Haavard skrev:
Lydkaj skrev:
Jeg tro ikke jeg kan forestille meget noget der lyder være end sølvbelagt kobber
Selv om jeg er sterkt uenig i lark sitt syn på kabler, synes jeg at en slik DIY tråd som dette bør møtes med entusiasme og ikke slike sure oppgulp som dette. I det minste bør du iallefall redegjøre for hvorfor du ikke liker slike kabler, da er det iallefall lettere å forstå deg.
Vi som har har levd og lyttet en stund har skjønt at en vellykket kabel i et anlegg ikke nødvendigvis ikke er like vellykket i et annet. Jeg lever lykkelig med mine Oblivion kabler, sølv på kobber.
Håvard
Nu kan jeg ikke se så meget DIY eller projekt i at købe en færdig ledning og lodde nogle stik på, iøvrigt kan jeg heller ikke se Lark argumentere for fordelen ved sølvbelagt kobber, han siger bare han synes det lyder godt, så kan jegikke se at der skulle være noget i vejen for at jeg skriver at jeg synes at det lyder dårligt.
Men jeg skal da gerne komme med en forklaring på hvorfor jeg tro sølvbelagt kobber lyder dårligt, alle hifi apparater inklusiv kabler har en båndpas funktion, det meneskelige ører kan lide en jævn pæn afrulning af de høje frekvenser det optimale er nok en funktion der ligner den luften laver, et kobber kabel (jeg ser kun på den enkelte leder ikke kablet som helhed) vil have sådan en afrulning der vil være afhængig af tykkelsen af ledningen (har bl.a. noget med Skin-Effekt at gøre).
Det vil sige man kan lave en filtereffekt ved at bruge meget tykke ledere, når man sølvbelægger lederen ødelægger man denne naturlige afrulning man laver faktisk lige det modsatte, i værste tilfælde måske enda en slags peak, hvilket kan være en fordel ved overførsel af Høje frekvenser, i HF branchen bruges sølvbelægning også i vid udstrækning.
Man kan som sagt arbejde med denne afrulning ved at gøre ledningen tykkere (hurtiger afrulning), eller man kan lave en belægning af et materialer der leder dårligere end kobber eller sølv, et sådant materiale kunne være guld eller måske grafit
Sølv belagt med guld kan være det man lige mangler i sit anlæg det giver en smut letflydende lyd alle kanter bliver lige som jævnet lidt af så det hele flyde som en lind strøm, bla. NLE kabler bruger denne teknik, Steen Duelund har også arbejdet med det med gode resultater, jeg har også selv prøvet det, synes at lyden blev blev lidt for pæn og afrundet i mit system og fortrækker derfor sølv alene.