- Ble medlem
- 02.11.2007
- Antall liker
- 3
Har lest en del tester hvor både Jormas og Audiences høyttalerkabler går Valhalla i strupen, men aldri blitt klok på forskjellene mellom Audience og Jorma. Noen som har erfaringer?
|
Jeg har prøvd au24 og Nordost Heimdall, så jeg tenkte å lure ut av noen en opplysende sammenligning slik at jeg fikk en anelse om disse Jorma-kablene. Av Transparent har jeg bare prøvd en strømkabel. Det er ikke tvil om at det var en raffinert kabel, men i mitt oppsett ble de mørkt som graven, virkelig mørkt, ubrukelig mørkt. Følgelig har jeg holdt meg unna hele merket.Finn M skrev:Her var det ikke mye erfaringer nei....
Svaret er vel at du bør låne og prøve i eget anlegg. Til dels er det snakk om subjektive forskjeller, til dels om hvordan kablene passer resten av oppsettet. Mer om det nederst....
I mitt oppsett foretrakk jeg Au24 foran Valhalla da Valhalla låt analytisk i forhold. (NB! Her snakker jeg om høyttalerkablene, hvis du tenker på XLR kablene så ville jeg klart ha foretrukket Valhalla.)
Jorma har jeg ikke prøvd, derimot har jeg meget gode erfaringer med Transparent Ultra i siste MM2 utgave. Au24 er meget gode til prisen men låt i forhold fargeløst der Transparents farger strålte mot en mye sortere bakgrunn. Når det gjelder XLR kablene så kan man som sagt glemme Au24 mens både Valhalla og Transparent Ultra MM2 er meget gode signalkabler. Den enda dyrere Transparent Reference MM2 XLR tar derimot rotta på begge med mindre støy og høyere oppløsning mot en enda sortere bakgrunn."Du tror det ikke før du får høre det!" 8)
Som sagt øverst så kan resultatet med en kabel variere noe fra anlegg til anlegg. Her handler det bla om impedansetilpasning. Transparent Reference kan faktisk sendes inn til fabrikken og justeres impedansemessig i forhold til de komponenter kablene er oppkoblet på. Dette funker faktisk til tusen og gjør at den dermed gir samme gode egenskaper samme hva slags utstyr den blir koblet opp på! 8)
Da har du tabbet deg ut skikkelig!;DFatmanFlump skrev:Jeg har prøvd au24 og Nordost Heimdall, så jeg tenkte å lure ut av noen en opplysende sammenligning slik at jeg fikk en anelse om disse Jorma-kablene. Av Transparent har jeg bare prøvd en strømkabel. Det er ikke tvil om at det var en raffinert kabel, men i mitt oppsett ble de mørkt som graven, virkelig mørkt, ubrukelig mørkt. Følgelig har jeg holdt meg unna hele merket.Finn M skrev:Her var det ikke mye erfaringer nei....
Svaret er vel at du bør låne og prøve i eget anlegg. Til dels er det snakk om subjektive forskjeller, til dels om hvordan kablene passer resten av oppsettet. Mer om det nederst....
I mitt oppsett foretrakk jeg Au24 foran Valhalla da Valhalla låt analytisk i forhold. (NB! Her snakker jeg om høyttalerkablene, hvis du tenker på XLR kablene så ville jeg klart ha foretrukket Valhalla.)
Jorma har jeg ikke prøvd, derimot har jeg meget gode erfaringer med Transparent Ultra i siste MM2 utgave. Au24 er meget gode til prisen men låt i forhold fargeløst der Transparents farger strålte mot en mye sortere bakgrunn. Når det gjelder XLR kablene så kan man som sagt glemme Au24 mens både Valhalla og Transparent Ultra MM2 er meget gode signalkabler. Den enda dyrere Transparent Reference MM2 XLR tar derimot rotta på begge med mindre støy og høyere oppløsning mot en enda sortere bakgrunn."Du tror det ikke før du får høre det!" 8)
Som sagt øverst så kan resultatet med en kabel variere noe fra anlegg til anlegg. Her handler det bla om impedansetilpasning. Transparent Reference kan faktisk sendes inn til fabrikken og justeres impedansemessig i forhold til de komponenter kablene er oppkoblet på. Dette funker faktisk til tusen og gjør at den dermed gir samme gode egenskaper samme hva slags utstyr den blir koblet opp på! 8)
Det var vel Transparent før 2003 som tabbet seg ut. Men jeg betalte ikke overpris, hvis det var det du mente.Finn M skrev:Da har du tabbet deg ut skikkelig!;DFatmanFlump skrev:Jeg har prøvd au24 og Nordost Heimdall, så jeg tenkte å lure ut av noen en opplysende sammenligning slik at jeg fikk en anelse om disse Jorma-kablene. Av Transparent har jeg bare prøvd en strømkabel. Det er ikke tvil om at det var en raffinert kabel, men i mitt oppsett ble de mørkt som graven, virkelig mørkt, ubrukelig mørkt. Følgelig har jeg holdt meg unna hele merket.Finn M skrev:Her var det ikke mye erfaringer nei....
Transparent var noe mørke, ja, men det var i gamle dager. Dvs før 2003.
Transparent i den nye MM2 generasjonen er ikke noe mer mørk enn Valhalla. Og de er vel ikke mørke?
Hvem er det som selger Oblivion? Alle har dem, men ingen selger dem.Haavard skrev:Det ligger noen Oblivion på børsen nå, ikke helt borte de heller.
Når du først er i modus for å teste burde disse inngå i vurderingen også
Håvard
Et godt tegn!FatmanFlump skrev:Alle har dem, men ingen selger dem.Haavard skrev:Det ligger noen Oblivion på børsen nå, ikke helt borte de heller.
Når du først er i modus for å teste burde disse inngå i vurderingen også
Håvard
Jeg mente at det er en stor tabbe å avskrive dagens interconnect- og høyttalerkabler fra Transparent utifra hvordan du følte en 15 år gammel strømkabel produsert på 90-tallet fungerte på din komponent. Strømkabler kan fungere bra på enkelte komponenter, dårlig på andre. På enkelte komponenter fungerer faktisk de originale kablene som kom med boksen best.FatmanFlump skrev:Det var vel Transparent før 2003 som tabbet seg ut. Men jeg betalte ikke overpris, hvis det var det du mente.