JRiver og JRemote app

OlaR

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.03.2005
Innlegg
879
Antall liker
415
Sted
Oslo
Torget vurderinger
25
Jeg har brukt nas som hoved-"signalkilde" en stund nå. Jeg spiller stort sett via pc (Win7) med Mediamonkey/Asio4all/M2Tech Hi-Face USB->SP/Dif og derfra til dac. Dette funker i det store og hele ganske bra, men jeg synes det er en ulempe å måtte ha skjerm og tastatur i drift til enhver tid.

Jeg har også testet JRiver som spillerprogram med godt lydmessig resultat, men jeg liker grensesnittet til MediaMonkey (v3 vel og merke) bedre. Men så leste jeg en test av en IOS-app som heter JRemaote (Computer Audiophile - JRemote The iOS remote for JRiver Media Center Review) som, slik jeg leste, kan fjerne behovet for å ha skjerm og tastatur tilgjengelig under spilling. Og da snakker vi!

Er det noen her som har erfaring med dette oppsettet? Er det virkelig slik at dette kan funke via pc, men uten behov for å betjene annet enn en IPad, eller har jeg misforstått fullstendig?

mvh Ola
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Stemmer det. Du styrer det hele med ipaden. Pcen brukes vel kun når man skal endre innstillinger, oppsett, legge til nye kilder og slikt. Til daglig bruk og avspilling er det kun ipaden man bruker.

Jremote er et bra program og du kan bla i musikk og filmer, se på cover og lese info om film, plater, og artister på padden mens du lytter. Den er enkel å sette opp og fungerer fint. Jeg bruker Jriver med Jremote i hovedanlegget.

Har også prøvd Myriver, som et et annet program for fjernstyring av Jriver, men jeg foretrekker Jremote.

Et slikt oppsett anbefales på det varmeste.
 

OlaR

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.03.2005
Innlegg
879
Antall liker
415
Sted
Oslo
Torget vurderinger
25
Stemmer det. Du styrer det hele med ipaden. Pcen brukes vel kun når man skal endre innstillinger, oppsett, legge til nye kilder og slikt. Til daglig bruk og avspilling er det kun ipaden man bruker.

Jremote er et bra program og du kan bla i musikk og filmer, se på cover og lese info om film, plater, og artister på padden mens du lytter. Den er enkel å sette opp og fungerer fint. Jeg bruker Jriver med Jremote i hovedanlegget.

Har også prøvd Myriver, som et et annet program for fjernstyring av Jriver, men jeg foretrekker Jremote.

Et slikt oppsett anbefales på det varmeste.

Supert - dette var svaret jeg håpet på!
Funker det "helt av seg selv" slik at app'en finner pc'en på nettverket mitt og ferdig med det, eller må det gjøres noe m.h.t. oppsett?
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Ganske lett å sette opp. Jriver lager et kodeord, og dette må du skrive inn i Jremote (sammen med ip-adressen til maskinen som kjører Jriver). Resten går av seg selv. Så lenge ikke PCens fiewall e.l. lager trøbbel og man er på samme nettverk så burde det ikke bli noen problemer
.
 

OlaR

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.03.2005
Innlegg
879
Antall liker
415
Sted
Oslo
Torget vurderinger
25
Igjen takk skal du ha - dette skulle til og med jeg greie! :)
 

Hagto

Bransjeaktør
Ble medlem
26.03.2005
Innlegg
3.621
Antall liker
517
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
Sender man mail til Jriver for å få et slikt kodeord?
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Sender man mail til Jriver for å få et slikt kodeord?
Neida, det genereres av programmet og er bare en nøkkel for å synkronisere Jremote til riktig Jriver.

Gå inn i menyen Tools/options, huk av for 'enable media server' og trykk på en knapp for å generere nøkkelordet. Det skiver man så inn når man installerer Jremote.
 

Hagto

Bransjeaktør
Ble medlem
26.03.2005
Innlegg
3.621
Antall liker
517
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
Sender man mail til Jriver for å få et slikt kodeord?
Neida, det genereres av programmet og er bare en nøkkel for å synkronisere Jremote til riktig Jriver.

Gå inn i menyen Tools/options, huk av for 'enable media server' og trykk på en knapp for å generere nøkkelordet. Det skiver man så inn når man installerer Jremote.
Takk skal du ha!
 

OlaR

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.03.2005
Innlegg
879
Antall liker
415
Sted
Oslo
Torget vurderinger
25
Sender man mail til Jriver for å få et slikt kodeord?
Neida, det genereres av programmet og er bare en nøkkel for å synkronisere Jremote til riktig Jriver.

Gå inn i menyen Tools/options, huk av for 'enable media server' og trykk på en knapp for å generere nøkkelordet. Det skiver man så inn når man installerer Jremote.
Jeg forsøker dette nå, men pad'en reagerer ikke etter at jeg har skrevet inn koden? :mad: Jeg er helt grønnsak på alt som har med Ipad og gjøre, så det kan godt være at jeg gjør noe "rart"...

Jeg har også forsøkt å bruke ip-adresse, men med akkurat samme reaksjon, eller mangel på sådan. Jeg har gått ut ifra at "server" er pc'en med JRiver installert og ikke nas'en med musikken...?

Ytterligere tips mottas med takk!
 

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.013
Antall liker
4.128
Sted
I en kjeller
Torget vurderinger
17
Jeg bruker Gizmo til å styre Jriver og må åpne Jriver igjennom serverprogrammet til Gizmo for å få kontakt mellom tab og pc. Gjør du det på den måten?
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Have you tried turning it off and on again?

Ipen skal være til maskinen som Jriver er installert på (porten her er 52199) regner med det er default. Ta en omstart på Jriver og se at den samme nøkkelen er lagret der, og at serverdelen er skrudd på.

Skru av og på airportmoden på ipaden en gang og se om programmet finner serveren nå.
 

OlaR

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.03.2005
Innlegg
879
Antall liker
415
Sted
Oslo
Torget vurderinger
25
Gjestemedlem

Jeg har restartet JRiver og koden jeg da finner, er den samme. Porten er 52199 (må jeg gjøre neo på pc'en med det?). Men når du sier "Skru av og på airportmoden på Ipaden", detter jeg av. Har forsøkt å se litt på "settings", men låner konas Pad og er totalt grønn på området...
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Det hender at å skru av og på WiFi på ipaden hjelper. Sannsynligvis gjør det ikke det, men slikt er alltid verdt å forsøke.

Hvis det ikke hjelper prøv å midlertidig deaktivere eventuelle virusbeskyttere, Windows Defender og slikt på PCen.

Ellers er det litt vanskelig å tippe hva som kan være problemet.
 

OlaR

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.03.2005
Innlegg
879
Antall liker
415
Sted
Oslo
Torget vurderinger
25
Gjestemedlem

Jeg har restartet JRiver og koden jeg da finner, er den samme. Porten er 52199 (må jeg gjøre neo på pc'en med det?). Men når du sier "Skru av og på airportmoden på Ipaden", detter jeg av. Har forsøkt å se litt på "settings", men låner konas Pad og er totalt grønn på området...
Problem løst - det var Ipad-grønsken som var problemet: Knappen "add" var skjult undet "tastaturet"!

Takk for uvurderlig hjelp!!

mvh Ola
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.133
Antall liker
9.287
Torget vurderinger
2
Tråden er gammel sp jeg spør om hva som gjelder i dag :
Har Jriver på PC og spiller via en Render og inn i anlegget.fungerer fint men vil gjerne slippe å ha PC i fanget ved lytting.
Bruker TightVnc for å kontrollere Renderer/forforsterker fra IPhone .
Vil ha meg et nettbrett for å styre både Jriver streaming og preamp via TightVNC. iPad er kanskje det åpenbare men kan et nettbrett være vel så bra og billigere for å kjøre Jriver/Jremote for musikkvalg og TightVNC for forforsterkerkontroll?
 
Sist redigert:

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
8.964
Antall liker
12.827
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Jeg har ingen gode svar for deg Balle, men bruker selv trådløst tastatur og mus fra sofaen og synes det fungerer enkelt og problemfritt.
Skulle gjerne hatt litt større monitor da. Har 32" Sony, og må lene meg litt fremover for å se søkefeltet i Tidal fra 1,8 meters avstand lytteposisjon.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.133
Antall liker
9.287
Torget vurderinger
2
Har ingen tv skjerm i musikkstua...så jeg trenger et nettbrett , det koker ned til om jeg skal kjøpe enkleste billigste sort gir en tusenlapp eller bruke flere tusen på en IPad ? Er langtfra Apple fan men får iPhone via jobben, så det er den som er remote idag..
Vet jo at IPad vil funke men
 

thohaug

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2014
Innlegg
2.983
Antall liker
1.840
Sted
Fetsund
Har ingen tv skjerm i musikkstua...så jeg trenger et nettbrett , det koker ned til om jeg skal kjøpe enkleste billigste sort gir en tusenlapp eller bruke flere tusen på en IPad ? Er langtfra Apple fan men får iPhone via jobben, så det er den som er remote idag..
Vet jo at IPad vil funke men
Jeg brukte jremote appen på Android uten problemer, og den krever ikke noe særlig ressurser. Så går nok helt fint å bare kjøpe et billig Android nettbrett.
Ang preamp kontroll vet jeg ikke, siden jeg kjørte digitalt volum i jriver.
 

habicht

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.04.2005
Innlegg
2.792
Antall liker
3.433
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Du kan også se på Gizmo som er en app jeg har brukt på andoid lenge.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.133
Antall liker
9.287
Torget vurderinger
2
Noen som kan noe om Jriver her
Har mer merkelig problem med at JRiver på PC fungerer OK med PC på 2.4Ghz nett.men den finner ikke "spillere" med PC på 5GHz... og med kablet fra ruter til spillere funker alle selvsagt upåvirket av PC wifi nettet.
Det pussig er at den trådløsespilleren er (limetree) på 5GHz hele tiden,men PC må være på 2.4 for at den skal dukke opp i "players"listen
Men finner ikke noe om 2.4 vs 5GHz i JrRiver settings eller manual. Ser ikke Jriver spillere på 5GHzWifi?
Capture.JPG
 
Sist redigert:
Topp Bunn