Kalibrering.

helge fylla

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
116
Antall liker
82
Sted
hemnesberget, 4 mil sør for mo i rana.
Torget vurderinger
1
I neste uke får jeg meg et Sony 65 A85 Oled. Bestilt på Elkjøp. I og med at de har tullekalibrering går jeg i tanker om kalibrering hos Power Mo i Rana. De gjør det skikkelig etter det jeg har forstått.

Men er det verdt pengene? Tv'n koster 22000; og kalibrering 2000;

Allan
 

ou812rh

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2006
Innlegg
5.467
Antall liker
14.950
Sted
Oslo
Torget vurderinger
10
Skal ikke mene noe om det er verdt pengene å få TVn kalibrert av fagfolk, men vi kjøpte ny TV i høst på hifi klubben og de henviste meg til denne siden.


De kunne godt hjelpe meg å kalibrere, men de trodde jeg kom veldig langt med guiden! Jeg tok utgangspunkt i de innstillingene de foreslo og gjorde noen småjusteringer i forhold til bl.a varme i bildet o.l.
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.453
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Kalibrering er absolutt verdt det, men ikke hos Power eller Elkjøp. Det bør gjøres hjemme i de lysforholdene som du har der og gjerne etter at tv har vært i bruk i noen hundre timer.

Jeg brukte kalibreringsmannen.no og var veldig fornøyd med resultatet. Om Sony trenger det på sine proff-moduser er jeg ikke sikker på.
 

helge fylla

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
116
Antall liker
82
Sted
hemnesberget, 4 mil sør for mo i rana.
Torget vurderinger
1
Kalibrering er absolutt verdt det, men ikke hos Power eller Elkjøp. Det bør gjøres hjemme i de lysforholdene som du har der og gjerne etter at tv har vært i bruk i noen hundre timer.

Jeg brukte kalibreringsmannen.no og var veldig fornøyd med resultatet. Om Sony trenger det på sine proff-moduser er jeg ikke sikker på.
Ok. Takk for svar. Jeg har nå kontaktet kalibreringsmannen ang. Dette tema. Jeg tror jeg hopper over Power.

Takk😊
 

Ampliwire

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.11.2012
Innlegg
413
Antall liker
160
Sted
Finnmark
Ok. Takk for svar. Jeg har nå kontaktet kalibreringsmannen ang. Dette tema. Jeg tror jeg hopper over Power.

Takk😊
Power har absolutt utstyret til å kalibrere og om ønskelig så kalibrerer de hjemme hos deg. Det stopper gjerne på kompetansen da, dessverre..
Men nå har mange tver mulighet for autokalibrering, noe som gjør at de kun trenger å koble opp utstyret mot tven. Tven kommuniserer da direkte med kalibreringsutstyret og justerer alt automatisk. Tror ikke det er så viktig å ha en fullblods kalibratør tilgjengelig når du bruker autocal.
Men Kalibreringsmannen er jo absolutt en sikkerhet.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.281
Antall liker
3.624
Torget vurderinger
1
Jeg gikk til innkjøp av en Sony selv før jul, men ikke Oled. Netflix modus har en egen ferdig kalibrert modus også har TVn lyssensor så den stiller inn noe automatisk også avhengig av lyset i rommet.
Ifølge det jeg har lest så sto det noe om at Sony har det nærmeste bildet ut av eska på fargegjengivning. Men at det blir enda litt bedre med kalibrering.
Om det blir merkbart eller verdt det? Usikker. Jeg har ikke brydd meg å kalibrere den.
 

Wolfen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.05.2012
Innlegg
77
Antall liker
39
Noen som har kalibreringsindtillingene til en Samsung 65" q90t?
 

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Innlegg
5.387
Antall liker
3.568
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Noen som har kalibreringsindtillingene til en Samsung 65" q90t?
Hvis kalibreringen skal bli korrekt må din tv kalibreres. Det enkleste du kan gjøre er å sette tv'n i Filmmaker Mode. Det var nesten perfekt på min 65" The frame.
 

Wolfen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.05.2012
Innlegg
77
Antall liker
39
Klar over det. Hadde bare lyst å prøve om det ble bedre 😀
 

Wolfen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.05.2012
Innlegg
77
Antall liker
39
Noen som har oppdatert programvaren til 2014 på Samsung q90t?
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.702
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Tja
I neste uke får jeg meg et Sony 65 A85 Oled. Bestilt på Elkjøp. I og med at de har tullekalibrering går jeg i tanker om kalibrering hos Power Mo i Rana. De gjør det skikkelig etter det jeg har forstått.

Men er det verdt pengene? Tv'n koster 22000; og kalibrering 2000;

Allan
Power har «noe» utstyr, men jeg er ganske sikker på det er en enkel rgb-lysmåler de bruker. Calman kommer med egne presets til sine egne calman-colorimetre for at den skal kunne måle forskjellige skjermteknomogier mest mulig nøyaktig, men disse er ikke nøyaktige nok pga varians i colorimetrene samt at preset’ene ikke blir oppdatert ofte nok.

Å få hvitbalansen riktig er nok det viktigste ved kalibrering av OLED-TV.
Problemet med nyere TV'er og spesielt OLED, er at det utvidede fargerommet og dertil uvanlige spektralmønsteret gjør at rgb-lysmåler (altså colorimetre) og selv spektroradiometre "ser feil», matten som ligger til grunn skal oversette verdiene til hva øynene våre egentlig ser, stemmer ikke med virkeligheten.

Hvitbalanse-koordinatene må offsettes slik at dette stemmer overrens med hva vi ser. Denne offsetten varierer fra år til år, og er spesielt kritisk ved kalibrering av OLED.

For å få best kvalitet på OLED må man altså «profilere» (på en måte kalibrere) colorimeteret med et spektroradiometer, og bruke en «fake» hvitbalanse-koordinat. Ellers vil bildet bli for rødt. Og denne offset’en varierer selvfølgelig fra panel til panel osv.

Dette og mange andre ting og særegenheter som varierer fra år til år og fra modell til modell, gjør at kalibrering ikke er noe man bare kan overlate til en tilfeldig ansatt hos Power, Elkjøp eller hva det måtte være. Det er helt umulig at enhver Power-butikk har minst én ansatt som har stålkontroll på alt som har med dette å gjøre😀 (Men har man noenlunde dokumentasjon på at Power der man bor ihvertfall har en viss kompetanse, så blir jo gamblingen selvfølgelig litt mindre, men det var det med den dokumentasjonen da.. og uansett er det utstyrsmessig ikke bra nok syns jeg - om man skal tilby dette profesjonelt)
 
Sist redigert:

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.161
Antall liker
2.097
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Veldig mange av butikkene har skikkelig utstyr (faktisk)! De fleste nye TV-modeller har også en fullautomatisert prosess med Calman, da blir det perfekt. Så fort man skal ha noe menneskelig interaksjon så er alt veldig avhengig av kompetansen (alternativt hvor mye energi den som gjør kalibreringen legger ned i oppgaven).

Colorimeter med støtte for OLED eksisterer.
 
Sist redigert:

bengt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
152
Antall liker
87
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
1
Rapporten fra Powers kalibrering av min LG oppgir:
Meter: Spectracal C6 HDR2000
Meter mode: OLED (White)
Signal generator: SpectraCal VideoForge Pro
DDC: Direct DisplayControl
 
Topp Bunn