kaap konverterer stall til lytterom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • M

    MarkusH

    Gjest
    Minte meg om skrifta på mine Viablue SC-6, men trur ikke det står hi-end noe sted på de ....
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.446
    Antall liker
    2.630
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    582 dager uten innlegg i tråden min.

    Årsak 1.
    HFS mistet mye av sin apell for MITT vedkommende.
    Jeg har nådd MITT mål.. endex.. finito...
    Jeg har gått videre, til andre jaktmarker.

    Årsak 2.
    HiFi er ikke det det var før.
    Kunne skrevet side opp og ned om teamet, men kan ta et kort eks;
    HiFiKlubben på 90tallet. Solgte SME, REGA, SNELL, vDH, Gryphon... de hadde integritet.
    Hopp fram til idag... Bluetooth høretlf, lydplanker, og partyhøyttalere med batteri (IKKE Cerwin Vega mao). Har 0,00 intr å gå inn der om jeg er i nærheten av et filial.

    De tunge merkene føres nå av rendyrka feinsmecker forhandlere.
    De har vel neppe oppsett til under 7 siffra.

    anyway..
    Håper alle her når sine mål... det er en fin plass å være...

    mvh Kai
     

    Trg

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.08.2021
    Innlegg
    684
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Gilja
    Så det går altså å si seg ferdig å fornøyd? Har trudd jeg har vært i mål mange ganger,men så kommer byttetrangen sigende....😁
     

    Nidaros

    Ble medlem
    27.12.2014
    Innlegg
    246
    Antall liker
    175
    Torget vurderinger
    2
    Er å komme i mål det samme som å gå litt lei?
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Kan definitivt ikke svare for kaap, men det er en selv som bestemmer hvor enn legger lista for hvor enn vil være, innenfor det vil holder på med.
    Det og komme i mål kan være en befrielse, kaap har vært igjennom et stort prosjekt, med og få til det lytterommet/studioet (foto?) som han har.
    Kanskje det bare er musikken som betyr noe.... evnt så går det faktisk ann og få andre interesser og.

    Ønsker @kaap lykke til , uansett hva det måtte være!!
    OG at han tar turen innom her i ny og ne for det :)

    /JR
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.498
    Antall liker
    1.788
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Det rommet der ble sykt stilig. Veldig mye jobb du har lagt ned også, imponerende.
     

    hvego

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2009
    Innlegg
    310
    Antall liker
    362
    Hei @kaap
    Jeg har lest gjennom denne tråden - flott rom du har altså - godt jobba gjennom mye motgang! Det er inspirerende! Og som noen allerede har skrevet vil jeg også si at stallen din er det flotteste hifirommet på hfs.
    Men angående stillheten på HFS: Du har vel ikke slutta å nyte musikk?
    Vennlig hilsen hvego
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.446
    Antall liker
    2.630
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Å komme i mål er ikke å forakte:).
    Det er ikke det... det er faktisk svært befriende og deilig.

    Delig å være i mål.
    Anbefales😉
    Så kan man konsentrere seg om det viktigste, nemelig musikken.
    100% korrekt :)

    Så det går altså å si seg ferdig å fornøyd? Har trudd jeg har vært i mål mange ganger,men så kommer byttetrangen sigende....😁
    Jeg vil si det ja. Det finnes helt sikkert noe som jeg kunne kjøpt, for å dra strikken enda lengre, men hadde jeg blitt lykkeligere av den grunn? #svarermedetspørsmål :p

    Er å komme i mål det samme som å gå litt lei?
    Jeg syns ikke det... dvs, jeg er lei "jaget"...
    Men ift hifi og musikk... så er intr er der like sterk.

    Å henge på foto- og dagmammafora er ikke det samme Kai. Du kan i det minste henge her inne for å glede oss …og deg selv 😁
    Jeg har funnet andre jaktmarker ja.. verken foto- eller strikkeforum.. men veldig morro :) :) :)

    Kan definitivt ikke svare for kaap, men det er en selv som bestemmer hvor enn legger lista for hvor enn vil være, innenfor det vil holder på med.
    Det og komme i mål kan være en befrielse, kaap har vært igjennom et stort prosjekt, med og få til det lytterommet/studioet (foto?) som han har.
    Kanskje det bare er musikken som betyr noe.... evnt så går det faktisk ann og få andre interesser og.

    Ønsker @kaap lykke til , uansett hva det måtte være!!
    OG at han tar turen innom her i ny og ne for det :)

    /JR
    Ja, nå brukes anlegget til det det skapt til... musikk... Ikke analyse av strømkvaliteten ift månefasen og luftfuktigheten.... :p

    Det rommet der ble sykt stilig. Veldig mye jobb du har lagt ned også, imponerende.
    takk takk takk... hyggelig tilbakemelding :)

    Hei @kaap
    Jeg har lest gjennom denne tråden - flott rom du har altså - godt jobba gjennom mye motgang! Det er inspirerende! Og som noen allerede har skrevet vil jeg også si at stallen din er det flotteste hifirommet på hfs.
    Men angående stillheten på HFS: Du har vel ikke slutta å nyte musikk?
    Vennlig hilsen hvego
    Tusen takk.. Hyggelig sagt. Joda, jeg er fornøyd med rommet... Jeg får mareritt når jeg tenker tilbake på de mndene hvor jeg jobba hver dag, etter jobb, til jeg stupte, inkl helgene. Men men.. Med tid og stunder kommer alderdom og dårlig hukommelse.. så er de tankene borte :p :p :p

    Nei, på ingen måte. Jeg er bare ikke aktiv på HFS, i form av innlegg..(med unntak fra Dp tråden)
    Men jeg er inne og leser innimellom, og ser om det er noe spennende på gang.


    mvh Kai
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    774
    Antall liker
    911
    Å jeg som begynte å tvile! Var på vei ut døra for å varme opp bilen for en tur nordover for å skaffe A1s eller to, men jeg visste heldigvis bedre :LOL:

    Jeg mener at man har det best når musikk kan nytes uten jaget etter bedre lyd. Jeg er ikke helt der enda, men jeg er ikke den som bytter utstyr ofte.
    Jeg tror jeg må til med A1s x 2 eller en 6000H til, det som kommer først :giggle: Er avhengig av fire kanaler.
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.446
    Antall liker
    2.630
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    En pitteliten oppklaring... ift dette med følelsen av å være i mål.

    Dette er akkurat som alt annet med denne hobbyen, individuelt.. Men JEG føler at jeg er kommet dithen at oppsettet faktisk spiller alt, ikke bare hifi musikk. Eks på dette, jeg kan dra på gamle "nemisis låter"* fra dumdum boys og Rush.. som er *notorisk katastrofal lyd på... det går helt fint nå. DET er har ikke opplevd før nå.
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.125
    Antall liker
    5.070
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    En god følelse - spilte selv akkurat en elendig innspilling av Beethovens 7 symfoni og gledet meg over tolkningen. Det var faktisk musikk og ikke lyd som var årsaken til at jeg begynte med hobbyen.

    Skal likevel innrømme at jeg ikke hadde satt på den plata med gjester til stede. :sneaky:
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.446
    Antall liker
    2.630
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    @NebuNebu
    Er ikke det årets 1000krs spm... :p

    Det enkle svaret er; synergi; Rom + høyttalere + elektronikk.

    Jeg brukt ca 25 år på å gå over målstreken, så det er beklageligvis ikke noe hokus pokus og simsalabim :)

    Vet ikke noe om hva du har som utgangspunkt, men, sett en ramme for har du har å jobbe med.. rom og budsjett.
     

    NebuNebu

    Medlem
    Ble medlem
    22.01.2021
    Innlegg
    12
    Antall liker
    12
    Sted
    Sandnes
    @kaap kom over rommet ditt på et annet forum, ser grise lekkert ut! Veldig imponert over at du lager det meste selv også.
    Virker som du koser deg med som litt hobby designer, hobby snekker og hobby hifi - en fin kombo!

    Har en DP PA400P som jeg fikk, spiller knall :)
    Får bruke det som utgangspunkt og jobbe med rom + høyttaler så får se hvor jeg også ender opp.

    Men det resonerer godt med meg det du sier, å få et oppsett som spiller all type musikk bra - hvor det bare er å sette seg ned å nyte uten at det trenger å være hifi hifi :)
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.446
    Antall liker
    2.630
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5


    20min, som oppsummerer veldig bra hvorfor jeg har forlatt det audiofile miljøet.

    Vet det er eiere av slikt på HFS...

    Beklager, men dette ER og BLIR pinlig....

    .. og, jeg ber ikke om unnskylding for å mene dette.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.807
    Antall liker
    13.466
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Jepp. Kjipt at folk uten kunnskap om krystaller, og med for dårlige anlegg til å høre forskjell, får lov å harselere på youtube 🙈
     

    NebuNebu

    Medlem
    Ble medlem
    22.01.2021
    Innlegg
    12
    Antall liker
    12
    Sted
    Sandnes
    Hei igjen Kaap :) Har lest opp og ned i mente i denne tråden og signaturen din. Men klarer ikke å finne ut hvilke høytalere du har?
    Er det noe du har laget selv? Open baffle design?
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.446
    Antall liker
    2.630
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Hei igjen Kaap :) Har lest opp og ned i mente i denne tråden og signaturen din. Men klarer ikke å finne ut hvilke høytalere du har?
    Er det noe du har laget selv? Open baffle design?
    Det er en prototype, Multicell MK3. Bipolare.
    Opprinnelig designet av Geir Fredriksen (Audio Insight, Adyton), fra 90-tallet.
    Patentet kjøpt opp av Reidar Bråten og videreutviklet.
    Opprinnelig 3veis, med; bånd diskant, dome mellomtone, og 9 basser.
    Mine er 2 veis, Manger fulltone + 9 basser, delt med aktivt filter, derav 2 stereoforsterkere.
    Sånn i korte trekk.

    mvh Kai
     

    NebuNebu

    Medlem
    Ble medlem
    22.01.2021
    Innlegg
    12
    Antall liker
    12
    Sted
    Sandnes
    Oj! Ble de produsert videre av Reidar eller forsvant det litt hen?
    Virker som eksperiementelle og gode produkter ble lagt på 80-90 tallet..
    Meg inkludert :ROFLMAO:
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.446
    Antall liker
    2.630
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    de ble kjente via teste i Lyd&bilde.. og det ble solgt en del par av både Multicell og Dynacell... Men så rett før 2000, skulle "ALLE" ha billig surround .. og ingen ville ha svære høyttalere i stua.... Samtidig ble denne "all-out" versjonen utviklet.. og markedet var på det tidspunktet dødt..
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.446
    Antall liker
    2.630
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Kalanderen viser februar 2024.

    Tar jeg ikke mye feil da, har jeg sysslet med musikk og hifi i 30 år.
    Jeg har fortsatt HiFiKubben avisene fra det glade 90-tall. Disse avisene minner meg og en gylden tid, før haifai bransjen gikk totalt av skaftet.

    Jeg la inn hifi-årene mine i 2020, og har siden funnet meg en ny hærlig hobby.
    Anleggene jeg hadde i 2020, består fortsatt, og brukes aktivt. Men jeg legger minimalt med kr i disse. Eneste som har skjedd de 4 siste årene er at jeg har kjøpt et billig retro-anlegg til kjellerstua, Cerwin Vega Vs12 og Denon PMA 860, og snubla over en identisk Gallo sub jeg hadde fra før, slik at jeg har to like i stua, for mere output i bunn uten å jekke opp volumet.

    Hvorfor lage en så negativ innlegg..... tja si det... Det er mer en til-ettertanke, enn gnåling. Det er blitt langt værre for ungdommen å komme inn på boligmarkedet enn tidligere (Det var ikke såre enkelt da jeg kjøpte første bolig, med 8% renter). Stramme krav fra bankene og priser som er blitt helt hinsides.
    Så kommer "spørsmålet".... Er HiFi en gang for alle blitt en luxus hobby?

    Ser vi bort fra å gjøre skikkelige scoop på brukmarkedet, så må man i 2024 være særs godt bemidlet for å kjøpe noe som helst over disk. Inflasjon har selvsagt en del av skylden... men når jeg ser hva enkelte ting koster den dag idag, kjenner jeg blir svett i nakken.

    Jeg har for å gi litt kontekst til uttalelsene mine, takk skjermdump av statistikken til en håndfull komponenter på prisjakt sine sider.. Her er det platespiller, pickup, forsterker, høyttalere m.m. Og tallenes tale er rimelig åpenbar.

    mvh kaap

    Screenshot 2024-02-12 at 08.07.43.png


    Screenshot 2024-02-12 at 08.04.20.png


    Screenshot 2024-02-12 at 08.03.53.png


    Screenshot 2024-02-12 at 08.02.14.png


    Screenshot 2024-02-12 at 08.01.03.png


    Screenshot 2024-02-12 at 07.59.37.png


    Screenshot 2024-02-12 at 07.57.16.png
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    774
    Antall liker
    911
    Det er jo fint å komme frem til målet. Jeg føler meg der selv, selv om det er penger som brenner litt i lomma på spesielt to forsterkere som ligger på brukten for tiden. Det ser ut som markedet er litt lunka om dagen.

    Du får si ifra om du vil bytte en C1b(med C1s innmat og PSU) mot C1s med mellomlegg fra min side. Det døyver kanskje på lysten til å svi av penger på de nevnte 200kg med urkraft.
     
    Sist redigert:

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.446
    Antall liker
    2.630
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    @MB-S124
    Jeg satte himmel og jord i bevegelse for å få kloa i den C1s'n... så den bytter nok ikke eier før gravstøtta skal betales :p

    Men ift penger som brenner i lomma, så for guds skyld husk, et forsterkerbytte er en promilleforbedring, ift til akkustikk utbedring er en prosentforbedring.
    Du har allerede de to tingene innomhus, som på utstyrsfronten har gitt MEG mest igjen (dp aktiv filter og doble A1s).



    MEN, det må jeg innrømme det er ting som frister... Streamer med bedre GUI hadde vært kult.... OG lerret/prosjektor.
    Jeg uttalte meg STEINHARDT når jeg bygde rommet, at det kom ikke flerkanalslyd eller video mulighet i rommet.... MEN jeg testa tilfeldigvis i høst en tv i lytterommet, og kjørte 2kanalslyd i anlegget, og det gav seriøs gåsehud. Det var detaljrikdom som jeg aldri har vært i næææærheten av tidligere. Så om verden ikke går under, så frister en slik nymotens LED&Laser projektor med 4k (som er kommet på markedet til en bedre pris en tidligere). Gjemme nedrullbart lerret i taket og prosjekter et annet sted.

    mvh
     

    NebuNebu

    Medlem
    Ble medlem
    22.01.2021
    Innlegg
    12
    Antall liker
    12
    Sted
    Sandnes
    "Det koster å være kar, men det der dyrere å være far". Snart ikke slik lengre i HiFi verden:giggle:

    Vet ikke om du har vært borti AudioScienceReview siden, men her gjøres det fakta basert målinger av forskjellige produkter, som er med på å gi et interessant perspektive på hifi markedet. Spesielt når det kommer til Surround Recievere. Til nå er det vel bare en som er anbefalt og den kostet 35 000kr.

    Her gjorde de noen målinger på kabler:

    I tillegg har de mye gammelt utstyr som blir testet, ganske interessant å se hvor bra gammelt utstyr kan score kontra nådagens enheter.

    Her har de også gjort måling av eversolo streamer som er et ganske greit priset produkt og får en god anbefaling.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    OG lerret/prosjektor.
    98" TV kan en få til rundt 20' nå til dags. Kostnadsmessig tror jeg ikke du kommer billigere unna med projektor og automatisert lerret nå.
    Fordelen med projektor kommer først når du skal ha enda større bilde.

    Johan-Kr
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn