Øyvind Ek
Hi-Fi entusiast
I snart 30 år har jeg hatt "Rosa fra Betlehem" med Sondre Bratland på CD spilleren rundt juletider- min favoritt blant julemusikken. Den har unike kvaliteter når det gjelder musikk og teknisk kvalitet og er for meg eneren. Derfor var jeg glad når jeg kom over plata på vinyl og kjøpte den. Bakgrunnen var at jeg hadde et kutt fra plata på en dobbel LP (30 years'Fidelity), jubielleumsrlate fra KK. Dette var så bra at jeg hadde forventninger om KK kvalitet også her - men her ble jeg skuffet. LP versjonen er svært blek versjon av CD utgaven og høres ut som den er tatt opp mikrofonene i et annet rom. Det er fjernt og detaljene er nærmest utvisket, uforståelig med bakgrunn i det kuttet fra samle LPen. Jeg sendte en mail til KK og fikk svar fra Erik Hillestad der han skrev at LP er et veldig dårlig medium for "field recordings" som han kalte det. Hadde produsenten tatt seg tid til å lytte her hadde ikke den plata vært utgitt. Den er bare ikke brukbar, veldig overraskende i forhold til den sedvanlige kvaliteten fra KK. Jeg har flere LP er med like mye spilletid som holder god kvalitet så dette må vel kalles en arbeidsulykke.