Diverse Kabeldragern «bygger» operahuset Normoria.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Kabeldragern

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Antall liker
    1.230
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Dette skal være en uoffisiell, uetterrettelig og uviktig tråd om bygging og idriftsetting av kultur og operahuset Normoria i Kristiansund. Navnet stammer fra et av de første «kartene» over Nordmøre - Normoria - som den gang strakk seg fra Bergen til Bodø. Det ble i sin tid utlyst navnekonkurranse og to personer foreslo dette navnet. Totalt ukjent navn som klinger bedre og bedre etterhvert som man bruker det.

Stat, fylke og kommune har finansiert byggverket som består av deler av en gammel verneverdig skole fra 1924, byens «Folkets Hus» fra 1959 og selve operasalen midt i mellom. Foruten opera og konsertsal så er det en symfonisal - begge disse med meget påkostet prosjektering av akustiske forhold og løsninger - og en øvingssal med komplett digital lyd som kan klangsettes alt fra utedo til katedral.

Kabeldragern, altså meg, er ansatt som teknisk sjef for hele herligheten. Bygget skal huse Operaen i Kristiansund, Kristiansund Bibliotek, Kristiansund Kulturskole og Nordmørsmusea. Foruten de nevnte saler inneholder bygget 4 dansesaler, 4 museumsutstillinger - 1 permanent, 2 midlertidige og 1 lokalhistorisk utstilling. Kontorer, kafe og bibliotek i 3 etasjer finns også. Ferdig medio 2025. BREEAM-sertifisert Very good!

Jeg kommer til å legge inn bilder fremover her nå og ha fokus på akustikk, lyd og lys, sceneteknikk osv. Håper noen synes dette er like spennende som jeg synes og vil følge tråden.

IMG_0062.png IMG_0063.png

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn