Kabler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • jaggen

    Ride on
    Ble medlem
    04.02.2020
    Innlegg
    31
    Antall liker
    20
    Sted
    SEM
    Hei
    Har arvet et anlegg etter min bror og noen kabler jeg ikke har vært borti før.
    Har et sett (2 stk) rca kabler med mit terminator boks? Hva er dette? er det støyfilter?
    Hvordan skal det kobles? det er en effekt forsterker og en forforsterker også har jeg kjøpt en denon streamer..
    Alle koblinger på signal siden er RCA..
    er det noen retning, altså hvor skal boksen være i forhold til utstyr?

    Håper noen kan hjelpe da jeg er litt grønn

    mvh Jan Arild A
    MIT Cables.jpg
     
    Sist redigert:

    MFA

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2007
    Innlegg
    630
    Antall liker
    1.902
    Torget vurderinger
    1
    Heisann

    Kablene er nok av merket MIT. Boksene skal nok være nærmest mottager ende. Hva boksene inneholder kan du nok lese om på produsentens hjemmeside. De har kabler fra rimelig til svindyrt og har eksistert som firma ganske lenge.

    https://mitcables.com/

    Mvh Atle
     

    jaggen

    Ride on
    Ble medlem
    04.02.2020
    Innlegg
    31
    Antall liker
    20
    Sted
    SEM
    Jeg har ikke åpnet de fordi jeg ikke vet hva de eventuelle komponentene gjør alikevel. men beetlebug har noen bilder av hva som er inni her i tråden.. spørsmålet er: skal de være boksene være nærmest cd spiller eller nærmest forforsterker? eller mellom forforsterker og effektforsterker? beetlebug mener de ikke har noe å si for lyden? hvorfor da lage slike?

    mvh Jan
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Jeg har ikke åpnet de fordi jeg ikke vet hva de eventuelle komponentene gjør alikevel. men beetlebug har noen bilder av hva som er inni her i tråden.. spørsmålet er: skal de være boksene være nærmest cd spiller eller nærmest forforsterker? eller mellom forforsterker og effektforsterker? beetlebug mener de ikke har noe å si for lyden? hvorfor da lage slike?

    mvh Jan
    Tror du fikk svaret av MFA, buggen har jo ikke lagt ut rett bilder heller, det er bilde av en Transparent kabel, MIT har mye den samme filosofien men dra nå ikke alt over samme kam, ta deg tid å lytte til arvegodset og gjør deg opp en egen mening...för anti-kabel folket forteller deg hva du IKKE hörer..for ordens skyld så har jeg ikke MIT eller Transparent kabler..

    mvh
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Selv om dere er innesperret og frustrert så bør en ikke holde på sånn. Hold dere til temaet eller start egen tråd.
    Sjerpings..
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Hei
    Har arvet et anlegg etter min bror og noen kabler jeg ikke har vært borti før.
    Har et sett (2 stk) rca kabler med mit terminator boks? Hva er dette? er det støyfilter?
    Hvordan skal det kobles? det er en effekt forsterker og en forforsterker også har jeg kjøpt en denon streamer..
    Alle koblinger på signal siden er RCA..
    er det noen retning, altså hvor skal boksen være i forhold til utstyr?

    Håper noen kan hjelpe da jeg er litt grønn

    mvh Jan Arild A
    Vis vedlegget 576002
    Sikkert nærmest signalside.
    Men siden dette er rca og signalkabel så skjer det neppe noe gale. Noen kabler kan være merket med pil på.
     

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.546
    Antall liker
    3.445
    Torget vurderinger
    6
    Hei Jaggen.
    Det skal stå en pil. Finner du ikke den. Så skal du lese teksten ifra forforsterkeren mot effektforsterkeren.
    Det som er inne i boksen har flere funksjoner. blant annet for å hindre kabelen til å kunne overføre for høye frekvenser (langt over MHz område) for og minske antenne-effekten og gi lavere resonanse frekvens osv.
    Mvh
    Morten N.A.T


    Hei
    Har arvet et anlegg etter min bror og noen kabler jeg ikke har vært borti før.
    Har et sett (2 stk) rca kabler med mit terminator boks? Hva er dette? er det støyfilter?
    Hvordan skal det kobles? det er en effekt forsterker og en forforsterker også har jeg kjøpt en denon streamer..
    Alle koblinger på signal siden er RCA..
    er det noen retning, altså hvor skal boksen være i forhold til utstyr?

    Håper noen kan hjelpe da jeg er litt grønn

    mvh Jan Arild A
    Vis vedlegget 576002
     
    Sist redigert:

    jaggen

    Ride on
    Ble medlem
    04.02.2020
    Innlegg
    31
    Antall liker
    20
    Sted
    SEM
    Takk Morten!
    Det var et mer utfyllende svar og ikke bare surr. Da er det koblet riktig. Det låter nemlig veldig bra i mine ører, men ble usikker på om jeg hadde rota litt.
    Det skal tydeligvis ikke så mye til før folk spyr ut det ene med det andre.
    MVH
    Jaggen
     

    jaggen

    Ride on
    Ble medlem
    04.02.2020
    Innlegg
    31
    Antall liker
    20
    Sted
    SEM
    Heisann

    Kablene er nok av merket MIT. Boksene skal nok være nærmest mottager ende. Hva boksene inneholder kan du nok lese om på produsentens hjemmeside. De har kabler fra rimelig til svindyrt og har eksistert som firma ganske lenge.

    https://mitcables.com/

    Mvh Atle
    Tusen takk for info, skal sjekke litt nærmere!
     

    jaggen

    Ride on
    Ble medlem
    04.02.2020
    Innlegg
    31
    Antall liker
    20
    Sted
    SEM
    Mr. musicus
    Vel har vel gjort meg opp en mening, bare lurte litt hva det var og litt med teskje hvordan det skal kobles.
    Da har jeg koblet det rett og det låter "fett" i mine ører. Hva som er det beste må vel være opp til hver og en og eventuelt lommeboka.
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.707
    Antall liker
    710
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Jeg hadde mit terminator for 20 år siden. Kablene tar vekk energien i toppen. Kjøpt deg noe annet. Prøv hjemmlån.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.392
    Antall liker
    20.815
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Er jo bare å måle kabelen, ha kontroll på de elektriske egenskapene til sender og mottaker, og vips så vet man hva kabelen gjør. Trenger ikke høre på den en gang. Er det ikke fint?

    Kjekt at du har funnet ut av det og at anlegget spiller fett, jaggen.
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.707
    Antall liker
    710
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Hadde livet vært så enkelt så, hadde det ikke vært noe problem. Hvorfor oppfører en og samme kabel seg ulikt lydmessig i ulike anlegg? I det ene fungerer alt fint med denne kabelen X. I det andre oppsettet høres det ut som denne X kabelen får anlegget til å høres ut som en kniv.
    Jeg kan bare forklare hva jeg hører og har ikke forutsetninger for å forklare dette på en tilfredsstillende måte ved hjelp av modeller, målinger eller beregninger på lik linje med 99% av alle andre musikkelskere i verden.
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.707
    Antall liker
    710
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    På en usb kabel? Hahaha usb kabler har også noee å si. Hva mener du med elektriske egenskaper?
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    På en usb kabel? Hahaha usb kabler har også noee å si. Hva mener du med elektriske egenskaper?
    Uten å legge meg for mye i det hele...men...mottager og avsender, mellom der kabelen sitter, har forskjellige elektriske egenskaper!
    Men til forskjell fra V, så mener jeg att man ikke pr automatik kan lese seg til resultatet, men bör lytte seg frem...

    mvh
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.351
    Antall liker
    1.244
    Torget vurderinger
    1
    Hadde livet vært så enkelt så, hadde det ikke vært noe problem. Hvorfor oppfører en og samme kabel seg ulikt lydmessig i ulike anlegg? I det ene fungerer alt fint med denne kabelen X. I det andre oppsettet høres det ut som denne X kabelen får anlegget til å høres ut som en kniv.
    Jeg kan bare forklare hva jeg hører og har ikke forutsetninger for å forklare dette på en tilfredsstillende måte ved hjelp av modeller, målinger eller beregninger på lik linje med 99% av alle andre musikkelskere i verden.
    Kanskje du hadde fett på fingrene? Min erfaring er at kabler er UHYRE følsomme for all slags påvirkning utenfra. Er det lyst eller mørkt i rommet? Temperaturforskjeller? Har du planter som avgir forskjellig lukt i rommene der du har de to anleggene? Er det mange tomme esker i rommet ved siden av vil dette påvirke lyden i kablene mye. Kliniske tester viser også at kabler låter best når en har greie naboer fremfor sure, gamle kjerringer. Jeg har selv laget en boks til min kabel som overfører lyd fra hodetelefonutgangen på mobilen- og inn i forsterkeren min. Min gamle billige Akai-forsterker fra 70-tallet låter nå like bra, i alle fall nesten like bra som min Luxman L-590AX mkii klasse A-forsterker med denne kabelen med boks på seg. Jeg anbefaler samme løsningen for alle audiofile menn der ute. :)
     

    Vedlegg

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.707
    Antall liker
    710
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Den boksen kan du sikker selge for 17990. Bare sett et fancy navn pån.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn