Kan denne være aktuell til å bygge lutralydsvasker???

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Innlegg
2.131
Antall liker
1.417
Torget vurderinger
4
Venter spent på tilbakemeldinger.
En tusenlapp UTEN å bygge noe selv. Det er jo uhørt og en drøm :cool:
Men sikkert ikke bra nok ;)
 

Seskage

Baron af Skage ;)
Ble medlem
15.12.2014
Innlegg
1.946
Antall liker
5.491
Sted
Bergen
Torget vurderinger
7
Venter spent på tilbakemeldinger.
En tusenlapp UTEN å bygge noe selv. Det er jo uhørt og en drøm :cool:
Men sikkert ikke bra nok ;)
Må bygge litt, stang, fester, evt motordrift må jo lages, passende kar må kjøpes, men ser likevel for meg at det kan bli billigere enn det som finnes i dag.
 

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Innlegg
2.131
Antall liker
1.417
Torget vurderinger
4
Tja, må man det?
Er det ikke bare å fylle opp badekaret og legge denne dingsen oppi sammens med MANGE vinyler :cool:
Vurderer sterkt å bestille å teste....
 

Seskage

Baron af Skage ;)
Ble medlem
15.12.2014
Innlegg
1.946
Antall liker
5.491
Sted
Bergen
Torget vurderinger
7
Tja, må man det?
Er det ikke bare å fylle opp badekaret og legge denne dingsen oppi sammens med MANGE vinyler :cool:
Vurderer sterkt å bestille å teste....
Hehe... Ser den, men tenkte nå på å beskytte label slik at den ikke blir skadet.

Og skal du fylle et badekar må du ha flere av denne. Den er vel dessverre ikke effektiv ved vannmengde over fire liter ;)
 
Sist redigert:

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.240
Antall liker
8.200
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Man burde jo da gå for mange, blir jo billigere også.
En som bestiller å får penger i forkant.
Ser jo faktisk veldig smart ut.
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.046
Antall liker
2.989
Torget vurderinger
2
Man må vel fortsatt rigge til for rotasjon, men det må jo være mulig å få dette effektivt ved å lage et veldig lite kar, for bare 3-4 lp.
 

Seskage

Baron af Skage ;)
Ble medlem
15.12.2014
Innlegg
1.946
Antall liker
5.491
Sted
Bergen
Torget vurderinger
7
Jeg kontaktet produsent via Messenger(Facebook) med et par spørsmål og fikk følgende svar:

Yes it can - we have both 110v and 220v, and it can be used on vinyl records - one of our customers’ favorite uses!


Så jeg har bestilt en slik.

Fikk også tilsendt en link til bestilling med $20 lavere pris enn laveste på Indiegogo sammen med svaret. Så det kan kanskje lønne seg å sende en melding med et par spørsmål?

Frakt til Norge kommer på $15.

Utskipning skal skje i desember, skal bli spennede å prøve denne.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.420
Antall liker
25.777
Torget vurderinger
24
Dere bør ordne med en motor som driver det hele rundt, hvis ikke er det stor sannsynlighet for at dere får en møkkarand der hvor vannoverflaten er.
 
Sist redigert:

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.310
Antall liker
16.930
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Høyst trolig vil en slik fungere.
Men, som noen er inne på - man må kjøpe/finne et egnet kar. Videre må man bygge en løsning for å "henge" opp platene, slik at de kan rotere (manuelt, eller med motordrift) og unngå at label kommer under vann.
Det som ikke fremgår er hvilke frekvens denne jobber på, hvilket vil ha innvirkning på hvor effektiv - og skånsom den vil være for vinylen.
De UL-vaskere som benyttes ligger på mellom 37khz til 80khz. Under 35khz er ikke å anbefale.

Egnede UL-vaskere (6ltr 40khz) får man jo på bukta fra ca 2500,-.
 

Seskage

Baron af Skage ;)
Ble medlem
15.12.2014
Innlegg
1.946
Antall liker
5.491
Sted
Bergen
Torget vurderinger
7
Kan en slik "Lutralydvasker" brukes til Lutefisk? :rolleyes: Fint prosjekt uansett,
Hehe.....den skrivefeilen i overskriften irriterer det meg at jeg ikke oppdaget før jeg startet tråden. Og jeg har ikke funnet ut hvordan jeg evt kan rette.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.205
Antall liker
101.691
Torget vurderinger
23
Kunne vært verre - trøst deg med det! Det er dessuten slik at når et kjent ord begynner og slutter med riktige bokstaver så er det ikke nødvendigvis slik at folk oppdager en intern omkalftrering av bokstavene. Hjernen har en slags innebygget korreksjonsprossess for slikt.
 

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Innlegg
5.384
Antall liker
3.558
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Jeg mener jeg leste om bruk av ultralyd i både vaskemaskiner og oppvaskmaskiner for mange år siden, men at såpebransjen lagde en del trøbbel. Bruker ultralydbad daglig for å knuse krystaller så diverse kjemikalier går i løsning og til vask av diverse labutstyr.
Jeg tror den vil gjøre jobben både til platevask og diverse annet.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.310
Antall liker
16.930
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Blir en god del billigere en ferdig kar...
... og en god del mer "strul" om man skal bygge en fullt ut fungerende platevasker, fremfor å kjøpe f.eks en Eumax el.likn.
Men, alt er jo mulig.
 

Seskage

Baron af Skage ;)
Ble medlem
15.12.2014
Innlegg
1.946
Antall liker
5.491
Sted
Bergen
Torget vurderinger
7
Høyst trolig vil en slik fungere.
Men, som noen er inne på - man må kjøpe/finne et egnet kar. Videre må man bygge en løsning for å "henge" opp platene, slik at de kan rotere (manuelt, eller med motordrift) og unngå at label kommer under vann.
Det som ikke fremgår er hvilke frekvens denne jobber på, hvilket vil ha innvirkning på hvor effektiv - og skånsom den vil være for vinylen.
De UL-vaskere som benyttes ligger på mellom 37khz til 80khz. Under 35khz er ikke å anbefale.

Egnede UL-vaskere (6ltr 40khz) får man jo på bukta fra ca 2500,-.
Den har en frekvens på 50khz fikk jeg til svar fra produsent.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.310
Antall liker
16.930
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
50khz vil fungere bra mht vinyl
 

Seskage

Baron af Skage ;)
Ble medlem
15.12.2014
Innlegg
1.946
Antall liker
5.491
Sted
Bergen
Torget vurderinger
7
Ble det noe napp med denne ultralydsdingsen?
Ting tar tid. Er croudfounding dette, så de er ikke begynt å sende ut enda. Håper og tror den vil komme i løpet av januar.
Det meste annet som trengs er i hus, motor, kar, stang osv. Må bare få laget stativ, men avventer med det til alle deler er i hus.
 
Topp Bunn