Jumpers - Har det noe for seg?

E

Element

Gjest
Hei!

Har lest litt fram og tilbake om at medfølgende jumpers/skinner, som sitter på de fleste høyttalere med bi/tri wiring terminaler, kan skape såpass mye ugang for lyden at de bør byttes ut omgående. Det har blitt hevdet fra flere hold at disse medfølgende skinnene kan skape forvrengning og en generell hardhet i lyden som med enkelhet kan fjernes ved innkjøp av jumpers i god kvalitet.

På mine Klipsch høyttalere sitter det hvertfall ikke noen påkostede skinner/jumpers og hornet i Klipsch oppleves ikke akkurat som silkemykt.

I første omgang tenker jeg å lodde noen rester av en nordost flatline med noen enkle spader. Kanskje det har noe for seg, kanskje ikke :eek:

Hvilke erfaringer har dere gjort angående bytting av jumpers og evt. hvor store var utslagene?

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Antall liker
0
Jeg kan tenke meg at det er stor forskjell på jumpere som blir levert med høytalerene og si at det er stor positiv forbedrig på alle høytalere skal være
uvisst, men på mine Dali Helicon 400 ga det det helt klart et godt løft.

Mvh,
Terje

levis

Hi-Fi interessert
Ble medlem
12.12.2006
Antall liker
0
Det er verdt et forsøk å lage egne jumpers. De metallskinnene som følger med er ofte av mildt sagt dårlig kvalitet. Pass på at du bruker skikkelige bananplugger. Nordost sine bananplugger er meget gode og anbefales.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
I et velfungerende musikkanlegg vil du lett kunne høre forskjell (til det bedre) når du bytter fra forgylte blekkplater til en stump av god høyttalerkabel. Det er sikkert avhengig av høyttalere og system forøvrig, for ikke å si lyttevaner, men hos meg blir typisk integrasjon mellom elementer tilsynelatende bedre, og det blir en lett hørbar bedring i den musikalske innsikten.
Ikke noen revolusjon, og det forandrer ikke nevneverdig på frekvensgang; men det er absolutt et billig triks som er mer enn verdt utlegget. Imidlertid; for de som ikke hører nevneverdig forskjell på f.eks cd-spillere (malfungerende musikksystemer) i systemene sine så er det vel heller bortkastet tid og penger.

For de av oss som liker å lytte til akustiske instrumenter og musikkens indre detaljer, mer enn til trøkk og bånndrag, så er det virkelig en nærmest obligatorisk tweak imo. Jeg var skikkelig overrasket da jeg prøvde første gang; endte med at jeg kjøpte Chord Co's supereminente Signature jumpere. Fantastisk :)

Om det er grove feil i lyden i systemet, man spiller grøsselig høyt og digger trøkket, eller lyden ikke passer deg særlig godt, så er det vel heller liten vits i å dvele ved slike detaljer.

Mvh Vidar P

O

OldBoy

Gjest
Jeg har aldri merket noen forskjell, så jeg holder meg til de originale skinnene.

Men for all del.....jeg skal ikke være den som sier at dette absolutt ikke kan ha noe for seg. Men jeg ville nå ha prøvd det før jeg gikk hen og kjøpte.

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
11
Det finnes i alle fall ikke noen tekniske argumenter som holder vann som tilsier at det skulle ha noe som helst for seg.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
OldBoy skrev:
Men jeg ville nå ha prøvd det før jeg gikk hen og kjøpte.
Det er ikke mange centimetrene med kabel man trenger; og i min erfaring trenger det ikke være svinedyre kabler heller; jeg pleier å bruke en bitteliten stump gode kobberkabler som Linn K400 og/eller Chord Co Carnival Silver+ kabel når det høver seg; det fungerer kjempegodt i gode musikksystemer; man kan bruke de uterminert; dette er kabelstykker til noen få tiere, så neppe noen særlig risiko å kjøpe uhørt.

Rhesus; er ikke kobber en bedre leder enn blekk? Vil tro at det kvalifiserer som en teknisk delforklaring. Man kan vel ikke si at "det fins iallefall ikke noen tekniske argumenter" da?

Mvh Vidar P

E

Element

Gjest
Anlegget forøvrig er Rotel RB 1080, RC 1082 RCD 1072 med transparent kabling.

S

slowmotion

Gjest
Hvor lange trenger disse "jumpers" å være?
Hvor langt er det mellom terminalene?
Hva er de medfølgende jumpers/skinner laget av?

O

OldBoy

Gjest
Jeg målte nettopp på disse produsentleverte greiene på en liten håndfull høyttalere jeg har rundt omkring her hjemme.

Ledningstverrsnittet ligger i området 6-8 mm2. Det er mer enn det jeg har i en del av høyttalerkablene.

tah

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
38
Eg kjøpte eit par Jamo Concert 8 for ei tid sidan. Dei var utstyrt med ein stump med billig og anløpt høgtalerkabel mellom terminalane. Den forrige eigaren, stakkar, hadde sannsynlegvis aldri høyrd kva høgtalarane var gode for. (Og dei er gode!)
Eg sette inn ein ca 5 cm lang stump frå ein armert straumkabel. "Solid core", ca 1mm tverrsnitt, polert. Kanskje ikkje den endelege løysinga, men enorm forbetring.

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
11
Vidar P skrev:
Rhesus; er ikke kobber en bedre leder enn blekk? Vil tro at det kvalifiserer som en teknisk delforklaring. Man kan vel ikke si at "det fins iallefall ikke noen tekniske argumenter" da?

Mvh Vidar P
Jeg vil ikke at dette skal bli enda en kabeldebatt. Argumentet holder ikke vann fordi: Blekk har litt dårligere lederegenskaper enn f.eks. kobber. Men det betyr bare at motstanden er litt høyere i jumpere av blekk enn av kobber. Når motstanden kan måles i et par jumpere måles i mikro eller nano-ohm, er høyere motstand av ingen som helst betydning. 100 mikro-ohm eller 600 mikro-ohm, det er 100% uten betydning.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Rhesus skrev:
Vidar P skrev:

Mvh Vidar P
Jeg vil ikke at dette skal bli enda en kabeldebatt. Argumentet holder ikke vann fordi: Blekk har litt dårligere lederegenskaper enn f.eks. kobber. Men det betyr bare at motstanden er litt høyere i jumpere av blekk enn av kobber. Når motstanden kan måles i et par jumpere måles i mikro eller nano-ohm, er høyere motstand av ingen som helst betydning. 100 mikro-ohm eller 600 mikro-ohm, det er 100% uten betydning.
Imponerende. Da må jeg ha hørt feil da.

Mvh Vidar P

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
11
Vidar P skrev:

Mvh Vidar P
Jeg skal ikke si om du har hørt feil eller ikke, jeg sier bare at det ikke har noen sammenheng med at lederegenskapene til blikk er dårligere enn kobber.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Rhesus skrev:
Vidar P skrev:

Mvh Vidar P
Jeg skal ikke si om du har hørt feil eller ikke, jeg sier bare at det ikke har noen sammenheng med at lederegenskapene til blikk er dårligere enn kobber.
Jeg hører det. Men vet samtidig at det kan du ikke si med noen grad av overbevisende sikkerhet, all den tid du ikke har noen som helst erfaring med hva blikk vs kobber gjør med lyden. Du har aldri satt deg ned for å høre på disse differansene i ohm som du snakker om(og for den del "eddy currents" som oppstår i blekkplater, og alle andre tekniske forskjeller som sikkert er flere enn du og jeg kjenner til), så hvorfor i det hele tatt konkludere?
Om verden hadde vært så enkel, så hadde det vært en fryd.

Mvh Vidar P

L

lark

Gjest
slowmotion skrev:
Hva er de medfølgende jumpers/skinner laget av?
Skinnene er som regel laget av gullbelagt messing. Jeg tok og renset skinnene og terminalene på mine B&W 703 med CRC Contact cleaner. Lydforbedringen var formidabel. Betydelig forbedring av dynamikk i mellomtonen (på Nils Lofgrens "Acoustic" føler man gitarlyden mye mer fysisk på kroppen en før). Også forbedring av diskant (luftigere og mer detaljer) og bass (bedre dynamikk).

S

slowmotion

Gjest
Hmmm, så hvis jeg har forstått riktig er disse jumperne til bruk fordi høytalerne er forberedt for biwiring?
Og hvis man bruker kun et sett med høytalerkabler må man koble sammen terminalene?
Hva er vitsen med at høytalerne er forberedt for biwiring hvis alle bruker enkle kabler?
Da er det jo mye bedre å skru av terminalene og lodde dem sammen på innsiden av høytaleren, eller hva?
Da er jo hele problemet borte. Eller man kan biwire.

Og hvis man trenger å koble sammen terminalene, så gjør en bit 1,5kvadrat enleder nytten.

;)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
slowmotion skrev:
Da er det jo mye bedre å skru av terminalene og lodde dem sammen på innsiden av høytaleren, eller hva?
Da er jo hele problemet borte. Eller man kan biwire.
Godt poeng; iallefall for den loddevillige :)

Mvh Vidar P

costello

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.10.2004
Antall liker
123
Torget vurderinger
2
Enkel og grei måte å løse "problemet" på..

mvh

L

lark

Gjest
Helt genialt! Bedre kan det ikke løses. Hva slags plugger er det?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
lark skrev:
Helt genialt! Bedre kan det ikke løses. Hva slags plugger er det?
Det synes vel å være Naim NAC A5 i F-connection. Prøvd, hørt og funnet å være en god løsning! Særlig om man kan la lederne i Naim-kabelen være intakte og bare lodde på et sett ekstra bananer litt sør for enden av kabelen :)

Mvh Vidar P

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
11
Vidar P skrev:
Jeg hører det. Men vet samtidig at det kan du ikke si med noen grad av overbevisende sikkerhet, all den tid du ikke har noen som helst erfaring med hva blikk vs kobber gjør med lyden. Du har aldri satt deg ned for å høre på disse differansene i ohm som du snakker om(og for den del "eddy currents" som oppstår i blekkplater, og alle andre tekniske forskjeller som sikkert er flere enn du og jeg kjenner til), så hvorfor i det hele tatt konkludere?

Mvh Vidar P
Jeg byttet ut blikket med sirkuskabel når du gikk med bleier. ;)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Rhesus skrev:
Vidar P skrev:

Mvh Vidar P
Jeg byttet ut blikket med sirkuskabel når du gikk med bleier. ;)
På 60-tallet da altså. Jeg visste ikke at biwire-terminaler, for ikke å snakke om fancy høyttalerkabler, var vanlige allerede da jeg.

Så hvorfor ikke si noe meningsfylt om det da istedet for dette kvasivitenskapelige tøvet om nano-ohm? Selv enkle sjeler som meg, som kun har 7 år på universitetet i Oslo (realfag) bak meg, skjønner at vitenskap og objektivisme på det nivået du skisserer er temmelig uvitenskapelig, for å si det mildt. Viten er ingenting når man ikke kan sette det i en kontekst. Bare spør Cliff Clavin :D
Skulle tro du burde ha lært deg noen grad av selvstendige meninger når du åpenbart nærmer deg de 60 og vel så.

Mvh Vidar P

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
11
Vidar P skrev:
Så hvorfor ikke si noe meningsfylt om det da istedet for dette kvasivitenskapelige tøvet om nano-ohm? Selv enkle sjeler som meg, som kun har 7 år på universitetet i Oslo (realfag) bak meg, skjønner at vitenskap og objektivisme på det nivået du skisserer er temmelig uvitenskapelig, for å si det mildt. Viten er ingenting når man ikke kan sette det i en kontekst. Bare spør Cliff Clavin :D
Skulle tro du burde ha lært deg noen grad av selvstendige meninger når du åpenbart nærmer deg de 60 og vel så.

Mvh Vidar P
Tråkket jeg deg på tærne nå, daakaar.
Man trenger ikke trekke vitenskapen inn i dette, det er elementært. Men klarer du å komme opp med en teknisk forklaring som holder vann så tar jeg hatten av og spiser den.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Rhesus skrev:
Tråkket jeg deg på tærne nå, daakaar.
Nei, for all del :) Folk som deg er for lette til å øve noe trykk på noens tær på denne måten. Jeg vet hva jeg hører, og har kommentert på trådtema i henhold til det.

Om du ikke synes det er "vitenskapelig" nok, så deg om det. Du høres ikke akkurat ut som en vitenskapsmann med disse syltynne avvisningene av at blekk og kobber har forskjellige lydmessige egenskaper. Jeg synes litt synd på deg egentlig; når mistet du troen på egne ører?

Mvh Vidar P

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
11
Vidar P skrev:
Nei, for all del :) Folk som deg er for lette til å øve noe trykk på noens tær på denne måten. Jeg vet hva jeg hører, og har kommentert på trådtema i henhold til det.
Jeg har kommentert på trådtema fra et rent teknisk synspunkt. Jeg synes det er svært relevant i forhold til spørsmålet om det har noe for seg eller ikke.

Om du ikke synes det er "vitenskapelig" nok, så deg om det.
Synsing er helt greit for meg.

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
Når det gjelder jumpers vs skinner, så må vel det være noe av det enkleste man kan foreta en blindtest på. De er jo skjult bak høyttalerene, slik at man trenger ikke noe ekstra utstyr.

L

lark

Gjest
Betgnelsen "blekk" eller "blikk" som brukes i denne tråden er vel egentlig en fellesbetegnelse på hvilket som helst metall som er valset ut i tynne plater, og ikke en spesiell legering/metall.

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Vet ikke hva slags Klipsch høyttalere trådstarter, hydrolift har, men på RF-5 så må man nesten være tilnærmet døv for å ikke høre at de medfølgende jumperene er tragiske..
Ta en singlevire kabel og plugg den i HF og bruk de medfølgende jumperene..
Så bytter du til LF og bruk de medfølgende jumperene..
Hører du ikke forkskjell på lyden da, så er det på tide å ta seg en tur til legen eller finne seg en annen hobby.! ;D

Vidar P har så rett så rett, kunne nesten ikke sagt dette bedre selv.!
Meget gode anbefalinger og det koster ikke all verden, kan vi få det stort bedre.?
10 poeng til deg, Vidar og jeg tar av meg hatten for dine gode tips/råd ;)
costello sin løsning er også ganske enkelt genial ;)
slowmotion sine anbefalinger er også noe som man bør tenke litt over, her er det være litt av hvert som folk bør prøve selv..

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.190
Rhesus skrev:
Men klarer du å komme opp med en teknisk forklaring som holder vann så tar jeg hatten av og spiser den.
Vidar liker altfor godt å lytte til musikk til å bruke tiden med å bry seg med sånne uvesentligheter.

Forresten, jeg hører forskjell når jeg bytter ut kabelstumpene som går fra høyttalerterminalene på hovedhøyttalerne til superdiskantene på toppen av høyttalerne mine fra standard type til flatsølv. Og dette selv om superdiskantene mine virker først rundt ca. 16-18 kHz. Jepp, jeg har nok superhørsel ;D

B

bendis

Gjest

med den typen der hører man definitivt forskjell. en del av de er ikke omsluttende skruen engang, de bare hviler inntil siden. helt ræva kobling.

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
529
Torget vurderinger
1
Rhesus, jeg skjønner ikke hvorfor du gidder å kverulere når kostnaden ved å bytte ut blekket med en helt vanlig noname kabel på 4x4cm er tilnærmet null. Kan du ikke pelle deg over til en "ekte" kabeldiskusjon? =)

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Antall liker
6
Torget vurderinger
15
Hvis man hører forskjell så må det skyldes at den ene løsningen gir bedre kontakt enn den andre.Her går det store strømmer ved lave impedanser. Det er viktig å holde kontaktflatene rene, som nevnt i et av innleggene over. Og loddning gir best langtidstabilitet, det er jeg enig i.

Det ville vært en teknisk sensasjon hvis en slik liten metall bit kunne gi en annen lyd om den var av det ene eller det andre metallet! Apparatene måtte bygges opp på en helt ny måte! Innvendig i apparatene og høyttalerne finnes det jo tilsammen kanskje tusen "metallbiter" som forbinder komponentene, mange av dem av jernlegeringer ("blikk"), av hensyn til varmeledningsevnen,. Ingen ville si at nei den dioden kan vi ikke bruke fordi den har tillledniger av stål. Det sitter forøvrig også ståltråder inne i transistorer (mellom halvlederkrystallen og tillledningene). Det finnes motstandstråder av noe slags stållegering i serie med nesten alle diskantenheter, det er aluminium i kondensatorer, det er tinn og kobber i fleng om hverandre i signalveien opp gjennom kretsene Alt i alt mye rart metall, samt overganger mellom forskjellige metalltyper. Hver liten del av kobberbanen på printkortet er en stakkaras metallbit. Hadde den sittet synlig på utsiden av apparatet ville det nok vært et brennende audiofilt anliggende å få byttet den ut med flettet sølvtråd, kan jeg tenke.Tenk! No.

PS
Hvorfor i det hele tatt bry seg? Jeg mener det handler om å beholde et monn av rasjonalitet. Alle innen audio ville tjene på det i det lange løp. At ikke allt synker ned in en audiofil kvikksand av irrasjonalitet og "magisk" tenkning.

P

Parelius

Gjest
Dr.No skrev:
Hvorfor i det hele tatt bry seg? Jeg mener det handler om å beholde et monn av rasjonalitet. Alle innen audio ville tjene på det i det lange løp. At ikke allt synker ned in en audiofil kvikksand av irrasjonalitet og "magisk" tenkning.
Har du tenkt å ta rasjonalet ut av gleden!

(Endelig fikk Parelius til en avsindig artighet.)

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Antall liker
4.624
Torget vurderinger
10
Kimber pleier å gjøre underverker som jumper, snill og fin i toppen, ypperlig på Klipsch!

Rhesus, konsentrer deg om båten. :)

Liotheles

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2002
Antall liker
816
Torget vurderinger
4
bendis skrev:

med den typen der hører man definitivt forskjell. en del av de er ikke omsluttende skruen engang, de bare hviler inntil siden. helt ræva kobling.
Hvis det "blekket" er så forferdelig dårlig, hvorfor hører jeg da ikke forskjell om jeg bruker øvre eller nedre terminaler på mine RF-3?
Tette øreganger kanskje ???

L

lark

Gjest
Og hva er de fleste bananplugger, spader og phonoplugger laget av?
Surprise: Samme som jumpere er laget av, gullbelagt messing!
På mange anerkjente forsterkere er der ikke ledninger mellom printet og høyttaler/phono-kontaktene, men en solid metallbøyle/metallskinne. Den er også laget av gullbelagt messing. Oj oj oj, hvordan skal dette gå? Messing og blikk overalt! ;D

Topp Bunn