Kabler

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Godt Nyttår

Kom over denne på Facebook og passer godt her og i kabeltrådene.



Fakta!! 😂

Hvor mange medlemmer det tar i en facebook gruppe for å bytte tennplugger?

1 som bytter pluggene, tar bilde av det og legger det ut.

14 som forteller om sine pluggbytter og hvordan man kunne gjort det bedre, rimeligere, smartere.

7 som forteller om farene med å bytte tennplugger selv.

27 som påpeker alle ordfeilene i postene som handler om tennpluggbytte.

15 bedrevitere som påstår at de har jobbet i tennpluggindustrien og at de vet at en "tennplugg" egentlig er en høyspent enhet skrudd ned i en sylinder i en otto-motor for å antenne bensin-luft-blandingen med å avfyre en høyspent gnist mellom elektrodene.

2 som sier at dette er ikke en tennpluggruppe og at diskusjoner rundt tennplugger må taes i egne tennpluggrupper.

27 som forsvarer at det skrives om tennplugger siden tennplugger er noe mange i gruppen har godt av å vite noe om.

16 medlemmer som lager undertråder for å diskutere hvilken metode for å bytte tennplugger som er den beste, hvor man handler de beste, hvilke tennplugger som passer best for hvilke bruksområder, og hvilke merker som ikke duger.

2 som legger ut bilder som viser de forskjellige tennpluggene og som forklarer hva man kan lese ut av en tennplugg. Ingen av disse får noe likerklikk siden det blir alt for saklig.

12 Som skriver at de vil forlate gruppen siden de ikke orker flere tennpluggdiskusjoner.

4 foreslår at admin oppretter en FAQ for tennplugger.

16 skriver "NESTE!".

44 spør hva man mener med "NESTE!"

3 lettkrenkede som sier det er urettfeigt at ikke transer får være med i reklamer for tennplugger.

4 som mener at temaet tennplugger nettopp har vært diskutert.

3 som skriver "google tennplugger før du spør her i gruppen"!

4 luringer som legger ut bilde og lenke til "Just Fucking google it"

14 legger ut bilder av tennplugger som de har eid.

8 som skriver "Eg kjøyre diesel og drite oppi tennpluggane dokkes"

3 som skriver "følger"

5 som forklarer at det er helt unødvendig å skrive "følger" fordi man kan heller bare trykke oppe i høyre hjørne og velge "Få varsler".

18 som legger ut memes som er fullstendig irrelevant.

3 som legger ut bilde av Michael Jackson som gumler popcorn.

7 som legger ut diverse andre memes som handler om popcorn.

2 som ikke klarer å finne originale popcorn-memes som heller skriver "**labber ut på kjøkkenet og popper popcorn**"

3 som skriver at de er tom for popcorn.

2 som skriver med CAPS LOCK på.

7 som skriver noe nedverdigende om de 2 stakkarne som ikke har forstått at det er uhøflig å skrive med CAPS LOCK på.

1 lurker som skriver en kommentar i posten et halvt år etterpå, dermed starter diskusjonen opp på nytt igjen...

GODT NYTT ÅR! 😁😁
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Litt relatert, gammel og god før flauseboken etc.

Hvor mange ingeniører kreves for å skifte en glødelyspære i en taksokkel?

Svaret er 7.

- han som holder lyspæren og,
- + 6 til som snurrer fyren rundt.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.062
Antall liker
7.911
Torget vurderinger
12
Det er nok mange flere som blir krenket av at andre har andre oppfatninger/erfaringer enn en selv. I tillegg savnes de som skjeller ut de som mener at egne og bekjente/ukjentes erfaringer helt klart må trumfe saklig kunnskap og forståelse om emnet dersom man ikke har eid akkurat det produktet den fornærmede har erfaring med. Har man det var det sannsynligvis et mandagsprodukt eller feil matchet. Ingenting, INGENTING slår ens egne ukontrollerte subjektive erfaringer. Nåde den som .... ;)
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.062
Antall liker
7.911
Torget vurderinger
12
Litt relatert, gammel og god før flauseboken etc.

Hvor mange ingeniører kreves for å skifte en glødelyspære i en taksokkel?

Svaret er 7.

- han som holder lyspæren og,
- + 6 til som snurrer fyren rundt.
Hvordan kan dette være relevant for ingeniører? Vitsen er en gammel svenskevits i beste idiottradisjon. En ingeniør ville selvfølgelig forbedret produktet og laget en robot som skiftet enheten innenfor gjeldende forskrifter og i tråd med HMS-reglementet. Sjekklister signert og levert ;)
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Det er nok mange flere som blir krenket av at andre har andre oppfatninger/erfaringer enn en selv. I tillegg savnes de som skjeller ut de som mener at egne og bekjente/ukjentes erfaringer helt klart må trumfe saklig kunnskap og forståelse om emnet dersom man ikke har eid akkurat det produktet den fornærmede har erfaring med. Har man det var det sannsynligvis et mandagsprodukt eller feil matchet. Ingenting, INGENTING slår ens egne ukontrollerte subjektive erfaringer. Nåde den som .... ;)
Det er noe som heter ‘Kunnskap er Makt’
Her inne kan dette ofte oversettes med ‘Selværklært Kunnkap/Synsing er tydeligvis Makt’
 

Hi-rex

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2012
Innlegg
2.541
Antall liker
781
Sted
Etne
Torget vurderinger
4
Gap! tid til en eftermiddags lur
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.062
Antall liker
7.911
Torget vurderinger
12
Det er nok mange flere som blir krenket av at andre har andre oppfatninger/erfaringer enn en selv. I tillegg savnes de som skjeller ut de som mener at egne og bekjente/ukjentes erfaringer helt klart må trumfe saklig kunnskap og forståelse om emnet dersom man ikke har eid akkurat det produktet den fornærmede har erfaring med. Har man det var det sannsynligvis et mandagsprodukt eller feil matchet. Ingenting, INGENTING slår ens egne ukontrollerte subjektive erfaringer. Nåde den som .... ;)
Det er noe som heter ‘Kunnskap er Makt’
Her inne kan dette ofte oversettes med ‘Selværklært Kunnkap/Synsing er tydeligvis Makt’
Takk for argumentet. Jeg har tidligere oppfattet at du mener egen erfaring er viktigere enn vitenskapelig forankring. Selverklært kunnskap og synsing må nødvendigvis være subjektive erfaringer ;)
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Hehe..viser bare til første innlegg hehe..
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.390
Antall liker
102.371
Torget vurderinger
23
Det er makt i de foldete hender...
Det kommer intet i en lukket hånd

The Choice is Yours!
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Litt relatert, gammel og god før flauseboken etc.

Hvor mange ingeniører kreves for å skifte en glødelyspære i en taksokkel?

Svaret er 7.

- han som holder lyspæren og,
- + 6 til som snurrer fyren rundt.
Hvordan kan dette være relevant for ingeniører? Vitsen er en gammel svenskevits i beste idiottradisjon. En ingeniør ville selvfølgelig forbedret produktet og laget en robot som skiftet enheten innenfor gjeldende forskrifter og i tråd med HMS-reglementet. Sjekklister signert og levert ;)
Dette er fra den tiden ingentinggjører var ingentinggjørere - dvs før bred anvendelse av "data" ble implementert ser du :)
 
Sist redigert:

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.933
Antall liker
17.207
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Mangler noen som legger skylda på innvandrerne, med etterfølgende fekting av rasismekortet.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.106
Antall liker
9.411
Litt relatert, gammel og god før flauseboken etc.

Hvor mange ingeniører kreves for å skifte en glødelyspære i en taksokkel?

Svaret er 7.

- han som holder lyspæren og,
- + 6 til som snurrer fyren rundt.
Hvordan kan dette være relevant for ingeniører? Vitsen er en gammel svenskevits i beste idiottradisjon. En ingeniør ville selvfølgelig forbedret produktet og laget en robot som skiftet enheten innenfor gjeldende forskrifter og i tråd med HMS-reglementet. Sjekklister signert og levert ;)
Ikke enig. Ingeniørene ville ha stått rundt og beregnet på Exel og funnet ut at man i alle år hadde gjort feil når man skiftet pære. Med ingeniørenes forslag vil det bli gjort ordentlig. Haken er at alle 6 ingeniørene har forskjellig løsning.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.062
Antall liker
7.911
Torget vurderinger
12
Litt relatert, gammel og god før flauseboken etc.

Hvor mange ingeniører kreves for å skifte en glødelyspære i en taksokkel?

Svaret er 7.

- han som holder lyspæren og,
- + 6 til som snurrer fyren rundt.
Hvordan kan dette være relevant for ingeniører? Vitsen er en gammel svenskevits i beste idiottradisjon. En ingeniør ville selvfølgelig forbedret produktet og laget en robot som skiftet enheten innenfor gjeldende forskrifter og i tråd med HMS-reglementet. Sjekklister signert og levert ;)
Ikke enig. Ingeniørene ville ha stått rundt og beregnet på Exel og funnet ut at man i alle år hadde gjort feil når man skiftet pære. Med ingeniørenes forslag vil det bli gjort ordentlig. Haken er at alle 6 ingeniørene har forskjellig løsning.
Du er nok ikke ingeniør.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.106
Antall liker
9.411
^Nope. Jeg er den som lærer opp ingeniørene. Har sett nok av sorten når de komme ut i arbeidslivet og har svaret på alt og alle andre løsninger er feil.
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.933
Antall liker
17.207
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
^Nope. Jeg er den som lærer opp ingeniørene. Har sett nok av sorten når de komme ut i arbeidslivet og har svaret på alt og alle andre løsninger er feil.
Dette har jeg påpekt før, og møtte hardnakket fornektelser, av de som "har svaret på alt".:rolleyes:
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.222
Antall liker
9.459
Torget vurderinger
2
^Nope. Jeg er den som lærer opp ingeniørene. Har sett nok av sorten når de komme ut i arbeidslivet og har svaret på alt og alle andre løsninger er feil.
Kanskje du ikke har vært en god nok læremester da ?
Det er er forøvrig NTNU Gløshaugen som utdanner de egentlige ingeniørene i Norge .De andre læresteder utdanner noe andre som bare kaller seg ingeniører... ;)
Forresten er det ikke så lett å være beskjeden når man er helt uten feil...
 
Sist redigert:

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.062
Antall liker
7.911
Torget vurderinger
12
Høres like mye ut som ungdommelig overmot. Jeg jobber sammen med et par tusen av arten og opplever det ikke helt slik. Nysgjerrighet og faglig og kollegial ydmykhet er vanligere. Kjepphester finner man i alle leire.
 
Sist redigert:

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.062
Antall liker
7.911
Torget vurderinger
12
Overhode ikke, men det ville være apatisk å ikke si noe når egen yrkesgruppe fremstilles på en feilaktig måte til tross for stor takhøyde og selvironi (nevnte jeg beskjedenhet også? ;) ).
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.908
Antall liker
11.297
Sted
Ytterst i havgapet...
Siden ikke alle her toner flagg mhp eget yrke og arbeid, og jeg som "provinsboer" slett ikke kjenner alle her, så spørs det jo hva Pinky egentlig mener mer "det er jeg som lærer de opp"?.....
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.106
Antall liker
9.411
Siden ikke alle her toner flagg mhp eget yrke og arbeid, og jeg som "provinsboer" slett ikke kjenner alle her, så spørs det jo hva Pinky egentlig mener mer "det er jeg som lærer de opp"?.....
Prosessoperatør. Jeg forklarer dem hvordan vår produksjonslinje fungerer i praksis. Teoriene de har lært er vanligvis meget generelle. De gode ingeniørene lytter og kommenterer, de dårlige setter seg på sin høye hest og refererer til sin utdannelse.

Bør også nevne at jeg har jobbet med denne prosessen i 40 år. :cool:
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.908
Antall liker
11.297
Sted
Ytterst i havgapet...
Akkurat - joda, jeg kjenner problemstillngen :rolleyes: Jeg husker særlig en MSc Electronics vi ansatte tidlig på 2000-tallet... da pøjken skjønte at det var jobber han ikke kunne gjøre via PC'en var det rett før panikken tok ham.. men - han ble en meget habil ingeniør, - og ble selvsagt spist opp av storindustrien etter noen år.....
Jeg tror at mye av disse problemstillingene beror på en stadig mer teoretisk tilnærming av fagene, og en stadig fallende andel av praktisk tilrettelegging. Legg også til at dagens ungdom i stor grad er betydelig mindre praktisk orientert rent generelt, i takt med at det utføres stadig mindre praktisk arbeid i og rundt heimen, enn det vi "gammelpeisan" ble utsatt for.....
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Ingentinggjør er som kjent ingen beskyttet tittel så...

In My Book er ingen en "ordentlig ingeniør" med mindre ein heve reknestaur og teiknebordi* på arbeitsplatssi... Ref Adrian Newey.

møbel med vassrett plate eller skive og understell (bein eller bukkar)
bord og stol / dekkje (på) bordet / ta av bordet / gå, setje seg, sitje til bords
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.106
Antall liker
9.411
Vi har et par ingeniører som har "gått gradene." De har først tatt en praktisk utdanning, fagbrev, jobbet et par år før de har satt seg på skolebenken igjen. Meget dyktige ingeniører.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.908
Antall liker
11.297
Sted
Ytterst i havgapet...
Yrkesskole, praksis, og gjerne fagbrev, var et krav for å slippe inn på ingenørutdanning fram til 70-åra...
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Man kan besette en ingeniørstiling uten ingeniørutdanning og er dermed "ingeniør" bare relevante kvalifikasjoner for stillingen innehas.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.908
Antall liker
11.297
Sted
Ytterst i havgapet...
Det er helt riktig, - og med din fordømmende og nedlatende holdning, høres det nesten ut som du er en av de...?
Svært mange ingeniørstillinger er og blir besatt av personer uten formell ing.kompetanse, og jeg har møtt flere av de på min vei, - noen gjør jobben glimrende, - og andre ikke, akkurat som det er kvalifiserte personer som egentlig heller ikke gjør en veldig god jobb, innen ingeniørfag og de fleste andre typer fag og jobb. Personlige egenskaper er ikke en del av karakterboka, - det er vel stort sett ikke mer komplisert enn det.... at ungdommen er cocky og passe stor i kjeften, er jo det vi lærer de opp til..." I dag har du alle- absolutt alle muligheter....". Akkurat den biten er vel ikke verre i dag enn før i tida.....
"Mastersjuka" som rir dagens samfunn gjør det vel heller ikke situasjonen noe bedre - "alle" skal jo på død og liv ha en mastergrad i dag, med det som resultat at selv resepsjonisten og sentralbordbetjenten med mastergrad fortrenger de som kanskje hadde gjort jobben mye bedre basert på personlige egenskaper og innstilling....
 
Sist redigert:

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.106
Antall liker
9.411
Yrkesskole, praksis, og gjerne fagbrev, var et krav for å slippe inn på ingenørutdanning fram til 70-åra...
Det var det vel egentlig ikke? Så vidt jeg husker så var det real/ungdomsskole, gymnas og universitet for å bli siv.ing. En del gikk "teknikeren" mulig kravene var slik du skisserer der.
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.319
Antall liker
8.366
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
^Nope. Jeg er den som lærer opp ingeniørene. Har sett nok av sorten når de komme ut i arbeidslivet og har svaret på alt og alle andre løsninger er feil.
Kanskje du ikke har vært en god nok læremester da ?
Det er er forøvrig NTNU Gløshaugen som utdanner de egentlige ingeniørene i Norge .De andre læresteder utdanner noe andre som bare kaller seg ingeniører... ;)
Forresten er det ikke så lett å være beskjeden når man er helt uten feil...
Hva er en egentlig en skikkelig ingeniør ?
Er da flere steder de utdanner dette, som er like ubrukelige som resten;=)
Tune i Østfold hadde da både Elektro, Maskin og Bio som jeg veit om.
Men de som vi kan kalle skikkelige er de som har lang fartstid i faget sitt før de går til denne utdannelsen.
Hadde en kamerat som ble maskiningeniør uten å ha satt seg inn i noe som helst.
Han ble ganske raskt satt på plass av mange "Jeg er maskiningeniør og kan alt" var hans hovene holdninger.
Viste knapt hvem vei en skrue går, kunne lett lurt han til å bestille en pose med 8 mm fritthull.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.908
Antall liker
11.297
Sted
Ytterst i havgapet...
Nå bør det jo forøvrig ha gått opp for de selvoppnevnte at det faktisk er flere år siden vi utdannet ingeniører her til lands..... både sivile og andre....
Når det også hevdes at ingeniører bare kom fra Gløshaugen, blir det hele et rimelig lavmål av selvopphøydhet...
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Det er helt riktig, - og med din fordømmende og nedlatende holdning, høres det nesten ut som du er en av de...?
------
"Mastersjuka" som rir dagens samfunn gjør det vel heller ikke situasjonen noe bedre - "alle" skal jo på død og liv ha en mastergrad i dag, med det som resultat at selv resepsjonisten og sentralbordbetjenten med mastergrad fortrenger de som kanskje hadde gjort jobben mye bedre basert på personlige egenskaper og innstilling....
Her ble det nok en solid misforståelse dessverre. Fra min side var innleggene smått humoristisk nevnt i tråd med det første innlegget så jeg beklager om det ble oppfattet feil.

Er selv ingeniør med alt fra høyspent til Newton og mye annet men tok utdannelsen etter en del yrkesaktive år. Utdannelsen fikk aldri noen betydning annet enn å være en potensiell døråpner og i det daglige siden var dette ikke inne i bildet over hode. Den brede erfaringen jeg hadde fra før utdanningen og opparbeidet meg etter utdanningen var mye viktigere - og - slikt kan ikke "læres" via studier, da ville en aldri bli ferdig.

Den eneste gangen det gjør en viss forskjell for meg er når en bytter visittkort under turene til Japan. Der vet man at det,.... DÆNG... man snakker samme språk. Slik er det med de 5 andre titlene mine og men da bruker jeg forskjellige visittkort etter anledningen.

Håper det ble bedre;
 
Sist redigert:

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.933
Antall liker
17.207
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Vel, vi bør være glade for at det kommer forskjellige løsninger på samme problemet/utfordringen. Det er således bra at ikke alle ingeniører er enige med hverandre, noe vi kan bla se i mangfoldet av forsterkere.

Flott yrke!
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.222
Antall liker
9.459
Torget vurderinger
2
Nå tenker jeg egentlig på Sivilingeniører Pink. Siving er/ var I allefall langt mer teoretisk enn vanlig ingeniørskole.
Som siving kan man ingenting praktisk og må tilnærme seg praktisk yrkesliv med ydmyket og respekt for drift og operatører. ( det hjelper jo litt å ha måttet ha praksis på fabrikk slik NTH kravet var i min tid) Deretter blir man en dyktig ingeniør ved å kombinere teori , praksis og teknisk innsikt. Det tar ca 3 i drift år før en blir passe god . Og da har man fått såpass opparbeidet respekt at kan man begynne å utfordre feiloppfattminger og utfordre gamle sannheter,..om det trengs
Etter 30 år som som siving , sjekker jeg erfaringer først, så regners det, og så tester jeg i praksis før jeg regner igjen og korrigerer avgikk mellom teori og praksis. Vi er nok ganske enige om at arrogante besserwissere vil ingen ha...
Hverken her på Sentralen eller på jobb..
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.908
Antall liker
11.297
Sted
Ytterst i havgapet...
Et annet problem , som jeg nevnte, er at det for meg ser ut som at litt alminnelig praktisk arbeid generelt er i tilbakegang hos folk flest...
helt enkle ting som hammer og spiker, skutrekkere og skruer...
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Et annet problem , som jeg nevnte, er at det for meg ser ut som at litt alminnelig praktisk arbeid generelt er i tilbakegang hos folk flest...
helt enkle ting som hammer og spiker, skutrekkere og skruer...
Folk med fagkunnskap generelt - forsvinner - tunge, kunnskapsrike folk med erfaringsmateriale lagret i stor grad på softdisken har blitt rasjonalisert bort eller valg å slutte og dette er blitt et svært alvorlig samfunnsproblem.

Før i verden var ofte potensielle håndverkere++ nysgjerrige på saker og ting noe som medførte viktig selvlæring, Nå spiller de "bare" data og hopper bukk over grunnleggende kunnskapslæring. Et eksempel: En som driver en hobbyforretning (stor) fortalte at man ikke lenger selger byggesett av biler, fly osv... aka 1/72 som et eks. "Barna" har ofte så lite øvet finmotorikk at de ikke klarer å bygge de eller gir opp pga manglende tålmodighet da de er mest samkjørt på brett og tastettur med umiddelbar respons og ferdigtygde løsninger. Fundamentalt problem.

My Twin Silver Disks..
 
Sist redigert:
Topp Bunn