Jubilee vs. Kontrapunkt c

Z

Zomby_Woof

Gjest
Noen tanker om disse? De ligger rimelig tett i pris, og sannsynligvis ligger en av dem rett rundt hjørnet...

Det er to ganske forskjellige dyr, både elektrisk og mekanisk. Jubilee har f.eks. compliance på 16, mot 12 for Kp c. I min JMW 9 signature skulle det sammen med vekten gi ca. 8,8 Hz mot 10,3 Hz armresonans. Hva er best? Jubilee gir 340uV ut, Kp c gir 470uV. Jeg har Kp h nå og er ikke plaget med støy. Vil det være et potensielt problem med Jub?

Er det noen som har testet begge? Kan noen beine ut forskjellene?

Jeg fikk hyggelig svar fra Mono, de mente at de lå veldig tett på hverandre.

Triangelsammenligning mot min Kp h ville vært überstrålende.

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
10.911
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39
Jeg opplevde Kontrapunkt C som en del kjøligere i klangen enn Jubilee, Jubilee er vesentlig nærmere mitt lyd-ideal enn Kontrapunkt C. Men vær sin tøtt ;)

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.924
Torget vurderinger
1
Zomby_Woof skrev:
Noen tanker om disse? De ligger rimelig tett i pris, og sannsynligvis ligger en av dem rett rundt hjørnet...

Det er to ganske forskjellige dyr, både elektrisk og mekanisk. Jubilee har f.eks. compliance på 16, mot 12 for Kp c. I min JMW 9 signature skulle det sammen med vekten gi ca. 8,8 Hz mot 10,3 Hz armresonans. Hva er best? Jubilee gir 340uV ut, Kp c gir 470uV. Jeg har Kp h nå og er ikke plaget med støy. Vil det være et potensielt problem med Jub?

Er det noen som har testet begge? Kan noen beine ut forskjellene?

Jeg fikk hyggelig svar fra Mono, de mente at de lå veldig tett på hverandre.

Triangelsammenligning mot min Kp h ville vært überstrålende.
Forskjellen i utgangsnivå bør ikke være noen hindring gitt at din nåveærende h fungerer tilfredsstillende - 380µV vs 470µV er ca -2,8 dB. Tilsvarende med forskjellen i PU/armresonans. Dvs la valget stå på smak og behag og ikke noe annet.

mvh
KJ

Z

Zomby_Woof

Gjest
Takker for svar, Rudi.

Jeg så at the Absolute sound anbefalte 40 Ohms last på c. Har du testet så lavt? Har du hørt h, og hvordan ville du i så fall plassert den i sammenhegen?

Mange takk til deg også, KJ. Det var vel noe sånt jeg tenkte selv også.

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
10.911
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39
Når folk opererer med slike "laster" så spør jeg meg selv alltid om hva som er feil med anlegget til de som tester eller om det rett og slett er mangel på Q-tipps som er problemet. Hvis hørselen er så dårlig bør de pokker ikke legge ut sine erfaringer som anbefalinger. Jeg har sagt det tidligere og jeg kan si det igjen........... det er SVÆRT få pickuper som låter bra belastet under 100 ohm i en riaa eller aktiv step up. Jeg vet ikke helt selv hvor mange pickuper jeg har hørt, men tror det er snakk om et par hundre ++ nå og av de er det 2 som låter ok med ned i mot 75 ohm belastning aktivt, så m.a.o ca 1 % av de jeg har hørt, ingen av Ortofonene er med der.

MEN det er veldig viktig og ikke mikse ekstern impedanse og interimpedanse når det gjelder pickuper, bare så det er sagt.

S

Stereo_Mono

Gjest
Har lurt litt på og spandere på meg en Jubilee selv. (Særlig i disse feriepenger tider ;D) Tror muligens det kan være en god match for min Unipivot Roksan Nima arm.

Mine eksperimenter med last på min nåværende Rondo Bronze endte med at 200ohm låt best imho.
Men ja! Under 100 ohm tror jeg heller ikke noe om.

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Antall liker
1.479
Kan ikke hjelpe deg med sammenligning. Stilte samme spørsmål til importør selv forrige gang jeg handlet pickup.
Handlet da Jubilee nr. 2 siden den første hadde vært så bra, og er fremdeles strålende fornøyd.
Oppfatter Jubilee'en som en meget musikalsk og behagelig pickup å lytte til. Og det gjelder omtrent alle platene mine, selv om de varierer veldig i innspillingskvalitet - som Jubilee'en lett lar en høre.
Oppfatter også Jubilee'en som relativt lett å stille inn til å spille bra. Belaster den med 100 ohm.
Enig med de andre om at den elektriske og mekaniske forskjellen (output og komplianse) mellom de to ikke er særlig signifikant.

mvh

Z

Zomby_Woof

Gjest
Takker for innspill. Da har jeg vært hos Big Dipper og bestilt pickup. Henter i morgen.

Det ble Jubilee, jeg kommer neppe noen gang til å vite om det var det riktige valget.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Litt tidlig, kanskje... Men noen førsteinntrykk etter drøye 10 timer med assortert musikk.

Jeg var som noen kanskje husker litt i stuss om jeg ville ha DV eller Orto, og det gjorde førsteplata til en litt pussig opplevelse. For rett ut av esken låt det som en mer dynamisk og utstrakt (spes. i toppen) utgave av den DV 20XL som jeg hadde på hjemlån av ssm. Deilig varm pianoklang, men kanskje litt i rundeste laget i bassen. Ja ja, tenkte jeg. Hvorfor ikke?

Men etterhvert satte bassen seg litt, og ble strammere og mer i tråd med det jeg kjenner fra min gamle Orto. Pianoklangen er fortsatt like deilig. Dette ser ut til å bli det beste fra to verdener....

Men helt inngått er den vel ikke enda. Litt fikling med last, VTF og VTA blir det vel også. Nå er det dønn nøytral VTA, 2,4 g, og 200 Ohm inntil videre. Og sånn blir det noen timer til før fiklinga starter. Jeg er i hvert fall meget optimistisk.

;D

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Antall liker
31.532
Sted
Oslo/Grebbestad
Torget vurderinger
1
Hei Zomby
Gratulerer med ny pu, blir morro og følge med her, spennende valg. Er ikke sikker på att DV 20xl er den beste
matchen til VPI iværtfall ikke Scout, syns det blir litt väl wolley. Til Rega derimot glimrende.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Nei, det er nok sant. Nå hadde jeg nok håpet/trodd på litt familielikhet. Tanken var XX2, Orto Kpc/Jub, eller Lyra Argo i. 

Men, men. Nå finnes de alle innenfor en slags 'låneavstand'. Til glede for fremtidige investorer i OVK.  ;)

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Antall liker
1.479
Zomby_Woof skrev:
Men helt inngått er den vel ikke enda. Litt fikling med last, VTF og VTA blir det vel også. Nå er det dønn nøytral VTA, 2,4 g, og 200 Ohm inntil videre. Og sånn blir det noen timer til før fiklinga starter. Jeg er i hvert fall meget optimistisk.
Lykke til.
Ikke glem azimuth - om du kan justerere den. Har erfaring med at litt justering på azimuth får øvre mellomtone og oppover (kvinnestemmer) til å lyde mer naturlig (behagelig).
Vinduet for justering av azimuth er lite*, så hvis triangler og kvinnelige vokalister lyder bra, så er det kanskje best å la stå.

mvh

* Basert på innlegg i en Audiogon tråd nylig. Der ble det hevdet at kom en utenfor vinduet, ville det låte relativt likt - det vil med andre ord virke som om justering av azimuth ikke hjelper, helt til man er meget nær og deretter treffer "sweet spot" - om jeg forstod riktig.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Artig poeng, det med azimut.

Den kan justeres på selve pickupen (på Windfeld, Jubilee, og alle Kontrpunktene) ved at det er tre 'knotter' på anleggsflaten mot armen. Man kan bare dra til den ene skruen mer enn den andre.

I tillegg er det mulig å justere azimuth på min VPI v.h.a. rotasjon av motvektsloddet. Problemet med armen er at det blir "spray and pray". Det er ikke noen form for gradering eller merking. Dermed må man til slutt bare konkludere at det var bedre forrige gang, og starte på nytt. Og hver gang må man sjekke om VTF har endret seg fordi loddet gjerne skyves fram eller tilbake mens man holder på.

Enten blir man fornøyd, eller så blir man lei av å prøve...

Man kan også måle seg fram til rett azimut via kanalseparasjon. Men da treffer man vel egentlig bare spoleorienteringen i forhold til rillene og muligens magnetfeltet, og ikke nødvendigvis nåleslipingen.

Jeg antar at en pickup til 12 kkr. er 'rett'. Derfor har jeg basert meg på speilteknikken og. Huset, cantileveren, og nåla ser rett ut. Lyden er det ikke noe å si på.

S

Stereo_Mono

Gjest
Har fått Jubilee inn i huset selv nå. Virker som den er en meget god match med Roksan Nima armen min. Enkel og sette opp er den også.

Topp Bunn