Jord eller ikke-jord fram til anlegget?

Baard

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
2.170
Antall liker
693
Torget vurderinger
1
Fikk et spm. fra en kompis som bygger om stua, og legger fram 16A kurs til anlegget. Så spørr han - Baard skal jeg legge jord eller ujordet /Ikke- jord fram?

Hjelp - hva skal jeg svare???
 

Fortizzimo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.03.2006
Innlegg
99
Antall liker
0
Du må legge separat jordledning til stikk kontaktene dine for Elektronikken .
 

Joe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.05.2005
Innlegg
243
Antall liker
53
Sted
Sweetspot
Torget vurderinger
2
Fortizzimo skrev:
Du må legge separat jordledning til stikk kontaktene dine for Elektronikken .
Hæ?

Det er ikke lov å blande jordet/ujordet i samme rom.
 

JR_AUDIO

Bransjeaktør
Ble medlem
07.04.2007
Innlegg
106
Antall liker
0
Baard skrev:
Fikk et spm. fra en kompis som bygger om stua, og legger fram 16A kurs til anlegget. Så spørr han - Baard skal jeg legge jord eller ujordet /Ikke- jord fram?

Hjelp - hva skal jeg svare???
jeg vil anbefale at han lægger jordet forbindelse og for instaleret ensrettet støjdæmpet jord fejl bryter på den seperate kurs der lægges op til anlægget hans (VIS HAN ER KOBLET TIL TN- NET forsyning. DETTE MÅ VÆRE OPTIMALT

VED IT- NET ER DET VÆLDIG VIKTIG M JORDFEJLBRUTER FOR AT MINIMERE BRANDFARE:

MVH. johnny
 
L

lark

Gjest
Har egen ujordet 16A kurs til anlegget. Da jeg skulle skifte fra dobbel til firedobbel veggkontakt oppdaget jeg at det var lagt frem jordledning til det første veggpunktet (ikke koblet til). Her må det prøves med jording av hele kursen, tenkte jeg. Gikk til innkjøp av veggkontakter med jord, dro jordledning videre frem til de to andre veggpunktene på kursen og satte på nye veggkontakter. Resultat: Definitivt dårligere lyd i anlegget. Etter tre dager koblet jeg hele greia tilbake til ujordet.
Mislykket prosjekt, men en erfaring rikere ;D
 

JR_AUDIO

Bransjeaktør
Ble medlem
07.04.2007
Innlegg
106
Antall liker
0
lark skrev:
Har egen ujordet 16A kurs til anlegget. Da jeg skulle skifte fra dobbel til firedobbel veggkontakt oppdaget jeg at det var lagt frem jordledning til det første veggpunktet (ikke koblet til). Her må det prøves med jording av hele kursen, tenkte jeg. Gikk til innkjøp av veggkontakter med jord, dro jordledning videre frem til de to andre veggpunktene på kursen og satte på nye veggkontakter. Resultat: Definitivt dårligere lyd i anlegget. Etter tre dager koblet jeg hele greia tilbake til ujordet.
Mislykket prosjekt, men en erfaring rikere ;D
Er du på TN-net ell IT-net ?
Mvh johnny
 

General8

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.07.2005
Innlegg
644
Antall liker
0
lark skrev:
Har egen ujordet 16A kurs til anlegget. Da jeg skulle skifte fra dobbel til firedobbel veggkontakt oppdaget jeg at det var lagt frem jordledning til det første veggpunktet (ikke koblet til). Her må det prøves med jording av hele kursen, tenkte jeg. Gikk til innkjøp av veggkontakter med jord, dro jordledning videre frem til de to andre veggpunktene på kursen og satte på nye veggkontakter. Resultat: Definitivt dårligere lyd i anlegget. Etter tre dager koblet jeg hele greia tilbake til ujordet.
Mislykket prosjekt, men en erfaring rikere ;D
Hva mener du med dårligere lyd?
Støy eller synger alle falskt?
 
L

lark

Gjest
General8 skrev:
Hva mener du med dårligere lyd?
Støy eller synger alle falskt?
Alle synger plutselig i falsett. ;D Høres ut som Bee Gees har invadert anlegget. :eek: :eek:

Ok, fra spøk til alvor: Mindre dynamikk, flatere lydbilde, virker som om anlegget mister frasparket i bassen. Rett og slett mindre liv i hele lydbildet.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.108
Antall liker
4.965
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
JR-AUDIOTONE skrev:
jeg vil anbefale at han lægger jordet forbindelse og for instaleret ensrettet støjdæmpet jord fejl bryter på den seperate kurs der lægges op til anlægget hans (VIS HAN ER KOBLET TIL TN- NET forsyning. DETTE MÅ VÆRE OPTIMALT

VED IT- NET ER DET VÆLDIG VIKTIG M JORDFEJLBRUTER FOR AT MINIMERE BRANDFARE:

MVH. johnny
Hvis du befinner deg i Danmark, bør du være forsiktig med å gi gode råd angående elektrisk installasjon i Norge :)
Hvis du bor i Norge......................, beklager jeg "intervensjonen" ;)
 

JR_AUDIO

Bransjeaktør
Ble medlem
07.04.2007
Innlegg
106
Antall liker
0
Audiomix skrev:
JR-AUDIOTONE skrev:
jeg vil anbefale at han lægger jordet forbindelse og for instaleret ensrettet støjdæmpet jord fejl bryter på den seperate kurs der lægges op til anlægget hans (VIS HAN ER KOBLET TIL TN- NET forsyning. DETTE MÅ VÆRE OPTIMALT

VED IT- NET ER DET VÆLDIG VIKTIG M JORDFEJLBRUTER FOR AT MINIMERE BRANDFARE:

MVH. johnny
Hvis du befinner deg i Danmark, bør du være forsiktig med å gi gode råd angående elektrisk installasjon i Norge :)
Hvis du bor i Norge......................, beklager jeg "intervensjonen" ;)
Bare rolig, jeg er en a dianosauerne som er koplet på IT-net. håber vi er en udøende rase. ;)

MVH: johnny
 
B

BjornE

Gjest
Jord i hus og hjem er beskyttelsesjord! Den er der forat vi ikke skal få støt og dø dersom vi tar på chassiet og det er noe galt inne i boksen.

Jord i hus og hjem er videre belastet med bøtter og spann av støy og mulige jordfeil.

Med andre ord: dersom du får dårligere lyd av å koble til jord har du et dårlig anlegg, mulig med interne feil. Eller så er anlegget så dårlig konstruert at jording av de forskjellige komponentene medfører lokale jordsløyfer. Dette er ensbetydende med at skjermen i signalledere er koblet mot chassis på en eller annen måte - særdeles dårlig design.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.108
Antall liker
4.965
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
De aller fleste er vel prisgitt "dårlige designere"? Har en problemer med jord, vekk ved det!
Det samme kan stort sett sies om nettfiltere.
 

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Innlegg
563
Antall liker
0
Baard skrev:
Fikk et spm. fra en kompis som bygger om stua, og legger fram 16A kurs til anlegget. Så spørr han - Baard skal jeg legge jord eller ujordet /Ikke- jord fram?

Hjelp - hva skal jeg svare???
Kompisen din er nok ikke en elektriker.

Jeg er redd dette ikke er en aktuell problemstilling, du er nødt til å gjøre det samme som på de øvrige kontaktene som er i rommet fra før. De fleste nyere hus har jord overalt. Uansett anbefaler jeg helst å bruke nettledninger uten jord da jordtilkobling ofte lager problemer med brum i forbindelse med lydprodukter.
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
Er det ikke nå en "lov" som sier at alle nye installasjoner i selv gamle hus, skal være med jord.?
Det er jo helt greit å ha jord på alle fastmonterte kabler uansett..
Tenke litt på at 400v er planlagt, da kommer det til å være et krav til jord i alle bauger og ender er jeg redd :-[

Låter anlegget bra med den jord som er der fra før, så er det jo bare å spille musikk..
Om det er støy eller shit i anlegget som kommer fra jord, så lønner det seg med strømkabel fra komponent som ikke er jordet i nettbrønn og ut, få vekk jord så tidlig som mulig fra komponenten..
Strømkabel som sitter fast i komponent, kan du bytte ut støpsel med nytt og bare klippe jord kabel..

Er ikke elektrikker jeg heller, men dette funker gull her hos meg, gammelt opplegg med jord som støyer, der funker ujordet aller best.!
 

Fortizzimo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.03.2006
Innlegg
99
Antall liker
0
Dette med jording /støy problematikk ved forskjellige nettsystemer er ikke bestandig så enkelt ,var på et kurs her om dagen der vi diskuterte forskjellige nettsystemer .

Norge har som kjent IT nett der distrubisjonstrafoen normalt har isolert Nullpunkt mot Jord.

Ved nye Nett anlegg blir det som påpekt i denne tråden at Norge går for TN Nett i fremtiden , dette er riktig men i Norge så blir det vanligvis laget TNC nett der PEN(Jordledningen) fra Nullpunktet ikke blir separert fra N ,dette er så klart en spare løsning .du sparer en Ledning fra DistrubisjonsTrafoen .

Instruktøren nevnte at når han var på Seminar i Sverige var de veldig opptatt av hvilken type nett vi bygde i Norge :Da svaret var at vi bygger ut TNC nett ble svaret umiddelbart at "har dere ikke lært av oss Svensker som har hatt TN nett i mange år ".
I Sverige bygger de TNS nett der Nulleder er separert fra PEN ledning ,dette er meget viktig med tanke på EMS (Elektromagnetisk Støy/overharmoniske /likestrømskomponenter ) ikke lett dette med elektromagnetisk støy ,men jord systemets valg har nok mye og si på Elektronikens evne til og prestere .
Muligheten for og dra inn mye groms i form av Støy er nok i høyeste grad tilstede

Svaret til trådstarter er prøv og feil , kan ikke ut fra mine kunnskaper gi deg et klart og entydig svar .legg frem jordledning og prøv deg frem

PS .det beste anlegget jeg har hørt . Han hadde eget jordspydd i hagen Med separat Jordledning til stikk (ikke tull) ;D ;D
 

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Innlegg
1.120
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Håper på tilgiveles når jeg nå napper tak i denne gamle tråden, men jeg valgte det framfor å starte en ny...

Jeg merker ingen form for ulyd/brum ved bruk av de jordede kursene her i huset, og jeg vet at jordingen er fagmessig utført med jordspyd og muffe på kloakkrør, samt jordfeilbryter. Total renovering av det elektriske ble utført for ca 12 år siden, med en oppfølging på jordingsbiten i forbindelse med skifte av kloakk nå i år.

Noe jeg derimot ikke var klar over, var at 16A kursen jeg har i stuen faktisk er jordet, men alle kontaktene/koblingsboksene er lagt opp uten jordingspunkt. Dette oppdaget jeg i forbindelse med oppussing. Jordingen følger hele hursen til "the bitter end", og den er koblet til/videreført i alle boksene, men selve kontaktene har ikke jordingspinner (eller-hva-de-nå-heter).

Slik jeg ser det, har jeg en jordet kurs, men jordingspotensialet er ikke tatt i bruk. Om jeg nå vil "aktivere" jordingen på denne kursen, kan jeg da skifte ut enkelte av kontaktene til jordet utgave, eller må jeg skifte alle..? Hvorfor/hvorfor ikke?
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
Hamram skrev:
Håper på tilgiveles når jeg nå napper tak i denne gamle tråden, men jeg valgte det framfor å starte en ny...

Jeg merker ingen form for ulyd/brum ved bruk av de jordede kursene her i huset, og jeg vet at jordineg er fagmessig utført med jordspyd og muffe på kloakkrør.

Noe jeg derimot ikke var klar over, var at 16A kursen jeg har i stuen faktisk er jordet, men alle kontaktene/koblingsboksene er lagt opp uten jordingspunkt. Dette oppdaget jeg i forbindelse med oppussing. Jordingen følger hele hursen til the bitter end, og den er koblet til/videreført i alle boksene, men selve kontaktene har ikke jordingspinner (eller-hva-de-nå-heter).

Slik jeg ser det, har jeg en jordet kurs, men jordingspotensialet er ikke tatt i bruk. Om jeg nå vil "aktivere" jordingen på denne kursen, kan jeg da skifte ut enkelte av kontaktene til jordet utgave, eller må jeg skifte alle..? Hvorfor/hvorfor ikke?
Om du har lyst til å kun ha jord på ett uttak, så bør det være mulig slik du beskriver det..
Om jordingskabel har et "brudd" på veien, eller ikke er jordet i starten av kursen, så vil du ikke få jord i kontakta..

Jeg startet i slutt-enden på en kurs å la opp nye kabler og jordede stikk hele veien, foruten i siste rommet og inn til sikrings skapet..
Så jeg har ikke jord på den kursen, ikke før jeg blir helt ferdig inn til skapet..

Ser ikke at dette skal by på noen problemer av noe slag for deg..
Bare mål deg frem til om det er jord eller ikke, der du ønsker å ha jord før du går til innkjøp av kontakter..

Jeg sliter med jord her hjemme hos meg, men jeg har koblet vekk jord i begge ender av strømkabel til padda, samme med alle strømkabler som er på komponentene..
Bare tapet endene slik at jeg kan sette alle kabler tilbake til jord om jeg ønsker ;)
(jeg har ikke jord i veggen, men har problemer med "jord-sløyfe-greier via komponenter likevel)
Skulle du få jord-problemer i ettertid så er det ganske enkelt å få bukt med det igjen :)
 

Bols

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.05.2007
Innlegg
326
Antall liker
15
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
1
Hamram skrev:
Håper på tilgiveles når jeg nå napper tak i denne gamle tråden, men jeg valgte det framfor å starte en ny...

Jeg merker ingen form for ulyd/brum ved bruk av de jordede kursene her i huset, og jeg vet at jordingen er fagmessig utført med jordspyd og muffe på kloakkrør, samt jordfeilbryter. Total renovering av det elektriske ble utført for ca 12 år siden, med en oppfølging på jordingsbiten i forbindelse med skifte av klokk nå i år.

Noe jeg derimot ikke var klar over, var at 16A kursen jeg har i stuen faktisk er jordet, men alle kontaktene/koblingsboksene er lagt opp uten jordingspunkt. Dette oppdaget jeg i forbindelse med oppussing. Jordingen følger hele hursen til "the bitter end", og den er koblet til/videreført i alle boksene, men selve kontaktene har ikke jordingspinner (eller-hva-de-nå-heter).

Slik jeg ser det, har jeg en jordet kurs, men jordingspotensialet er ikke tatt i bruk. Om jeg nå vil "aktivere" jordingen på denne kursen, kan jeg da skifte ut enkelte av kontaktene til jordet utgave, eller må jeg skifte alle..? Hvorfor/hvorfor ikke?
Du kan skifte ut enkelte i samme rom hvis det ikke er ujordet i sannsynlig berøringsmulig nærhet. Altså et godt stykke unna. Jeg har aldri hørt om en fast lengdeanvisning i forskriftene, men de oppdateres jevnlig og ikke alltid lett for en gammel elektrikker. En annen ting er at all nyinnstallasjon skal jordes uansett hvor det er.
 

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Innlegg
1.120
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Anlegget er "nyinstallert" for 12 år siden, og det er utvilsomt jord lagt opp i alle boksene, og videreført til neste, men skallet/kontakten som er montert over er den flate ujordete typen. Kursen berører forresten kun stua, den har ingen kontaktpunkter i andre rom. Lyspunktene i taket er muligens en annen kurs, men det har jeg ikke sjekket ennå.

Jeg ser det som en fordel at f.eks stikket der hvor varmepumpen er tilkoblet er jordet, samt at jeg ønsker jording der anlegget står, siden jeg ikke opplever noe negativt lydmessig med dette. Det finnes jo jordfeilbryter, så jeg tenker utelukkende sikkerhet her.

Takker for innspill, Rotekroken og Vidar B. :)
 

Triver

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.10.2006
Innlegg
96
Antall liker
0
Min erfaring.
Har brukt jordet kurs til anlegget, og er fornøyd. 8)

Erfaringsmessig så er det viktig hva du kobler til kursen(e). Lysrør og og brummende halogenløsninger har sin effekt.
Kabelkveiler (lampettspagetti) med masse rart påkoblet osv.
Så man kan faktisk skape støyproblemer med div. ting du kobler til nettet selv med et splitter nytt instalert nett.

::)
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.954
Antall liker
1.291
Sted
Nadadouro, Portugal
Der var ikke jordede stikk i stuen da vi flyttet inn, men jordledningen var der jo. Denne var dog frakoblet i første kontakt inn til stuen.
Jeg skiftet alle uttak i stuen til jordede typer og koblet jordledningen på igjen. Egentlig merker jeg ikke forskjell fra før.
Men, man må ikke bare skifte ét uttak til jord, alle i rommet må skiftes.
 

Svein_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2005
Innlegg
729
Antall liker
22
Sted
Lillestrøm
1) Fordi det står i forskriftene for elektriske anlegg.
(mener det var tillatt tidligere, før 199?, bare det var rimelig avstand)

2) Det kan være farlig. Dersom de er jordfeil i et apparat og man kan komme i kontakt med jord.
(egentlig samme problemet også om jord er fra radiatorer, kabel-TV eller annet).
En jordfeilbryter vil eliminere denne faren.

Mener man kan ha ujordede kontakter for belysning (liten flat type)

Svein.
 

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Innlegg
1.120
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Svein_B skrev:
1) Fordi det står i forskriftene for elektriske anlegg.
(mener det var tillatt tidligere, før 199?, bare det var rimelig avstand)

2) Det kan være farlig. Dersom de er jordfeil i et apparat og man kan komme i kontakt med jord.
(egentlig samme problemet også om jord er fra radiatorer, kabel-TV eller annet).
En jordfeilbryter vil eliminere denne faren.

Mener man kan ha ujordede kontakter for belysning (liten flat type)

Svein.
Hvor finner man disse forskriftene? Anlegget er fra 50-tallet, men ble renovert i 1997.

Jordfeil i et apparat, og at man kommer i kontakt med jord... Denne skjønte jeg rett og slett ikke. Jeg er ikke særlig inne på dette med 230V og vekselstrøm, men kan et ujordet apparat få jordfeil? Om det står jordet, ville vel jordfeilryteren slå ut? Hva er da det potensielle problemet?
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.954
Antall liker
1.291
Sted
Nadadouro, Portugal
Jeg spurgte en elektriker før jeg gjorde noe, og fik klart å vite at alle uttak måtte skiftes.
Det er diskutert før her på Sentralen, og der var en der kopierte inn forskriftene i tråden, men jeg finder den ikke i farten.

Et sted har jeg "bommet" dog, tror jeg, og det er at jeg har en skjøteledning med jord til alle komponenter, ifølge et innlegg i denne tråden er det ikke veldig smart, men Squeezeboksen og Get digital tuneren har jo ikke jordete støpsler likevel:
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=26371.0

Noen eksempler fra samme tråd :
"Det ble påbudt med jord på alle kurser i nye hus for ca. 8 år siden.
Når det gjelder eldre hus så kan man ikke ha både jordet og ujordet kurs i samme rom. Det er enten eller."

"..et spm: jeg har stue med åpen kjøkkenløsning. På kjøkkenet er det jordet men ikke på stuen. Har fjernet en veggovn i stuen der jeg har tenkt å sette en kontakt i stedet(jordet kurs) for suben til den ene Uno'en min. Skal det her være jord eller ikke?


Her er det gamle reglene som gjelder og ikke nye.
og åpne løsninger som du sier, kjøkken stue i ett, skal det være jorda stikk på kjøkkenet, men trenger ikke være i stua. men da skal det være en viss oppgitt avstand fra ujorda til jorda stikk. Husker ikke avstanden i hode.
Men dette eksempelet er noe av det farligste når det gjelder berøringsfare, har du et aparat tilkoblet ujorda stikk og det er jordfeil i aparatet,(og du ikke har jordfeilbryter heller) så dersom du da tar på aparatet med jordfeil i og samtidig på et aparat med jord, tilkoblet jorda stikk, få smelle det i kroppen din for og si det slik, rett og slett en dødsfelle..."
 

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Innlegg
1.120
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
niels skrev:
Jeg spurgte en elektriker før jeg gjorde noe, og fik klart å vite at alle uttak måtte skiftes.
Det er diskutert før her på Sentralen, og der var en der kopierte inn forskriftene i tråden.
Thanx, da får jeg lete etter denne tråden da. ;) Wish me luck..!

Edit: Jeg gir opp jeg, finner ingen verdens ting...
 

KnB

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
1.517
Antall liker
108
Torget vurderinger
2
Som flere har nevnt må alle stikk i et rom skiftes til jordet type. Lamper etc som ikke har jording må også jordes. (de har normalt flat rund kontakt uten jord..)
Poenget er at det ikke skal være mulig å ta i en ujordet komponent med "jordfeil" samtidig som en tar i jord, i så fall kan en få støt...
 

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Innlegg
2.276
Antall liker
227
Torget vurderinger
1
Jeg har jordet det tyngste punktet i annlegget, det vil si forsterkeren/effektforsterkeren, resten blir jordet gjennom skjermen på signalkablene.

Jeg merka den jorda kontakten med stereo, og det gikk gjennom kontrollen til el verket.

Som med alt annet innen hi fi er det lønnsomt å prøve seg frem, har hørt at lyden har tippa både til det bedre og til det dårligere med jord.

Destiny.. :)
 
Topp Bunn