Kalibrerings hjelp til SVS, bilder og grafer klart

Ivaols

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.12.2004
Innlegg
1.190
Antall liker
507
Sted
Flekkerøy
For to dager siden fikk jeg en SVS pb12+/2 i hus

Se link for bilder av rommet og info om min hjemmekino.

http://minhjemmekino.no/Ivaols

Har Patos Lyric 402 MKIII fronthøyttalere i et stereo anlegg. Disse skal i teorien gå til ca 35 hz.

Har aldri hatt sub før. Prøvd to ulike plasseringer. Den siste plasseringen (bak meg på venstre side med front mot kjøleskap) ble bestemt ut i fra å plassere suben i lytteposisjon og fant derfra ut hvor den gav mest i 50 hz området. Grunnen var at den første plasseringen (foran på venstre side med front mot rack, bokhyllen flyttet) gav svært mye fra 30 hz og ned, men lite fra 30-50 hz. Hørtes kjedelig ut.

Her er link til målinger av det overstående. Håper noen har noen gode forslag til hva jeg kan gjøre. Har noen voldsomme dipper.

http://avforum.no/forum/attachments/...nisk-bok10.xls

Har ikke prøvd med annen delefrekvens foreløpig.
Har ikke lyttet meg fram til hva jeg liker best av innstillinger på den siste plasseringen, skal gjøre det i ettermiddag.

Mvh
Ivan
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Re: Kalibrerings hjelp til SVS, bilder og grafer k

Målelinken din funker ikke.
Men min erfaring med sub er rett og slett å lytte seg fram. Og har du trinnløst justerbar delefrekvens går det veldig greit. Min stue er fullstendig håpløs, men med suben framme til høyre, skråstilt mot venstre får jeg akkurat passe og jevn bass i lytteposisjon. Øker noen tydelige dB om jeg sitter i sofaen mot bakveggen.

Akustikk er kompliserte greier det :)
 

Gingolf

Hi-Fi interessert
Ble medlem
17.01.2006
Innlegg
92
Antall liker
1
Re: Kalibrerings hjelp til SVS, bilder og grafer k

Slik kalibrerte jeg min SVS sub med meget godt resultat (avik på maks 1,5hz i hele subbens område);
Plasser subben i lytteposisjon - spill musikk. "krabb" rundt og finn den plassen hvor du hører mest/best bass - der skal subben stå!
etter å ha plassert subben der, fortsett å spille musikk og juster fasen til der hvor du hører mest bass.
Først etter dette finner du frem lydmåleren din og finner eventuelle peaker eller dipper, juster peaker med PEG hvis subben din har dette. Begynn i så tilfelle med å finne frekvensen for peaken deretter q-verdi og til slutt level. Dipper korrigerer du ved å justere delefrekvens og/eller subbens avstand til vegg/hjørne.
Lykke til!
 
Topp Bunn