K & K Audio Riaa

mw.k

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2007
Antall liker
7
Har egentlig hatt lyst på NLE 17 Riaa, men som de fleste vet så er denne utgått og jeg har da sjekk ut litt rund andre riaaer. Da dukket denne opp og jeg må si at den tiltaller meg på bakgrunn av at det er en rør riaa med Lundahl og Audio Note komponenter.
Så til spørsmålet: Er det noen her på sentralen som har noen erfaring med denne eller noen kvalifiserte tanker? Oppsettet den skal være i er Lenco/PTP/VPI 9 Sig. arm og SS Aida.
Her er veb.adr.: www.kandkaudio.com/phonostage

mw.k

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2007
Antall liker
7
Det ser dessverre ut til at det ikke er noen i Kongerike Norge som har noen erfaring når det gjelder denne.

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
471
Sted
Nøtterøy
Jeg tror kanskje ikke det er så mange her som har bygget denne, men det finnes mye info om denne på forumet til K&K.
R

mw.k

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2007
Antall liker
7
Jeg tror kanskje ikke det er så mange her som har bygget denne, men det finnes mye info om denne på forumet til K&K.
R
Hei roger!

Ja, jeg finner en del der. MEN, det er en ting å lese omtaler fra brukere på et utenlandsk nettsted og en helt annen å lese andres som du har fulgt i en tid og du kjenner grunntegningen til lydmessig. Og det er her jeg søker noen tanker.
Men du har nok et poeng i at det ikke er mange som har prøvd denne. Jeg før gå i tenke boksen :confused: Det var jo NLE 17 som man ønsket. Vi får se, kanskje jeg trør til. Håper Gunnar Brekke har noen tanker!!

Sist redigert:

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.068
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Den får god omtale, er passe fleksibel, og burde være et greitt alternativ, antakelig mye bedre enn op-amp-riaaen du ønsker...

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
151
Jeg har dac-en fra KandK og har vært veldig fornøyd, er nå i gang med å bygge siste versjon. På PFO-sidene finner du anmeldelser av det kommersielle riaa produktet som heter Sonus Veritas. Veldig mye av de tekniske løsningene går igjen i kit-versjonen.

mw.k

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2007
Antall liker
7
Den får god omtale, er passe fleksibel, og burde være et greitt alternativ, antakelig mye bedre enn op-amp-riaaen du ønsker...
Det er ikke itvil at dette er en ripa med gode ord. Og jeg er nok litt på vei i denne retningen.

mw.k

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2007
Antall liker
7
Jeg har dac-en fra KandK og har vært veldig fornøyd, er nå i gang med å bygge siste versjon. På PFO-sidene finner du anmeldelser av det kommersielle riaa produktet som heter Sonus Veritas. Veldig mye av de tekniske løsningene går igjen i kit-versjonen.
Det er flott å høre en som kjenner produktenetil denne produsenten. Jeg kan legge til at jeg selv bruker H6 klonen sammen med Krell kav 300i km 2. Vi får se dette frister veldig.
Mvh mw.k

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
2.887
Sted
Kongsberg
Hei.

Jeg har ikke så mye å bidra med her, da jeg ikke har hørt noen produkter fra K&K...

Men kvalitet, komponentvalg og oppbygning (fra skjema på maxxxed out versjonen:
http://www.kandkaudio.com/images/sephonopre.pdf ) ser fornuftig ut.
Oppbygningen med to gainsteg (basert på 12AX7/ECC88 (?)) med passiv RIAA-
korreksjon i mellom stegene er en svært vanlig kobling, så det eneste som skiller
K&Ken fra la oss si en Marantz 7 (og det uendelige antallet andre RIAAer som har
kopiert dens topografi) er bruken av FETer (som gjør den hybrid), bruk av trafoer
på utgangen (som gjør den balansert) og reduksjon fra 3 til 2 rørsteg.

Men til tross for såpass inngående kjennskap til "innmaten" tør jeg ikke si noe om
hvordan det låter, da jeg ikke har hørt den. Der må du basere deg på andres
uttalelser.

En rørRIAA jeg har hørt og absolutt vil anbefale for selvbyggere (finnes ikke i kit) er
Precision Fidelity C7A. Dette er en MM-RIAA plassert sammen med et passivt linjetrinn
(potmeter) - med flere linjeinnganger i en boks så den kalles forforsterker.

1z3pli8.jpg

C7A Revised.jpg

Her er det ikke trafoer på utgangen, men bruken av trafoer på K&Ken kan sikkert
implimenteres også i denne koblingen om du trenger balansert utgang.
Trafoer på inngangen må benyttes for MC- pickuper.
Denne er annerledes enn alle Marantz 7 klonen og spiller helt fantastisk...

mvh
Gunnar Brekke
Fidelity

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.068
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
"Marantz"-koblingen bør forkastes i dag...og alle som likner (rør, som har aktiv feedback).
K & K-koblingen med passiv korreksjon er mer forskjellig fra Marantz enn epler & bananer... og er rette veien å gå.

Les gjerne "Mr. Vacuumstate" sine artikler om passiv/aktiv tilbakekobling, spesiselt opp mot rør...
Tubecad har også greie forklaringer. +Morgan Jones, +Vdh, + Borbely, +...

(Marantz-kloner kan gjerne(kanskje?) spille bra, men vil aldri ha en nøyaktig riaa-korreksjon, og variere kontinuerlig med rørenes forbruk, og enda mer med forskjellige rør.)

Sist redigert:

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Antall liker
1.112
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
Jeg har ikke prøvd riaa av dyrere varianter, men vil likevel nevne den jeg har kjøpt:

Low Cost - Thorhauge Audio

Denne finnes også i en dyrere versjon og som komplett forforsterker.

Riaa og forforsterker fikk veldig god omtale i Fidelity, og også her på sentralen.

Topp Bunn