Digitale avspillere Jolida Glass FX Tube DAC III

Hifi-girl77

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2014
Innlegg
1.547
Antall liker
2.612
Sted
Bergen
Noen som har erfaringer med Jolida Glass FX Tube DAC III? Jeg forsøkte å spørre i tråden til Jolidas venner, men er dessverre liten aktivitet der.

Jeg er ute etter en DAC som gir den varme klangbalansen. Ut i fra de få testene som jeg har funnet virker denne å være en slik. Nå er det jo også slik at den har optiske innganger i tillegg til USB. Noen som har testet de ulike og om det er forskjell i lydbildet på hvilken som blir brukt? Har også sett etter norske forhandlere uten å ha funnet. Setter pris på tips om noen vet om norske forhandlere av denne DAC-en.
Sist men ikke minst tenker jeg litt på prisen også. Det sies at denne yter mer enn hva prisen tilsier (4-5000 kr.), stemmer det?

Håper noen har erfaring med denne DAC-en, setter pris på tilbakemelding.
 
8

8x12_TOM

Gjest
Hadde jo vært moro å hørt litt om hva den eventuelt skal settes opp sammen med da. Ellers har jeg dårlig (med) erfaring med rør-utstyr...... holder meg til kliniske:)
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.019
Antall liker
2.109
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Sånn umiddelbart er jeg litt skeptisk, og det uten å ha hørt den :D
Jeg ser at dette er en rørdac, i den forstand at den har rør på de analoge utgangene. Min erfaring er den analoge utgangen like viktig i en dac som selve konverteringene og hvilken chip som brukes. Det hjelper ikke med ess sabre chip når den analoge utgangen ikke holder mål. Og skal man lage en analog utgang med rør kreves det kanskje mer plass til strømforsyning etc enn det som det kan se ut som om det er plass i denne. Har hatt Audio Note dac med rør, har Eastern Electric med rør og har hørt Line Magnetic med rør. To sistenevnte spiller den ene best med rør og den andre best på transistor utgangen. Begge har både rør og transistor utganger.

Men en skal ikke dømme et produkt før en har lyttet. Lykke til i jakten.

Haavard
 

yosh81

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.04.2013
Innlegg
2.063
Antall liker
931
Sted
Flisa
Torget vurderinger
10
Se gjerne også på hva slags dac-chip det sitter i enheten.
Den er også med på å gjøre hvordan en dac låter.
En ess chip kan gjerne låte nøytralt mens en burr brown gjerne kan ha en varmere klang.
I tillegg, kommer det helt an på hvordan produsenten har voicet enheten.
At man har rør der, er ingen garanti for en varm lydsignatur.
 

kaeksen

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.06.2016
Innlegg
505
Antall liker
129
Sted
Tromsø.
Noen som har erfaringer med Jolida Glass FX Tube DAC III? Jeg forsøkte å spørre i tråden til Jolidas venner, men er dessverre liten aktivitet der.

Jeg er ute etter en DAC som gir den varme klangbalansen. Ut i fra de få testene som jeg har funnet virker denne å være en slik. Nå er det jo også slik at den har optiske innganger i tillegg til USB. Noen som har testet de ulike og om det er forskjell i lydbildet på hvilken som blir brukt? Har også sett etter norske forhandlere uten å ha funnet. Setter pris på tips om noen vet om norske forhandlere av denne DAC-en.
Sist men ikke minst tenker jeg litt på prisen også. Det sies at denne yter mer enn hva prisen tilsier (4-5000 kr.), stemmer det?

Håper noen har erfaring med denne DAC-en, setter pris på tilbakemelding.
Sendte dem en e-mail og spurte om distributører i europa og skandinavia. Får se om dem svarer en gang i morra.
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.019
Antall liker
2.109
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Se gjerne også på hva slags dac-chip det sitter i enheten.
Den er også med på å gjøre hvordan en dac låter.
En ess chip kan gjerne låte nøytralt mens en burr brown gjerne kan ha en varmere klang.
I tillegg, kommer det helt an på hvordan produsenten har voicet enheten.
At man har rør der, er ingen garanti for en varm lydsignatur.
Sitter en PCM 17 ett eller annet i den
 

Hifi-girl77

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2014
Innlegg
1.547
Antall liker
2.612
Sted
Bergen
Følgende står i DAC-en ut i fra hva jeg har lest: The DAC III W is a high performance digital processor using the Burr Brown PCM 24-bit 1798 DAC chip, which has galvanic isolation.

Nå refererer dette til DAC som også er wireless, men antar at det er samme chip som står i den.
 

yosh81

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.04.2013
Innlegg
2.063
Antall liker
931
Sted
Flisa
Torget vurderinger
10
Følgende står i DAC-en ut i fra hva jeg har lest: The DAC III W is a high performance digital processor using the Burr Brown PCM 24-bit 1798 DAC chip, which has galvanic isolation.

Nå refererer dette til DAC som også er wireless, men antar at det er samme chip som står i den.
Korrekt.
Det sitter Burr Brown PCM 1978 chip i den.
Mener å ha lest om et par her inne som har hatt denne.
Vet også at det finnes firmaer i utlandet som selger/solgte oppgraderte versjoner av denne som visstnok skulle låte betydelig bedre enn originalen.
Kikket på denne dacen selv en god stund da jeg vurderte rør-dac i oppsettet.
Det ble rørforsterkeri i stedet her.
 

Hifi-girl77

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2014
Innlegg
1.547
Antall liker
2.612
Sted
Bergen
Følgende står i DAC-en ut i fra hva jeg har lest: The DAC III W is a high performance digital processor using the Burr Brown PCM 24-bit 1798 DAC chip, which has galvanic isolation.

Nå refererer dette til DAC som også er wireless, men antar at det er samme chip som står i den.

Korrekt.
Det sitter Burr Brown PCM 1978 chip i den.
Mener å ha lest om et par her inne som har hatt denne.
Vet også at det finnes firmaer i utlandet som selger/solgte oppgraderte versjoner av denne som visstnok skulle låte betydelig bedre enn originalen.
Kikket på denne dacen selv en god stund da jeg vurderte rør-dac i oppsettet.
Det ble rørforsterkeri i stedet her.

Jeg har sett på den en stund, og også jeg har sett dette med oppgradert versjon. Jeg blir derimot ikke helt klok på hva den oppgraderte versjonen faktisk er. Er det den som er wireless? For jeg finner bare 2 utgaver av denne, Jolida Glass FX Tube DAC III og Jolida Glass FX Tube DAC III W. Dessverre lite informasjon å hente. Ettersom jeg ha hørt/lest at Jolida har gode produkter så fortsetter jeg å jakte på mer info, i alle fall inntil videre.
 

yosh81

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.04.2013
Innlegg
2.063
Antall liker
931
Sted
Flisa
Torget vurderinger
10
De oppgraderte versjonene hadde byttet ut litt interne komponenter.
Byttet til bedre kondensatorer og motstandere, om jeg ikke husker feil.
 

yosh81

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.04.2013
Innlegg
2.063
Antall liker
931
Sted
Flisa
Torget vurderinger
10
Et kjapt søk, ga meg denne infoen:
The modifications done to the DAC include (Jolida’s numbering):” Upgrade 1”: output caps are replaced by Clarity capacitors and OCC (single crystal copper) output wire plus gold pin TungSol 12AX7 tubes are installed at a retail cost of $200. In addition, “Upgrade 3”: the installation of a Bybee Music Rail priced at $450 was installed.

The “W,” in DAC III W denotes that a wireless Bluetooth feature has been added. This option uses a separate processor chip and is effectively out of the signal path until it is switched in by a relay. This Bluetooth feature adds only $100 to the price of the basic Glass FX Tube DAC III and judging from my experience is well worth the extra cost.
 

Hifi-girl77

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2014
Innlegg
1.547
Antall liker
2.612
Sted
Bergen
Et kjapt søk, ga meg denne infoen:
The modifications done to the DAC include (Jolida’s numbering):” Upgrade 1”: output caps are replaced by Clarity capacitors and OCC (single crystal copper) output wire plus gold pin TungSol 12AX7 tubes are installed at a retail cost of $200. In addition, “Upgrade 3”: the installation of a Bybee Music Rail priced at $450 was installed.

The “W,” in DAC III W denotes that a wireless Bluetooth feature has been added. This option uses a separate processor chip and is effectively out of the signal path until it is switched in by a relay. This Bluetooth feature adds only $100 to the price of the basic Glass FX Tube DAC III and judging from my experience is well worth the extra cost.
Ok, så W-versjonen er den oppgraderte ser det ut til.
 

Hifi-girl77

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2014
Innlegg
1.547
Antall liker
2.612
Sted
Bergen
Jeg tillater meg å spørre på nytt om det er noen her som faktisk har erfaring med denne DAC-en, prøvd den og brukt den?
 

yosh81

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.04.2013
Innlegg
2.063
Antall liker
931
Sted
Flisa
Torget vurderinger
10
Nei, W er en tilleggspakke med bluetooth.
Oppgraderingene er pakke 1, 2 eller 3, og prisen på dem bare øker og øker.
 

Hifi-girl77

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2014
Innlegg
1.547
Antall liker
2.612
Sted
Bergen
Nei, W er en tilleggspakke med bluetooth.
Oppgraderingene er pakke 1, 2 eller 3, og prisen på dem bare øker og øker.
Vel, jeg finner knapt noe om 1 og 2. Så da antar jeg at det er III det er snakk om. At W er tillegg er jeg klar over, men er vel likevel siste versjonen i så måte.
Men hva vet jeg, er særdeles trøtt i trynet her jeg sitter. Du må så gjerne sende linker til oppgraderingene du refererer til, setter pris på det.
Takk for innspill.
 
Topp Bunn