Tja. Jeg har boksen som heter "Heart and Soul" som vel er noe av det mest komplette med Joy Divison du får på 4 cd'r. Inkludert en del live opptak, men ikke de som kommer på luxus-utgivelsene. Dog får du i boksen alle albumene, singlene m.m. pluss noen hårreisende bra liveopptak (og opptak fra før de het Joy Division). Jeg ville gått for boksen.
Dog. Jeg har lyst til å kjøpe de nye vinylutgavene også, selv om jeg har boksen og Unknown Pleasures og Closer på vinyl. Samt en eller to live-plater på vinyl.
OK, får ta med seg sammen: Joy Divison er fantastisk. På sitt beste er de like intense som Munch på sitt drøyeste, det er nakent, rått, ærlig og det handler om livet. De tre luksusutgavene er tre plater hvorav de to originalalbumene er et must. Still syns jeg ikke er like obligatorisk, den utelater en del av singlene (bl.a. Love will tear us apart) som jeg syns er essensielle. Ville heller kjøpt Substance, som samler singlene de ga ut.
Konklusjon: jeg ville kjøpt boksen, du kommer til å elske det og dermed ikke til å angre. Blir det litt voldsomt, begynn med Closer og Unknown Pleasures. Forøvrig er ikke lyden tipp topp uansett, så om du vinner noe lydmessig på å kjøpe luksusutgavene ville jeg vært noe undrende til. Men kanskje?