Kablet nettverk

ovitzi

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2008
Innlegg
869
Antall liker
862
Sted
Snarøya
Torget vurderinger
3
Jeg får snart Altiboks i hus. Når jeg får det vil jeg gjerne ha kablet nettverk til TV og streaming. Og da er jeg «litt»lost.

Altiboks routeren blir stående i kjelleren. I samme rom men noen meter unna skal TV og anlegg stå. Her vil jeg ha uttak både til TV og streaming. Samme i etasjen over. Og muligens et femt uttak i andre etasje.

Så, noen forslag hvordan jeg går fram her. Kjelleren bygges nå, så har full tilgang til å legge rør.
Må jeg ha en form for switch eller router etter Altiboks boksen;) eller en switch/splitter i hver etasje?

Tar også tips til utstyr. På forhånd takk.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.696
Antall liker
518
Torget vurderinger
1
Legg opp Cat6a/7-kabler fra der du har altibox ruteren, gjerne i et teknisk rom (evt et teknisk "hjørne" om du ikke har eget rom), til hver av etasjene/rom hvor du ønsker kablet nettverk. Det holder nok med 1 kabel, men skal du være helt sikker så kan du jo legge opp 2 kabler, kanskje til fremtidig HDBASE eller andre ting. Det vil også holde lenge med CAT6a (10Gbs/100m... og sikkert raskere når det blir aktuelt i fremtiden), CAT7 vil tilby enda høyere hastigheter i fremtiden f.eks 100Gbs....men da snakker vi veldig langt fram i tid :)

Mener at den nye altiboxen har 3 utganger, så det skal jo holde for hver av etasjene. Den 4. utgangen kan du sikkert kjøre til en trådløs ruter i 1.etg så får du greit dekning i hele huset. Så det er ikke sikkert at du trenger en ekstra switch i første omgang.
 

tsmork

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.11.2017
Innlegg
94
Antall liker
52
Enebolig der alt er ferdig bortsett fra kjeller, eller mulighet til å lage skjult anlegg i hele huset?

Selv ville jeg, om mulig, satt opp et skap i kjeller med patchepanel for utstyret, og med kabler ut til de ulike punktene med egen dedikert enkel/dobbel -kontakt i etasjene på ønskede steder. Du trenger da bare en switch, som så kan skrus i rack for patchepanel. Ser at du kun skriver kablet, men jeg vil vel gjette på at du og ønsker noe trådløst til PC/Mac/nettbrett/smarttelefoner og slikt? I så ville jeg i skjult anlegg og lagt opp på dertil egnet sted (i tak) omtrent et punkt per etasje til et trådløst tilgangspunkt.

Dersom altibox-boksen sørger for NATing, DHCP og DNS men du kan unngå at den gir ut WiFi ville jeg benyttet følgende produkter i nettverket.

PoE-Switch som dekker hele huset samt kjeller:
https://www.komplett.no/product/898...h-16-porter-150w?offerId=KOMPLETT-310-898808#

Cloud Key som kontroller for trådløse punkter i hver etasje.
https://www.komplett.no/product/877...-unifi-cloud-key?offerId=KOMPLETT-310-877204#

WiFi-punkter til typisk takmontering som får strøm via PoE-switch, og ett i tak i hver etasje.
https://www.komplett.no/product/887...-unifi-ap-ac-pro?offerId=KOMPLETT-310-887813#

Er det uaktuelt med trådløst i tillegg til kablet, så er det bare å sette opp enkelt/dobbel -punkter på steder i huset du tenker at du potensielt trenger nett, og lar kablene går til patchpanel i kjeller. Elektriker har i så tilfelle alt du trenger bortsett fra Switch.
 

ovitzi

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2008
Innlegg
869
Antall liker
862
Sted
Snarøya
Torget vurderinger
3
Så, det holder med en kabel(til hver etasje) , men jeg kan koble til et dobbelt uttak sånn at jeg får koblet på både TV og streaming?

Det er kun mulig med skjult i kjelleren. Fører opp et rør til første etasje i et hjørne og monterer nettverks uttak der. Blir tilnærmet skjult. Hva jeg gjør opp i andre har jeg ikke løst enda.

Og jo, jeg skal ha trådløst i tillegg. Jeg har en relativt ny router som gir dekning i alle tre etasjer i dag. Tenkte å bruke denne videre.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.561
Antall liker
13.022
Så, det holder med en kabel(til hver etasje) , men jeg kan koble til et dobbelt uttak sånn at jeg får koblet på både TV og streaming?
Den vanlige måten å løse slikt på er å ha en kabel og så ha en switch stående der du skal ha flere ting koblet på. Skal du ha to dingser med hver sin kontakt i veggen for nettverk må du føre to kabler dit - forsåvidt ikke noe problem, men om du skal ha tre eller fire eller fem ting en gang så må du uansett til med en switch. Det går greit å trekke to nettverkskabler i et vanlig 16mm trekkerør. Flere enn to har jeg ikke prøvd, men ser for meg at det da begynner å bli vel trangt.

Letteste måten å visualisere nettet på er at alle nettverkskontakter du har i huset har en kabel i andre enden som går til "teknisk rom" eller hva du nå velger å kalle det. Det er ikke som elanlegget der du kobler videre fra en stikkontakt til den neste.

Hjemme har jeg følgende (litt forenklet)

- altibox-router og switch i teknisk rom. Alle kabler fører hit.
- kabel til 2. etasje der jeg har en switch/trådløst aksesspunkt i en boks. Her er koblet TV/HTPC/PS4/osv
- kabel til 1. etasje. Kun trådløst aksesspunkt, ingen kablede enheter
- kabel til kontoret. Her er switch og koblet på stasjonære PCer, printere osv
- kabel til "bula" i kjelleren. Her er switch og koblet til tv/streamer/reciever/ps4/osv
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.561
Antall liker
13.022
Dette har du forresten lov til å trekke og koble selv. Det er svært enkelt når man først skjønner prinsippene - med mindre man er fargeblind siden ting skal kobles basert på farene på lederene i kabelen...
 

joha

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
864
Antall liker
461
Torget vurderinger
1
Ville trukket kabler (cat6a) til alle potensielle steder når du alt har sjansen.

Ellers så greier du deg med én kabel til hvert rom når du kobler en switch i andre enden. Kjøp IGMP-switch, så kan du koble både TV og internett til samme switch (regner med Altibox støtter dette).
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.561
Antall liker
13.022
Altibox sender TV og internett på samme subnett så en hvilkensomhelst switch duger. Trenger ikke noe fancy.
 

joha

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
864
Antall liker
461
Torget vurderinger
1
Ikke noe fancy med igmp, ingen ekstra konfigurering.
Den bare tolker signalet og sender kun det signalet,TV eller internett, til det porten trenger. Uten denne funksjonen så sendes alle signaler til alle porter, dvs unødig trafikk på nettverket.
Mulig jeg tar feil her, men ville ha betalt 20 kr ekstra for denne funksjonen.

Edit: fra Wiki: A switch will, by default, flood multicast traffic to all the ports in a broadcast domain (or the VLAN equivalent). Multicast can cause unnecessary load on host devices by requiring them to process packets they have not solicited. When purposefully exploited, this can form the basis of a denial-of-service attack. IGMP snooping is designed to prevent hosts on a local network from receiving traffic for a multicast group they have not explicitly joined. It provides switches with a mechanism to prune multicast traffic from links that do not contain a multicast listener (an IGMP client).

IGMP snooping allows a switch to only forward multicast traffic to the links that have solicited them. Essentially, IGMP snooping is a layer 2 optimization for the layer 3 IGMP. IGMP snooping takes place internally on switches and is not a protocol feature. Snooping is therefore especially useful for bandwidth-intensive IP multicast applications such as IPTV.


IGMP_Snooping_Example_-_en.jpg
 
Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.561
Antall liker
13.022
Enhver switch har omtrent wirespeed på portene. Muligens noen sære tilfeller der man makser ut flere linker samtidig men det skjer i praksis aldri i en normal bolig så det er ikke noe å bekymre seg for. Hele greia med en switch (i motsetning til en hub) er jo at den sender signalet dit det skal og ikke til alle enhetene som er koblet på nettet.
 
Sist redigert:

ovitzi

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2008
Innlegg
869
Antall liker
862
Sted
Snarøya
Torget vurderinger
3
Takker for bra innspill. Da kan jeg begynne å legge rør og trekke kabler :)
 
Topp Bunn