.637
Antall liker
1.346
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Riktig som JMM sier.
Forøvrig er denne versjonen gitt ut før, Som kjent overtok Analogue Production Classic Records og har reutgitt mange av titlene. Aqualung ble gitt ut av Classic Records på 45rpm i boks på fire plater på slik lys Clarity Vinyl som denne nye også har. Ja, over fire plater - kun riller på ene siden for å maksimere kvaliteten visstnok. Denne er nå verdt en liten formue.
Den låter bra til Aqualung å være, men Steven Wilson remiksen låter bedre. Ja - jeg har den.
Jeg har sansen for slike utgaver, men hadde ønsket at de heller hadde valgt innspillinger med større lyd-potensiale.
Husker jeg hadde 10kr igjen på konto etter jeg kjøpte 4 disk utgaven fra CC. Jeg har ikke sammenlignet direkte, men hukommelsen sa at 4 disken var bedre, men skal ta en sjekk igjen :)
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.412
Antall liker
7.904
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Selv nøyde jeg meg med 200-grammeren og den gikk vinterveien da Wilson-remasteren kom i hus. No contest, som det heter på nynorsk. Den var heller ikke like god som remasteren fra -75, men 200 gram føles jo veldig godt i hånda.... Uansett, jeg er rimelig overbevist om at Wilson-utgaven fikk frem alt som var å finne av godlyd i det som er en usedvanlig dårlig mastertape og ei heller den låter videre bra i absolutte termer.

Jeg har sansen for slike utgaver, men hadde ønsket at de heller hadde valgt innspillinger med større lyd-potensiale.
De fleste gamle plater har nok et langt større potensiale for å nyte godt av slik behandlig, men vi Jethro Tull fans har jo bevist opp, ned og i mente at vi er villig til å handle enhver nyutgivelse i forhåpning om et bittelitt bedre resultat enn det forrige. For min del er vel tallet ni forskjellige utgivelser, men jeg tenker at Steven Wilson beviste en gang for alle at her er det ganske enkelt ikke mer å hente, så det får bli med de ni.
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.795
Antall liker
349
Torget vurderinger
3
Jeg kjøpte Classic Records' pressing da den kom ut. Blir nesten aldri spilt, mest fordi jeg ikke synes musikken har tålt tidens tann og er ganske uinteressant. Dessuten er lyden heller ikke noe å skryte av.
 

Farmen

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2018
Innlegg
755
Antall liker
887
Sted
Lier
Torget vurderinger
3
Hei. Da er platen bestilt, bare å glede seg nå. Kjøpte Jimi Hendrix i samme for 1-2 år siden, ypperlig lydkvalitet og ser jo at prisen på den har hatt en formidabel økning. PS: jeg spiller platene ikke bare gjemmer de bort som en investering🙋‍♂️
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
11.957
Antall liker
11.765
Sted
Hus
Bestilte et ex av denne jeg også. Har Uk førstepress, MoFi og SW remaster. :)
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.412
Antall liker
7.904
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Som Fremer sier: " Please do not expect sonic miracles".
 

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Innlegg
1.172
Antall liker
294
Har en original stående. Købt i tiden for udgivelsen.
Er aldeles ikke uheldigt mixet.
Har stadig her, næsten 50år efter, fremragende lyd. (På trods af ungdommens fester.)
 

YesJens

Musikkelsker
Ble medlem
21.08.2018
Innlegg
3.214
Antall liker
6.131
Sted
Under stjernene
Har spent fulgt med i denne tråden.
Kan @pmaudio utdype om det er en remix eller master som er brukt.
Kjenner kun til UHQR av DSOTM- og den låter fantastisk.
Så derfor spørsmål om utfyllende info.🎶🌞
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.412
Antall liker
7.904
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Nå heter ikke jeg PMAudio, men som det står i linken over: "This edition cut by Chris Bellman using the original master tape..."
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
Jeg har lest at dette er samme master som Classic records versjonen.

Da låter den bra (har 4LP 45rps utgaven på Clarity Vinyl), men Steven Wilson remiksen låter bedre. Flere detaljer, mer "kjøtt på beina" og mer rom og klang rundt individuelle instrumenter.
Denne Analogue production ugaven er basert på den originale miksen som Ian Anderson (med flere) sier ikke er særlig vellykket. Dersom man vil ha den ultimate utgaven av den originale miksen er nok denne utgaven verdt å ha.
 

Trond_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.08.2004
Innlegg
791
Antall liker
206
Torget vurderinger
19
Da låter den bra (har 4LP 45rps utgaven på Clarity Vinyl), men Steven Wilson remiksen låter bedre. Flere detaljer, mer "kjøtt på beina" og mer rom og klang rundt individuelle instrumenter.
Denne Analogue production ugaven er basert på den originale miksen som Ian Anderson (med flere) sier ikke er særlig vellykket. Dersom man vil ha den ultimate utgaven av den originale miksen er nok denne utgaven verdt å ha.
Har sammenlignet Steven Wilson remiksen direkte mot Steve Hoffman sin DCC utgave og hos meg er det ikke noen tvil om at SW remiksen låter best. Har 24-bit 96 kHz versjonen rippet fra DVD.
 

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
5.449
Antall liker
3.163
Torget vurderinger
6
Nå heter ikke jeg PMAudio, men som det står i linken over: "This edition cut by Chris Bellman using the original master tape..."
Godt man har kopi av safety master tapen i hus, så kan man spille musikk og ikke bekymre seg for om man har den rette vinylpressingen:cool:
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.681
Antall liker
5.115
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Hehe - det er hvertfall litt av jungel å navigere seg i når det kommer til represser generelt.
 

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.637
Antall liker
1.346
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Har skjønt det er CC mastring og muligens utstyr for å presse, men med høyeste kvalitet vinyl og kvalitetskontroll!
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.190
Antall liker
1.061
Torget vurderinger
1
Her snakker Ian Anderson om innspillingen av Aqualung:

 

YesJens

Musikkelsker
Ble medlem
21.08.2018
Innlegg
3.214
Antall liker
6.131
Sted
Under stjernene
@pmaudio

Du skriver:
"Av en eller annen grunn så var de på originalversjonen fra 1971 uheldig med miks og/eller mastring eller rett og slett ikke var dyktige nok, for lydkvaliteten på denne fantastiske platen var ikke god i det hele tatt
Nå har det vært levert en versjon med Steve Wilson som er en del bedre enn originalen ( vi har`n på lager ), men denne UHQR versjonen kommer til å bli et sjokk for oss som kjenner de tidligere versjonene"

Er det samme dårligere master som brukes på UHQR eller?
Fint om du kan utdype det.
 

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.637
Antall liker
1.346
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Utfordringen i 71 var at ingen visste hva de tok opp og hva som kom på plata når de hørte i studio.

Så nå som en kan skru plata i omgivelser der det en hører på studiomonitorer blir rett og likt det som kommer på utgivelsen er alt duket for god lyd, selv har jeg 4 disk classic utgaven og den er alltid moro spille.
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.795
Antall liker
349
Torget vurderinger
3
Utfordringen i 71 var at ingen visste hva de tok opp og hva som kom på plata når de hørte i studio.
Dette må du forklare nærmere. Innspilt på døveskolen?
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
For å gjenta meg selv (og basert på antagelsen om at dette er en reutgivese av 45RPM fra Classic):

- Vil du ha best mulig utgave av originalmiksen (som ikke er særlig bra) er det denne utgaven du skal ha.
- Vil du ha en dyr plate med høy samleverdi er det denne utgaven du skal ha.
- Vil du ha en kraftig EQ utgave av originalmiksen er det den gamle MOFI utgaven som gjelder (brukt)
- Vil du ha best mulig lyd er det Steven Wilson miksen som gjelder (i alle fall til det motsatte er bevist). Den er dessuten normal priset og pressinga er bra (finnes også i utmerket CD-boks + CD/LP-boks).

Har følgende Aqualung utgaver for tiden (har hatt adskillig flere!): MOFI vinyl (fra tidlig 80-tall?), Classic 200g vinyl, Classic 4LP 45RPM clarity vinyl, 4CD boks Steven Wilson remiks, 40th anniversary colector's edition LP + 4CD boks Steven Wilson remiks. Har nok Aqualung nå... :D
 
Sist redigert:

pmaudio

Bransjeaktør
Ble medlem
29.06.2007
Innlegg
613
Antall liker
253
@pmaudio

Du skriver:
"Av en eller annen grunn så var de på originalversjonen fra 1971 uheldig med miks og/eller mastring eller rett og slett ikke var dyktige nok, for lydkvaliteten på denne fantastiske platen var ikke god i det hele tatt
Nå har det vært levert en versjon med Steve Wilson som er en del bedre enn originalen ( vi har`n på lager ), men denne UHQR versjonen kommer til å bli et sjokk for oss som kjenner de tidligere versjonene"

Er det samme dårligere master som brukes på UHQR eller?
Fint om du kan utdype det.
Det er ikke bare råmasteren som avgjør resultatet, det tilkommer, miksing og mastring, produksjon av matriser for så å presse platen, pluss kvalitet på selve vinylen ets....
Hvor de bommet på førsteutgivelsen det er det ikke lett for oss å vite. Er vi heldige så er allikevel selve utgangspunktet bra og med Analogue Productions prosess så kan vi få et fenomenalt produkt.
Skal jeg være ærlig så tror jeg det blir fantastisk for Analogue Productions tar normalt ikke tak i en innspilling om ikke masteren har et så godt utgangspunkt at ikke deres sluttprodukt blir fenomenalt.

Analogue Productions, i motsetning til mange andre av disse plateselskapene, tar ikke tak i en innspilling på grunn av at den var populær en gang, de tar tak i en innspilling med et utgangspunkt som gjør at A P kan levere noe eksepsjonelt - og dette gjelder helt spesiel ved UHQR platene. Dette er et renome` som er viktig for AP å ta vare på!!

Jeg nekter å tro at de kommer med en UHQR utgivelse som de fleste vil kritisere lyden på.
Så ja - JEG føler meg ihvertfall trygg på at det blir en opplevelse å høre denne UHQR utgivelsen

mvh
Paul
 

YesJens

Musikkelsker
Ble medlem
21.08.2018
Innlegg
3.214
Antall liker
6.131
Sted
Under stjernene
For å gjenta meg selv (og basert på antagelsen om at dette er en reutgivese av 45RPM fra Classic):

- Vil du ha best mulig utgave av originalmiksen (som ikke er særlig bra) er det denne utgaven du skal ha.
- Vil du ha en dyr plate med høy samleverdi er det denne utgaven du skal ha.
- Vil du ha en kraftig EQ utgave av originalmiksen er det den gamle MOFI utgaven som gjelder (brukt)
- Vil du ha best mulig lyd er det Steven Wilson miksen som gjelder (i alle fall til det motsatte er bevist). Den er dessuten normal priset og pressinga er bra (finnes også i utmerket CD-boks + CD/LP-boks).

Har følgende Aqualung utgaver for tiden (har hatt adskillig flere!): MOFI vinyl (fra tidlig 80-tall?), Classic 200g vinyl, Classic 4LP 45RPM clarity vinyl, 4CD boks Steven Wilson remiks, 40th anniversary colector's edition LP + 4CD boks Steven Wilson remiks. Har nok Aqualung nå... :D
Joda, har lest nøye hva du har skrevet tidligere.
Har etterlyst kommentar fra pmaudio.
Han har no svart. Ut fra svaret ser jeg fram til albumet.
Har kun en UHQR plate fra før.
 

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Innlegg
11.811
Antall liker
26.417
Sted
Oslo/Grebbestad
I Record Collector nr395/2011 står det og lese om vad som skjedde under innspillingen av Aqualung.
20201010_175325.jpg
20201010_175304.jpg


Har AP og Steven.W press sistnevnte i særklasse.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
Det er to faktorer som i hovedsak bestemmer hva som blir gitt ut som "audiofile" utgaver:

1) Hva man faktisk får lisens for. Det blir stadig vanskeligere å gi ut ordinære 33rpm vinylplater fordi plateselskapene i stadig større utstrekning gir dem ut selv, pga økende interesse for vinyl. Aqualung er ett eksempel. Det kan (unntaksvis) gis lisens for sære utgaver, slik som svinedyre 45rpm.....

2) Kommersielt potensiale. Man velger titler man vet selger godt. Dette er uavhengig av lydkvaliteten på master. Nok av eksempler på lydmessig håpløse titler som kommer i "audiofil utgave"; eks In a gadda da vida med Iron Butterfly (MOFI)
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.412
Antall liker
7.904
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Så. Noen som har lagt øre til denne ennå?

Det jeg har lest av tilbakemeldinger fra junaiten har vært ganske så delt og heller lite imponerende. Ser det er mye snakk om støy i rillene, no-fill og at mange foretrekker DCC eller Wilson.
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.386
Antall liker
1.473
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Støy i rillene som i møkk eller unøyaktigheter?
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.412
Antall liker
7.904
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Litt usikker, men det var mye snakk om klikk, pop og et høyt støynivå mellom låtene, selv etter to-tre omganger i vasken.
 

Informasjon om bruker

pmaudio
Bransjeaktør
Medlem siden
Antall liker
253
Link til alle artikler
273
pmaudio sine annonser
Bransjenyheter
Nye sendinger fra Analogue Productions og Mobile Fidelity ankommet

Nye sendinger fra Analogue Productions og Mobile Fidelity ankommet

  • 1
Siste sending fra Analogue Productions ankom i går, med bl.a. Steely Dan Aja UHQR og The White Stripes - Elephant UHQR, Genesis, Phil Collins mm... Se her...
Fortsett
Bransjenyheter
Ny sending fra Analogue Productions og Mofi har landet

Ny sending fra Analogue Productions og Mofi har landet

  • 0
Vi kjører på og bygger lager på Analogue Productions og Mobile Fidelity - og andre Undertittelen på PM Audio logoen i dag er: HIFI OG MUSIKK, som refererer til både hifi-utstyr pluss LP plater...
Fortsett
Bransjenyheter
Enda en nyhet fra Frankrikes referansemerke - Metronome: AQWO 2

Enda en nyhet fra Frankrikes referansemerke - Metronome: AQWO 2

  • 0
AQWO 2 etterfølger den første integrerte SACD/CD/DAC spilleren ( AQWO 1 ) hos Metronome AQWO 2 er en fullverdig DAC / CD / SACD spiller pluss Streamer Til mer info på nettbutikken...
Fortsett
Bransjenyheter
Metronome NYHET igjen:: Le Streamer

Metronome NYHET igjen:: Le Streamer

  • 0
Siste skudd på Metronome Classica serien - Le Streamer I motsetning til DSS 2 så har Le Streamer et tradisjonelt dimensjonert Metronome kabinett Le Streamer is the latest network player from...
Fortsett
Bransjenyheter
NYHET igjen fra Metronome:: DSS 2 Streamer / nettverkspiller

NYHET igjen fra Metronome:: DSS 2 Streamer / nettverkspiller

  • 0
Så er tiden inne for neste generasjon Metronome DSS streamer - DSS 2 Akkurat kommet i hus og vi er spent på resultatet Kontaktinfo: e-mail: kontakt@pmaudio.no Tlf.: +47 917 13 655 Til...
Fortsett
Bransjenyheter
DEMOSALG av Gold Note XT-7 Gulvstående høyttalere

DEMOSALG av Gold Note XT-7 Gulvstående høyttalere

  • 3
Fantastisk italiensk finish Fremstår som nye Lydsignatur: Heller mot det varme En bånddiskant som for en gangs skyld ikke er skarp/spiss og ubehagelig for følsomme ører Meget lite brukt og har...
Fortsett
Topp Bunn