Kajakk - noen padlere her?

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
9.501
Sted
Holmestrand
Kjøpte 2 enkle skjærgårdskajakker sammen med en kamerat for noen år siden. Dette er slagskip i polyetylen, og tiden er nå kommet for kvassere båter. Litt usiker på om vi skal gå for raske skjærgårgårdskrysssere eller havkajakk. Prøvde Current Design Storm i Molde i begynnelsen av uka. Fint vær og +/- flat sjø, så behovet for havgående var nok ikke det største. Har sett på Citius 60 som ser veldig fristende ut. Tror nok det vil bli mest padling i fint vær.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.573
Torget vurderinger
24
Kjøpte ny Hasle Unique grisebillig (9.000,-) i vinter. Sikkert ikke eksotisk nok for mange (det er jo ikke karbon....)
men drita god å padle, lett og fin uten alt "stash". Går skikkelig bra også, glimrende til impulsive på sparket-turer uten oppakning.

Vedlegg

olf

Fersking
Ble medlem
11.01.2007
Antall liker
0
xerxes skrev:
Kjøpte 2 enkle skjærgårdskajakker sammen med en kamerat for noen år siden. Dette er slagskip i polyetylen, og tiden er nå kommet for kvassere båter. Litt usiker på om vi skal gå for raske skjærgårgårdskrysssere eller havkajakk. Prøvde Current Design Storm i Molde i begynnelsen av uka. Fint vær og +/- flat sjø, så behovet for havgående var nok ikke det største. Har sett på Citius 60 som ser veldig fristende ut. Tror nok det vil bli mest padling i fint vær.
[/quote

Hei !!!
Se til å få deg en tur i en Valley kajakk før du bestemmer deg !!!
Sjekk: www.god-tur.no Der får du verdens beste service,Ronny og Kyrre vet alt om kajakk...

mvh/best regards
Rolf

ragfur

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.06.2004
Antall liker
14
Enig med OLF. Har selv Valleykajakk.
Men jeg vil anbefale deg å ta sikkerhetskurs og kanskje melde deg inn i en kajakklubb. Der får du anledning til å prøve flere kajakktyper før du evt. går til innkjøp av din egen.
Du kan også en tur innom dette forumet: http://www.padleforbundet.no/forum/index.php#1

hifiasylet

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.10.2004
Antall liker
93
Sted
Vestlandet
Har padlet i omtrent 10 år nå, holder for det meste på rundt Haugaland området. Er og har vært aktivt medlem i Haugesund Kajakk Klubb i hele denne tiden og har hatt anledning til å padle i ganske mange ulike kajakk-typer i svært ulike værforhold.

Vil påstå det at dersom man planlegger å tilbringe en god del tid i kajakken, er det ikke noe poeng i å spare ved å kjøpe billig. For at opplevelsen skal være positiv, trygg og lystbetont, er det viktig å ha det behagelig i kajakken. Tenker da sittestilling, lekkasjer, tette skott, båtens oppførsel i sjøen, surfeegenskaper m.m.
(Hvis det bare skal være en feriekajakk, er det jo nesten det samme hva man kjøper.)
Hvis man trives i kajakken, kommer man til å padle mer og man utvikler seg fortere mtp. teknikk og stødighet i kajakken.

Hvis man skal sammenlikne en kajakk med hytter, lystbåter/seilbåter, biler og stereoanlegg, så vil jo ikke 10 - 30000.- være dyrt i det hele tatt...

Hvis man skal ha fart, bør man velge en kajakk som ikke er laget av plast. Har hørt mye positive tilbakemeldinger fra medlemmer som padler Seabird kajakker.
http://www.nemo.no/kajakk/produkter/
Raske kajakker til gode priser. (Vi har sammenliknet litt på klubben og det kan se ut som om disse kajakkene er basert på skrogene til Epic kajakkene.)

Ellers så er jo VKV Seagull en kajakk som er unik til å surfe med... Kan anbefales på det varmeste!
http://www.padlesiden.no/publish_files/VKV_-Seagull_Elite.pdf
og
http://www.vitudden.com/photo_albums/pictures_2006/default.php
Sjekk bilde 26 & 27... Hehehe ;D

Håper dette var nyttig informasjon.

God Tur!
;)

Lexluthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
51
Torget vurderinger
2
Skal du primært padle i smult farvann så ville valgt en rask kajakk. Det er litt utfordrende i begynnelsen men det blir mye artigere i lengden. Selv kjøpte jeg Elio Bullet 51 cm som glir som en torpedo.

Vedlegg

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Denne uken har jeg endelig fått brukt kajakken jeg kjøpte i forsommer: en Nelo Viper 60 WWR.

Siden jeg skal mosjonspadle i smult farvann om sommeren uten bagasje ville jeg ikke ha en havkajakk, men noe som er raskere når man tar i (derfor Viper, men Citius og andre er sikkert like egnet). Siden jeg aldri hadde padlet før måtte jeg ha noe bredt og stabilt (derfor 60cm). Siden jeg skal bære kajakken på skulderen ned trapper og stier og løfte den med en hånd fra vannet og klar av en høy brygge burde den være lett (derfor WWR i karbonfiber på bare 12 kg).

Status etter en uke: Bratt læringskurve, ingen kullseilinger, ble mer sliten av turen i morges enn av de første turene, hvilket vel tyder på at jeg klarer å ta mer i. Jeg har til gode å padle i bølger, men til uken skal jeg det og. Godt det er sommer og ca 20C i vannet.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
totte skrev:
Denne uken har jeg endelig fått brukt kajakken jeg kjøpte i forsommer: en Nelo Viper 60 WWR.

Siden jeg skal mosjonspadle i smult farvann om sommeren uten bagasje ville jeg ikke ha en havkajakk, men noe som er raskere når man tar i (derfor Viper, men Citius og andre er sikkert like egnet). Siden jeg aldri hadde padlet før måtte jeg ha noe bredt og stabilt (derfor 60cm). Siden jeg skal bære kajakken på skulderen ned trapper og stier og løfte den med en hånd fra vannet og klar av en høy brygge burde den være lett (derfor WWR i karbonfiber på bare 12 kg).

Status etter en uke: Bratt læringskurve, ingen kullseilinger, ble mer sliten av turen i morges enn av de første turene, hvilket vel tyder på at jeg klarer å ta mer i. Jeg har til gode å padle i bølger, men til uken skal jeg det og. Godt det er sommer og ca 20C i vannet.
Bilder er alltid pop:

Vedlegg

Rocke-Rolf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.02.2011
Antall liker
36
Torget vurderinger
19
Har padlet litt havkajakk på noen turer, og det har vært greit nok, et fremkomstmiddel. Men så prøvde jeg elvekajakk under ekstremsportveko, og det var vanvittig kult! Masse vann i elva og selv om vi ikke gikk gjennom noen stryk prøvde vi noen dropp fra elvebredden og en bro, heftig moro.

Hifiasylet: er det noe elvepadling i nærheten av Haugesund?

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Kajakk, kano, eskimorulle med åre og eskimorulle uten årer lærte jeg da jeg var 12 år gammel! Ikke så vrient og utrolig kjekt å kunne!
Padla siden jeg var 8-9 år tror jeg. Desverre har jeg ikke hatt Kajakk/kano de siste 6 åra, men ... jo snart på tide igjen da gitt!

Padling er balsam! ;D

mvh

Topp Bunn