Julefest for gatebarn i San Antonio, Cavite City, Filipinene 2024-2025

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.473
    Antall liker
    7.400
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    I dag er det matauke for Kai og søsknene og Missy (min niese) har vært ute og handlet inn mat til de, når de kommer ligger det en bunke med klær og venter på de også. Det har gått 3-4 dager uten livstegn fra de, men jeg tror det er pga at de har vært i sportshallen etter tyfonen, men sattser på at det blir litt mer tilbake til normalen fra i dag. Maten står og venter i allfall.

    04.11.2020.jpg
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.473
    Antall liker
    7.400
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Mens jeg skrev det forrige innlegget så var allerede maten og klærne på vei til Kai og søsknene, bestemoren har sendt bilder og en video på facebook hvor de takker for gavene........ som jeg selvfølgelig ikke får lagt ut her slik at dere kunne sett det..... men, men..... her i allfall et par bilder:

    04.11.2020.2.jpg 04.11.202032.jpg
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.473
    Antall liker
    7.400
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Dagen i dag har vært en dag med gode nyheter for i dag har vi fått en stor donasjon (for oss) fra Danmark med 3000 Dkr, dvs ca 4400 Nok...... og det slutter ikke der..... for en annen (for oss ny) donator donerer 3000 kr + at han vil legge inn fast donasjon på 300.- pr måned....... DET er kjempe gode nyheter for oss og kanskje vi klarer og oppnå de ambisiøse målene jeg satte meg alikevel....... det jeg sikter mot nå er at vi skal klare og levere julemat til 750 munner, dvs 150 matposer.
    Jeg har satt i gang svigermor til og undersøke hva hver pose vil koste, hun sier at det ville vært best om vi klarer og legge ved en 5kg med ris....... ris har vi ikke tidligere innkludert i juleposene, men svigermor sier at det er veldig viktig i år fordi folkene på søppelfyllinga har mye mindre i år enn i fjor...... men vi får se fordi 5kg ris alene koster ca 250 pesos dvs 50 kroner og i fjor så kostet vel hver matpose i underkant av 300 pesos...... så 550 pesos x 150 = ca 17,200.- med forbehold om inflasjon i forhold til i fjor og den norske kronen verses pesos...... men det kan gå..... vi får se hva som står på kontoen uti Desember........ det ville jo vært helt fantastisk og kunne mette 750 munner med eldre og barnefamilier på julaften......... får vi til det så kommer i allfall jeg til og sove godt.
     
    Sist redigert:

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.473
    Antall liker
    7.400
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Noen av våre faste donatorer har begynt og sette inn penger, det mottas med takk, hadde gjerne sett at noen fler gjorde som disse, altså og sette inn en fast sum pr måned (stor eller liten, spiller ingen rolle)........ får vi inn noen faste beløp, så er det mye enklere for oss og planlegge fremover om hva vi kan gjøre og ikke.

    Som de fleste av oss har fått med seg så har 2020 utartet seg til og bli et år med store forandringer for de fleste av oss...... så også på Filipinene hvor en dårlig situasjon for mange har blitt om mulig vesentlig værre, skolene er stengte, det er ikke lov og ferdes fritt rundt lenger, det er nedstenginger av samfunnet og utgangsforbud....... og mye av dette treffer spesielt ungene og de gamle hardt, hva skal man leve av hvis man ikke klarer og skaffe penger.
    Så i år sikter vi mot og hjelpe folk som ikke har mat eller mulighet for og skaffe seg det, vi vet at det vi gjør fungerer og at det hjelper mange og vi har fått mange tilbakemeldinger som "hva skulle vi gjort uten dere".
    Så i år så skal vi gjennom året ha litt fast mat-auke til vesle Kai og de 4 søsknene hans + bestemoren også, så alle donasjoner er velkommne.......... og situasjonen er temmelig desperat for veldig mange av barna...... spesielt for de som lever av og tigge og av og lete i søppelkasser etter mat..... det er ikke noe og finne pga lockdown...... så vi sender bortover litt nødhjelp av det vi samler inn...... for det er jo ikke noe poeng og spare penger til julefest hvis mange av unga har sultet i hjel i mellomtiden.
    Vi har i sommer kommet i gang med et lite gatekjøkken hvor vi noen dager lager grøt og andre dager fisk og ris som vi deler ut på gaten til folk uten mat.... unge som gamle.

    Vedr julen 2020, så undersøker vi nå om dagen mulighetene for julematposer til noen av de som bor på søppelfyllinga i Cavite city og jeg sikter mot å kjøpe minst 1000 kg med ris, 200 bokser med pølser, 200 oster, 200 brød, 200 bokser med cornedbeef el lign og ikke minst slippers og en haug med godteri...... det er så mange barn der og alle barn elsker godteri......... det er målet mitt....... så gjenstår det og se om det hele er mulig økonomisk sett, kona og jeg setter av penger hver måned, men vi klarer ikke dette alene, så alt det dere som leser dette donerer kommer veldig godt med og er det som gjør dette gjennomførbart.

    Desverre ser det ut til at de fleste av våre tidligere faste donatorer er blitt borte, men vi krysser fingrene for at noen kommer tilbake etterhvert.

    September:

    300.- via Vipps
    100.-
    300.-
    500.- via Vipps
    100.-
    3000.- MINUS Sendte bortover 6000.- hvorav 3000.- fra egen lommebok og 3000.- fra innsamlede midler for mathjelp og kake til Kyle & søsken, samt til råvarer til vårt gatekjøkken som gir bort ferdiglaget mat til ..... unge som gamle.

    Oktober:

    100.-
    300.- + 550.- fra samme giver
    500.- via Vipps
    1000.- via Vipps fra en ny giver.
    100.-

    November:
    2000.- fra en våre gamle naboer i Vestby.
    4408.- fra Danmark.
    3000.- fra en ny donator.
    500.- fra våre andre gamle naboer i Vestby.


    For en fantastisk start på November, dette lover godt for at vi skal klare og gjennomføre målene vi har satt oss.




    Tusen takk på vegne av gatebarna, pengene kommer til og utgjøre en forskjell.

    Værd og vite at det eneste som går bort av donasjonene er bankgebyrer ved overføring av penger, alt det andre går rett til barna og de fattige, hos vårs er det ingen dyre administrasjoner eller lønninger.


    HVIS !!! noen skulle ønske og støtte det vi driver med er følgende info relevant:

    Konto nr som kan benyttes er: 1207.28.93679
    For dere som befinner dere uten for Norge så gjelder: IBAN-nummer for denne kontoen er NO43 1207 2893 679 Bankens BIC-adresse er DNBANOKKXXX
    Denne sparekontoen blir kun brukt til dette formålet.

    Ønsker du og bruke Vipps, så er det mulig, men da må du sende meg en PM her på HFS, så skal du få info som trengs.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.562
    Antall liker
    13.028
    Er ris ca like dyrt på Filipinene som i Oslo?? Ikke at jeg betviler din lokalkunnskap, det bare overrasker meg mer enn en smule. Jeg kan kjøpe 4kg ris på Rema for en femtilapp og sikkert billigere på en innvandrersjappe uten at jeg har prisene i hodet da jeg kjøper ris ca en gang i året. På nettbutikken til Meny får man 4kg ris til 37 kroner (FirstPrice).
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.473
    Antall liker
    7.400
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Er ris ca like dyrt på Filipinene som i Oslo?? Ikke at jeg betviler din lokalkunnskap, det bare overrasker meg mer enn en smule. Jeg kan kjøpe 4kg ris på Rema for en femtilapp og sikkert billigere på en innvandrersjappe uten at jeg har prisene i hodet da jeg kjøper ris ca en gang i året.


    Det er noe jeg har stusset over selv, men enkelte ting er faktisk dyrere der enn her eller likt priset, men så er det litt med om man kjøper i bulk eller ferdigpakket og ikke minst så har de 3 eller 4 kvaliteter........ men jeg har satt svigermor på saken, så jeg får nok noen korrekte priser i løpet av uka....... men jeg husker også fra i fjor at det var enkelte ting som kostet like mye som her, bla melk og jucie...... og kjøper man brød på f.eks French Bakery eller hos Goldi Locks så er prisene nesten på norsk nivå.

    På denne siden her under kan man se prisnivået og en del forskjellige kvaliteter:


    Det ser ut til at laveste pris for tiden ligger på rundt 230 pesos og det er vel ca 46 kroner.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.562
    Antall liker
    13.028
    Det ser ut til at laveste pris for tiden ligger på rundt 230 pesos og det er vel ca 46 kroner.
    Man lærer mens man lever. Jeg ville i utgangspunktet tippe at en sekk med 5 kilo ris i Asia kostet sånn ca ingen ting, og i alle fall at det var veldig mye billigere enn på Meny i Norge, men dengang ei, tydeligivs. Spesielt siden det ikke spises allverdens med ris i Norge og det ikke er noen grunn for butikkene til å selge det påfallende billig.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Man lærer mens man lever. Jeg ville i utgangspunktet tippe at en sekk med 5 kilo ris i Asia kostet sånn ca ingen ting, og i alle fall at det var veldig mye billigere enn på Meny i Norge, men dengang ei, tydeligivs. Spesielt siden det ikke spises allverdens med ris i Norge og det ikke er noen grunn for butikkene til å selge det påfallende billig.
    Det gjør stort sett det også, hvis du kjøper den fra Vietnam eller Thailand, i Filippinene er det en annen historie. https://mb.com.ph/2020/09/14/govt-urged-to-buy-all-palay-at-higher-prices/
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.473
    Antall liker
    7.400
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Så da skjønner dere kanskje at de eldre, fattige og barnefamilier der borte trenger all den mathjelp de kan få og at det vi driver med betyr mye for de vi hjelper..
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.473
    Antall liker
    7.400
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Moteshow fra Cavite city, gjengen våres viser stolt frem klærne vi kjøpte til de, bestemoren fikk ny bluse også...... så nå ser de fine ut og jeg skal hilse fra Kai, Stacy, Eunice, Jake , Joshua og bestemoren og si at de alle er veldig takknemelige og hun sier God bless you all.

    Storesøster Stacy er ekstra stolt fordi Missy (min niese) valgte ut kjole til henne og ga henne litt makeup og lærte henne hvordan hun skulle bruke det, det er viktig å følge de opp litt......... de er jo liksom "våre" barn nå.

    Klær er billig i Filipinene, alle disse klærne betalte vi ca 500 kroner for og i den prisen inngikk det en liten eske med undertøy også, så selv om mat er dyrt så får man god valuta for pengene når det gjelder andre ting.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.473
    Antall liker
    7.400
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Vi setter pris på ALLE donasjoner vi får inn uansett størrelse og mange bekker små....... blir som kjent til en "Å" :) .
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.473
    Antall liker
    7.400
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Noen av våre faste donatorer har begynt og sette inn penger, det mottas med takk, hadde gjerne sett at noen fler gjorde som disse, altså og sette inn en fast sum pr måned (stor eller liten, spiller ingen rolle)........ får vi inn noen faste beløp, så er det mye enklere for oss og planlegge fremover om hva vi kan gjøre og ikke.

    Som de fleste av oss har fått med seg så har 2020 utartet seg til og bli et år med store forandringer for de fleste av oss...... så også på Filipinene hvor en dårlig situasjon for mange har blitt om mulig vesentlig værre, skolene er stengte, det er ikke lov og ferdes fritt rundt lenger, det er nedstenginger av samfunnet og utgangsforbud....... og mye av dette treffer spesielt ungene og de gamle hardt, hva skal man leve av hvis man ikke klarer og skaffe penger.
    Så i år sikter vi mot og hjelpe folk som ikke har mat eller mulighet for og skaffe seg det, vi vet at det vi gjør fungerer og at det hjelper mange og vi har fått mange tilbakemeldinger som "hva skulle vi gjort uten dere".

    Så i år så skal vi gjennom året ha litt fast mat-auke til vesle Kai og de 4 søsknene hans + bestemoren også slik at barna kan gå på skole og få seg en utdannelse så godt det lar seg gjøre, så alle donasjoner er velkommne.......... og situasjonen er temmelig desperat for veldig mange av barna...... spesielt for de som lever av og tigge og av og lete i søppelkasser etter mat..... det er ikke noe og finne pga lockdown...... så vi sender bortover litt nødhjelp av det vi samler inn...... for det er jo ikke noe poeng og spare penger til julefest hvis mange av unga har sultet i hjel i mellomtiden.
    Vi har i sommer kommet i gang med et lite gatekjøkken hvor vi noen dager lager grøt og andre dager fisk og ris som vi deler ut på gaten til folk uten mat.... unge som gamle.

    Vedr julen 2020, så undersøker vi nå om dagen mulighetene for julematposer til noen av de som bor på søppelfyllinga i Cavite city og jeg sikter mot å kjøpe minst: ....... (jeg har justert antallet til noe jeg tror vi skal få til både logistk messig og økonomisk sett)
    150 x 5 kg med ris, 150 bokser med pølser, 150 oster, 150 brød, 150 bokser med cornedbeef el lign og ikke minst slippers og en haug med godteri...... det er så mange barn der og alle barn elsker godteri......... det er målet mitt....... så gjenstår det og se om det hele er mulig økonomisk sett, kona og jeg setter av penger hver måned, men vi klarer ikke dette alene, så alt det dere som leser dette donerer kommer veldig godt med og er det som gjør dette gjennomførbart.

    Desverre ser det ut til at flere av våre tidligere faste donatorer er blitt borte, men vi krysser fingrene for at noen kommer tilbake etterhvert..... MEN !! vi har fått EN ny fast donator og vi har fått flere enkelt gaver som monner godt i det siste..... så alt er ikke svart.... langtifra.

    September:

    300.- via Vipps
    100.-
    300.-
    500.- via Vipps
    100.-
    3000.- MINUS Sendte bortover 6000.- hvorav 3000.- fra egen lommebok og 3000.- fra innsamlede midler for mathjelp og kake til Kyle & søsken, samt til råvarer til vårt gatekjøkken som gir bort ferdiglaget mat til ..... unge som gamle.

    Oktober:

    100.-
    300.- + 550.- fra samme giver
    500.- via Vipps
    1000.- via Vipps fra en ny giver.
    100.-

    November:
    2000.- fra en våre gamle naboer i Vestby.
    4408.- fra Danmark.
    3000.- fra en ny donator.
    500.- fra våre andre gamle naboer i Vestby.
    250.- Ny !
    100.-
    1000.- via Vipps
    300.-
    1000.- via Vipps

    For en fantastisk start på November, dette lover godt for at vi skal klare og gjennomføre målene vi har satt oss.




    Tusen takk på vegne av gatebarna, pengene kommer til og utgjøre en forskjell.

    Værd og vite at det eneste som går bort av donasjonene er bankgebyrer ved overføring av penger, alt det andre går rett til barna og de fattige, hos vårs er det ingen dyre administrasjoner eller lønninger.


    HVIS !!! noen skulle ønske og støtte det vi driver med er følgende info relevant:

    Konto nr som kan benyttes er: 1207.28.93679
    For dere som befinner dere uten for Norge så gjelder: IBAN-nummer for denne kontoen er NO43 1207 2893 679 Bankens BIC-adresse er DNBANOKKXXX
    Denne sparekontoen blir kun brukt til dette formålet.

    Ønsker du og bruke Vipps, så er det mulig, men da må du sende meg en PM her på HFS, så skal du få info som trengs.
     
    Sist redigert:

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.473
    Antall liker
    7.400
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Cavite fylke, Cavite city og Manila er ikke stedet og være for tiden, 3 stormer på 3 uker og den som var i går var den værste for Cavite city fordi de brakte med seg springflo og så og si hele Cavite city står under vann. Vi har ikke fått kontakt med ungene og bestemoren, men kona snakket med en kusine i natt og de var våkne hele natten fordi de var redde for og gå og legge seg pga flommen. Vi håper og få kontakt med de i løpet av dagen og krysser fingre og tær for at alt har gått bra.


    Lettere urolig nå, det begynner og bli kveld på Filipinene nå og jeg har ikke hørt et pip fra noen der borte og ingen er online på facebook eller messenger..... det er uvanlig...... men tiden vil vise hva som skjer.
     
    Sist redigert:

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.473
    Antall liker
    7.400
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Fikk en update nå torsdag kl 17 norsk tid (kl 24 lokal tid Filipinene) fra noen vi kjenner i Noveletta som ligger på veien mellom Cavite city og Manila og de sitter på hustakene og hele byen er oversvømt...... dette betyr at Cavite city er fullstendig isolert for den eneste veien går via Noveletta. Har også fått en sms fra bestemoren til Kai og hun sier at de er evakuert og i god behold og at hun ber til gud om at de fremdeles har et sted og bo når vannet synker igjen. Det neste problemet er at det holder på og bygge seg opp.... ikke EN og ikke TO, men nye 3 tyfoner....... så Filipinene kommer også de kommende dagene til å få så hatten passer når det gjelder vær........ er det ikke det ene..... vel, da er det det andre.


    Siste nytt fredag den 13de:
    Fikk akkurat kontakt med en i familien.
    Vannet og oversvømmelsene har forsvunnet fra Cavite city, strømmen er tilbake, men det blåser fremdeles så det er flying objects overalt og livsfarlig og gå ut sier han, men at vinden skal løyne i kveld. Noveletta står fremdeles under vann, så veien til Manila er stengt...... og vil være det over helga....... men så er det en ny tyfon på vei, så hvem vet hva som kommer til og skje.

    Det er litt rart når man ser på vær rapportene og ser på f.eks yr.no og søker på Cavite city og der står det pr nå sol, 29 grader og 6m/s, mens i virkeligheten er det tyfon der borte med vinder så hustakene flyr avgårde........ men jeg har opplevd lignende tidligere selv og har planlagt badeturer utifra værmeldingen på Yr og det har gått sånn ca rett i dass fordi det ikke engang er i nærheten av riktig værvarsel og man hadde vært tørrere om man hadde stått med dusjen på full guffe på hotellet......... ok det var kanskje litt drøyt....men dog alikevel sammenlignbart ;)
     
    Sist redigert:

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.473
    Antall liker
    7.400
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    En liten update.
    Alle vi kjenner er trygge for nå, det pågår taksnekkring over store deler av Cavite city etter at den siste tyfonen var ferdig med sine herjinger.
    Jeg har chattet litt med vår faste sjåfør og fortalt om våre store mat planer for i år og jeg fortalte om dette med 150 poser mat + 150 stk 5kg ris....... og han svarte: "Dont worry about it..... I'll take care of it", I gather the family and friends and we will fix it.......... greit med slike venner som stiller opp...... så det betyr at vi nå er et step nærmere og svigermor har begynt med planlegging av innkjøp.
    Så foreløpig går det hele på skinner.

    Jeg føler meg beæret over at jeg får lov til og være med på dette og ikke minst er jeg stolt over at vi i år klarer og sette ny rekord over hvor mange vi klarer og gi mathjelp til........ som jeg har skrevet tidligere så skjønner jeg at det vi driver med bare er en liten dråpe i havet, MEN alikevel er det stort for meg personlig og tenke på at vi gir i allfall 750++ munner mat på julaften slik at de iallfall EN dag ikke behøver og bekymre seg over det.
    Takk til alle dere som hjelper oss økonomisk med og få til dette.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.473
    Antall liker
    7.400
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Har snakket litt med svigermor i dag og hun spør om vi kan forandre litt på innholdet i matposene siden vi sikter spesielt mot barnefamilier og eldre, hun sier at Noche-buena på Filipinene helst skal inneholde spagetti med pølser for det elske ungene. Når jeg tenker meg om har jeg jo selv hver eneste jul jeg har vært der borte blitt servert spagetti med pølse/tomatsaus...... så det svigermor sier høres fornuftig ut. Hun skal innhente priser i morgen på det hele, men jeg har satt et tak på ca 550 pesos pr pose dvs ca 110 kroner, en pose vil da inneholde 5 kg ris, en pose med DelMonte spagettisaus, en boks med pølser og så får vi se hvor mye penger som er til overs som vi kan kjøpe annen julemat for, nå er det om og gjøre å få mest mulig for penga.

    Jeg forsøker også i år og få til innkjøp av en gibbal pose med "Slippers" til barna på søppelfyllinga, det var så populært i fjor at jeg føler det må gjentas.

    For min egen del så må jeg finne ut av gaver/mat til ca 20 barn som inkluderer de 5 vi har tatt oss av i mange år og noen barn som lever på 2 forskjellige øyer som vi gir gaver til hvert år fordi foreldrene ikke har råd til gaver, de har mer enn nok med å holde hodet over vannet stakkars. Det er viktig å forsøke og huske på alle selv om det bare er med en liten ting....... for barna som mottar en liten gave så betyr det at noen husker på de og at noen faktisk bryr seg om akkurat de.
    Så jeg sitter og lager en liste og diskuterer med kona om hva vi kan få til.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.473
    Antall liker
    7.400
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Foreløpig oversikt/økonomisk plan:


    Pesos
    Nkr
    150 poser julemat 5kg ris, pølser, ferdig spagettisaus og en liten ost....... det er planen​
    82500​
    17000​
    Slippers til barna på søppelfyllinga, håper at vi får 3 par for 100 pesos igjen i år.​
    5000​
    1000​
    Kai & søsken & bestemor Julemat​
    5000​
    1000​
    Gatekjøkken, denne posten skulle jeg gjerne 10 dobblet​
    10000​
    2000​
    Kai & søsken 1ste Des matauke​
    2500​
    500​
    Gatekjøkken 1ste Des​
    1000​
    2000​
    106000
    23500

    Dette er ca priser, i tilegg kommer det ca 9000 kr fra egen lommebok som skal dekke de andre barna vi tar oss av inkl litt til tak reprasjoner etter tyfonen..... så totalt er vi ikke helt "der" ennå, men det er 3 uker igjen til deadline hvor vi tar endelig avgjørelse om vi må redusere litt eller ikke, men alt i alt ser det veldig bra ut synes jeg.
    Det var en liten update om ståa pr nå.
     
    Sist redigert:

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.473
    Antall liker
    7.400
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Jeg spurte for et par dager siden de ungene vi tar oss av og også Kai og søsknene: Hva slags julemat vil dere aller helst ha ?...... dere kan velge hva som helst, og svaret kom er akkurat nå fra bestemoren til Kai og det var: ....... pølser og spagetti og kylling......... og vi har allerede valgt ut 2 av 3...... så der traff vi blink, men siden det snart er jul så skal jeg se om vi klarer og fikse noe stekt kylling til de på julaften...... og en kake.... skal sette svigermor på saken.

    Jeg skulle ønske jeg kunne være til stede når alle unga på søppelfyllinga får pølser og spagetti, da tenker jeg det blir liv.
     
    Sist redigert:

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.473
    Antall liker
    7.400
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    For dere som er intresert i priser på mat på Filipinene så kan dere via denne linken her under se prisene på de vanligste brødene og prisene:

     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.473
    Antall liker
    7.400
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Jayvin (i blå skjorte) er vår faste sjåfør og kona's tremening stiller alltid opp og hjelper til....... hver gang jeg spør han om noe..... så svarer han alltid...... YES, I will fix it, no worry's........ her er gjengen våres ute tidligere i dag og leverer ut mat etter den siste tropiske stormen i forigårs, vannet har trukket seg tilbake og det er bare søle igjen i gatene.


    705.jpg 704.jpg 703.jpg 702.jpg
     
    Sist redigert:

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.473
    Antall liker
    7.400
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Noen av våre faste donatorer har begynt og sette inn penger, det mottas med takk, hadde gjerne sett at noen fler gjorde som disse, altså og sette inn en fast sum pr måned (stor eller liten, spiller ingen rolle)........ får vi inn noen faste beløp, så er det mye enklere for oss og planlegge fremover om hva vi kan gjøre og ikke.

    Som de fleste av oss har fått med seg så har 2020 utartet seg til og bli et år med store forandringer for de fleste av oss...... så også på Filipinene hvor en dårlig situasjon for mange har blitt om mulig vesentlig værre, skolene er stengte, det er ikke lov og ferdes fritt rundt lenger, det er nedstenginger av samfunnet og utgangsforbud....... og mye av dette treffer spesielt ungene og de gamle hardt, hva skal man leve av hvis man ikke klarer og skaffe penger.
    Så i år sikter vi mot og hjelpe folk som ikke har mat eller mulighet for og skaffe seg det, vi vet at det vi gjør fungerer og at det hjelper mange og vi har fått mange tilbakemeldinger som "hva skulle vi gjort uten dere".

    Så i år så skal vi gjennom året ha litt fast mat-auke til vesle Kai og de 4 søsknene hans + bestemoren også slik at barna kan gå på skole og få seg en utdannelse så godt det lar seg gjøre, så alle donasjoner er velkommne.......... og situasjonen er temmelig desperat for veldig mange av barna...... spesielt for de som lever av og tigge og av og lete i søppelkasser etter mat..... det er ikke noe og finne pga lockdown...... så vi sender bortover litt nødhjelp av det vi samler inn...... for det er jo ikke noe poeng og spare penger til julefest hvis mange av unga har sultet i hjel i mellomtiden.
    Vi har i sommer kommet i gang med et lite gatekjøkken hvor vi noen dager lager grøt og andre dager fisk og ris som vi deler ut på gaten til folk uten mat.... unge som gamle.

    Vedr julen 2020, så undersøker vi nå om dagen mulighetene for julematposer til noen av de som bor på søppelfyllinga i Cavite city og jeg sikter mot å kjøpe minst: ....... (jeg har justert antallet til noe jeg tror vi skal få til både logistk messig og økonomisk sett)
    150 x 5 kg med ris, 150 bokser med pølser, 150 oster, 150 brød, 150 bokser med cornedbeef el lign og ikke minst slippers og en haug med godteri...... det er så mange barn der og alle barn elsker godteri......... det er målet mitt....... så gjenstår det og se om det hele er mulig økonomisk sett, kona og jeg setter av penger hver måned, men vi klarer ikke dette alene, så alt det dere som leser dette donerer kommer veldig godt med og er det som gjør dette gjennomførbart.

    Desverre ser det ut til at flere av våre tidligere faste donatorer er blitt borte, men vi krysser fingrene for at noen kommer tilbake etterhvert..... MEN !! vi har fått EN ny fast donator og vi har fått flere enkelt gaver som monner godt i det siste..... så alt er ikke svart.... langtifra.

    September:

    300.- via Vipps
    100.-
    300.-
    500.- via Vipps
    100.-
    3000.- MINUS Sendte bortover 6000.- hvorav 3000.- fra egen lommebok og 3000.- fra innsamlede midler for mathjelp og kake til Kyle & søsken, samt til råvarer til vårt gatekjøkken som gir bort ferdiglaget mat til ..... unge som gamle.

    Oktober:

    100.-
    300.- + 550.- fra samme giver
    500.- via Vipps
    1000.- via Vipps fra en ny giver.
    100.-

    November:
    2000.- fra en våre gamle naboer i Vestby.
    4408.- fra Danmark.
    3000.- fra en ny donator.
    500.- fra våre andre gamle naboer i Vestby.
    250.- Ny !
    100.- + 400.- via Vipps fra samme donator
    1000.- via Vipps
    300.-
    1000.- via Vipps
    500.- via Vipps
    500.-
    2000.-


    For en fantastisk start på November, dette lover godt for at vi skal klare og gjennomføre målene vi har satt oss.......... vi er pr 19/11 kun 2600.- 20/11 kun 2100.- 23/11 kun 1600.- 24/11 er vi faktisk i 0..... dvs vi er faktisk på pluss siden...........unna de ambisiøse målene jeg satte opp...... kanskje klarer vi det ?....... vi får se, det er nok litt vel optimistisk...... skjønt jeg hadde ikke drømt om at vi skulle være der vi er pr i dag heller... så tvi, tvi (y) (y) (y)




    Tusen takk på vegne av gatebarna, pengene kommer til og utgjøre en forskjell.

    Værd og vite at det eneste som går bort av donasjonene er bankgebyrer ved overføring av penger, alt det andre går rett til barna og de fattige, hos vårs er det ingen dyre administrasjoner eller lønninger.


    HVIS !!! noen skulle ønske og støtte det vi driver med er følgende info relevant:

    Konto nr som kan benyttes er: 1207.28.93679
    For dere som befinner dere uten for Norge så gjelder: IBAN-nummer for denne kontoen er NO43 1207 2893 679 Bankens BIC-adresse er DNBANOKKXXX
    Denne sparekontoen blir kun brukt til dette formålet.

    Ønsker du og bruke Vipps, så er det mulig, men da må du sende meg en PM her på HFS, så skal du få info som trengs.
     
    Sist redigert:

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.473
    Antall liker
    7.400
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Om jeg ikke tar feil så fikk vi en donasjon i ettermiddag som gjør at vi er i mål med mitt litt ambisiøse"projekt"....... jeg skal sjekke kontoen i morgen så jeg er sikker, men akkurat nå sitter jeg og finfordeler budgettet....... og gledelig nytt er at det er litt gunstigere vekslingskurs, så jeg skal sende avgårde hoved delen av pengene rett over helga. Alt vi måtte få inn nå de neste 3 ukene vil bli ekstra kontra budgettet og jeg tror at det mest fornuftige plassen og gjøre av de er og sponse gatekjøkkenet fordi Jayvin sier at det er så mange eldre nå som ikke har mat, så det vil være det beste vi kan gjøre.

    Jeg vet at jeg har beveget det hele en god del vekk i fra hva dette egentlig skulle handle om....... og det var jo barnefest for gatebarna, men jeg håper og tror at det vi nå gjør, utgjør en forskjell for mange og jeg håper at dere som hjelper til økonomisk også mener at det vi nå gjør er det riktige og gjøre ?......... og så håper jeg at vi kan lage en heidundranes barnefest når Corona skiten er historie.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.473
    Antall liker
    7.400
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Joda gitt, vi fikk en donasjon i går og en i natt og da er vi faktisk mer eller mindre i mål når det gjelder de ambisiøse målene jeg satte opp, jeg planlegger nå og legge til fire tusen kroner fra kona og meg selv (vi skal sende mer bortover når vi får julelønna) og på tirsdag regner jeg med og sende bortover 27000.-....... DET er en stor sum og kommer til og hjelpe mange, jeg er imponert over givergleden i år fra dere som har donert......... de som har satt inn et fast beløp pr måned og de som har gitt enkelt beløp........ som jeg har sagt mange ganger så...... mange bekker små og det er blitt bevist til gangs i år........ og det er særs viktig i år pga gjentatte tyfoner, corona som kommer oppå fattigdommen som allerede var der fra før....... jeg føler liksom at i år får vi gjort noe for mange. Jeg kommer til og savne det og ikke være med fysisk selv og dele ut mat og snakke med lokalbefolkningen, men dette er det nest beste.
    Det er ennå noen uker til jul og gatekjøkkenet våres trenger penger (det er ganske så umettelig....ha ha) og skulle vi få flere donasjoner frem til jul så vil de gå til gatekjøkkenet og kanskje noen smågaver/godteri til alle barna på søppelfyllinga..... de trenger definitivt en oppmuntring......... er jo som jeg (igjen og igjen) tidligere har vært inne på......... en liten gave gjør at et barn vet at noen tenker på de, så selv om de kanskje ikke har noen familie, så vet de i allfall at de ikke er helt glemt.

    Men tusen takk til alle dere som hjelper oss, uten dere hadde vi ikke kunnet hjelpe mer enn kanskje 1/3 av det vi gjør nå....... og dette vil utgjøre en forskjell for mange.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.473
    Antall liker
    7.400
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Vedr Noche-buena:
    I løpet av Onsdag 25/11 skal jeg snakke litt med svigemor om vi skal dele opp julematposene i to.... med det mener jeg at vi lager 2 x 75 poser evt 50/100 hvorav vi har pølser, spagettisaus og ris i den ene...... og det vanlige med pølser, brød, skinke, ost og ris i den andre slik at hvis det er noen som ikke liker spagetti så godt, så har vi et alternativ.
    I og med at pølser og ferdiglaget spagettisaus er dyrt, så blir det liksom litt lite i posen synes jeg..... dette er jo selvsagt fra mitt ståsted..... for Filipinere som bor i slummen er dette pure luksus mat...... men som sagt skal jeg ta det opp med svigermor.

    Jeg chattet forøvrig litt med Jayvin (sjåføren våres) i natt og jeg spurte igjen om han trodde at dette ville være gjennomførbart nå mitt corona tiden........ men jeg fikk som vanlig det samme svaret...... NO WORRYS......I'll fix it.

    I løpet av kommende helg skal jeg begynne og gjøre klart til noen mindre pengegaver til noen barn som bor på en øy som heter Aklan en times flytur syd for Manila....... eller der hvor flyplassen er når man reiser til ferie øya Boracay........ foreldrene vet jeg at har mer enn nok med og skaffe mat på bordet hver dag..... så jeg passer på hver jul og sende litt penger så ungene skal få litt gaver........ jeg har aldri truffet ungene selv, men jeg har truffet mødrene og de kaller meg for pappa....... så jeg er nødt for og sørge for at "barnebarna mine" får en liten gave........ de lurer dog fælt på hvem jeg er som sender dem gaver hvert år....... mødrene sier at det er i fra julenissen laaaaaangt oppe i det kalde nord...... og det det skal de få lov til og tro på.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.473
    Antall liker
    7.400
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Sparekontoen blir støvsugd rett over helga og etter det så starter vi på squere-one igjen....... og så får vi se an hva vi finner på før jul.
    Jeg har allerede tidligere i dag fått et par pm om at det er mer penger på innadgående, de kommer med på ny liste over helgen etter 0 stillingen.

    Nå som jeg har fått summet meg litt så synes jeg det er rått at vi faktisk klarte og få inn nok penger til de ambisiøse målene jeg satte opp....... jeg trodde ikke det ville være mulig..... men joggu ta meg gikk det bra........ det finnes håp og medmennesklighet der ute ennå.
    For meg selv er det hele vi driver med en konstant påminnelse over hvor godt vi har det i Norge.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.473
    Antall liker
    7.400
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Så i dag har kona og jeg snakket lenge med svigermor og hun har begynt og sette opp endelig bestillingsliste........ det går mot at vi fordeler som jeg var inne på tidligere med 50/100 poser. Det er godt vi kommer på banen tidlig for pågangen er stor hos forhandlerne og bestillinger type 150 av hver er ikke så vanlig, men svigermor er på saken i morgen.............. PROGRESS (y) (y) (y)
     
    Sist redigert:

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.473
    Antall liker
    7.400
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Når det gjelder innkjøp av slippers, så ser det ut til at for 5000 pesos så får vi bare 150 par i år, problemet ligger nå i faktisk at jeg ikke er der borte, fordi jeg vet hvor stedet/butikken ligger som jeg fikk så god pris i fjor, men vi får se......... en annen ting er at det er så mye restriksjoner på og gå ute pga corona skiten....... så jeg på en måte sitter her hjemme og må koordinere hvem som skal gå hvor og handle hva........ men jeg håper på det beste og krysser fingrene.
     
    Sist redigert:

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.473
    Antall liker
    7.400
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Noen av våre faste donatorer har begynt og sette inn penger, det mottas med takk, hadde gjerne sett at noen fler gjorde som disse, altså og sette inn en fast sum pr måned (stor eller liten, spiller ingen rolle)........ får vi inn noen faste beløp, så er det mye enklere for oss og planlegge fremover om hva vi kan gjøre og ikke.

    Som de fleste av oss har fått med seg så har 2020 utartet seg til og bli et år med store forandringer for de fleste av oss...... så også på Filipinene hvor en dårlig situasjon for mange har blitt om mulig vesentlig værre, skolene er stengte, det er ikke lov og ferdes fritt rundt lenger, det er nedstenginger av samfunnet og utgangsforbud....... og mye av dette treffer spesielt ungene og de gamle hardt, hva skal man leve av hvis man ikke klarer og skaffe penger.
    Så i år sikter vi mot og hjelpe folk som ikke har mat eller mulighet for og skaffe seg det, vi vet at det vi gjør fungerer og at det hjelper mange og vi har fått mange tilbakemeldinger som "hva skulle vi gjort uten dere".

    Så i år så skal vi gjennom året ha litt fast mat-auke til vesle Kai og de 4 søsknene hans + bestemoren også slik at barna kan gå på skole og få seg en utdannelse så godt det lar seg gjøre, så alle donasjoner er velkommne.......... og situasjonen er temmelig desperat for veldig mange av barna...... spesielt for de som lever av og tigge og av og lete i søppelkasser etter mat..... det er ikke noe og finne pga lockdown...... så vi sender bortover litt nødhjelp av det vi samler inn...... for det er jo ikke noe poeng og spare penger til julefest hvis mange av unga har sultet i hjel i mellomtiden.
    Vi har i sommer kommet i gang med et lite gatekjøkken hvor vi noen dager lager grøt og andre dager fisk og ris som vi deler ut på gaten til folk uten mat.... unge som gamle.

    Vedr julen 2020, så undersøker vi nå om dagen mulighetene for julematposer til noen av de som bor på søppelfyllinga i Cavite city og jeg sikter mot å kjøpe minst: ....... (jeg har justert antallet til noe jeg tror vi skal få til både logistk messig og økonomisk sett)
    150 x 5 kg med ris, 150 bokser med pølser, 150 oster, 150 brød, 150 bokser med cornedbeef el lign og ikke minst slippers og en haug med godteri...... det er så mange barn der og alle barn elsker godteri......... det er målet mitt....... så gjenstår det og se om det hele er mulig økonomisk sett, kona og jeg setter av penger hver måned, men vi klarer ikke dette alene, så alt det dere som leser dette donerer kommer veldig godt med og er det som gjør dette gjennomførbart.

    Desverre ser det ut til at flere av våre tidligere faste donatorer er blitt borte, men vi krysser fingrene for at noen kommer tilbake etterhvert..... MEN !! vi har fått flere nye faste donatorer.... og vi har fått flere enkelt donasjoner, så alt er ikke svart.... langtifra.


    Da starter vi på nytt med blanke ark:

    November:
    500.-
    100.-
    1300.- som er 300.- i fast donasjon og 1000.- som donator har solgt en cd spiller for og donert til projektet våres (y)

    Desember:
    300.-





    Tusen takk på vegne av gatebarna, pengene kommer til og utgjøre en forskjell.

    Værd og vite at det eneste som går bort av donasjonene er bankgebyrer ved overføring av penger, alt det andre går rett til barna og de fattige, hos vårs er det ingen dyre administrasjoner eller lønninger.


    HVIS !!! noen skulle ønske og støtte det vi driver med er følgende info relevant:

    Konto nr som kan benyttes er: 1207.28.93679
    For dere som befinner dere uten for Norge så gjelder: IBAN-nummer for denne kontoen er NO43 1207 2893 679 Bankens BIC-adresse er DNBANOKKXXX
    Denne sparekontoen blir kun brukt til dette formålet.

    Ønsker du og bruke Vipps, så er det mulig, men da må du sende meg en PM her på HFS, så skal du få info som er relevant.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.473
    Antall liker
    7.400
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    HVIS våres egen økonomi og corona skiten tillater det, så sattser vi på julefest for barna i 2021 og da er folket her inne som hjelper til MER enn velkomne til og besøke oss på Filipinene så dere kan se hva pengene vi donerer gjør for de fattige og alle barna som får litt ekstra....... vi trenger alltid folk til og hjelpe oss fysisk også........ jeg tror jeg kan garantere dere en ganske så unik opplevelse OG jeg vet med sikkerhet at dere vil se verden med helt andre øyne etterpå.
    Jeg kan skrive under på at det føles ganske så overveldende når man står midt oppi det hele der borte og ofte kan det ta mange dager og ta inn over seg alle inntrykkene....... noen ganger flere uker, men når alt kommer til alt så er det en herlig følelse over og kunne være med og hjelpe andre.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.473
    Antall liker
    7.400
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Noen av våre faste donatorer har begynt og sette inn penger, det mottas med takk, hadde gjerne sett at noen fler gjorde som disse, altså og sette inn en fast sum pr måned (stor eller liten, spiller ingen rolle)........ får vi inn noen faste beløp, så er det mye enklere for oss og planlegge fremover om hva vi kan gjøre og ikke.

    Som de fleste av oss har fått med seg så har 2020 utartet seg til og bli et år med store forandringer for de fleste av oss...... så også på Filipinene hvor en dårlig situasjon for mange har blitt om mulig vesentlig værre, skolene er stengte, det er ikke lov og ferdes fritt rundt lenger, det er nedstenginger av samfunnet og utgangsforbud....... og mye av dette treffer spesielt ungene og de gamle hardt, hva skal man leve av hvis man ikke klarer og skaffe penger.
    Så i år sikter vi mot og hjelpe folk som ikke har mat eller mulighet for og skaffe seg det, vi vet at det vi gjør fungerer og at det hjelper mange og vi har fått mange tilbakemeldinger som "hva skulle vi gjort uten dere".

    Videre planer gjennom året 2021er og ha fast mat-auke til vesle Kai og de 4 søsknene hans + bestemoren også slik at barna kan gå på skole og få seg en utdannelse så godt det lar seg gjøre, så alle donasjoner er velkommne.......... og situasjonen er temmelig desperat for veldig mange av barna...... spesielt for de som lever av og tigge og av og lete i søppelkasser etter mat..... det er ikke noe og finne pga lockdown...... så vi sender bortover litt nødhjelp av det vi samler inn...... for det er jo ikke noe poeng og spare penger til julefest hvis mange av unga har sultet i hjel i mellomtiden.

    Vi kom i sommer i gang med et lite gatekjøkken hvor vi noen dager lager grøt og andre dager fisk og ris som vi deler ut på gaten til folk uten mat.... unge som gamle, dette er noe vi har et sterkt ønske om og videreføre, men det krever jo en del økonomiske ressurser........ grunnen til at gjerne vil videreføre dette er at det hjelper mange.

    Pr i dag ser det ut til at vi har 5 faste som donerer penger hver måned....... og noen ganger kommer det inn litt ekstra penger..... noen ganger ikke.


    November 2020 satte vi ny rekord i antall donasjoner......... men det går kraftig opp og ned, men vi kan ikke forvente at folket skal donere penger jevnt over hele tiden, men det er veldig hyggelig når dere gjør det fordi vi klarer da og sette i gang og holde liv i flere projekter :)





    MEN, da starter vi på nytt med blanke ark:

    November:
    500.-
    100.-
    1300.- som er 300.- i fast donasjon og 1000.- som donator har solgt en cd spiller for og donert til projektet våres (y)

    Desember:

    300.-
    200.- via Vipps
    400.- via Vipps
    100.-
    250.-
    150.- via Vipps
    1000.- via Vipps
    500.- via Vipps




    Tusen takk på vegne av gatebarna, pengene kommer til og utgjøre en forskjell.

    Værd og vite at det eneste som går bort av donasjonene er bankgebyrer ved overføring av penger, alt det andre går rett til barna og de fattige, hos vårs er det ingen dyre administrasjoner eller lønninger.


    HVIS !!! noen skulle ønske og støtte det vi driver med er følgende info relevant:

    Konto nr som kan benyttes er: 1207.28.93679
    For dere som befinner dere uten for Norge så gjelder: IBAN-nummer for denne kontoen er NO43 1207 2893 679 Bankens BIC-adresse er DNBANOKKXXX
    Denne sparekontoen blir kun brukt til dette formålet.

    Ønsker du og bruke Vipps, så er det mulig, men da må du sende meg en PM her på HFS, så skal du få info som er relevant.
     
    Sist redigert:

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.473
    Antall liker
    7.400
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    En liten bønn: ........ hvis dere Vippser en donasjon, så vær så snill og skriv en liten melding hva det gjelder, dette fordi Vipps pengene går inn på min lønnskonto og der kan de fort bli borte i alle transaksjoner.
    Det kom 150 kroner i sted fra en person jeg ikke tidligere kan se og ha mottat noe i fra ...... så jeg vet ikke helt om det er en donasjon eller noe annet......... men med en liten melding så er jeg sikker på at ingen ting blir borte :)

    Det og sette inn penger på konto nummeret jeg har opplyst er ingen problemer, fordi den kontoen blir kun brukt til donasjoner (og penger kona og jeg sparer til og gi bort).
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn