Jording -RB300

Steen

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2005
Antall liker
1.715
Jordledningen på Regas RB300 er plassert ytterst i armrøret, ved gummiproppen. Er plasseringen av dette punkt viktig? Vil det være like effektivt å jorde den store spennmutter som holder armen på plass? Da kan det samtidig gjøres korrekt med ekte separat jord og signal.

Steen

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2005
Antall liker
1.715
Hei igjen.
Ikke mange svar her, men bare glem det. Dette ser ut til å være et uuttømmelig emne på vinyl-asylum, og jeg har fått alle de hint og svar jeg behøver.
Mvh.

Geir_O

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
19
Steen skrev:
Hei igjen.
Ikke mange svar her, men bare glem det. Dette ser ut til å være et uuttømmelig emne på vinyl-asylum, og jeg har fått alle de hint og svar jeg behøver.
Mvh.
Siden du ikke har fått noe svar: Vet ikke, men produsenter har ofte en grunn for å lage ting slik de gjør. (Virker kanskje ikke alltid slik. Spørs jo om spennmutteren har "elektrisk" kontakt med armen da. Dessuten må det vel være noen her på forumet som vet, slik at vi slipper å tippe. :-\ :-\ :-\

Mvh

LydKarl

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.11.2004
Antall liker
115
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
1
Eg lurte på det same for ei tid tilbake og fekk dette til svar:

CBA skrev:
Du trenger ikke noen ekstra jording på Rega-armen. Både armrøret og armbasen er koblet til minus i venstre kanal som igjen blir koblet til jord i phonopluggen.

CBA

Steen

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2005
Antall liker
1.715
Korrekt
Men når jeg likevel skulle rewire, ville jeg separere signal og jord. Det er forøvrig komplett umulig å trekke nye kabler i en RB300 uten å ødelegge den eksisterende hårtynne jordkabel i armrøret. Men nu er den fixet. Fire 100% sølvkabler + Cardas klips og jording fra armrør via bunnplugg og videre til egen jordskrue.

Topp Bunn