Jording av switch

MartinSandvik

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.03.2008
Innlegg
746
Antall liker
440
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
8
Hei,
Har trukket opp cat6a ftp spredenett her hjemme.
Tanken var å jorde "hoved" switchen for å lage drain til skjermen.
Har kun enkle hjemme switcher med veggvorte.
Hadde egentlig tenkt å legge en lask fra jord i ett stikk i nærheten til en skrue på switchen.
Men målte spenning mellom jord i hus og chassis på switch og fant 24v ac diff? Ingen dc.
Hadde det vært en volt eller to, hadde jeg ikke brydd meg, men 24v?

Råd?
Kjøpe en skikkelig switch med jordkobling?
Bare jorde den eksisterende alikevel?

--
Martin
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.795
Antall liker
11.192
Sted
Ytterst i havgapet...
Er du sikker på at du har forbindelse til jordtråd og skjerm i kontaktene? Har kontaktene i switchen kobling mot chassis?
 

MartinSandvik

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.03.2008
Innlegg
746
Antall liker
440
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
8
Ligger metallskinne foran alle de 8 potetene, som lager kobling mellom chassis i pluggene.
Måler kobling mellom denne og skruer/metallet på selve switchen.

Veggvorta er forresten 5v dc, så hvor 24v ac kommer fra er usikkerhetsmomentet.

Alle kabler har kun jordingsplugg i switch enden.
 

MartinSandvik

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.03.2008
Innlegg
746
Antall liker
440
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
8
Har sendt spørsmål til butikken som solgte meg switchene, da jeg opplyste om at de skulle inn i ett ftp nett når jeg handla.
Vært dårlig respons fra den kanten.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.634
Antall liker
5.276
Sted
Holmestrand
Hei,
Har trukket opp cat6a ftp spredenett her hjemme.
Tanken var å jorde "hoved" switchen for å lage drain til skjermen.
Har kun enkle hjemme switcher med veggvorte.
Hadde egentlig tenkt å legge en lask fra jord i ett stikk i nærheten til en skrue på switchen.
Men målte spenning mellom jord i hus og chassis på switch og fant 24v ac diff? Ingen dc.
Hadde det vært en volt eller to, hadde jeg ikke brydd meg, men 24v?

Råd?
Kjøpe en skikkelig switch med jordkobling?
Bare jorde den eksisterende alikevel?

--
Martin
Hvorfor skal du lage "drain til skjermen"?

Har jobbet med nettverk siden ca 1990, hatt ethernet hjemme nesten like lenge. Har aldri et sekund bekymret meg for dette.

Hva slags switch har du?
Dersom et apparat skal jordes, så er det levert slik, så jeg ser ikke helt hvorfor noen skulle endre på det?

Husk også at sikkerhetsjord, og signaljord ikke nødvendigvis har noe med hverandre å gjøre.
:)
 

MartinSandvik

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.03.2008
Innlegg
746
Antall liker
440
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
8
Hvorfor skal du lage "drain til skjermen"?

Har jobbet med nettverk siden ca 1990, hatt ethernet hjemme nesten like lenge. Har aldri et sekund bekymret meg for dette.

Hva slags switch har du?
Dersom et apparat skal jordes, så er det levert slik, så jeg ser ikke helt hvorfor noen skulle endre på det?

Husk også at sikkerhetsjord, og signaljord ikke nødvendigvis har noe med hverandre å gjøre.
:)
Hadde sikker vært bra nok med god gammel cat3 parkabel, men har altså trukket skjermet cat6a.
Hvis skjerm ikke kobles til jord (drain) vil man kun introdusere ei antenne for støy inn i ett system. Hvor relevant det er i hjemmenettverk er et annet spørsmål.
Skjermen vil hjelpe bittelitt da nettverkskabel passerer rett bak platespilleren (sikkert mer noia enn i virkelig påvirkning).

Er fullt klar over at nettverksjord skal kobles med gul/rød til egen jordskinne knyttet opp mot til hoverjord eller enda bedre eget spyd. Men dette et altså hjemme i ett hus. Ikke ett kontorbygg. Avstandene er alt for små til at separeringen av jord fram til hovedskinne skal ha noen funksjon.

Har brukt løsning med jordlask til "bordswitch" før med hell. Men dette er første gangen jeg har målt diff på 24v ac mellom chassis og jord. Tidligere har det kun vært mikroskopiske verdier.

Mener switchene er tp link eller noe sånt.
Er veggmontert sammen med fibermodem og router bak ei hylle, så har ikke plass til en full rackswitch.

--
Martin
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.890
Antall liker
3.221
Ven har stor succes med Groundbox på Switch.
 
Topp Bunn