JRiver og Blu Ray (USB) spiller?

Kjetil-A

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2016
Innlegg
587
Antall liker
325
Torget vurderinger
4
Hjemme i stua har jeg satt opp en enkel pc med JRiver. Primært brukes den til musikk, men har også en del serier jeg har rippet som spilles av via JRiver.
Jeg ripper stort sett det jeg hører eller ser, men for ungene er det veldig greit å ha muligheten til å sette på en fysisk bluray/dvd. Hvilke erfaringer har dere med ekstern optisk bluray/dvd drev til JRiver? Funker det bra, eller er det beste å anskaffe en egen spiller som ikke er koblet til pc'n?
 
Sist redigert:

TEK

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
912
Antall liker
108
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Hjemme i stua har jeg satt opp en enkel pc med JRiver. Primært brukes den til musikk, men har også en del serier jeg har rippet som spilles av via JRiver.
Jeg ripper stort sett det jeg hører eller ser, men for ungene er det veldig greit å ha muligheten til å sette på en fysisk bluray/dvd. Hvilke erfaringer har dere med ekstern optisk bluray/dvd drev til JRiver? Funker det bra, eller er det beste å anskaffe en egen spiller som ikke er koblet til pc'n?
Heisann

Jeg bruker JRiver på to forskjellige PC'er. Nå må jeg innrømme at det er en stund siden jeg har brukt den til å spille av plater - ettersom jeg stort sett har rippet ting til disk tidligere, og etterhvert nå kjøper det meste digitalt.
Min erfaring med å kjøre fra DVD/BlueRay er at det fungerer fint, men det forutsetter at du har nødvendig programvare - og da er det et åpent spørsmål om det er noe vits i å spille av fra JRiver.
Det grunnleggende problemet er at JRiver i seg selv ikke har lisens for å spille av blueray - ergo får du med JRiver alene ikke spilt av BluRay filmer. For å få til å spille av BluRay filmer (med kopibeskyttelse) trenger må du enten bruke en ekstern avspiller (som du kan integrere inn i JRiver) eller noe som fjerner kopibeskyttelsen, som AnyDVD HD.
Mer info her: https://wiki.jriver.com/index.php/Blu-ray

Min erfaring fra tidlgiere er at AnyDVD HD fungerer fint. Nå er jo den opprinnelige SlySoft AnyDVD HD lagt ned (pga. juridiske omstendigheter) og RedFox har overtatt distribusjonen av AnyDVD HD.
En ulempe er at man må drive å oppdatere AnyDVD HD etterhvert som nye filmer kommer ut. AnyDVD HD koster jo også litt etterhvert.
PS: Det fantes i en periode en fake copy av RedFox sidene, som det var svært vanskelig å se at var fake. Forhåpentligvis fjernet nå, men dersom Windows Defender forteller deg at programmet du har lastet ned innholder virus så IKKE installer det - for da har du nok havnet på feil side og lastet ned virus versjonen.

Slik jeg ser det har du flere alternativer:
1) Skaff deg AnyDVD HD (kan prøves ut) og bruk dette.
En bonus med dette er at du da kan rippe hva som helst til disk og ha det liggende på disk senere - noe som både er praktisk i forhold til bruk og med tanke på at DVD'er og BluRay disker ofte blir ødelagt av riper etter en stund, spesielt om du har barn.
2) Skaff deg en 3. parts software avspiller, som PowerDVD
3) Skaff deg PS4 eller XBox One - tror de kan spille BlueRay
4) Skaff deg en hardware boks

Dersom du ønsker å rippe DVD'er og BluRay'er for å ha lett tilgjengelig og unngå problemer med ødelagte disk'er ville jeg ha gått for AnyDVD HD.
Dersom det er helt uinteressant ville jeg ha vurdert ett av de andre alternativene. Dersom du er interessert i 3D må du også velge ett av de andre alternativene. JRiver støtter ikke 3D BluRay.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Optisk drev kombinert med Redfox fungerer fint til Jriver. Går bare litt tid før Redfox gjør jobben sin til den spilles av. Til gjengjeld kan man hoppe over all reklamen. Det er også mulig og senke hastigheten på drevet i Redfox hvis man synes det bråker for mye.
 

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Innlegg
2.777
Antall liker
1.087
Torget vurderinger
2
Hjemme i stua har jeg satt opp en enkel pc med JRiver. Primært brukes den til musikk, men har også en del serier jeg har rippet som spilles av via JRiver.
Jeg ripper stort sett det jeg hører eller ser, men for ungene er det veldig greit å ha muligheten til å sette på en fysisk bluray/dvd. Hvilke erfaringer har dere med ekstern optisk bluray/dvd drev til JRiver? Funker det bra, eller er det beste å anskaffe en egen spiller som ikke er koblet til pc'n?
Heisann

Jeg bruker JRiver på to forskjellige PC'er. Nå må jeg innrømme at det er en stund siden jeg har brukt den til å spille av plater - ettersom jeg stort sett har rippet ting til disk tidligere, og etterhvert nå kjøper det meste digitalt.
Min erfaring med å kjøre fra DVD/BlueRay er at det fungerer fint, men det forutsetter at du har nødvendig programvare - og da er det et åpent spørsmål om det er noe vits i å spille av fra JRiver.
Det grunnleggende problemet er at JRiver i seg selv ikke har lisens for å spille av blueray - ergo får du med JRiver alene ikke spilt av BluRay filmer. For å få til å spille av BluRay filmer (med kopibeskyttelse) trenger må du enten bruke en ekstern avspiller (som du kan integrere inn i JRiver) eller noe som fjerner kopibeskyttelsen, som AnyDVD HD.
Mer info her: https://wiki.jriver.com/index.php/Blu-ray

Min erfaring fra tidlgiere er at AnyDVD HD fungerer fint. Nå er jo den opprinnelige SlySoft AnyDVD HD lagt ned (pga. juridiske omstendigheter) og RedFox har overtatt distribusjonen av AnyDVD HD.
En ulempe er at man må drive å oppdatere AnyDVD HD etterhvert som nye filmer kommer ut. AnyDVD HD koster jo også litt etterhvert.
PS: Det fantes i en periode en fake copy av RedFox sidene, som det var svært vanskelig å se at var fake. Forhåpentligvis fjernet nå, men dersom Windows Defender forteller deg at programmet du har lastet ned innholder virus så IKKE installer det - for da har du nok havnet på feil side og lastet ned virus versjonen.

Slik jeg ser det har du flere alternativer:
1) Skaff deg AnyDVD HD (kan prøves ut) og bruk dette.
En bonus med dette er at du da kan rippe hva som helst til disk og ha det liggende på disk senere - noe som både er praktisk i forhold til bruk og med tanke på at DVD'er og BluRay disker ofte blir ødelagt av riper etter en stund, spesielt om du har barn.
2) Skaff deg en 3. parts software avspiller, som PowerDVD
3) Skaff deg PS4 eller XBox One - tror de kan spille BlueRay
4) Skaff deg en hardware boks

Dersom du ønsker å rippe DVD'er og BluRay'er for å ha lett tilgjengelig og unngå problemer med ødelagte disk'er ville jeg ha gått for AnyDVD HD.
Dersom det er helt uinteressant ville jeg ha vurdert ett av de andre alternativene. Dersom du er interessert i 3D må du også velge ett av de andre alternativene. JRiver støtter ikke 3D BluRay.
Jeg driver også å ser på ny BD-player løsning , siden Pio BD-spilleren takket for seg her om dagen.

Jeg har en Nuc-pc som jeg har Jriver på , og som blir brukt til filmer jeg har på en NAS.
SÅ det du sier er at hvis jeg kjøper f.eks en sånn :https://www.komplett.no/product/797...lu-ray/blu-ray/asus-blu-ray-writer-bw-16d1ht# og installerer Any DVD HD , så skal det være rimelig greit å kjøre BD plater direkte gjennom Jriver via en slik spiller ..?
 

Kjetil-A

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2016
Innlegg
587
Antall liker
325
Torget vurderinger
4
Nå har jeg testet å kjøre dvd gjennom JRIVER, og JRIVER ikke spesielt gode på dette har jeg funnet ut (har dog ikke testet med Blu Ray da jeg ikke har kjøpt Any DVD). Jeg fikk blant annet problemer med stemmer og lyd som forsvant fra filmen på DVD.

Så for å bøte på dette har jeg kjøpt Power DVD til noen hundrelapper, som jeg vil si er et fullgodt media center, bare at det er mye bedre på å spille av DVD og Blu Ray (lisensiert Blu Ray avspiller software). Jeg funderte et øyeblikk på om jeg skulle erstatte JRIVER med Power DVD, men jeg syntes ikke det er like bra på musikk, cover art og sortering som JRIVER er. Her er JRIVER helt overlegen. I tillegg er kontrollmulighetene via mobil mye bedre! Et annet aspekt er at JRIVER også viser cover art og bilder av artisten selv ved streaming av TDAL, det gjør ikke Power DVD.

Det jeg har gjort er å koble JRIVER sammen med Power DVD. Når jeg skal spille av Blu Ray eller en DVD i JRIVER så starter den automatisk Power DVD i stedet, og dette synes jeg fungerer bra. Da får jeg, etter min mening, det beste av to verdener.
 
Topp Bunn