JULEMESSE på SACD

Morten_Lindberg

Bransjeaktør
Ble medlem
23.10.2006
Antall liker
13
SØLVGUTTENE dirigert av Fredrik Otterstad
Ellen Sejersted Bødtker (harpe) Kåre Nordstoga (orgel)

JULEMESSE - Missa in nativitate Domini er en ny og stemningsfull feiring av julens budskap, og Sølvguttenes mest egenartede og spennende juleplate til nå, bygget rundt den tradisjonelle tidebønnen med messeledd fra mange ulike komponister. Våre kjente og kjære julesanger er flettet inn i en verdig hyllest til Jesusbarnets fødsel. Koret har valgt å synge messeledd fra ulike komponister, mens man vanligvis synger én hel messe komponert av samme komponist. Sølvguttene ønsket å vise hvordan komponister fra ulike tidsepoker har tonesatt de samme ordene. Messeleddene spenner over 1000 år i tid, fra Benedictus som ble komponert på 900-tallet, til Kjell Mørk Karlsen og Wolfgang Plagges bidrag fra vår tid. Samme tankegang er benyttet i inngangs- og utgangsprosesjonen "Hodie Christus natus est". Inngangsprosesjonen er den originale gregorianske hymnen, mens utgangen er samme melodi, men i nytt arrangement av Benjamin Britten.

Hybrid Super Audio-CD 5.1 SURROUND + STEREO
http://www.2l.musikkonline.no/shop/displayAlbum.asp?id=31593

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.734
Den er kjøpt. Var i byen og innom en plateforretning, ble spilt i bilen på tur hjem. Sukk..ble helt henført, og kunne kjenne lukta av grantrær, juleribbe og gløgg. :-/
Veldig spennende og variert reportoar, og etter et par gjennomspillninger i bilen, vil jeg uten tvil si at det er den beste av de 3 sølvguttplatene jeg har.

Lydkvalitet og produksjon virket overbevisende. Veldig klar og ren lyd, Å switche tilbake til radioen var litt av en nedtur.

Morten_Lindberg

Bransjeaktør
Ble medlem
23.10.2006
Antall liker
13
For dem som vil teste dynamikk og "størrelse", kan jeg anbefale spor 19; Arild Sandvolds Orgelimprovisata over Deilig er Jorden, med Kåre Nordstoga ved orgelet i Oslo Domkirke. Nytes best i multikanal med en solid SUB 8)

stg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.05.2006
Antall liker
0
Hmmm - Sølvguttene? Velger Brazz-brothers jeg da...........

T

theStig

Gjest
Ah... endelig en innspilling av Arild Sandvolds fantastiske improvisata. Hvor er det spilt inn? Oslo Domkirke?

Morten_Lindberg

Bransjeaktør
Ble medlem
23.10.2006
Antall liker
13
Ah... endelig en innspilling av Arild Sandvolds fantastiske improvisata. Hvor er det spilt inn? Oslo Domkirke?
Ja, en lys sommernatt sist juni i Oslo domkirke; få dager før de stengte kirken for en 2-års ombygging.

Jeg tror det finnes et gammelt NRK-opptak fra domkirken hvor Sandvold spiller, men jeg vet ikke om dette er utgitt på plate. Kåre var selv elev av Sandvold.

K

kbwh

Gjest
Kan jeg spørre om det er gjort dynamikkbegrensninger på CD-laget, Morten?

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.734
Ja, det får vi da inderlig håpe at det er! Jeg unner ingen andre enn de som har SACD spiller å høre den fantastisk åpne og dynamiske lyden. JA, til at folk skal "tvinges" over på SACD. 8) 8) 8)

Morten_Lindberg

Bransjeaktør
Ble medlem
23.10.2006
Antall liker
13
Ja; dynamikken på CD-laget er redusert manuelt med ca. 3 dB i forhold til SACD-laget.

Morten_Lindberg

Bransjeaktør
Ble medlem
23.10.2006
Antall liker
13
Ja, det får vi da inderlig håpe at det er! Jeg unner ingen andre enn de som har SACD spiller å høre den fantastisk åpne og dynamiske lyden. JA, til at folk skal "tvinges" over på SACD. 8) 8) 8)
Det er multikanal som skal friste folket over på SACD, Espen!
På JULEMESSE bruker vi multikanal til å gi publikum en plass i kirken; kor og harpe står forran deg, men hvor kommer orgelbruset fra? Unntaket er to av sporene hvor orgelet har hovedrollen, og du snur deg på benken.

For oss har det også en "misjonerende" efekt at en jule-cd som ligger an til å kunne selge 50.000 faktisk er en hybrid SACD 8)

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.734
Det er multikanal som skal friste folket over på SACD, Espen!
På JULEMESSE bruker vi multikanal til å gi publikum en plass i kirken; kor og harpe står forran deg, men hvor kommer orgelbruset fra? Unntaket er to av sporene hvor orgelet har hovedrollen, og du snur deg på benken.
Ja Morten, det er nettopp denne type innspillinger hvor jeg kunne tenke meg multikanal! Mer "spikern på hauet" kan du ikke komme.
Men den musikken jeg spiller (40-50% jazz) kan jeg ikke akkurat like å få trompeten og halve trommesettet bak ryggen min. Det verste med pop/rock og jazz mixet i multikanal er at rytmikken/"tramp takten" i musikken går fløyten, med mindre dette er svært dyktig gjort.
Har du en forståelse for mine synspunkter?
Men enig, for klassisk og særdeles kormusikk innspilt i et stort kirkerom, bare det å høre rommet, akustikken og den totale dynamikken i musikken på multikanal..åhh..

Morten_Lindberg

Bransjeaktør
Ble medlem
23.10.2006
Antall liker
13
Ja Morten, det er nettopp denne type innspillinger hvor jeg kunne tenke meg multikanal! Mer "spikern på hauet" kan du ikke komme.
Men den musikken jeg spiller (40-50% jazz) kan jeg ikke akkurat like å få trompeten og halve trommesettet bak ryggen min. Det verste med pop/rock og jazz mixet i multikanal er at rytmikken/"tramp takten" i musikken går fløyten, med mindre dette er svært dyktig gjort.
Har du en forståelse for mine synspunkter?
Men enig, for klassisk og særdeles kormusikk innspilt i et stort kirkerom, bare det å høre rommet, akustikken og den totale dynamikken i musikken på multikanal..åhh..
Jeg har ingen forståelse for dine synspunkter på jazz i forhold til multikanal, Espen! At de fleste titlene som finnes låter harry, er en annen sak; kjøpte nettopp Miles Davis "Kind of Blue", og blir helt sjøsyk av multikanal-laget.

Jeg håper i løpet av 2007 at det byr seg en anledning til å bevise at det kan svinge også i multikanal :D

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.734
Jeg har ingen forståelse for dine synspunkter på jazz i forhold til multikanal, Espen! At de fleste titlene som finnes låter harry, er en annen sak; kjøpte nettopp Miles Davis "Kind of Blue", og blir helt sjøsyk av multikanal-laget.

Jeg håper i løpet av 2007 at det byr seg en anledning til å bevisa at det kan svinge også i multikanal :D
OK! Men jeg snakker om hvordan tingenes tilstand er i dag, ikke hvordan det kunne være. :)

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.734
Ja; dynamikken på CD-laget er redusert manuelt med ca. 3 dB i forhold til SACD-laget.
Jeg vet at det er noen her inne som tenker: "Det var akkurat det jeg trengte å vite, nå skal hybrid CD'ene fra 2L boikottes.."
Det ironiske er at de samme menneskene fortsetter å kjøpe vanlige CD'er som er waayy mer komprimert i dynamikken, uten å blunke.." HA-HA-HA HO-HO-HO 8) :p

K

kbwh

Gjest
Jeg setter stor pris på at Morten Lindberg forteller hva han gjør. Det finnes langt verre ting enn manuell volumjustering der ute. Reiners Zarathustra fra '54 låter jo greit, ikke sant?
Jeg ville selvfølgelig foretrukket at den eneste forskjellen mellom SACD tokanal og CD-lagene på denne 2L var rent tekniske, men det er musikken på platen som er viktig.

(En god SACDspiller kommer nok i hus en gang, og hybridplater har jeg. Multikanal til musikk blir ikke prioritert i overskuelig framtid)

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.734
Bra innstilling Valentino! :) Musikken er det viktigste, og jeg kan ikke tenke meg at noen som kjøper JULEMESSE blir skuffet. Alle som kjøper sølvguttene vet hva de går til.

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.271
Torget vurderinger
1
OK! Men jeg snakker om hvordan tingenes tilstand er i dag, ikke hvordan det kunne være.  :)
Syns det er litt merkelig at du har dårlige erfaringer med multikanalsinnspillinger med Jazz. Min erfaring er at det langt mer er unntaket enn regelen at m.k. jazzinnspillinger har "harry" 5.1-miks. Linn Records f.eks. har utallige utmerkede multikanals innspillinger både med jazz og klassisk.

For den del blir jeg ikke sjøsyk av Kind of Blue heller, men jeg har lyyttet mest til SACD-utgaven, husker ikke i farten hvordan miksen er på den DualDisk-utgaven som jeg antar at Morten Lindberg har lyttet til.

Mvh
Karl Erik

Morten_Lindberg

Bransjeaktør
Ble medlem
23.10.2006
Antall liker
13
For den del blir jeg ikke sjøsyk av Kind of Blue heller, men jeg har lyyttet mest til SACD-utgaven, husker ikke i farten hvordan miksen er på den DualDisk-utgaven som jeg antar at Morten Lindberg har lyttet til.

Mvh
Karl Erik
Jeg har SACD-utgaven fra 2003 som er hentet fra B-tapene.

Morten_Lindberg

Bransjeaktør
Ble medlem
23.10.2006
Antall liker
13
Det finnes langt verre ting enn manuell volumjustering der ute. Reiners Zarathustra fra '54 låter jo greit, ikke sant?
Dynamikk består av to komponenter; volum og intensitet/farge. Ved manuell nivåkontroll opplever jeg ikke en subjektiv "dynamikkreduksjon" tilsvarende volumjusteringen. En trompet endrer radikalt farge fra svakt til sterkt. Når du demper volumet i avspillingen vil trompeten fremdeles klinge "sterkt".

Dette kan også forklare at mange opplever at vinyl har en god dynamikk, noe formatet teknisk sett egentlig ikke kan skryte av. Signal/støyforhold er en faktor, men vel så viktig er det at det som kommer ut av en platespiller er komprimert med 8 til 12 dB i forhold til analog kilde før første lagring! Det er transientene som barbéres, først ved lagring til tape, så ved gravering og til slutt små unøyaktigheter i pressingen. Alle disse "feilene" er av en karakter som ikke hindrer vinyl i å låte bra, men jeg tror vi skal være litt forsiktig med å knytte det til begrepet dynamikk.

K

kbwh

Gjest
Ja og ja.

Fornuftig kontroll av innspillings- og/eller masteringnivå tar ikke mye ut av musikkopplevelsen. Rattles eminente Mahler #2 på EMI er et godt eksempel på godt utført nødvendig tilpasning av et stort symfoniorkesters dynamikk til mediet. Reinerinnspillingen  jeg nevnte ble vel rattet før mastertape.

T

theStig

Gjest
Jeg tror mange blander begrepene "dynamikk" og "trøkk", som jo er to helt motstridende ting.

Ellers har en bønn til 2L om å ikke begrense CD'ens dynamikk i forhold til SACD'en. Hvorfor gjør dere dette? Det burde jo ikke være nødvendig kan du si.

Morten_Lindberg

Bransjeaktør
Ble medlem
23.10.2006
Antall liker
13
Jeg tror mange blander begrepene "dynamikk" og "trøkk", som jo er to helt motstridende ting.

Ellers har en bønn til 2L om å ikke begrense CD'ens dynamikk i forhold til SACD'en. Hvorfor gjør dere dette? Det burde jo ikke være nødvendig kan du si.
Det kunne kanskje være en idé å selge CD-R kopier direkte fra master til dere som har omsorg for avspillingen, men ellers er vi nødt til å tilpasse oss et kommersielt market med et breeeeeedt spekter av avspillingsenheter. På et dårlig anlegg er det ikke tvil om at en begrenset dynamikk låter bedre. Oppfordringen er klar: SACD til de som bryr seg om musikk og lyd!

T

theStig

Gjest
Hvis det er kommersielle hensyn som "må" tas, så lurer jeg på hvorfor de store klassiske selskapene fortsatt leverer CD'er med full dynamikk og temmelig lavt snittnivå?

Ellers er jeg ikke enig i at redusert dynamikk på klassisk musikk låter bedre, selv ikke på "Elkjøp-anlegg".

PS. Ideen din med en "audiofil" CD for "oss gutta" er god. JA TAKK! :)

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.734
Ellers er jeg ikke enig i at redusert dynamikk på klassisk musikk låter bedre, selv ikke på "Elkjøp-anlegg".
Men pop/rock musikk som er dynamikkomprimert låter kanskje bedre på Elkjøp-anlegg selv om dynamikken i utgangspunktet for den type musikk er langt mindre enn dynamikken i klassisk musikk... ? ::) Her er noe som ikke stemmer Stig..

Morten_Lindberg

Bransjeaktør
Ble medlem
23.10.2006
Antall liker
13
Hvis det er kommersielle hensyn som "må" tas, så lurer jeg på hvorfor de store klassiske selskapene fortsatt leverer CD'er med full dynamikk og temmelig lavt snittnivå?
Jo, men så selger også "de store" plateselskapene ofseleg lite klassiske plater for tiden ...

K

kbwh

Gjest
Er greia at cd-platens 12dB (?) ekstra dynamikknivå i forhold til LP har gjort klassisk musikk mindre egnet til easy listening? Ren spekulasjon fra min side.

Jeg ville selvfølgelig foretrekke at CDplatens dynamikkområde faktisk ble utnyttet så sant det er mulig med klassisk musikk, og det er vel bare de store symfoniske verkene det ikke er mulig på.

Morten_Lindberg

Bransjeaktør
Ble medlem
23.10.2006
Antall liker
13
Er greia at cd-platens 12dB (?) ekstra dynamikknivå i forhold til LP har gjort klassisk musikk mindre egnet til easy listening? Ren spekulasjon fra min side.
Det tror jeg du har helt rett i.

Mye av den dynamikken vi snakker om her ligger i så raske transienter at øret sannsynligvis ikke vill oppfatte den som volum.

T

theStig

Gjest
Men pop/rock musikk som er dynamikkomprimert låter kanskje bedre på Elkjøp-anlegg selv om dynamikken i utgangspunktet for den type musikk er langt mindre enn dynamikken i klassisk musikk... ? ::) Her er noe som ikke stemmer Stig..
Nå synes jeg overkomprimert popmusikk låter skit, uansett hva en spiller det på... ::)

T

theStig

Gjest
Jo, men så selger også "de store" plateselskapene ofseleg lite klassiske plater for tiden ...
Det tror jeg først og fremst har med repertoaret å gjøre. Jeg tviler som om man får opp interessen for å kjøpe enda en Beethoven eller Mozart-plate bare fordi lyden har blitt høyere. Mulig jeg tar feil....

Morten_Lindberg

Bransjeaktør
Ble medlem
23.10.2006
Antall liker
13
Det tror jeg først og fremst har med repertoaret å gjøre. Jeg tviler som om man får opp interessen for å kjøpe enda en Beethoven eller Mozart-plate bare fordi lyden har blitt høyere. Mulig jeg tar feil....
Det er et voksende publikum for klassisk musikk i aldersgruppen 20 til 35. Oppvokst med intravenøs musikk, har denne gruppen dessverre en mindre toleranse for god dynamikk ...

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.734
Det er et voksende publikum for klassisk musikk i aldersgruppen 20 til 35. Oppvokst med intravenøs musikk, har denne gruppen dessverre en mindre toleranse for god dynamikk ...
Hvis dette er riktig, så er det akkurat hva jeg har fryktet; nemlig at vi er i en nedadgående spiral når vi snakker om god virkelighetstro lyd. Det ene fører til det andre, og våre referansepunkt forflyttes.

Så jeg oppfordrer folk til å støtte opp om SACD som et nisjeformat for dem som er opptatt av HiFi og god lyd. Tror ikke vi skal forvente at plateselskapene gir oss en sjangse til i overskuelig fremtid, f.eks. via BluRay eller nedlasting.

Morten_Lindberg

Bransjeaktør
Ble medlem
23.10.2006
Antall liker
13
Hvis dette er riktig, så er det akkurat hva jeg har fryktet; nemlig at vi er i en nedadgående spiral når vi snakker om god virkelighetstro lyd. Det ene fører til det andre, og våre referansepunkt forflyttes.

Så jeg oppfordrer folk til å støtte opp om SACD som et nisjeformat for dem som er opptatt av HiFi og god lyd. Tror ikke vi skal forvente at plateselskapene gir oss en sjangse til i overskuelig fremtid, f.eks. via BluRay eller nedlasting.
Jeg kan love dere at vi vil etterstrebe en størst mulig dynamikk på det utgivelsesformatet som til en hver tid har den høyeste oppløsningen. De 25 første utgivelsene fra 2L er vanlig audio-CD. Her har vi den samme ubesudlede dynamikken som vi i dag viderefører i SACD-formatet. Det ville etter min mening være meningsløst å prinsippfeste identisk innhold på CD og SACD i en hybridløsning.

Topp Bunn