JMW-hjelp

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Hei folkens.

HAR en jmw 9 std versjon,og kan ikke annet enn å si den sporer bra,så jo jeg er fornøyd med den...Men så lurer jeg på,hva er fordelene med en jmw 10,5 arm kontra den kortere 9...jeg har altså ikke sporingsproblemer med 9 tommern,men ser at prisene er 2 vidt forskjellige på disse 2 armene,justering på vta er registrert at er en langt enklere oprasjon med 10,5......er virkelig armen så mye bedre enn en 9"er at den er verd differansen?

Og til slutt,jeg vet at den ikke er bolt-on på scouten min,ikke derfor jeg spør heller,den skal ikke sitte på scout. ;)

Mvh Espen

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.479
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
No har eg ikkje gjort test, berre høyrt dei ulike armane i ulike konstellasjonar, så eg skal vere litt forsiktig med å meine for mykje. Eg har eit inntrykk av at dei lange JMW-armane generelt er noko meir brukarvennlege. Mitt inntrykk er at lyden av dei fleste pickupar (alt etter kva komplianse og vekt dei har) ikkje vert vesentleg annleis i armane (iallfall ikkje sånt som går på klangbalanse. Kanskje noko klarare og meir distinkt? Men her synsar eg for mykje til at du skal legge vekt på det), bortsett frå at 9 standard ikkje har same kabling som Signature og dei lange modellane. Ein kan meine kva ein vil om kabling, men akkurat mellom pickup og riaa har det til dels stor påverknad, så dette er viktig. Sjølv har eg signature-utgåva av 9. Og denne er klart betre enn ein standard 9, som også er ein svært god arm.
Hugs også slik at vinkelfeilen vert mindre på lang arm, og iallfall 12" tek til å hjelpe ein del. Eg har aldri høyrt desse skikkeleg lange, men reknar med noko av det same holografiske som ein oppnår med tangentialarmar av god kvalitet.
Det er nok ei lydleg oppgradering til nye og lengre modellar, men i kva grad det gjev valuta for pengane, kjem nok an på eigen smak og eige anlegg.

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Hei Arve!

Har vurdert å bytte spiller,fra scout m/jmw std....til en aries 3 med 10.5,alternativt 9 sign...

Videre har jeg absolutt ingenting til overs for Nordost sine kabler, enten de er for dene eller andre(men har ikke ført tonearmskablen opp mot std variant)

Jeg er fornøyd med scout for så vidt jeg,så jeg må absolutt ikke bytte,men har lyst på en aries3 i allefall på sikt,denne lev. både med 9-9 sign,og 10.5 sign...

Jeg registerer at det er noe enklere vta just på 10,5 og sikkert bedre med sporing,selv om 9 ern sporer jæv..bra her i allefall.

Før jeg går til det skrittet å bytter spiller(hvis jeg gjør)....har jeg lyst til å teste ut en noe dyrere pu i scouten,pu en er trossalt lydmotoren i spillern,jeg har hittil kjørt med Dyna dv-20,x low,og benz ace low...der sistnevnte helt klart er å foretrekke på min for det meste strat. musikk ala shadows,Eagles etc....klinger liksom helt annerledes,men mer smekk med dynaen for så vidt...

Jeg kommer til å prøve en dyrere benz pu,den flyttes uansett over til nytt verk om dette blir aktuellt......forskjellen på 9 og 10,5 er sånn rundt regna 5k noe jeg syntes er nok......hvordan aries verket spiller i forhold til mdf variantene vet kanskje du Arve??

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.479
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
SSM har iallfall meir "hei og hå"-faktor, tek meir sats i bassen, og er ein smule meir rettfram og mindre danna. Aries, dei eg har smålytta til (aldri heime) har eg inntrykk av er meir korrekte og nøytrale, men kanskje ikkje fullt så definitive i bassen. Men det er sjølvsagt mange faktorar som verkar meir inn på dette enn akkurat drivverket si oppbygging. Matche pickup til arm er iallfall vel så viktig, vil eg seie.

Til Shadowsmusikk trur eg Benz-pickupane er kjekkast, eg også.

Pickup-kabelteori er annleis enn andre signalkablar, mindre avhengig av smak og behag, og eg har ingen innvendingar mot å bruke den Nordost-varianten som er internt i Signature-utgåvene til dei MC-pickupane eg har prøvd så langt.

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Har ikke sammenlikna,det blir jo litt dumt om ikke en spiller til over 30k spiller bedre fra samme produsent enn en til 13k...så sånn sett bør ariesen være en bedre spiller,men du er inne på noe viktig,plintene har ulik oppbygging,noe som sikkert innvirker på lyden.

Benz og stratocastersound er nydelig match...hørte Benz lp i 12,7jmw arm på HRX i helgen,dette låt knallbra.....HVIS jeg bytter spiller,blir det trolig aries3.....den er vakker,bør spille minst like bra som den jeg har,trolig en del bedre,armen blir lengere,med bedre internkabling...jeg forutsetter også at motoren er like bra eller bedre enn scout....i det heletatt for såpass mye mer penger,bør man få en bedre spiller....ssm en spiller sikkert himmelsk,har hørt bittelitt på Parelius sin en gang,men jeg liker ikke utseendet,med at tallerken ikke står midt i mellom beina på plintet,men lyden derimot....! Syntes,at alle faktorer bør tilfredstilles ved kjøp av en spiller i en sånn prisklasse,.....det er vel ikke noe problem å kjøpe tallerkenkrans/ring som option på denne sikkert....Takk for svar Arve..Mvh Espen

Topp Bunn