Justerbar riaa-kurve!

Geir_O

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
19
Dette har jeg vel like mye bruk for som tonekontroller?`\:

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
558
Dette er vel et helt meningsløst produkt???

RIAA-kurven er helt fast definert og en god RIAA følge den så nær 100% som mulig.

Hverken mer eller mindre!

audiy

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Antall liker
25
Det er vel først og framst interessant for speling av plater før det blei RIAA, altså ein standard. Før det var det vel forskjellige kurver som blei brukt. Det var visst i si tid forsterkarar som kunne veksle mellom ulige kurvar. Temaet har vore framme i audioXpress.

Sigurd

P

paradigm

Gjest
Hjertelig takk til "audiy" og "Audiophile-Arve" for svar på mitt spørsmål  :)

Dette har jeg vel like mye bruk for som tonekontroller?`\:
Dette er vel et helt meningsløst produkt???

RIAA-kurven er helt fast definert og en god RIAA følge den så nær 100% som mulig.

Hverken mer eller mindre!
Og til dere to andre så har jeg overhode ikke spurt etter deres personlige mening angående nytteverdien av en justerbar riaa-kurve  :mad: Riaa-kurven ble standarisert i 1954 og før den tid fantes det ca 100 forskjellige riaa-kurver.

Det finnes faktisk folk her på forumet som har innspillinger fra 40- og 50-tallet hvor dette kunne være av interresse, f.eks i forhold til 78-plater. Selv venter jeg på en ladning med singler fra 40- og 50-tallet hvor det for MEG kan være nyttig med en riaa-tilpasning til disse gamle skivene. Det var bakgrunn for mitt spørsmål.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.919
Sted
Oslo
Hjertelig takk til "audiy" og "Audiophile-Arve" for svar på mitt spørsmål  :)

Og til dere to andre så har jeg overhode ikke spurt etter deres personlige mening angående nytteverdien av en justerbar riaa-kurve  :mad:

Det finnes faktisk folk her på forumet som har innspillinger fra 40-, 50- og muligens 60-tallet hvor dette kunne være av interresse, f.eks i forhold til 78-plater. Selv venter jeg på en ladning med singler fra 40- og 50-tallet hvor det for MEG kan være nyttig med en riaa-korreksjon. Det var bakgrunn for mitt spørsmål.
Enig med du!! ;)
Godt å høre at det finnes andre her på forumet som hører på annet en symfonisk jokkerock fra 70-tallet og oppover. 8) (oohhhh nå er jeg stygg, vet det. Sorry, kan ikke dy meg, men begynner å bli en smule "intoxicated" før jeg skal på byen ;) )
Har selv en EAR 324, og har ofte glede og nytte av justeringene den gir meg. Sammen med Superscoutmaster og Micro Benz LP spiller det singler som helvete hos meg ihvertfall. ;D ;D ;D

P

paradigm

Gjest
Enig med du!!  ;)
Godt å høre at det finnes andre her på forumet som hører på annet en symfonisk jokkerock fra 70-tallet og oppover.  8)  (oohhhh nå er jeg stygg, vet det. Sorry, kan ikke dy meg, men begynner å bli en smule "intoxicated" før jeg skal på byen  ;)  )
Har selv en EAR 324, og har ofte glede og nytte av justeringene den gir meg. Sammen med Superscoutmaster og Micro Benz LP spiller det singler som helvete hos meg ihvertfall.  ;D ;D ;D

Takker for det ;D Da har jeg et alternativ til å sjekke ut.

Mvh, Knút

Geir_O

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
19
Enig med du!!
Godt å høre at det finnes andre her på forumet som hører på annet en symfonisk jokkerock fra 70-tallet og oppover.

Unnskyld da, men musikksmaken min kjenner du ikke ;-)

Mvh

P

paradigm

Gjest
Takk for alle svar :)
Den Graham Slee saken så interessant ut.

Ellers kan det være verdt å merke seg at det forekomme ulike riaa- eq innen det enkelte plateselskap alt etter som hvilken tekniker som var på jobb. Så helt enkelt kan det ikke ha vært å spille plater før i tiden (heller) ;D

Topp Bunn